2016-10-05, 15:46
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Varför går du inte all in nu då? Allt kan ju bara fortsätta upp, eller hur?
Gjorde det förra året. Satsade visserligen på ett hus i Portugal istället. Jag tror den marknaden har bättre potential just nu.

Men jag önskar att jag gjort det långt tidigare på den svenska marknaden. Att vara efterklok är mycket enkelt.
2016-10-05, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Gjorde det förra året. Satsade visserligen på ett hus i Portugal istället. Jag tror den marknaden har bättre potential just nu.

Men jag önskar att jag gjort det långt tidigare på den svenska marknaden. Att vara efterklok är mycket enkelt.

Fast då gick du ju inte all in på den Svenska marknaden, varför inte då? Den borde ju generera 10-15% årligen även framöver om man får tro de som haussar.

Dock har du rätt i att Portugal ser ut att kunna gå bättre, sedan om det blir för att Portugal går bra eller om det är för att Sverige går uselt återstår att se, ingen har facit.
2016-10-05, 19:46
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Fast då gick du ju inte all in på den Svenska marknaden, varför inte då? Den borde ju generera 10-15% årligen även framöver om man får tro de som haussar.

Dock har du rätt i att Portugal ser ut att kunna gå bättre, sedan om det blir för att Portugal går bra eller om det är för att Sverige går uselt återstår att se, ingen har facit.
Vad Bortamatchen gör är en sak men det som fascinerar mig är att inte bankerna investerar mer i denna evigt uppåtgående bostadsmarknad. Varför låna ut pengarna till 2% ränta när de skulle kunna köpa bostäderna direkt istället och tjäna 10% per år (plus eventuella hyresintäkter).
2016-10-05, 20:48
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Vad Bortamatchen gör är en sak men det som fascinerar mig är att inte bankerna investerar mer i denna evigt uppåtgående bostadsmarknad. Varför låna ut pengarna till 2% ränta när de skulle kunna köpa bostäderna direkt istället och tjäna 10% per år (plus eventuella hyresintäkter).

:-D

Ja, för att "investera" i bostäder (speciellt bostadsrätter lol) är ju en av de säkraste "investeringarna" man kan göra på kort och lång sikt.

Men egentligen, om det ska fortsätta vara så billigt att låna i en lång tid framöver så är säkert svensson villig att ta ännu högre lån (så höga som banken tillåter och där går det nog att trixa lite från bankman till bankman) och vi borde se ytterligare ökningar, så Bortamatchen mfl borde verkligen ta chansen att maxbelåna sog och gå allin!
2016-10-05, 21:10
Medlem
John-Pauls avatar
Citat:

Du kan sluta vara fascinerad över att banker inte investerar i bomarknaden nu för svaret är att det givetvis inte är en banks affärsidé att göra det. Och man tittar på vilken verksamhet som är lönsammast och till lägst risk så förstår man varför banker inte sysslar med "investerar i bostadsmarknad".
Ränta på pengar som man till stora delar inte har är en svårslagen affärsidé, inräknat de risker som faller ut.
Senast redigerad av John-Paul 2016-10-05 kl. 21:27.
2016-10-05, 21:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Du känner uppenbarligen inte till vilka regelverk bankerna har att rätta sig efter.
2016-10-05, 22:37
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Spontant är jag mer orolig för regioner där många bostäder står tomma.
Oj vilken kovändning. Du är alltså orolig för Stockholms innerstad?
2016-10-06, 07:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Kan upplysa dig om att jag inte bor i nån håla, vi har noll flyktingar här, jobb finns för alla som kan något, de andra har fått flytta till Stockholm, där får man jobb bara man har två armar och två ben.

Jag har garanterat högre lön än dig.
Jag har aldrig importerat någon dam överhuvudtaget, men förstår att du funderar på det när din WT kärring med fett hår och joggingbyxor sitter brevid dig i tv-soffan och äter chips och tittar på housewifes
Din bitterhet lyser i genom, alltid ni som är de mest olyckliga som klagar på "negrer" "araber" "zigenare" , hade jag inte haft fullt upp att skratta åt erat elände så skulle jag faktiskt tyckt synd om er
Du bor tydligen i fantasiland, vilken kommun har noll bidragsturister idag? Om du ska ljuga så försök göra det lite trovärdigt.
Som sagt så behöver jag inte veckopendla för att dra in det du påstår dig tjäna.
Men den industri du säger dig jobba inom går på knäna och ge den några år till så får du skjutsa frun på heltid fram och tillbaka till massagesalongen.

Utbildning lär du sakna då du inte ens kan skilja på utgifter och kostnader.

En liten hint om invandringens lönsamhet kan du få i exemplet Malmö. En kommun som går back med mer än 4 miljarder per år vilket beror på bidragsturisternss oförmåga att försörja sig själva.

Precis dom jag redan berättar för den andra aspisen i tråden så kommer inte individer som lever på bidrag kunna vara med och elda på bostadsbubblan då de inte kan köpa någon fastighet eller Br.
Lägg till sjunkande nettolöner pga höjda skatter och avgifter och en kommande lågkonjunktur så har vi en rejäl smäll att vänta.
2016-10-06, 07:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du känner uppenbarligen inte till vilka regelverk bankerna har att rätta sig efter.
Vilket regelverk har Deutsche bank att " rätta sig efter"? Om de nu gjorde det varför är de på fallrepet? Och hur kan de vara på fallrepet om vi har regelverk som tydligen förhindrar kriser?
2016-10-06, 07:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vilket regelverk har Deutsche bank att " rätta sig efter"? Om de nu gjorde det varför är de på fallrepet? Och hur kan de vara på fallrepet om vi har regelverk som tydligen förhindrar kriser?

Regelverk hindrar förstås inte företag att gå dåligt. Vi kommer säkert få se många stora företag, både banker och andra företag, som tappar konkurrenskraft och blir ersatta av andra. Nokia är ett exempel på ett stort och totalt dominerande företag som gått den vägen, Eniro ett annat, och vi kommer få se åtskilliga fler.

Hela fintech-vågen som pågår nu kommer få stora konsekvenser för bankerna då nya små uppstickare kommer erbjuda bättre tjänster och därmed skära ned bankernas vinster. Detta är utmärkt för oss kunder då vi får bättre tjänster till bättre priser men stora kolosser till företag kommer inte kunna anpassa sig till detta.

Att stora etablerade företag går under då ny teknik revolutionerar ett område är en naturlig process och just nu befinner vi oss i en revolution.
2016-10-06, 08:44
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:

Jag tror nya åtgärder kommer att komma så svenska marknaden ger "bara" ca 5%

Jag tror Portugal ger 10-15% under en överskådlig tid.

Sedan har du en valuta effekt. Räknat i kronor så ökar bostadspriserna i Sverige framöver. Men räknar du mot en valutakorg så tror jag priserna kommer att falla. Det kan ge ytterligare skutts till en fastighet i Portugals relativa utveckling.
2016-10-06, 08:48
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Oj vilken kovändning. Du är alltså orolig för Stockholms innerstad?
Vi har ett regelverks förhindrar att en person köper massor med lägenheter i spekulationssyfte.

Andelen lägenheter där ingen bor är relativt litet i stockholm.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in