Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-30, 14:04
  #13921
Medlem
Jag tog 2mg Xanor(alazopram), kan möjligen ha varit ksalol, inatt vid 12-tiden. Kan jag dricka alkohol idag runt 5-6? Dvs runt 17-18 timmar efteråt.

Vill inte få en blackoutfylla.
Citera
2016-09-30, 14:20
  #13922
Avstängd
paccys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asfalteraren
Jag tog 2mg Xanor(alazopram), kan möjligen ha varit ksalol, inatt vid 12-tiden. Kan jag dricka alkohol idag runt 5-6? Dvs runt 17-18 timmar efteråt.

Vill inte få en blackoutfylla.

Inga problem alls ,ta 2 öl mindre bara eller känn efter ,stress drick inte bara om det e 1 gången

Själv kan jag alltid dricka på alpra ,det ingår nu.....billigare o goare
Citera
2016-09-30, 14:33
  #13923
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paccy
Inga problem alls ,ta 2 öl mindre bara eller känn efter ,stress drick inte bara om det e 1 gången

Själv kan jag alltid dricka på alpra ,det ingår nu.....billigare o goare

Har tidigare druckit i samband med att jag tagit Xanor och det var himla mysigt, men jag mindes väldigt lie dagen efter. Nu vill jag ha en vanlig fylla utan påverkan av benzot, så därför jag frågar.

Har googlat lite och 18 timmar verkar vara tillräckligt för att de inte ska påverka varandra. Så hoppas det stämmer

Tack för svar.
Citera
2016-09-30, 16:13
  #13924
Medlem
Doleos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paccy
Har du inte panik ångest ,så kör på Diazepam för ångestlindring mycket bekvämare ,att sluta samt håller det i längre.

Vill du flöddra Bli "kickad" som du sa så kör på Ksalol men inte 1mg ,då kör du typ 6mg med redbull /treo lr liknande
Exakt, håller med.

Förr i tiden när jag ville bli "kickad" av Alprazolam, då var det minst 6mg med RedBull, ibland alkohol och/eller kaffe.

Diazepam passar bra vid genarilserat ångest tillstånd (GAD).

Vid svåra panikattacker, Alprazolam, men bara som lindring vid själva attacken.

Med det sagt, så vill jag ändå påminna om att risken för att fastna i ett beroende är stor, man tror att man fixar det, kanske funkar i ett par att bara ta då och då. Men ett nytt betende har skapats i hjärnan, som säger: "Sjysst, jag behöver bara ta ett piller för att må bra, let's do it!" Efter en viss tid, brukar de flesta trilla dit, dvs fast i bensoträsket.
__________________
Senast redigerad av Doleo 2016-09-30 kl. 16:16.
Citera
2016-09-30, 16:16
  #13925
Avstängd
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doleo
Exakt, håller med.

Förr i tiden när jag ville bli "kickad" av Alprazolam, då var det minst 6mg med RedBull, alkohol och/eller kaffe.

Diazepam passar bra vid genarilserat ångest tillstånd (GAD).

Vid svåra panikattacker, Alprazolam, men bara som lindring vid själva attacken.

Med det sagt, så vill jag ändå påminna om att risken för att fastna i ett beroende är stor, man tror att man fixar det, kanske funkar i ett par att bara ta då och då. Men ett nytt betende har skapats i hjärnan, som säger: "Sjysst, jag behöver bara ta ett piller för att må bra, let's do it!" Efter en viss tid, brukar de flesta trilla dit, dvs fast i bensoträsket.

Jag har funderat på varför just Xanor skrivs ut mot panikångest. En panikångest går oftast över efter 2-10 minuter, Xanor börjar verka efter ca 20 min. Diazepam börjar t.o.m verka snabbare
Citera
2016-09-30, 16:27
  #13926
Medlem
Doleos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Jag har funderat på varför just Xanor skrivs ut mot panikångest. En panikångest går oftast över efter 2-10 minuter, Xanor börjar verka efter ca 20 min. Diazepam börjar t.o.m verka snabbare
Väldigt indiviudellt, min andra panikångestattack var på ett flygplan mellan Frankfurt och Mumbay, dvs runt 8 timmar med panikångest. Den första skedde på en flygresa mellan Oslo och Stockholm. Den panikattackem "came out of the blue", har aldrig varit flygrädd, eftersom jag redan hade flugit så mycket, långresor mellan Sverige och USA.

Vid långa flygturer, t.ex från Hawaii till Indien, fick jag alltid ca 10st Diazepam av läkaren för att klara alla timmarna i luften, instängd i ett flygplan. Det fungerade jättebra, ofta hade jag turen att hitta flera säten så att jag kunde lägga mig ner och sova tills vi mellanlandade i Taipei, Singapore eller Tokyo.

Men som du skriver, Diazepam fungerar nog bättre vid panikångest än vad Alprazolam gör. Tror kanske att en del läkare inte håller sig uppdaterade.
__________________
Senast redigerad av Doleo 2016-09-30 kl. 16:34.
Citera
2016-09-30, 20:46
  #13927
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Mmm sant det du skriver.
Har man ångest så tycker jag att man ska satsa på Iktorivil; Lång verkningstid så man slipper återdosera flera gånger per dag och väldigt bra muskelrelax.
Xanor är på väg att fasas ut surrad ett bi i mitt öra p.g.a dess höga beroendepotential och hemska utsättningssymtom

När tror du den kommer fasas ut? Sades det något om det? Kommer den ändå gå att få tag på på svarta marknaden?

Jag kan inte bara bli av med den. Tar den bara ca två gånger i veckan, men måste helt enkelt bara ha den. Blir orolig när jag läser sådant här.

