2016-10-06, 11:57
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Ungefär vad jag också tänker. Ajax skulle nog vara en bra klubb. 30 mille låter som en realistisk siffra + 25 - 30% i vidare försäljning. Stor klubbar och även vissa mellanstora klubbar har råd att köpa spelare på chans för att sedan låna ut dem till mindre klubbar.

En tanke som jag läste här i tråden som lät bra var att sälja honom i vinter men att han lånas ut till AIK under nästa säsong för att låta honom växa och utvecklas i en trygg miljö. Jag tycker det är ett sunt resonemang.
Ja det låter klokt, ett problem annars med utlåning är ju att den klubben enbart ser kortsiktigt och hellre satsar på en spelare som ska vara kvar i klubben än en som utlånad.
Typ Guidetti i Celtic.
Citera
2016-10-06, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Kort sagt är det ju styrelser som bara gasat och givetvis en för dyr kostym i övrigt på Kamratgården.
Vi har alltför ofta försökt köpa oss till framgång på sistone och det har resulterat i värdelösa värvningar som kostat på tok för mycket.
MIlds usla värvningar har satt spår vi än idag lever med och Gren har fått jobb stenhårt med att rensa där.
Visst har trupperna de senaste åren räckt till topplaceringar och ett par cuptitlar men det hjälper ju inte när man inte har ekonomin för att klara av det.

Tidigare styrelser och Milds katastrofvärvningar är de stora bovarna.

Yup, ungefär så, Gren är inte problemet, även om en del vill få det till det. Hans dyraste värvning om jag inte missat något är Rogne, som, sign on inkluderat, kostar oss ungefär hälften så mycket som Bjärsa. För övrigt skall Milds glassföretag starta ny fabrik i Högsbo, dom har tecknat ett 20-årigt hyresavtal med Kungsleden, Serneke bygger.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2016-10-06 kl. 12:13.
Citera
2016-10-06, 15:54
Medlem
zio86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Ungefär vad jag också tänker. Ajax skulle nog vara en bra klubb. 30 mille låter som en realistisk siffra + 25 - 30% i vidare försäljning. Stor klubbar och även vissa mellanstora klubbar har råd att köpa spelare på chans för att sedan låna ut dem till mindre klubbar.

En tanke som jag läste här i tråden som lät bra var att sälja honom i vinter men att han lånas ut till AIK under nästa säsong för att låta honom växa och utvecklas i en trygg miljö. Jag tycker det är ett sunt resonemang.

Hade också varit ett alternativ att hans köps av någon större klubb för att sen låna ut honom till AIK. Jag är egentligen inte mycket för hockey, men anser många NHL-klubbar agera klokt när de låter talanger utvecklas ett extra år i SHL. Jag tror en del svenska fotbollstalanger hade mått bra av det...
Citera
2016-10-06, 16:32
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zio86
Hade också varit ett alternativ att hans köps av någon större klubb för att sen låna ut honom till AIK. Jag är egentligen inte mycket för hockey, men anser många NHL-klubbar agera klokt när de låter talanger utvecklas ett extra år i SHL. Jag tror en del svenska fotbollstalanger hade mått bra av det...

Då var det kanske ditt inlägg jag mindes. Klart bättre än att t.ex Milan köper honom och lånar ut honom t.ex Brescia i Serie B.
Citera
2016-10-06, 16:49
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy Roenick
Ödegaards far sålde ut han endast för pengar och inget annat. Efter det att han hamnat i RM så har man inte hört något bra från denna norsk.

Och slutsatsen man kan dra av det är......?

Häpnadsväckande att folk trodde att Ödegaard skulle spela i A-laget vid 17 års ålder. Det är väl bara Messi som lyckats ta plats i en storklubb vid den åldern?

Ödegaard hade det tufft i Castilla i början, i spanska tredjedivisionen. Så kanske var han aldrig det underbarn han framställdes som när han kom fram?

Hur som helst är det för tidigt att döma ut honom nu, de flesta 17-åringar håller till i ungdomslag, B-lag eller i lägre divisioner.
Citera
2016-10-06, 17:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sodomizer-
Och slutsatsen man kan dra av det är......?

