2016-10-04, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulvanskagg
Nu jämför du två helt olika saker. Man ska inte på något sätt försvara Flinks dåd, men han hade aldrig begått något brott innan, skött sig exemplariskt under fängelsetiden och sedan återgått till att bli en skötsam samhällsmedborgare efter att han frigavs.

Det är inte alls så att folk automatiskt får tidsbestämda straff eller snart är ute igen. Leif Axmyr satt inne i 35 år, och Tommy Zethreus har inte fått straffet tidsbestämt, inte heller lasermannen.

Dödar man finansministerns styvson, får man räkna med ett långt fängelsestraff. Likaså när det gäller rasbrott. Det blir politik över det hela..
Citera
2016-10-04, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Hon försöker rädda sitt liv på olika sätt, förstår du. Det gick inte. Hon dog. Läs ekornavallens inlägg. Kvinnan som blev insnärjd i detta hade det mycket tufft, du kan inte relatera allt som händer till någon som lever ett kärleksfullt och stabilt liv. Lotta blev dödad av en man som stalkade henne. Hon orkade inte fly mer, hon reagerar som så många gör i ett sådant läge. Söker tryggheten där de känner sig trygga. Hemma.

Man kan inte tala om "flykt" när man vistas 4 dagar hos sitt ex.
Citera
2016-10-04, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dryopteris
Just ultrafantastiskt vet jag inte om Lotta ansåg att sexet med Martin va, dock nära inpå. Hon älskade hans trygga famn och kanske hans svartsjuka. Genom den blev hon eftertraktad och sedd.

Jag måste ändå säga att jag på ett plan förstår Martins svartsjuka. För faktum kvarstår: Lotta VAR opålitlig i sina relationer.

Hon sa att hon aldrig hade varit otrogen. Men. Hon hade inte talat sanning heller.

Vi vet att hon ljög för Per och lät honom hoppas..Ljög honom mitt i nyllet och blev galen och tvärarg när släktingarna "avslöjade" hennes lögner.

Magnus bedrog henne och hon blev helt knäckt av det. MEN. När hon åkte på en kryssning med Micke erkände hon till sin väninna ATT hon hade flörtat med någon annan kille på båten. Sen blev hon knäckt igen när Micke också lämnade henne. Lotta ansåg att det var "för hårt".

Men varför i hela friden flörta med någon annan ifall hon nu ville inleda något seriöst med Micke?

Till de flesta utomstående låtsades hon att Martin var en galen stalkare. Men till sin väninna berättade hon att de hade galet sex ihop. Snortade kokain och gjorde saker hon aldrig hade erkänt för dem som trodde sig stå henne nära och "känna henne".

Martin kände säkert på sig denna opålitligheten bakom den präktiga fasaden. Han blev helt paranoid av svartsjuka.

Martin klarade inte av det som Micke gjorde: lämna Lotta. Martins överlevnadsinstinkt var att fäkta. Micke kastade in handsken direkt.

Orka nu inte skriva att "hon förtjänade inte att dö" eller att "detta berättigar inte till att misshandla någon". Tröttsamt att sådana elementära saker måste upprepas i varje inlägg..
Senast redigerad av sno 2016-10-04 kl. 21:49.
Citera
2016-10-04, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Korrekt så med det sagt så väljer man själv om man ska få hjälp eller ej. Det är I alla fall inte samhällets fel att det blev som det blev.
På samma sätt valde idioten Martin att slå ihjäl en annan människa men där kan jag nog mer se ett systemfel faktiskt. Han skulle naturligtvis inte vara ute och vandra på gatorna.

Sjukt äcklig historia detta...

Nej man kan inte förenkla det till att alla väljer själv. Om någon inte har den mentala styrkan som krävs för en situation så kan du ju inte påstå att den människan ska hämta den mentala styrkan som ett brev på posten. Man är den man är och alla är inte perfekta.
Citera
2016-10-04, 23:17
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Hon försöker rädda sitt liv på olika sätt, förstår du. Det gick inte. Hon dog. Läs ekornavallens inlägg. Kvinnan som blev insnärjd i detta hade det mycket tufft, du kan inte relatera allt som händer till någon som lever ett kärleksfullt och stabilt liv. Lotta blev dödad av en man som stalkade henne. Hon orkade inte fly mer, hon reagerar som så många gör i ett sådant läge. Söker tryggheten där de känner sig trygga. Hemma.

