2016-10-02, 18:24
Medlem
Doleos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Jag får Xanor (Alprazolam) utskrivet av min psykiater (som vid behovs-medicin mot panikångest, generaliserad ångest och andra trevligheter, som jag inte orkar nämna i det här inlägget) och hoppas verkligen inte att medicinen ska fasas ut. Däremot så kan jag bekräfta att det inte är lätt att få utskrivet.

Det tog mig 13 månader att få mitt första recept på Xanor och då hade jag två inläggningar, otaliga läkarbesök, tät kontakt med psykolog (misslyckad terapi som inte gav någon effekt) och annan personal inom psykiatrin, och hade gått igenom massvis med andra mediciner (SSRI, Buspiron, flera olika sorters neuroleptika, antihistaminer, Oxazepam, Diazepam, m.m.) samt sex månader av diskussioner fram och tillbaka med min psykiater (som sa ''Nej, nej. Sådant skriver jag inte ut alls inom öppenvården. Xanor, Temesta och liknande kan man endast få när man är inlagd på avdelning och då endast under en mycket begränsad period.'' H*n hade dock inga problem med att skriva ut mängder med stesstior till mig, trots att jag sa att Stesolid inte biter särskilt bra på mig) innan jag slutligen fick möjlighet att prova och sedan byta till Xanor, som är den första bensodiazepinen som verkligen fungerar bra (och sitter i länge) på mig.

Jag kunde ha givit upp någonstans på vägen och köpt Alprazolam svart, men jag har alltid haft en stark känsla av att jag vill göra det ''på rätt sätt''. Men lätt var det inte och jag har en viss förståelse för er som inte orkar bråka med läkarna i all evighet och köper dylika mediciner över nätet istället, även om jag själv har gjort ett medvetet beslut att inte ta den vägen.

Nu står en flytt till annan ort inom en relativt snar framtid på agendan för mig och självklart är jag livrädd för vad som kommer hända när jag remitteras över till en annan öppenvårdsmottagning, eftersom risken är stor att min nya psykiater får för sig att jag inte ska ha Xanor, tar bort det från min ordinationslista och tvingar mig att nöja mig med Oxazepam, Diazepam eller någonting annat som jag redan har testat som inte fungerar. Eller ännu värre: Antihistaminer eller neuroleptika. Jag missbrukar inte tabletterna. Jag har bevisat för alla mina läkare att jag inte har några problem med att hantera varken Oxazepam, Diazepam eller Alprazolam och hålla mig till ordination. Men jag behöver verkligen den här medicinen (Alpra, alltså), eftersom det är den enda som fungerar på mig när det är som värst. Om en flytt blir aktuell, så hoppas jag att det finns möjlighet för min nuvarande psykiater att föra någon sorts dialog med psykiatern på den nya öppenvårdsmottagningen, så att jag inte blir av med den här medicinen.

Det värsta är att jag inte vill behöva den här sortens mediciner. Ni som kan klara era liv utan bensodiazepiner kan skatta er själva lyckliga, för det är verkligen inte kul att inte ens kunna lämna sin lägenhet utan att ha minst ett par tabletter på sig, ''just in case''. Det mest förnedrande av allt är väl all tid man måste lägga ner på att ''bråka'' med läkare för att få sådant här utskrivet. Det tålamodet och den energin, som det krävs för att föra en ''dialog'' med läkare om den här sortens mediciner, kunde - för en person som mig som redan mår dåligt - ha använts till annat.
Bra skrivet, det är synd att vissa personer missbrukar de mediciner som i många fall är livsviktiga för oss, bara för att få ett rus, bli höga, osv. Det är en av anledningarna till att just Alprazolam hänger lite löst, pga den korta halveringstiden. Tillsammans med alkohol ger den ett ordentligt "rus", så tack så jävla mycket för det alla jävla pundare.
Citera
2016-10-02, 18:42
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doleo
Bra skrivet, det är synd att vissa personer missbrukar de mediciner som i många fall är livsviktiga för oss, bara för att få ett rus, bli höga, osv. Det är en av anledningarna till att just Alprazolam hänger lite löst, pga den korta halveringstiden. Tillsammans med alkohol ger den ett ordentligt "rus", så tack så jävla mycket för det alla jävla pundare.

Ja, tyvärr är det ju så att Alprazolam är den benson som är mest ''attraktiv'' i missbrukarkretsar. Jag missbrukar själv ingenting (förutom koffein och nikotin då, möjligtvis), men är ändå ganska liberal när det kommer till droger - jag anser att om människor vill ta droger så får det göra det. Vad som däremot inte är okej för mig är när missbrukare springer runt till läkare och försöker lura till sig den här sortens mediciner för att kunna punda på dem. Jag har fått bekräftat från läkare och sjuksköterskor inom både öppenvårds - och akutpsykiatrin att missbrukare som försöker lura till sig tabletter att punda på är någonting som de mer eller mindre dagligen får handskas med. Det samma gäller för läkare på akutmottagningar och vårdcentraler.

