2016-10-05, 21:50
Medlem
Det är bra om det redan är dags för rättegång. Jag hoppas verkligen åklagaren får möjlighet att visa att detta våld för det första ingår i ett mönster från den åtalades sida, dels att våldet var så grovt att han i alla fall som minimum var likgiltig för huruvida hon överlevde eller inte. Det är detta som är kärnan i fallet, att han misshandlade henne så otroligt illa att han bör ha förstått att hon rimligtvis inte hade stor chans att överleva.

En viktig skillnad mellan brottsoffer och förövare är väl ändå att han begått många mycket grova våldsbrott i minst 14 års tid, om man räknar från 17-årsåldern. Många. Han vet ju förstås det, till exempel vet han att han slår med högern och att han har gamla skador från det. Ändå uppger han att han blev förvånad över att Angeli*a anmält honom och beskrivit misshandeln för polisen. Där verkade han bli skakad, för han var inte beredd på det. I min tolking innebär det att han inte ser ett självklart samband mellan misshandel och anmälan. Han kan därför mycket väl ha misshandlat andra kvinnor, som inte anmält. Det är ju rent av troligt.

Jag tycker det är jättebra att det finns kvinnor som omedelbart lämnar en man som slår eller hotar, och som går vid första tillfället. Det finns möjligen ingen statistik på hur vanligt det är, eftersom det kanske mindre sällan leder till anmälan. Det finns ändå en del forskning som undersöker vad som får en kvinna att lämna en man som slår. För några år sedan, tio kanske, kom några på att man kunde vända på frågan. I stället för att fråga: Varför går hon inte?, kunde man fråga: När går hon? Svaret i den undersökningen blev: När hon förlorar hoppet. Det är högst individuellt, och olika människor förlorar hoppet olika fort. Det beror på många faktorer. Psykisk skörhet kan vara en. Att tycka synd om förövaren kan vara en annan. Tyvärr har jag ingen möjlighet att tala om exakt vilket projekt som visade detta, för det var länge sedan jag läste om det, men resultaten rapporterades en del på olika håll.

Oavsett hur det är med den saken. Jag hoppas han får en tuff rättegång och ett mycket långt straff.
Citera
2016-10-05, 22:35
Medlem
Solglittrets avatar
Det är klart han ska straffas hårt för det han gjort är vedervärdigt.
Han är en tickande bomb ute i samhället och han gör det värre o värre med sitt missbruk av anabola, benzo och alkohol. Man kan ju inte heller ta ifrån honom hans vapen - han slår ju ihjäl med blotta nävarna o är antagligen jättestark med högernäven.

Har bara så svårt att förstå varför det var så viktigt för media o Lottas anhöriga o vänner att ge en så skev bild av Lotta o Martins förhållande.
Det uppgavs att de bara träffats två gånger i en artikel, att han ensidigt förföljde henne, att hon tydligt vägrat en relation efter att de träffats första gången i en annan artikel osv

Man påstod också att han brutit sig in i hennes hus, slagit sönder glasrutan i ytterdörren (polisens verk). Det var också helt fel, hon öppnade o släppte in honom efter att han knackat på hennes ruta en 1/2 trappa upp. Hon var också svartsjuk, ville träffas, undrade varför han inte hörde av sig, ville ha barn med honom mm.

Visst det kan vara Lottas omgivnings tro att det var på ett annat sätt. Men kände de sin vän/anhörig verkligen så dåligt att de inte kunde tro att hon dolde saker för dem?

Ibland är förundersökningssekretess o utredarnas tystnad rätt skadligt när media - med offrets omgivnings hjälp - målar upp en bild av händelseförloppet som inte stämmer. Åklagaren var ju sist väldig tydlig med att det är "våld i nära relation" och inget annat som det framställts i media.

Det är inte mindre hemskt att Lotta blev ihjälslagen av Martin för att de var ett par. Det är bara mest rättvist mot de inblandade att det framställs sanningsenligt.