Häpnadsväckande att folk trodde att Ödegaard skulle spela i A-laget vid 17 års ålder. Det är väl bara Messi som lyckats ta plats i en storklubb vid den åldern?

Ödegaard hade det tufft i Castilla i början, i spanska tredjedivisionen. Så kanske var han aldrig det underbarn han framställdes som när han kom fram?

Hur som helst är det för tidigt att döma ut honom nu, de flesta 17-åringar håller till i ungdomslag, B-lag eller i lägre divisioner.
Ingen trodde att han skulle spela i a-laget i den åldern och speciellt inte i Real Madrids a-lag. Felet från början är att han ens valde Real Madrid....
Citera
2016-10-06, 18:03
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thelifter
Ingen trodde att han skulle spela i a-laget i den åldern och speciellt inte i Real Madrids a-lag. Felet från början är att han ens valde Real Madrid....
Varför då?
Citera
2016-10-06, 18:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sodomizer-
Varför då?
För att han aldrig skulle platsa där eller ens få chansen hur bra han än var när han var 16 år? För stort hopp de förstår du väl själv? Han borde valt en klubb som är känd för att utveckla spelare istället för att stirra sig blind på lönekuvertet. Men han kanske insåg sina begränsningar och tog den enkla vägen till fet plånbok istället för utveckling.

Eller vad är de du inte förstår?
Citera
2016-10-06, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Är det bara jag som inte tycker att det är jätteroligt att spekulera om övergångssummor för spelare? Det blir ju vad det blir i slutändan ändå, om nu en försäljning av Isak sker.

Jag njuter istället av att se honom sänka våra största rivaler samt fjolårets SM guld vinnare. Dessutom rycker det lite i en gammal moderator när vi diskutera silly frågor i den här tråden, nåväl.

För att bidra lite till tråden får man väl ändå säga att Allsvenskan är avgjord. Malmö vinner, Gefle och Falkenberg åker ut. Helsingborg får kvala. Hoppas att Gnaget kan fortsätta på sin fina form och gå förbi Norrköping i tabellen åtminstone, sedan blir det en intressant vinter där många spelare kommer att lämna.
Vad har hänt med vår älskade ovissa allsvenska. Inför säsongen var Malmö ohyggliga favoriter, var oddset ens över tre? Nu med fem(!) omgångar kvar känns både toppen och botten klar. Kommer intresset att minska om serien fortsätter vara förutsägbar (och sportsliga nivån konstant)
Citera
2016-10-06, 18:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Vad har hänt med vår älskade ovissa allsvenska. Inför säsongen var Malmö ohyggliga favoriter, var oddset ens över tre? Nu med fem(!) omgångar kvar känns både toppen och botten klar. Kommer intresset att minska om serien fortsätter vara förutsägbar (och sportsliga nivån konstant)
Att en klubb blir för dominant kan förstöra mycket sett till publik och spänningsnivå. Innan har man kunnat trycka på att Allsvenskan är en kul liga att följa för de är nya vinnare i princip varje år/oviss liga som är spännande. Men kommer de bli så att ett lag vinner varje år så kommer nog mycket av glädjen och engagemanget att försvinna.

Mina funderingar.
Citera
2016-10-06, 18:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Den ovissa Allsvenskan är en myt. Toppen har varit någorlunda cementerad i flera år, däremot verkar Norrköping ha lyckats slå sig in (och kanske tagit Elfsborgs plats).
Citera
2016-10-06, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thelifter
För att han aldrig skulle platsa där eller ens få chansen hur bra han än var när han var 16 år? För stort hopp de förstår du väl själv? Han borde valt en klubb som är känd för att utveckla spelare istället för att stirra sig blind på lönekuvertet. Men han kanske insåg sina begränsningar och tog den enkla vägen till fet plånbok istället för utveckling.

Eller vad är de du inte förstår?

du inser att den enda vägen till A-lagsfotboll från real madrids akademi inte går till just reals A-lag? det är löjligt många la liga-spelare som tidigare varit i reals (eller barcas för del delen) akademi och sedan slussats ut till andra lag. bara för man inte är valfritt skitlag från holland så betyder det inte att man inte är bra på att utveckla spelare.
Senast redigerad av M.S 2016-10-06 kl. 18:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in