2016-10-04, 17:13
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Vilket skitsnack. Om en del av befolkningen får vissa ekonomiska subventioner kostar det förstås, i förhållande till vad man annars hade dragit in. Att folk inte skulle köpa privata bostäder finns inte, även om det inte fanns räntesubventioner, men priserna skulle sansa sig en aning. Och IMF håller med mig. Men främst handlar det om moral, vem ska bestämma avdragets storlek? Och på vilka grunder? Tidigare var det 100%, nu är det 30%, varför inte 0%, eftersom det uppenbarligen finns tillräckligt mycket pengar i systemet i alla fall för att få (bland) de högsta bostadsprisökningarna i Europa.

Skatteavdrag är inte subventioner så du kommer fel hela tiden. Ränteavdragen betalas av långivarna när dessa betalar skatt på de ränteinkomster som låntagarna betalar. Låntagarna får i sin tur ett skatteavdrag som är lika stort som långivarnas skatt. Du som skattebetalare finns alltså inte alls med och betalar något för dessa avdrag.

Hela ditt resonemang blir märkligt även av andra orsaker. Det leder till slutsatsen att alla får en subvention eftersom skatten inte är 100%.
Citera
2016-10-04, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
När du nu hävdar subventioner vore det på sin plats att du skakade fram de.

Att du skriver inlägg efter inlägg utan att klara av det, visar bara att du yrar.
Allra helst plockar du fram räkenskaperna för en BRF och visar vilka inbetalningar som kommer från staten (eller annan överhet).

Lätt som en plätt. Kolla värderingen på tillgångarna.
Citera
2016-10-04, 18:44
Medlem
DN skriver om hur flyttströmmarna egentligen går idag. Betalvägg på artikeln men Cornucopia refererar:

http://cornucopia.cornubot.se/2016/10/dn-har-vaknat-om-urbaniseringsmyten.html#more

Hela borätteriet drivs av invandringen och nativiteten hos invandrare. I själva verket är den och friskolorna en förutsättning för att kunna driva invandringspolitiken på det sätt som skett. Medelklassen har kunnat köpa sig loss från gettona. Med mentalt sund politik hade vi sluppit hela skuldbubblan.
Citera
2016-10-04, 19:08
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Ytkrävande funktioner brukar vara badrum och kök, dessa kan utan problem delas med andra. Dock är vi i Sverige ovana vid detta. Både i USA och i Storbritannien är denna typ av små lägenheter rätt vanliga där man delar på just dessa funktioner.

I Sverige finns detta nästan enbart i s.k. studentkorridorer.
Även s.k. dubbletter brukar finnas på studentorter.

Den som tittar på serien Big Bang Theory förstår vad det handlar om.

Men du kanske tänker på något annat.

Så bor du med delat kök/badrum med någon okänd som ett billigt budget motell i Tyskland? Du är iaf den första som ska bosätta dig i en sådan boning om dina 1800-tals förslag införs.
Citera
2016-10-04, 19:14
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Lär dig skillnad på avdrag och bidrag och sätt dig in i hur skattesystemet är upplagt så blir det lite lättare att förstå varför det ser ut som det gör.

Investeringsstöd är rena bidrag till hyresrätter medan avdrag kräver skatteinbetalning.

Vem säger att den som betalar kapitalskatt och har kapitakl som mig är den som tar ut ränteavdrag också? Det är ju någon annan som betalar räntesubventionen för idioten som tar 2.5 miljoners lånet för en 1:a i älvsjö. Jag betalade tiotusentals kronor i kapitalskatt förra året och tog inte ut något ränteavdrag då jag har inga lån what so ever.
Isåfall kan man säga alla som bor i subventionerade hyresrätter redan finansierat det med sina egna skatteinbetalningar via inkomstskatten eller kapitalskatt också.

Ni drar till med allt ni kan hitta på för att logiskt försvara eran giriga klasshatarpolitik.