Men vi kanske är för vana o luttrade att läsa om mäns våld mot "sina kvinnor" i nära relationer så att det inte ger tillräckliga "catchy" rubriker? Hade Carola sjungit o tröstat anhöriga om det var ett "vanligt" misshandelsfall av en man som har ihjäl "sin kvinna". Som hände i i P- huset i Malmö, på gatan i Skövde etc.
Carola var inte på dessa kvinnors begravningar.....
Senast redigerad av Solglittret 2016-10-05 kl. 22:39.
Citera
2016-10-05, 23:12
Medlem
Kommer rättegången vara öppen för allmänheten? Tid?
Citera
2016-10-05, 23:27
Medlem
Bus-i-mitt-huss avatar
Börjar kl 09,00 samtliga dagar.

http://www.solnatingsratt.domstol.se/Om-tingsratten/Nyheter-och-pressmeddelanden/hh/

"Solna tingsrätt inleder torsdagen den 6 oktober 2016 en rättegång som behandlar bl.a. åtalet för mord på en kvinna i Bromma den 4 juni 2016.

Huvudförhandlingen kommer att pågå under följande dagar (med start kl 9.00 samtliga dagar):"
Citera
2016-10-05, 23:27
Avslutad
Vad menas egentligen med en "Rättegång"?

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det är klart han ska straffas hårt för det han gjort är vedervärdigt.
Han är en tickande bomb ute i samhället och han gör det värre o värre med sitt missbruk av anabola, benzo och alkohol. Man kan ju inte heller ta ifrån honom hans vapen - han slår ju ihjäl med blotta nävarna o är antagligen jättestark med högernäven.

Har bara så svårt att förstå varför det var så viktigt för media o Lottas anhöriga o vänner att ge en så skev bild av Lotta o Martins förhållande.
Det uppgavs att de bara träffats två gånger i en artikel, att han ensidigt förföljde henne, att hon tydligt vägrat en relation efter att de träffats första gången i en annan artikel osv

Man påstod också att han brutit sig in i hennes hus, slagit sönder glasrutan i ytterdörren (polisens verk). Det var också helt fel, hon öppnade o släppte in honom efter att han knackat på hennes ruta en 1/2 trappa upp. Hon var också svartsjuk, ville träffas, undrade varför han inte hörde av sig, ville ha barn med honom mm.

Visst det kan vara Lottas omgivnings tro att det var på ett annat sätt. Men kände de sin vän/anhörig verkligen så dåligt att de inte kunde tro att hon dolde saker för dem?

Ibland är förundersökningssekretess o utredarnas tystnad rätt skadligt när media - med offrets omgivnings hjälp - målar upp en bild av händelseförloppet som inte stämmer. Åklagaren var ju sist väldig tydlig med att det är "våld i nära relation" och inget annat som det framställts i media.

Det är inte mindre hemskt att Lotta blev ihjälslagen av Martin för att de var ett par. Det är bara mest rättvist mot de inblandade att det framställs sanningsenligt.

Men vi kanske är för vana o luttrade att läsa om mäns våld mot "sina kvinnor" i nära relationer så att det inte ger tillräckliga "catchy" rubriker? Hade Carola sjungit o tröstat anhöriga om det var ett "vanligt" misshandelsfall av en man som har ihjäl "sin kvinna". Som hände i i P- huset i Malmö, på gatan i Skövde etc.
Carola var inte på dessa kvinnors begravningar.....

Vad man MÅSTE läsa in här är att Martin är klassad Psykopat.
Det är bara att checka av hur en psykopat när den väl fått in en fot hos någon även lyckas att manipulera densamma/- e.
Detta är egentligen inget konstigt, för denna störningen är känd sedan 1800- talet.
Vad Lotta gjort och sagt innan Martin har egentligen ingen betydelse, för det är Martin som är psykopat och då brukar det sluta så här, med en människa antingen levande död eller på riktigt död.

