Citat:
När jag som kund tar ett lån skapas två skulder. Dessa tar ut varandra. Med din begreppsvärld så finansierar de skulderna varandra.Gå tillbaka och läs vad jag skrev om balansräkningarna efter att lånet är taget. Som du ser är både min och bankens balansräkning ok.
Citat:
Ja, den beskrivningen handla om just att säljaren har en annan bank.Det som händer är att den fordran jag har på min bank (som är avista) ber jag bank A överföra till Bank B.
Problemet som uppstår är att Bank B inte vill skuldsätta sig utan vidare. Vilket det handlar om. Säljaren skall ju få sig en fordran på Bank B. Dvs Bank B skall sätta sig i skuld.
Citat:
Nej, här uttrycks ett fatalt fel.RIX förmedlar att säljarens konto hos Bank B skall krediteras med ett angivet belopp.
När den transaktionen processas hamnar Bank A i skuld till Bank B. Denna skuld måste lösas upp vid dagens slut.
Det kan göras på flera sätt:
* Bank A kan i förväg ha sålt obligationer till clearinginstitutet (dvs Riksbanken). Och har då fordringar på Riksbanken. Dessa kan Bank A använda för att lösa skulden till Bank B. Bank B får då en fordran på Riksbanken i stället för på Bank A.
* Bank A kan sälja en Obligation till Bank B. (Kräver att Bank B går med på det).
* Bank A kan låna av Bank B. (Göra en repa).
Det handlar bara om hur Bank A skall kunna överföra en tillgång till Bank B.
Enklast hade varit om Bank A bara hade kunnat överföra sin fordran på låntagaren. Men Bank B går inte med på det. Och låntagaren uppskattar troligen inte det heller.