Sådant här drogsökande beteende ställer till det rejält för oss som faktiskt behöver den här sortens mediciner i ångestdämpande syfte, eftersom läkarna blir extremt restriktiva. Vill ni punda - fine, men köp då era tabletter svart på gatan eller på nätet (problemet är väl att många ångestpatienter har fått börja söka sig till den svarta marknaden också, eftersom de - som jag beskrev tidigare - inte orkar ''bråka'' med läkarna i all evighet för att få några ynka Sobril utskrivna). Jag tycker att användaren confused... sammanfattar det hela på ett bra sätt i det här inlägget: (FB) Hur manipulerar man läkaren lättast att få benso utskrivet?(samlingstråd läkarbesök).

Återigen - jag kommer inte med några moralkakor eller pekpinnar, men av hänsyn till personer som faktiskt behöver narkotikaklassade mediciner (t. ex. ångest - och smärtpatienter) - sluta uppta läkarnas dyrbara tid och skaffa era piller på annat håll.
Citera
2016-10-03, 17:16
Medlem
General-snuss avatar
https://www.google.se/search?site&source=hp&ei=_HPyV-KTGcjRswHK9o7YCw&q=xanax%202mg&oq=xanax%202%20&gs_ l=mobile-gws-hp.1.0.0i10k1j0l2j0i22i30k1l2.2460.5574.0.6750.10. 9.1.0.0.0.182.966.3j5.8.0....0...1 c.1.64.mobile-gws-hp..1.9.978.3..5j35i39k1j0i131k1.uj9f9x-uEvk&dlnr=1&sei=A3TyV6P-KIqtsgHB7qs4#dlnr=1&imgrc=UBKqnxEg-MISbM%3A

Nån som vet vilket land de här kommer ifrån eller vet nått om dessa?
Citera
2016-10-03, 17:24
Medlem
LilaFlaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General-snus
https://www.google.se/search?site&source=hp&ei=_HPyV-KTGcjRswHK9o7YCw&q=xanax%202mg&oq=xanax%202%20&gs_ l=mobile-gws-hp.1.0.0i10k1j0l2j0i22i30k1l2.2460.5574.0.6750.10. 9.1.0.0.0.182.966.3j5.8.0....0...1 c.1.64.mobile-gws-hp..1.9.978.3..5j35i39k1j0i131k1.uj9f9x-uEvk&dlnr=1&sei=A3TyV6P-KIqtsgHB7qs4#dlnr=1&imgrc=UBKqnxEg-MISbM%3A

Nån som vet vilket land de här kommer ifrån eller vet nått om dessa?

Xanax säljs vad jag vet, USA.
Det är depot.

Varför kan du inte bara läsa det som du själv länkar till?
Citera
2016-10-04, 14:20
Bannlyst
Citat:
Ja, tyvärr är det ju så att Alprazolam är den benson som är mest ''attraktiv'' i missbrukarkretsar. Jag missbrukar själv ingenting (förutom koffein och nikotin då, möjligtvis), men är ändå ganska liberal när det kommer till droger - jag anser att om människor vill ta droger så får det göra det. Vad som däremot inte är okej för mig är när missbrukare springer runt till läkare och försöker lura till sig den här sortens mediciner för att kunna punda på dem. Jag har fått bekräftat från läkare och sjuksköterskor inom både öppenvårds - och akutpsykiatrin att missbrukare som försöker lura till sig tabletter att punda på är någonting som de mer eller mindre dagligen får handskas med. Det samma gäller för läkare på akutmottagningar och vårdcentraler.

Sådant här drogsökande beteende ställer till det rejält för oss som faktiskt behöver den här sortens mediciner i ångestdämpande syfte, eftersom läkarna blir extremt restriktiva. Vill ni punda - fine, men köp då era tabletter svart på gatan eller på nätet (problemet är väl att många ångestpatienter har fått börja söka sig till den svarta marknaden också, eftersom de - som jag beskrev tidigare - inte orkar ''bråka'' med läkarna i all evighet för att få några ynka Sobril utskrivna). Jag tycker att användaren confused... sammanfattar det hela på ett bra sätt i det här inlägget: (FB) Hur manipulerar man läkaren lättast att få benso utskrivet?(samlingstråd läkarbesök).

Återigen - jag kommer inte med några moralkakor eller pekpinnar, men av hänsyn till personer som faktiskt behöver narkotikaklassade mediciner (t. ex. ångest - och smärtpatienter) - sluta uppta läkarnas dyrbara tid och skaffa era piller på annat håll.

Gjorde ett rejält misstag i helgen. Konsumerade alkohol och tänkte att jag skulle testa en liten alpra på det, mest av nyfikenhet. Sagt och gjort knaprade en och kände lite effekt, hade vid tillfället konsumerat en hel del alkohol. Sedan minns jag inte så mycket mer efter det. Vaknade i full mundering på sängen dagen efter och såg att jag hade knaprat i mig 3st till, alltså 4mg sammanlagt.
Nu var jag hemma i min lägenhet och ingenting allvarligt hände, men man har ju läst skräckhistorier som slutat riktigt illa.
Hade ont på flera ställen på kroppen så min koordination måste varit helt åt helvete, haha.
Nä, det var inget kul alls och absolut ingenting jag gör om.

Men till tråden i ämnet;
Jag införskaffar ju min medicin på nätet så det drabbar ju inte dem som försöker fixa sitt den lagliga vägen.
Senast redigerad av Dodsknarkarnazi 2016-10-04 kl. 14:23.
Citera
2016-10-04, 16:45
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dodsknarkarnazi
Gjorde ett rejält misstag i helgen. Konsumerade alkohol och tänkte att jag skulle testa en liten alpra på det, mest av nyfikenhet. Sagt och gjort knaprade en och kände lite effekt, hade vid tillfället konsumerat en hel del alkohol. Sedan minns jag inte så mycket mer efter det. Vaknade i full mundering på sängen dagen efter och såg att jag hade knaprat i mig 3st till, alltså 4mg sammanlagt.
Nu var jag hemma i min lägenhet och ingenting allvarligt hände, men man har ju läst skräckhistorier som slutat riktigt illa.
Hade ont på flera ställen på kroppen så min koordination måste varit helt åt helvete, haha.

Men till tråden i ämnet;
Jag införskaffar ju min medicin på nätet så det drabbar ju inte dem som försöker fixa sitt den lagliga vägen.

Undvik att blanda alkohol och benso, det kan som bekant sluta illa. Du kan ju t. ex. tänka på hur det kunde ha gått om du hade varit ute på stan med alkohol i kroppen och fått för dig att prova en tablett Alprazolam av nyfikenhet (jag vet inte hur många tabletter du har med dig när du går ut, men många - inklusive moi - har ju med sig ett antal tabletter, som ett säkerhetsbeteende. Själv lämnar jag inte hemmet utan 2-4 tabletter á 1 mg i fickan). Jag dricker själv inte alkohol sedan länge av två anledningar: Jag äter mediciner som inte går bra ihop med alkohol, då främst Xanor och Imovane, och vet att alkohol bara skulle förvärra min ångest i längden.

Citera
2016-10-04, 18:49
Medlem
Doleos avatar
Citat:

Men till tråden i ämnet;
Det du beskriver, vad som hände när du blandade Alprazolam och alkohol, är mycket vanligt, beroende på hur stora mängder förståss. Man kan få riktigt ordentliga "blackouter", "been there, done that, over with it".
Senast redigerad av Doleo 2016-10-04 kl. 18:51.
Citera
2016-10-05, 18:33
Bannlyst
Citat:

Ja, det stämmer. Har ju knaprat lite Diazepam nu på senaste också och visst diaz funkar väl (för mig) hyfsat för generell ångest men jag blir också trött och slö både fysiskt och psykiskt, till skillnad från alpran som gör mig mentalt skärpt och driven.

Nej, du har ju rätt i det du skriver. Man kan ju inte lösa allt med medicinering för all framtid.. eller kan kan man väl men det är inget jag vill göra i alla fall.
Styrketränar ofta och hårt vilket biter rätt bra på ångesten och det allmänna måendet i helhet, endorfiner osv.
Är just nu mitt inne i en utredning som påbörjades för snart ett år sedan, ang. eventuell diagnos. Har varit en hel del samtal under denna tid, den första, en asskön klockren psykolog, kanske 10 år äldre än jag och sedan ett par andra som var horribelt kassa. Rätt less på samtal just nu.
Om det visar sig att det ligger till som jag själv är övertygad om så kan jag få medicinering och kanske kan det även då eliminera ångesten då mitt liv troligtvis blir avsevärt enklare och ja, normalt fungerande..

Skrev detta ang. vad Alprazolam givit mig några sidor tillbaka i tråden:

Nykter så är det ångest och misär. Lite svårt att tacka nej till allt det fina ovanför då liksom. Men självfallet så hoppas jag på utredningen osv. Tills dess att det är klart så får det helt enkelt bli alpra.
Senast redigerad av Dodsknarkarnazi 2016-10-05 kl. 18:35.
Citera
2016-10-05, 18:51
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ja, det stämmer. Har ju knaprat lite Diazepam nu på senaste också och visst diaz funkar väl (för mig) hyfsat för generell ångest men jag blir också trött och slö både fysiskt och psykiskt, till skillnad från alpran som gör mig mentalt skärpt och driven.

Nej, du har ju rätt i det du skriver. Man kan ju inte lösa allt med medicinering för all framtid.. eller kan kan man väl men det är inget jag vill göra i alla fall.
Styrketränar ofta och hårt vilket biter rätt bra på ångesten och det allmänna måendet i helhet, endorfiner osv.
Är just nu mitt inne i en utredning som påbörjades för snart ett år sedan, ang. eventuell diagnos. Har varit en hel del samtal under denna tid, den första, en asskön klockren psykolog, kanske 10 år äldre än jag och sedan ett par andra som var horribelt kassa. Rätt less på samtal just nu.
Om det visar sig att det ligger till som jag själv är övertygad om så kan jag få medicinering och kanske kan det även då eliminera ångesten då mitt liv troligtvis blir avsevärt enklare och ja, normalt fungerande..

Skrev detta ang. vad Alprazolam givit mig några sidor tillbaka i tråden:

Nykter så är det ångest och misär. Lite svårt att tacka nej till allt det fina ovanför då liksom. Men självfallet så hoppas jag på utredningen osv. Tills dess att det är klart så får det helt enkelt bli alpra.

Okej, då vet jag hur det ligger till. Som sagt inte min sak att lägga mig i andra människors mående, men när jag ibland ser personer som självmedicinerar med t. ex. Alprazolam, så brukar jag alltid råda dem samma sak som jag rådde dig till - sök en mer långsiktig lösning. Men nu verkar du ju redan vara inne i psykiatrisvängarna, så det är ju bra.

Samma sak för mig förresten. Dia fungerar inte särskilt bra på mig, Alpra fungerar grymt bra; ingen ångest, inga overklighetskänslor, ingen social fobi, ingen agorafobi. Blir bara lugn och ''normal'' och kan fungera i vardagen. Småprata lite med kassörskan på ICA, gå ut ur min lägenhet utan att rusa tillbaka in igen på grund av att jag känner att en PA är på väg.

Angående långsiktiga lösningar så har jag talat med min läkare i telefon och h*n rekommenderar Alprazolam (1-2 mg/dag, som jag är ordinerad) som långtidsbehandling, d v s att börja knapra det dagligen under månader och kanske år. Vet inte vad man ska säga om det ärligt talat. Jag är yngre än 30 år. Känns som att den rekommendationen är samma sak som att säga: ''Jag har givit upp hoppet om dig.'' Har inte följt den rekommendationen ännu, utan håller mig fortfarande till sporadiskt bruk och är långt ifrån ''hooked'' på den här medicinen. Har en läkartid snart och då ska jag diskutera det här med h*n, men det bådar inte gott. Vill fan inte bli läkemedelsberoende, jag vill hitta tillbaka till mig själv och leva ett bra liv.

Det lustiga är att detta är samma läkare som för bara några månader sedan tvärvägrade att skriva ut Alprazolam till mig.

Må väl.
Citera
2016-10-05, 19:47
Bannlyst
Jag blandar alkohol o benzo. Just nu tungt i livet o kämpar. Kommer att vinna vägrar förlora. .....men just nu gör jag alla fel i boken. Bland missbrukare tabletter o alkohol. Jag drack aldrig förr bara medicin. Alkohol är mycket värre beroende än vad jag trott
Citera
2016-10-05, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paccy
Jag blandar alkohol o benzo. Just nu tungt i livet o kämpar. Kommer att vinna vägrar förlora. .....men just nu gör jag alla fel i boken. Bland missbrukare tabletter o alkohol. Jag drack aldrig förr bara medicin. Alkohol är mycket värre beroende än vad jag trott

Försök att trappa ner båda två. Vet verkligen hur det är. Sitter i samma sits. Det går, men man måste ha tålamod och styrka.

önskar dig all lycka. mvh
Citera
2016-10-05, 20:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FreshToDeath
Försök att trappa ner båda två. Vet verkligen hur det är. Sitter i samma sits. Det går, men man måste ha tålamod och styrka.

önskar dig all lycka. mvh

Stort tack ,
Lycka till med dina demoner du med ,tummen upp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in