2016-10-06, 09:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
För att få fram de 6 i topp så behöver man rangordna övriga också. Jag gissar att han anser fler har en bubbla.

Om det finns en risk att fundament förändras så bör rangordningen baseras på sannolikheten för förändring i fundamentet.

Rapporten är fortfarande värdelöst dravel.
Ett sånt fantastiskt resonemang! Mästerligt! Vi bryter ner det i dess beståndsdelar så att även vi icke-savanter hänger med:

1: För att rangordna 6 städer, måste de alltså ha rangordnat fler städer än så som inte kom med i "topp 6".
2: Detta i sin tur måste innebära att de rangordnat samtliga för mänskligheten kända städer
3: Det i sin tur innebär att de alltså påstår att det är bubbelrisk i olika grad (det har ju rankat ALLA!!!! städer) överallt just nu!
4: Någon som påstår att det är bostadsbubbla precis överallt i värlen är ju uppenbart inte att lita på. Kom igen, bobubbla i jakutsk? Hahaha, bubbelbabblare alltså....
5: Alltså: Faktumet att Stockholm rankas som en av de sex mest uppenbara bubbelstäderna i världen är ett av de säkraste argumenten för att det inte råder någon som helst risk för övervärdering i staden!

Pretty good to know för alla bostadsspekulanter där ute!
2016-10-06, 09:38
Medlem
Citat:
Vi har ett regelverks förhindrar att en person köper massor med lägenheter i spekulationssyfte.

Andelen lägenheter där ingen bor är relativt litet i stockholm.

Herr Strasburg i den här tråden har vid flera tillfällen stoltserat med att äga flertalet lägenheter i innerstaden. Det borde med andra ord inte vara möjligt?
2016-10-06, 09:44
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
Ett sånt fantastiskt resonemang! Mästerligt! Vi bryter ner det i dess beståndsdelar så att även vi icke-savanter hänger med:

1: För att rangordna 6 städer, måste de alltså ha rangordnat fler städer än så som inte kom med i "topp 6".
2: Detta i sin tur måste innebära att de rangordnat samtliga för mänskligheten kända städer
3: Det i sin tur innebär att de alltså påstår att det är bubbelrisk i olika grad (det har ju rankat ALLA!!!! städer) överallt just nu!
4: Någon som påstår att det är bostadsbubbla precis överallt i värlen är ju uppenbart inte att lita på. Kom igen, bobubbla i jakutsk? Hahaha, bubbelbabblare alltså....
5: Alltså: Faktumet att Stockholm rankas som en av de sex mest uppenbara bubbelstäderna i världen är ett av de säkraste argumenten för att det inte råder någon som helst risk för övervärdering i staden!

Pretty good to know för alla bostadsspekulanter där ute!

Eller så hoppar du över hela rangordningen och börjar med att titta på om metoden är vettig.

Så om bla eller bla eller bla händer så kommer en bubbla explodera. Under förutsättning bla så kommer dessa städer drabbas hårt.

En någorlunda uppmärksam person frågar "Vadå bla?" Var kommer bla ifrån och varför skulle bla hända? Varför skulle man göra en beräkning som baserar sig på bla?
2016-10-06, 09:48
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Herr Strasburg i den här tråden har vid flera tillfällen stoltserat med att äga flertalet lägenheter i innerstaden. Det borde med andra ord inte vara möjligt?
Nä det är vanligtvis inte möjligt eftersom styrelsen säger nej. Det kanske finns något trick runt det förstås.
2016-10-06, 11:24
Medlem
Citat:
Eftersom logiken eller oddsen för att något som detonerar bubblan saknas så blir rankingen helt meningslös.
Är snart bara 3-4 man på planeten som inte tror att Sverige har någon bostadsbubbla, alla sitter på Flashback
2016-10-06, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det gör du inte alls. Alldeles nyligen berättade du att du planerade att ta upp nya lån för nöjen.
Se den svenska avundsjukan, hade du skött dig i skolan hade du oxå kunnat leva ett liv i lyx
2016-10-06, 11:31
Medlem
Citat:
Var är det för tur med det?