Hur får då psykopaten in en fot hos någon? Ja, se bara här till Angelica och Lotta, sökte sig till vården. Extra omvårdande än folk/ kvinnor(!) vanligtvis är.
Jag ställde mig tidigt den frågan att varför blev just Lotta som kvinna varandes av psykopaten Martin dödad?
Många likheter, men ändå så otroligt långt stående ifrån varandra.
Det var inte Lotta som hade felaktiga känslor, däremot Martin hade.
Lotta hade heller inte själv i balans, varför hon också var ett lätt byte här; Martin raggade friskt på Facebook, men t. ex hon Yvonne hade sig själv i balans därför gick hon heller inte i denna fällan.

En mycket olycklig träff mellan två människor och som var för sig har "osunda behov", men jag kan inte se detta på något annat vis än så.
Och checka av en psykopat här: https://psykopatvem.wordpress.com/
Läs inte Lottas sms som att Lotta, o. s. v. utan läs sms: en utifrån hur just en psykopat lyckats hjärntvätta sitt offer.
Se bara också hur Lotta inte i något av sms: en nämner om misshandeln hon av Martin utsattes för, utan bara om otroheten hon utsattes för, att då det var det värsta.
Det skrämmande med just en psykopat ÄR just detta att de lyckas med det de företar sig.
Man kan väl kanske enkelt sagt här säga att både Martin och Lotta vara sådana som trodde stenhårt på sina känslor, men att Lotta som kvinna drog det kortaste strået då Martin som man hade starkare nävar.
Och nog fan hoppade han även på Lottas ansikte.

Samhället klassar folk som både det ena och det andra varandes och Martin blev av samhället klassad så pass farlig att han fick epitetet Psykopat.
Men ändå fick gå fri i samhället?
Samhället går alltid fritt och det är där det egentliga felet ligger.
Jag undrar fortfarande vilka dem är och som möjliggör att Psykopater kan frodas och gödas och växa?
Vilka är dessa?
Senast redigerad av hee4r 2016-10-05 kl. 23:30.
Citera
2016-10-05, 23:36
Avslutad
En psykopat är en psykopat är en psykopat

Citat:
Ursprungligen postat av sno
Efter att ha blivit ratad hade hon plötsligt hittat någon som slogs med näbbar och klor för att få behålla henne. Hon tolkade detta vara "kärlek" - som så många andra med henne gör/har gjort i liknande situationer.

Och inte nog med att HAN älskade HENNE, HON måste OCKSÅ ha "älskat" HONOM (enligt den här tolkningsmodellen), eftersom hon OCKSÅ kände stark svartsjuka så fort det såg ut som att hon var på väg att förlora honom.

Det är ju inte första gången i världshistorien som beroende/osjälvständighet tolkas som kärlek. Filmer, låtar, litteratur är fulla av beskrivningar som marknadsförs som "århundradets kärlekshistoria" - trots att det enda de beskriver är ett osunt beroende antingen av bara från den ena sidan - eller båda.

Man beskriver hur man inte kan leva utan den andre..
Hur man vaktar den andres varje steg..
Hur man är beredd att nöja sig med vad som helst - bara den andra kommer tillbaka…

osv.

Om det är något som man borde lära våra ungdomar redan i skolan så är det detta att kärlek inte ser ut på det sättet. Om ens relation ser ut som så, då pratar vi om något annat än kärlek.

Psykopater KAN inte älska, det är just det som bl. a kännetecknar just en Psykopat.
Citera
2016-10-05, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hee4r
Psykopater KAN inte älska, det är just det som bl. a kännetecknar just en Psykopat.

Sig själva?
Citera
2016-10-05, 23:43
Medlem
T34Panzers avatar
Exakt samma mönster

DÖMDES FÖR GROV KVINNOFRIDSKRÄNKNING
Martin Jonsson senaste fängelsedom, som han släpptes villkorligt från i oktober förra året, var på två år och sex månader för bland annat grov kvinnofridskränkning, utpressning samt övergrepp i rättssak.
Offret då var en kvinna som han inledde en relation med under 2013.
Tidigt i förhållandet hamnade paret i bråk om kvinnans tidigare pojkvän. Martin Jonsson ska då ha tryckt upp henne mot en vägg och hållit baksidan av en kniv mot hennes hals.
Händelserna avlöste sedan varandra, enligt kvinnans egen redogörelse som sedan ledde till grund för en rättegång.
En morgon när paret vaknade gav han henne ett par hårda knytnävsslag mot ryggen. Han spottade henne i ansiktet och förolämpade henne sexuellt, bet henne sedan i näsan tills hon började blöda. I förhör berättar kvinnan att hon försökte att hålla sig från att skrika eftersom barnen befann sig i bostaden.
När förhållandet tog slut fortsatte Martin Jonsson att höra av sig via telefon och sms. Meddelandena varierade i karaktär. Ena stunden beklagade han sig över sitt narkotikamissbruk för att i nästan hota med att han skulle döda både sin tidigare flickvän och hennes familj."

