Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Skatteavdrag är inte subventioner så du kommer fel hela tiden. Ränteavdragen betalas av långivarna när dessa betalar skatt på de ränteinkomster som låntagarna betalar. Låntagarna får i sin tur ett skatteavdrag som är lika stort som långivarnas skatt. Du som skattebetalare finns alltså inte alls med och betalar något för dessa avdrag.
Hela ditt resonemang blir märkligt även av andra orsaker. Det leder till slutsatsen att alla får en subvention eftersom skatten inte är 100%.
Faktum kvarstår, antingen tar vi bort räntesubventionerna och subventionerna till byggande av hyresrätter ELLER, i konsekvensens namn, så går det utmärkt att räntesubventionera privat boende (som man alltså stöder så att det blir ytterligare vinstdrivande) och stödjer, på ett eller annat sätt, byggande även av hyresrätter. Boende i egna hem likväl dom som bor hyresrätt betalar in skatt till staten, och eventuella fördelar bör alltså fördelas hyfsat rättvist och
konsekvent. Det fanns en gång ett syfte att införa räntesubventioner. Nu är de skälen helt irrelevanta. Majoriteten av oberoende bedömare anser att räntesubventionerna spelat ut sin roll, de är kontraproduktiva.
Att jag och du som ägare inte vill bli av med dem är mycket förståeligt, men det handlar om den viktigaste drivkraften av allt (bortsett från sexualdriften möjligen), snålhet. Själv anser jag att alla subventioner ska bort samt att vi får platt skatt på 30%, men jag är i minoritet i Sverige, jag vet. Däremot vill jag inte betala alla lallare som överbelånat sig och som kommer att krascha privatekonomisk i nästa lågkonjunktur/räntan går upp.
Om man inte ser bjälken i sitt egen öga har man nog problem.