Jag önskar att jag inte hade fegat runt 50-60% och hela tiden legat på maximal belåning istället. Om jag gjort det så hade min ackumulerade vinst varit dubbelt så stor.
Är väl bara att gå till banken och låna, vad hindrar dig? Banken måste ju bli överlycklig och gärna låna ut till den helt idiotsäkra investeringen det innebär att köpa bostad, de lånar väl ut till hundra bostäder till dig, är ju idiotsäker investering, det enda märkliga är att varför köper inte banken upp alla bostäderna, de skulle ju bli multibiljardärer på några få år, konstigt att Trump, Gates, Buffet och alla oljeschejker missat denna superinvestering, att det bara är du, kurtan och svenne som upptäckt denna supersmarta investering är för mig en gåta, är ni medlemmar i Mensa tro?
2016-10-06, 11:31
Medlem
Citat:
Gjorde det förra året. Satsade visserligen på ett hus i Portugal istället. Jag tror den marknaden har bättre potential just nu.

Men jag önskar att jag gjort det långt tidigare på den svenska marknaden. Att vara efterklok är mycket enkelt.
Bättre än Sverige, är det möjligt??
2016-10-06, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Vad Bortamatchen gör är en sak men det som fascinerar mig är att inte bankerna investerar mer i denna evigt uppåtgående bostadsmarknad. Varför låna ut pengarna till 2% ränta när de skulle kunna köpa bostäderna direkt istället och tjäna 10% per år (plus eventuella hyresintäkter).
Exakt, att tex miljardärerna går och köper fotbollslag och skit när de kunde köpt lägenheter i Stockholm och sedan legat och rullat tummarna i resten av livet, märkligt att det är de där korkade miljardärerna som är rika och inte svenne, kurtan och bortamatchen .. märkligt minst sagt
2016-10-06, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
Du kan sluta vara fascinerad över att banker inte investerar i bomarknaden nu för svaret är att det givetvis inte är en banks affärsidé att göra det. Och man tittar på vilken verksamhet som är lönsammast och till lägst risk så förstår man varför banker inte sysslar med "investerar i bostadsmarknad".
Ränta på pengar som man till stora delar inte har är en svårslagen affärsidé, inräknat de risker som faller ut.
Banker är ju en sak, men alla dessa superinvesterare i världen, hur har de kunnat missa framgångens Sverige, är ju helt idiotsäkert att köpa bostäder här.
2016-10-06, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du känner uppenbarligen inte till vilka regelverk bankerna har att rätta sig efter.
Har den rikaste procenten med krångliga regelverk som gör att de inte hoppat på Sveriges bostadsrace, är ju tom bättre än tulipanlökarna i Holland.
2016-10-06, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du bor tydligen i fantasiland, vilken kommun har noll bidragsturister idag? Om du ska ljuga så försök göra det lite trovärdigt.
Som sagt så behöver jag inte veckopendla för att dra in det du påstår dig tjäna.
Men den industri du säger dig jobba inom går på knäna och ge den några år till så får du skjutsa frun på heltid fram och tillbaka till massagesalongen.

Utbildning lär du sakna då du inte ens kan skilja på utgifter och kostnader.

En liten hint om invandringens lönsamhet kan du få i exemplet Malmö. En kommun som går back med mer än 4 miljarder per år vilket beror på bidragsturisternss oförmåga att försörja sig själva.

Precis dom jag redan berättar för den andra aspisen i tråden så kommer inte individer som lever på bidrag kunna vara med och elda på bostadsbubblan då de inte kan köpa någon fastighet eller Br.
Lägg till sjunkande nettolöner pga höjda skatter och avgifter och en kommande lågkonjunktur så har vi en rejäl smäll att vänta.

Vet inte vad "bidragsturister" är för något, så kan tyvärr inte svara på din fråga.

Vet inte vad "aspisen" är för något heller, är det nån slang som ni i gettona kör med eller?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in