Jag anser att de båda "stalkade" varandra (hur i hela friden kan man tycka att bara den ene kontaktade den andre efter att ha läst alla sms hit och dit?) men att den ena var en svag personlighet och att den andra var ett fullständigt odjur till personlighet.
Dock vet vi inte vad som hade hänt om Lotta givit honom kalla handen men den där andra fjällan på SöS lever ju idag i alla fall och hon hade ju åtminstone ett uns av spelregler uppsatta.
Citera
2016-10-04, 23:22
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Nej man kan inte förenkla det till att alla väljer själv. Om någon inte har den mentala styrkan som krävs för en situation så kan du ju inte påstå att den människan ska hämta den mentala styrkan som ett brev på posten. Man är den man är och alla är inte perfekta.

Nej inte mördare heller
Citera
2016-10-04, 23:24
Medlem
Citat:
Nej inte mördare heller
Du har visst svårt att fatta, det är inte straffbart att ha svag karaktär, det är något helt annat att slå ihjäl, stalka, misshandla osv. Ska man ens behöva förklara en sån jävla skitenkel sak för dig!
Citera
2016-10-04, 23:44
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Du har visst svårt att fatta, det är inte straffbart att ha svag karaktär, det är något helt annat att slå ihjäl, stalka, misshandla osv. Ska man ens behöva förklara en sån jävla skitenkel sak för dig!

Tydligen tyckte du att du behövde det. Jag är trött på dina bortförklaringar som härrör till varför Lotta gjort si eller så. Du tror att du vet preeeeciiis hur Lotta tänkte, hur hennes inre fungerade, vilken typ av självkänsla hon hade och bl.a. Bl.a. Bl.a.
Detta kör du sedan ned i halsen på andra skribenter som råkar ha uppfattat det Oooh så tydliga att Lotta VILLE vara med klapparslet Martin. Hon VILLE träffa honom, hon VILLE ha barn med honom till och med. I alla fall skriver hon det till honom. Det är övertydligt vad som står i skrift, men du ska trilskas med att veta alla underliggande orsaker till varför hon uttrycker sig som hon gör och att hon inta alls ville vara med honom egentligen och att det var han som stalkade henne.
Det är så djävla super-optimistiskt-topp-i-pang-fenomenaliskt (som Povel sa) bra förklaringar från dig hela tiden.
Du har antagligen läst bet.vet-programmet och kanske en steg1 i KBT och sedan tror du dig veta allt om hur människan fungerar både gällande personlighetspsykologi och sociologiskt i grupp.

Jag tycker istället att du går och lägger dig i katt-lådan och spinner vidare på att Lotta VILLE vara med Martin hur obscent det än framstår för dig.

Edit; and by the way- vem fan har diskuterat om Lottas beteende var straffbart? Inte jag i alla fall...
Citera
2016-10-04, 23:53
Medlem
Citat:
Whaaat... alltså du babblar ju som om du tror att du sitter inne på sanningen, jag har aldrig påstått något om Lotta, jag pratar om hur folk i allmänhet fungerar. Din slutledningsförmåga verkar ha kortslutit, du har citerat mig och framhärdar att svag karaktär gör att offret får skylla sig själv, jag säger att svag karaktär kan man inte ändra på bara hux flux, liknelsen jag gav att svag karaktär inte är straffbart var tydligen för svår för dig att förstå.
Citera
2016-10-04, 23:57
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Vart har du fått info om att en paus har tagits i misshandeln?
Tror bara det är en fråga från polisen utan stöd för det.
Källa? Tack
Blodbilden talar för detta läste jag.
Citera
2016-10-05, 00:04
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Så nu har du läst lite längre i FUPen??!. Det är inte viktigt vad hon sa i början om journalanteckning - för hon ville då trots allt inte fatta något beslut om anmälan utan ville fundera lite till. När hon hade BESTÂMT SIG sa hon att hon inte ville att journalateckningar skulle inhämtas.
Läs rätt - gör om - gör rätt!
Jag har läst hela fuppen, och kan bara säga, hade man agerat direkt när hon gjorde anmälan, så hade detta aldrig hänt.
Av erfarenhet är det vad som gäller i såna här fall, att agera snabbt - för risken att målsägande ska dra tillbaka sin anmälan p g a rädsla är mycket stor - vilket vi också fick se.
Citera
2016-10-05, 00:06
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Whaaat... alltså du babblar ju som om du tror att du sitter inne på sanningen, jag har aldrig påstått något om Lotta, jag pratar om hur folk i allmänhet fungerar. Din slutledningsförmåga verkar ha kortslutit, du har citerat mig och framhärdar att svag karaktär gör att offret får skylla sig själv, jag säger att svag karaktär kan man inte ändra på bara hux flux, liknelsen jag gav att svag karaktär inte är straffbart var tydligen för svår för dig att förstå.

Det var en redig pudel det
Eller så bra då, då vet härmed alla i tråden att du pratar om människor i allmänhet och att du inte alls pratar om saker som kan kopplas till Lottas beteende
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in