Märker inga utsättningssymtom alls nästan när jag inte tar den ändå. Tycker talet om det verkar överdrivet.
Citera
2016-09-30, 22:03
  #13928
Medlem
Doleos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mars-79
När tror du den kommer fasas ut? Sades det något om det? Kommer den ändå gå att få tag på på svarta marknaden?

Jag kan inte bara bli av med den. Tar den bara ca två gånger i veckan, men måste helt enkelt bara ha den. Blir orolig när jag läser sådant här.

Märker inga utsättningssymtom alls nästan när jag inte tar den ändå. Tycker talet om det verkar överdrivet.
Jag vet inte när eller om den verkligen kommer att fasas ut i Sverige, men läkarna har blivit mer restriktiva när det gäller förskrivining av Alprazolam.

Därför köper en del av oss den medicin som vi tycker fungerar för oss på "internetapotek". Om du är orolig, kolla in den här tråden: Drogshoppar - Bensodiazepiner (samlingstråd). Jag länkar till den sista sidan eftersom den är mest aktuell.
Citera
2016-09-30, 22:21
  #13929
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doleo
Jag vet inte när eller om den verkligen kommer att fasas ut i Sverige, men läkarna har blivit mer restriktiva när det gäller förskrivining av Alprazolam.

Därför köper en del av oss den medicin som vi tycker fungerar för oss på "internetapotek". Om du är orolig, kolla in den här tråden: Drogshoppar - Bensodiazepiner (samlingstråd). Jag länkar till den sista sidan eftersom den är mest aktuell.

Tack ska du ha för snabbt och mycket bra svar.

Lättnad för mig alltså.
Citera
2016-10-01, 14:36
  #13930
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Jag får Xanor (Alprazolam) utskrivet av min psykiater (som vid behovs-medicin mot panikångest, generaliserad ångest och andra trevligheter, som jag inte orkar nämna i det här inlägget) och hoppas verkligen inte att medicinen ska fasas ut. Däremot så kan jag bekräfta att det inte är lätt att få utskrivet.

Det tog mig 13 månader att få mitt första recept på Xanor och då hade jag två inläggningar, otaliga läkarbesök, tät kontakt med psykolog (misslyckad terapi som inte gav någon effekt) och annan personal inom psykiatrin, och hade gått igenom massvis med andra mediciner (SSRI, Buspiron, flera olika sorters neuroleptika, antihistaminer, Oxazepam, Diazepam, m.m.) samt sex månader av diskussioner fram och tillbaka med min psykiater (som sa ''Nej, nej. Sådant skriver jag inte ut alls inom öppenvården. Xanor, Temesta och liknande kan man endast få när man är inlagd på avdelning och då endast under en mycket begränsad period.'' H*n hade dock inga problem med att skriva ut mängder med stesstior till mig, trots att jag sa att Stesolid inte biter särskilt bra på mig) innan jag slutligen fick möjlighet att prova och sedan byta till Xanor, som är den första bensodiazepinen som verkligen fungerar bra (och sitter i länge) på mig.

Jag kunde ha givit upp någonstans på vägen och köpt Alprazolam svart, men jag har alltid haft en stark känsla av att jag vill göra det ''på rätt sätt''. Men lätt var det inte och jag har en viss förståelse för er som inte orkar bråka med läkarna i all evighet och köper dylika mediciner över nätet istället, även om jag själv har gjort ett medvetet beslut att inte ta den vägen.

Nu står en flytt till annan ort inom en relativt snar framtid på agendan för mig och självklart är jag livrädd för vad som kommer hända när jag remitteras över till en annan öppenvårdsmottagning, eftersom risken är stor att min nya psykiater får för sig att jag inte ska ha Xanor, tar bort det från min ordinationslista och tvingar mig att nöja mig med Oxazepam, Diazepam eller någonting annat som jag redan har testat som inte fungerar. Eller ännu värre: Antihistaminer eller neuroleptika. Jag missbrukar inte tabletterna. Jag har bevisat för alla mina läkare att jag inte har några problem med att hantera varken Oxazepam, Diazepam eller Alprazolam och hålla mig till ordination. Men jag behöver verkligen den här medicinen (Alpra, alltså), eftersom det är den enda som fungerar på mig när det är som värst. Om en flytt blir aktuell, så hoppas jag att det finns möjlighet för min nuvarande psykiater att föra någon sorts dialog med psykiatern på den nya öppenvårdsmottagningen, så att jag inte blir av med den här medicinen.

Det värsta är att jag inte vill behöva den här sortens mediciner. Ni som kan klara era liv utan bensodiazepiner kan skatta er själva lyckliga, för det är verkligen inte kul att inte ens kunna lämna sin lägenhet utan att ha minst ett par tabletter på sig, ''just in case''. Det mest förnedrande av allt är väl all tid man måste lägga ner på att ''bråka'' med läkare för att få sådant här utskrivet. Det tålamodet och den energin, som det krävs för att föra en ''dialog'' med läkare om den här sortens mediciner, kunde - för en person som mig som redan mår dåligt - ha använts till annat.
__________________
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2016-10-01 kl. 14:58.
Citera
2016-10-02, 00:50
  #13931
Medlem
Nån mer än jag som kör lågdos xanor när ni festar? Drar alltid 0,5-1mg på 5-6 bärs och får världens bästa rus. Social, trevlig, positiv, allt bra. Tar inte mer sen och somnar fint. Knappt nån bakfylla heller.
Citera
2016-10-02, 01:38
  #13932
Medlem
knarkpulvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Nån mer än jag som kör lågdos xanor när ni festar? Drar alltid 0,5-1mg på 5-6 bärs och får världens bästa rus. Social, trevlig, positiv, allt bra. Tar inte mer sen och somnar fint. Knappt nån bakfylla heller.

Funkar oväntat fint må jag säga!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback