2016-10-04, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atitaranta-
Jo, jag vet att det finns många sätt att slippa använda hen. Men eftersom min strävan var den motsatta ser jag ingen poäng att krysta till det med en massa sökta formuleringar när ju hen fyller sin funktion alldeles ypperligt.

Det uppenbara är fortfarande att ingen saknade ordet ifråga för 20 år sedan, inget har egentligen i sig förändrats till den nivån att införandet av ett ord som gör att man stannar till om det finns i tryckt eller skriven text.
Vänd på dina tankegångar, använd de uttryck som förekommit de senaste hundra åren, de fungerar fortfarande klanderfritt och ger på intet sätt upphov till några missförstånd. Att försöka till varje pris göra en formulering könsneutral tjänar inget allmänt syfte på något sätt och bör av denna orsak undvikas.
Citera
2016-10-04, 19:16
Bannlyst
Citat:
Jo, jag vet att det finns många sätt att slippa använda hen. Men eftersom min strävan var den motsatta ser jag ingen poäng att krysta till det med en massa sökta formuleringar när ju hen fyller sin funktion alldeles ypperligt.

Hen är inte är ett legitimt ord. Det är en sentida feminismuppfinning. Denne och den är riktiga ord.
Citera
2016-10-04, 19:31
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det uppenbara är fortfarande att ingen saknade ordet ifråga för 20 år sedan, inget har egentligen i sig förändrats till den nivån att införandet av ett ord som gör att man stannar till om det finns i tryckt eller skriven text.
Vänd på dina tankegångar, använd de uttryck som förekommit de senaste hundra åren, de fungerar fortfarande klanderfritt och ger på intet sätt upphov till några missförstånd. Att försöka till varje pris göra en formulering könsneutral tjänar inget allmänt syfte på något sätt och bör av denna orsak undvikas.
Det kommer alltid nya saker som ingen saknade förr. Skippa internet, vetja, andra kommunikationsmedel fungerar fortfarande klanderfritt.
Citera
2016-10-04, 19:31
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heuristik
Hen är inte är ett legitimt ord. Det är en sentida feminismuppfinning. Denne och den är riktiga ord.
Legitima och riktiga ord ... tack för upplysningen.
Citera
2016-10-04, 19:42
Medlem
Citat:
Det kommer alltid nya saker som ingen saknade förr. Skippa internet, vetja, andra kommunikationsmedel fungerar fortfarande klanderfritt.

Vidgår givetvis ert påstående angående tillförandet av nya saker. Det innebär dock inte att allehanda meningslösa idéer, till detta hör att implementera ord som inget tillför, måste tillämpas så ofta det är möjligt. Testa en vecka att ej nyttja ordet ifråga, ni kommer att notera hur problemfritt det blir!
Citera
2016-10-04, 19:55
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vidgår givetvis ert påstående angående tillförandet av nya saker. Det innebär dock inte att allehanda meningslösa idéer, till detta hör att implementera ord som inget tillför, måste tillämpas så ofta det är möjligt. Testa en vecka att ej nyttja ordet ifråga, ni kommer att notera hur problemfritt det blir!
Ja, jag ärnar låta pröjsa en lirare på det att hen må ingifva besvär för den händelse det skiter sig.
Citera
2016-10-04, 20:02
Medlem
Citat:
Ja, jag ärnar låta pröjsa en lirare på det att hen må ingifva besvär för den händelse det skiter sig.

Ni anbefalles att nyttja mer allmänt tillämpat vokabulär vid äventyr att vår möjlighet att ta er information till oss blir inskränkt. Stavningsreformen 1906 har tydligen också gått er förbi.
Citera
2016-10-04, 20:08
Bannlyst
Citat:
Legitima och riktiga ord ... tack för upplysningen.

Ja, hen har inte någon berättigad existens. Det känns som att jag sålde min själ till djävulen bara genom att undervisas av "hen-människor". Jag var fri från det tills jag satte foten in på psykologiska institutionen. Det var 6 år som jag aldrig kommer att glömma.
Citera
2016-10-04, 20:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Vad förespråkar du istället om det ska vara könsneutralt? Alltså något som ska omfatta båda.

Fantasi.

Citat:
Idag kunde jag med glädje konstatera att min målsättning att internalisera hen lyckats väl då jag fullt naturligt sa: ”Det får de väl ta med skyddsombudet; det var ju hen som klagade på dörren.”

Funderat på en karriär som ståuppare? Det är faktiskt ganska kul när någon »äntligen lyckas naturligt«.
Senast redigerad av HerrGickhan 2016-10-04 kl. 20:18.
Citera
2016-10-04, 20:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fantasi.

)

På vilka grunder avfärdar du hen-fantasin då?
Citera
2016-10-04, 20:33
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Funderat på en karriär som ståuppare? Det är faktiskt ganska kul när någon »äntligen lyckas naturligt«.
Inte det minsta märkligt.
Citera
2016-10-04, 20:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
På vilka grunder avfärdar du hen-fantasin då?

Det är som med all överanvändning, fantasilöst och enkelspårigt. Att tvingas tänka vad man ska använda för ord eller avsiktligt vilja ha med vissa ord blir mekaniskt eller maniskt.

»Hen« är som typ eller »ba«, mer ett tvångsmässigt beteende än ett otvunget flöde.

Var och en blir dock salig på sin egen tro.

Citat:
Inte det minsta märkligt.

Nej, men kul.
Senast redigerad av HerrGickhan 2016-10-04 kl. 21:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in