2012-05-04, 17:51
Medlem
johanbtks avatar
Att använda ordet hen är ett ideologiskt ställningstagande och jag betraktar alla som använder det som kulturmarxister.
Citera
2012-05-04, 18:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanbtk
Att använda ordet hen är ett ideologiskt ställningstagande och jag betraktar alla som använder det som kulturmarxister.

Jag tror att det finns en grupp "döda fiskar" som också gör det, utan att de har en aning om vad en "kulturmarxist" är.
Citera
2012-05-04, 22:13
Medlem
WhereIsRussias avatar
Ska det införas en offentlig hen-toalett för de som känner att de inte tillhör nåt kön? Undrar hur den kommer se ut.
Citera
2012-05-24, 11:05
Medlem
BaalZeBubs avatar
Ett kreativt användande av hen som ett ironiskt ord ser vi idag:

"Det är visserligen sant att Sverige sticker ut jämfört med resten av den rika världen. Men det gör vi genom ett mycket högt skattetryck, en mycket omfattande välfärdsstat och mycket små inkomstskillnader. Den som hävdar något annat har fel. Hur högt hen än skriker. "

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/en-myt-att-valfarden-har-monterats-ned_7224865.svd

Hen hör här givetvis inte till skribenten Fredrik Segerfeldts eget språkbruk, utan pekar på hens språkbruk.
Citera
2012-05-24, 11:35
Medlem
När vi ändå är i farten och hittar på nya ord, har jag ett förslag på ett sådant: henlig. Henlig, henligt, henlighet och henlighålla har alla att göra med att omotiverat undertrycka och dölja könet på personer man omtalar i tredje person. Exempel:

- Igår fikade jag hos min granne.
- Är det en tjej, eller?
- Jag säger inte vilket kön hen har.
- Jaså, är det henligt, det.

Eller:

- Det är en henlighet vilket kön Nisses granne har.

Eller kanske:

- Kalle henlighåller vem som klipper honom -- han sade att han hade varit hos sin hårfrisörsperson igår.
Citera
2012-05-24, 12:38
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
...
- Kalle henlighåller vem som klipper honom -- han sade att han hade varit hos sin hårfrisörsperson igår.
Är det verkligen genusneutralt med hårfrisörsperson?

... friseringsperson
... koaffyrkamrat (om det är gratis)
... koaffyrbäver (i betydelsen idog entreprenör, bäverkoafför är något annat)
Citera
2012-05-24, 12:47
Bannlyst
Jag orkar inte läsa hela tråden, så jag ber om ursäkt ifall det har nämnts tidigare, men engelskan har ofta s/he och their för att få det könsneutralt.

Tyskan har en ännu radikalare metod och använder sie, alltså det kvinnliga pronomenet. I plural av substantiv lägger man till -Innen, alltså den feminina formen, med stor begynnelsebokstav mitt inne i ordet. Arbetare av båda könen heter på PK-tyska alltså ArbeiterInnen. Exempel vid 0:06-0:08: Die Internationale
Citera
2012-05-27, 23:47
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franz Bolzano
Snart får man inte ens gå på krogen för att ragga brudar eller killar, utan statsfeministerna har bestämt att man måste säga: Ragga krudar och brillar.
Landets transvestiter vädrar morgonluft och det könslösa samhället tågar in i vardagen.

För att platsa som "Hen" får man heller inte äga en penis över 10 cm, så det blir tufft för vissa av oss.

Ja, det skulle inte förvåna mig om det är nästa steg.

Jag klarar mig nog å andra sidan under 10 centimetersgränsen. Slak då. Annars är det rätt kört även för mig.
Citera
2012-05-28, 07:26
Medlem
Kalasjnikovs avatar
"Hen kan du vara själv, gubbkärring!" såg jag på ett klistermärke uppsatt på en lyktstolpe för ett tag sedan.

Vad ska det heta i objektsform? Henom?
Citera
2012-05-28, 08:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
"Hen kan du vara själv, gubbkärring!" såg jag på ett klistermärke uppsatt på en lyktstolpe för ett tag sedan.

Vad ska det heta i objektsform? Henom?

Hen även i objektsform, enligt Språkrådet:

Citat:
Det finns det ingen anledning att ha någon särskild objektsform. Det heter alltså: Jag såg hen. Ibland föreslås henom som objektsform. Detta avråder vi ifrån, av två skäl. Det första är att det ser ut som en variant av honom, och därigenom undergrävs den könsneutrala intentionen. Det andra är att de objektsformer som finns av andra pronomen (mig, dig, honom, henne, oss, er, dem) är rester från ett kasussystem som inte längre lever i språket.

http://www.spraknamnden.se/sprakladan/ShowSearch.aspx?id=id=77444;objekttyp=lan
Senast redigerad av HerrGickhan 2012-05-28 kl. 08:39.
Citera
2012-05-28, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Hen även i objektsform, enligt Språkrådet:
Citat:
Det finns det ingen anledning att ha någon särskild objektsform. Det heter alltså: Jag såg hen. Ibland föreslås henom som objektsform. Detta avråder vi ifrån, av två skäl. Det första är att det ser ut som en variant av honom, och därigenom undergrävs den könsneutrala intentionen. Det andra är att de objektsformer som finns av andra pronomen (mig, dig, honom, henne, oss, er, dem) är rester från ett kasussystem som inte längre lever i språket.

Emellertid är den enda invändning som håller här den att "henom" inte skulle passa av genustekniska skäl — och den rör ju inte andra tänkbara alternativ. Just att väsentligen alla andra pronomen har objektsformer är ett starkt argument för att nypåhittade också skall ha det. Därför är det också märkligt att det påstås inte finnas någon anledning därför. Rimligen är det upp till henförespråkarna att, om de nu vill införa nya pronomen, finna på en objektsform som uppfyller de egna kriterierna, likväl passar in i språket.

Att Språkrådet emellanåt i sin slalom mellan deskriptiva och normativa ståndpunkter hamnar off-pist vet vi redan, och det gör att man ibland bör taga dess rekommendationer med en nypa salt — kanske framför allt vad gäller nya företeelser.
Citera
2012-05-29, 07:28
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
Emellertid är den enda invändning som håller här den att "henom" inte skulle passa av genustekniska skäl — och den rör ju inte andra tänkbara alternativ. Just att väsentligen alla andra pronomen har objektsformer är ett starkt argument för att nypåhittade också skall ha det. Därför är det också märkligt att det påstås inte finnas någon anledning därför. Rimligen är det upp till henförespråkarna att, om de nu vill införa nya pronomen, finna på en objektsform som uppfyller de egna kriterierna, likväl passar in i språket.

Att Språkrådet emellanåt i sin slalom mellan deskriptiva och normativa ståndpunkter hamnar off-pist vet vi redan, och det gör att man ibland bör taga dess rekommendationer med en nypa salt — kanske framför allt vad gäller nya företeelser.
Ja, givetvis. Det är därför det kallas just Språkrådet. Det har bara en rådgivande funktion, de ska inte följas blint.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in