http://www.expressen.se/nyheter/martin-jonssons-varningar-i-fangelset/
Citera
2016-10-05, 23:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Prupplisa
Tyckte också det var märkligt, har för mig att jag läste i fupen att hunden var rädd för M..😢

Ursprungligen postat av Conception
Jag undrar varför inte Lottas hund reagerade. Från bilderna att döma så verkar det vara en ganska så stor hund och enligt FUP så låg den i lägenheten när polisen kom.

Alla hundar jag känner hade i varje fall reagerat på något sätt om husse/matte höll på att bli sönderslagen.

Läs rasbeskrivningen av Briard så stämmer den inte in.
Det skall nog mycket till för att en vaktande herdehund https://sv.wikipedia.org/wiki/Briard skall ligga tyst och rädd i sin bädd och inte komma, likt sina gener, till sin ägares försvar. En hane här dessutom.
Frisörskan Jeanette påstod tidigt att hunden gått till försvar, för Jeanette hade minsann insyn i utredningen, hon? – Men då hade Ecco, Lottas hund gått till attack och försvarat matte, berättar Jeanette som har viss insyn i polisutredningen.
http://www.expressen.se/nyheter/basta-vannen-berattar-nu-om-lottas-sista-tid/
Hunden låg efter mordet i sin bädd. Oskadd dessutom. I då samma bädd som matte Lotta legat med hunden när Martin tidigare "fått spel" i hennes lägenhet.
Ursäkta mig, men hur illa fick egentligen denne hunden fara?
Martin hade således inga skador från varken Lotta eller Ecco.

Jag ställer större och högre krav på alla andra inblandade här än jag gör på Martin.
Martin kan och kunde inte bättre, men det kunde och kan vi alla andra.
Jag vill väl egentligen inte beteckna honom som efterbliven, men däremot som outvecklad och ffa totalt lost vad gäller den värld han försökte hålla jämna steg med, en "värld" och som gärna hade honom i SIN värld?
"Peek Perfomance", men säger nog mer om hans omgivning än det säger om honom själv.
Senast redigerad av hee4r 2016-10-06 kl. 00:31.
Citera
2016-10-05, 23:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av surferdudedude
Sig själva?

Jag vet inte.

Jag vet bara att många älskar psykopater.
Citera
2016-10-06, 00:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Exakt samma mönster

DÖMDES FÖR GROV KVINNOFRIDSKRÄNKNING
Martin Jonsson senaste fängelsedom, som han släpptes villkorligt från i oktober förra året, var på två år och sex månader för bland annat grov kvinnofridskränkning, utpressning samt övergrepp i rättssak.
Offret då var en kvinna som han inledde en relation med under 2013.
Tidigt i förhållandet hamnade paret i bråk om kvinnans tidigare pojkvän. Martin Jonsson ska då ha tryckt upp henne mot en vägg och hållit baksidan av en kniv mot hennes hals.
Händelserna avlöste sedan varandra, enligt kvinnans egen redogörelse som sedan ledde till grund för en rättegång.
En morgon när paret vaknade gav han henne ett par hårda knytnävsslag mot ryggen. Han spottade henne i ansiktet och förolämpade henne sexuellt, bet henne sedan i näsan tills hon började blöda. I förhör berättar kvinnan att hon försökte att hålla sig från att skrika eftersom barnen befann sig i bostaden.
När förhållandet tog slut fortsatte Martin Jonsson att höra av sig via telefon och sms. Meddelandena varierade i karaktär. Ena stunden beklagade han sig över sitt narkotikamissbruk för att i nästan hota med att han skulle döda både sin tidigare flickvän och hennes familj."

