2016-10-06, 11:02
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10

Jaså? Varför låg? Festa upp pengarna i stället. Det är ju ingen risk för prisnedgång.

Är inte en sådan som gillar att festa.
Låg belåningsgrad är det eftersom jag kan lösa lånen om jag hade lust, dock förräntar sig sparpengarna mycket bättre än låneräntan och då är det ju ingen vits.

Risk för prisnedgång finns det alltid, när Ryssland invaderar tror jag att priserna faller en del.
Citera
2016-10-06, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Är inte en sådan som gillar att festa.
Låg belåningsgrad är det eftersom jag kan lösa lånen om jag hade lust, dock förräntar sig sparpengarna mycket bättre än låneräntan och då är det ju ingen vits.

Risk för prisnedgång finns det alltid, när Ryssland invaderar tror jag att priserna faller en del.

Ja, just det. Magdalena Andersson har stenkoll på läget. Det är säkert det! Det är Putin som kommer att invadera!

Om du ökar belåningsgraden och sparar med förräntning så tjänar du ju mer, inte sant?

Prisfall på 25%, då borde du ju kunna låna upp en väldigt massa och därmed tjäna multum. Men det gör du inte. På grund av Putin. Vill du få oss att tro.
Citera
2016-10-06, 11:30
Medlem
berra77s avatar
Citat:

Alls icke. Byggarna tjänar grova pengar. De har dessutom tillgång till billig utländsk arbetskraft. Tack vare den ökar priserna? Ja, jag vet. Du kommer att hitta massor av ekonomer som hittar på någon skitteori som ska förklara det där på ett logiskt vis.

Har du några siffror ?
Tittade för skojs skull på några halvårsrapporter.

Skanska hade en rörelsemarginal på bara 2.2%. Det är INTE vad jag kallar grova pengar, snarare oroväckande.

JM hade en rörelsemarginal på 11,6% vilket är godkänt med plus i kanten utan att kunna sägas vara grova pengar.

PEAB ligger på 3.8, rätt dåligt.

NCC ligger kring en procent för halvåret vilket är så dåligt att siffran inte ens nämns i halvårsrapporten.

Så vilka är de byggare som tjänar grova pengar ?
Citera
2016-10-06, 11:33
Medlem
Citat:
Har du några siffror ?
Tittade för skojs skull på några halvårsrapporter.

Skanska hade en rörelsemarginal på bara 2.2%. Det är INTE vad jag kallar grova pengar, snarare oroväckande.

JM hade en rörelsemarginal på 11,6% vilket är godkänt med plus i kanten utan att kunna sägas vara grova pengar.

PEAB ligger på 3.8, rätt dåligt.

NCC ligger kring en procent för halvåret vilket är så dåligt att siffran inte ens nämns i halvårsrapporten.

Så vilka är de byggare som tjänar grova pengar ?

Undrar vad alla "underleverantörer" ligger på. 20%? 30%? 50?

Priserna ökar dramatiskt. Arbetskraftskostnaden i värsta fall stilla. Marginalen minskar. För att få ihop den matematiken behöver man ta mig fan vara ekonom.

Jag behöver inga siffror.
Citera
2016-10-06, 11:44
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Undrar vad alla "underleverantörer" ligger på. 20%? 30%? 50?

Priserna ökar dramatiskt. Arbetskraftskostnaden i värsta fall stilla. Marginalen minskar. För att få ihop den matematiken behöver man ta mig fan vara ekonom.

Jag behöver inga siffror.

Det var ju skönt att du inte behöver några siffror, då lär det bli svårt att övertyga någon om att det kommer en bostadsbubblepunktering.
Citera
2016-10-06, 11:47
Medlem
Citat:
Det var ju skönt att du inte behöver några siffror, då lär det bli svårt att övertyga någon om att det kommer en bostadsbubblepunktering.

Dig behöver jag ju inte "övertyga". Du är ju "mycket lågbelånad" trots att du vet att inget annat än en marginell prisnedgång kommer att inträffa.
Citera
2016-10-06, 11:58
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ja, just det. Magdalena Andersson har stenkoll på läget. Det är säkert det! Det är Putin som kommer att invadera!

Om du ökar belåningsgraden och sparar med förräntning så tjänar du ju mer, inte sant?

Prisfall på 25%, då borde du ju kunna låna upp en väldigt massa och därmed tjäna multum. Men det gör du inte. På grund av Putin. Vill du få oss att tro.

Jag har de pengar jag behöver för att leva bra fram till jag kilar runt hörnet, utan att behöva jobba en sekund till. Ser ingen anledning till att jag skulle vilja tjäna mer pengar, då blir det bara jobbigt att göra av med dem. Borde kanske skaffa mig lite dyrare intressen, svampplockning och längdskidåkning är alldeles för billigt.