http://www.expressen.se/nyheter/martin-jonssons-varningar-i-fangelset/

Står ju dessutom explicit vem kvinnan och hennes son är i dagboksanteckningar från Kriminalvården.
Tänker inte länka till vilken sida.
Dom blev förvarnade när psykfallet skulle friges.
Man kan i allt elände bara SMH hur fruktansvärt amatörmässig svensk polis är.
Grejar inte ens att maska ett dokument.
Citera
2016-10-06, 00:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IIIDracul
kvinnan på hall som fick sluta där har jag hört om. han var svartsjuk på henne står det i undersökningen, pliten och därför fick hon sluta för han hade spridit rykten om att hon knullade interner. jag har hört historier längesen att en "horplit" knullar fångar sa dom nån gång och blev förvånad när jag läste om det i undersökningen nu. det är hon för sånt händer inte så ofta. satt själv på hall för längesen men kommer int ihåg att jag såg han där, satt han 12 år på hall, när kom han dit?
pliten från hall som var hans kontaktman hade märkt att idioten hade sagt i snack me andra fångar att om han begår brott igen eller planerar göra nåt igen så ska han söka vård först för då är det lättare att hamna på rättpsyket. smart av pliten att komma ihåg sån detalj från ett samtal. kan bidra till att han får livstid i fängelse för mord och inte rättpsyk. hoppas han kommer till vanlig avdelning för mord och inte på sexbrottavdelning. dom kommer mosa honom på vanlig avdelning.

Att manipulerande psykopater är vanligt förekommande på fängelser och anstalter är inget nytt, men jag undrar över hur en anställd av bara ett rykte spritt från just en sådan manipulativ psykopat frivilligt säger upp sig?
Hon här fungerar som ett vittne, därför jag undrar.
Och med detta menar jag att dessa psykopater alltid sägs ha ett korn av sanning i allt de säger.

Förresten, men på tal om "vittnen" här, men var tog hon Emelie Nixon vägen någonstans?
Hon som genast efter Lottas dödsmisshandel(intryckta ögon på Lotta och allt )anordnade en mot kvinnovåld manifestation? Emelie Nixon här som själv påstod att hon minsann hade stor erfarenhet av just män som Martin och som visst hade fäder till sina barn som, o. s. v.?
Men som när Lotta hade det som värst(?)och behövde som mest(?) hjälp kände sig hon Emelie Nixon "lite krasslig"?
Hennes namn har jag inte stött på här i FUP? Hon, Emelie Nixon, jobbade visst också med utsatta kvinnor som hon Lotta här? Hon(Lotta, min anm.) ville ha hjälp eftersom jag har jobbat med kvinnofridsfrågor, säger Emelie.
Hon fortsätter:
– Jag blev sjuk och sköt på det.

Var är hon nu? Alltså jag menar var finns denna kvinna nu och som var så pass nära Lotta att direkt som mycket nära vän till Lotta anordnade just denna manifestationen?
Manifestationen: http://www.expressen.se/nyheter/manifestation-halls-till-minne-av-dodade-lotta/

Skrev tidigare om "polisiärt försvårande" och då av just denna kvinnan, därför jag undrar.
Men hon satt fint hon Emelie, på denna "manifestationen", typ som utnämnda prinsessan Sofia där hon sitter lika tillgjort(rak i ryggen och med en stramt hållen nacke, ser liksom ned på dem bredvid sig) med dem hon i sin tur kan draga fördel utav.

Att inte kunna göra rätt för sig är en sak och att inte vilja detta "göra rätt för sig" en helt annan, här har samhället sin allra största skuld och även sitt allra största ansvar.
Det går att "attackera" detta fallet från väldigt många och olika håll, man kan helt enkelt reflektera här över väldigt många och väldigt mycket.
T. o. m Martin reflekterade, men ingen annan här inblandad?
Senast redigerad av hee4r 2016-10-06 kl. 01:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in