Vad gäller byggkostnad, för att gå tillbaka till ämnet, det är i stor grad byggarbetarna som har väldigt högt löneläge just nu. Såg en siffra på 60% högre löner än i Tyskland.
20% av totala byggkostnaden i Sverige består av löner.
En kamrat skulle hyra in en snickare för ett litet jobb och konstaterade att det förmodligen bara är advokater, läkare och snickare som har råd att hyra in en snickare nuförtiden.

Byggmaterial är även det extremt dyrt i Sverige, har några tyska bekanta som har en fastighet nära en av mina fastigheter. De brukar ta med sig vissa typer av byggmaterial från Tyskland då det är väldigt stor prisskillnad. I princip allt utom vanliga standardbrädor är billigare i Tyskland.
Citera
2016-10-06, 12:05
Medlem
Citat:
Vad gäller byggkostnad, för att gå tillbaka till ämnet, det är i stor grad byggarbetarna som har väldigt högt löneläge just nu. Såg en siffra på 60% högre löner än i Tyskland.

Ah, just det. Alla dess östeuropeer och andra som springer runt över allt har "väldigt högt löneläge".

http://www.dn.se/ekonomi/strid-om-byggjobbares-loner/

Då ska vi se om vi kan räkna på detta...

15 kr/timme är 60% högre än i Tyskland. 9,3 kr per timme. Eller om vi uttrycker oss så: 1€ per timme. I Tyskland.

Ingen som inte har ekonomexamen köper detta.

Citat:
En kamrat skulle hyra in en snickare för ett litet jobb och konstaterade att det förmodligen bara är advokater, läkare och snickare som har råd att hyra in en snickare nuförtiden.

Konstigt ändå.. den snickaren måste ju ha marginaler på 1% eller nåt. Vatten och bröd för honom.

Var det inte nåt sånt du försökte insinuera...?

Citat:
Byggmaterial är även det extremt dyrt i Sverige, har några tyska bekanta som har en fastighet nära en av mina fastigheter. De brukar ta med sig vissa typer av byggmaterial från Tyskland då det är väldigt stor prisskillnad. I princip allt utom vanliga standardbrädor är billigare i Tyskland.

Naturligtvis. Skog- och järnlandet Sverige!!!!! Och ingen, INGEN JAG LOVAR INGEN!!!! tjänar pengar där heller.

Det är säkert det.

Magdalena Andersson insisterar! Och hon har ju examen från Handels!
Citera
2016-10-06, 12:10
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ah, just det. Alla dess östeuropeer och andra som springer runt över allt har "väldigt högt löneläge".

http://www.dn.se/ekonomi/strid-om-byggjobbares-loner/

Då ska vi se om vi kan räkna på detta...

15 kr/timme är 60% högre än i Tyskland. 9,3 kr per timme. Eller om vi uttrycker oss så: 1€ per timme. I Tyskland.

Ingen som inte har ekonomexamen köper detta.

Konstigt ändå.. den snickaren måste ju ha marginaler på 1% eller nåt. Vatten och bröd för honom.

Var det inte nåt sånt du försökte insinuera...?

Naturligtvis. Skog- och järnlandet Sverige!!!!! Och ingen, INGEN JAG LOVAR INGEN!!!! tjänar pengar där heller.

Det är säkert det.

Magdalena Andersson insisterar! Och hon har ju examen från Handels!

Nu kom du ju med en massa siffror ändå.
Dina kommentarer är för korkade för att jag skall svara på dem.
Citera
2016-10-06, 12:13
Medlem
Citat:
Nu kom du ju med en massa siffror ändå.
Dina kommentarer är för korkade för att jag skall svara på dem.

Brukar låta så ja.

Och du undviker att tjäna pengar för att du inte kan göra av med dem....
Citera
2016-10-06, 13:33
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Brukar låta så ja.

Och du undviker att tjäna pengar för att du inte kan göra av med dem....

Jag tycker vi kan strunta i min privatekonomi, den har inte med saken att göra.
Jag bor för tillfället under en presenning i skogen och tjänar mitt levebröd genom svampplockning som jag säljer för en krona kilot.

Jag har fortfarande inte fått någon som helst förklaring från din sida varför du tror att bostadsbubblan skall spricka.

Kanske för att regeringen antagligen kommer att införa bolånetak om belåningsgraden och priserna fortsätter att öka ?
Citera
2016-10-06, 13:37
Medlem
Citat:
Jag tycker vi kan strunta i min privatekonomi, den har inte med saken att göra.
Jag bor för tillfället under en presenning i skogen och tjänar mitt levebröd genom svampplockning som jag säljer för en krona kilot.

Jag har fortfarande inte fått någon som helst förklaring från din sida varför du tror att bostadsbubblan skall spricka.

Kanske för att regeringen antagligen kommer att införa bolånetak om belåningsgraden och priserna fortsätter att öka ?

Anledningen till att bubblor spricker är at de är bubblor. Pröva med såpa - såpabubblor. Då ser du rent empiriskt hur det fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in