Sen förstår jag inte varför det ska va zero sum game på räntesubventioner och kapitalskatt som du påstår det är. Det ska betalas in kapitalskatt och sen ska det vara noll ränteavdrag, så staten får in pengar från välbesuttna snikna charlataner som dig.
Senast redigerad av slemhog 2016-10-04 kl. 19:19.
Citera
2016-10-04, 19:29
Medlem
slemhogs avatar
Har hittat dokument från 50-talet på nätet som visar lönerna för transportarbetare, chaufförer och industriarbetare var ca 5000 per år. Årshyran för en nybyggd 1:a på ca 40 m2 i 50-tals beståndet i Farsta, vällingby var ca 1100 kr. I en del hus och med denna hyresnivå ingick fullservice med resturang i bottenvåningen där man kunde få mat lagad till sig, tvättinlämning, trappstädning och detta tillkom en kostnad men inte så stor. Det jobbade flertalet mattanter, servicepersonal och tvätterskor och skit i huset. (För kretinen Sune är dock fullservice en fastighetsskötare man behöver nyttja 1 gång per år max och som hos privata värdar dyker upp efter 1.5 mån om man har tur)

Det är alltså ca 25% av nettolönen i hyra och med dessa förmåner.

Idag får en sådan okvalificerad arbetare ut ca 18000 -19000 netto och hyrorna för nyproduktiion 40 m2 är i stockholms förorter 7500-8500 kr och inte ett skit ingår. Det är ca 40% av netto lönen.

Samhället har blivit sämre sen primtiva 50-talet och med marknadshyror på det skulle hyrorna bli ännu högre och dessa arbetare ännu fattigare. Vad i helvete är det som pågår och vad fan är det med nyliberalerna som gör och vill göra livet ännu sämre?

Trots kvinnors frigörelse i arbetskraften, trots massinvandring av pensionsräddare och raketforskare från irak i miljontal, trots all teknik så är förutsättningarna betydligt sämre för den vanliga löntagaren idag än för 60 år sen!
Ingenting har heller hänt med arbetstiden som fortfarande är hela 40 tim/v och varit så i nästan 50 år sen 1971. Ingen mer semesterveckor sen slutet av 70-talet. Man går hemifrån och kommer hem hela 10 tim senare i bästa fall, ofta 10.5-11 tim i detta skitland när man inräknar restid, jobb, lunch 1 tim. I Norge och Danmark får man iaf 1 tim mer fritid med 7.5 tim dag och 30 min lunch.

Ett jävla skämt är vad som pågår nu i detta land och alla kapitalister med 10 miljoners löner och parasiter, landsförrädare som tagit hit 3 miljoner blattar borde avrättas och kvinnor borde buras in igen till köket och ta hand om sina män.

Kretinism - homo nyliberalis; vilken utöver den psykiska defekten även innefattar yttre tecken, bland annat dvärgväxt, missbildningar av skallen, vid roten intryckt näsa, tjocka läppar, mellan vilka en förstorad tunga slappt hänger ut, navelbråck, klen hårväxt, tjock degig eller tunn, skrynklig hud.
Senast redigerad av slemhog 2016-10-04 kl. 19:49.
Citera
2016-10-04, 20:40
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Idag får en sådan okvalificerad arbetare ut ca 18000 -19000 netto och hyrorna för nyproduktiion 40 m2 är i stockholms förorter 7500-8500 kr och inte ett skit ingår. Det är ca 40% av netto lönen.

Samhället har blivit sämre sen primtiva 50-talet och med marknadshyror på det skulle hyrorna bli ännu högre och dessa arbetare ännu fattigare. Vad i helvete är det som pågår och vad fan är det med nyliberalerna som gör och vill göra livet ännu sämre?

Ett jävla skämt är vad som pågår nu i detta land och alla kapitalister med 10 miljoners löner och parasiter, landsförrädare som tagit hit 3 miljoner blattar borde avrättas och kvinnor borde buras in igen till köket och ta hand om sina män.
Du har verkligen rätt. Den gemene arbetaren lever sämre idag än för några decennier sedan. Man jobbar mer på jobbet och man lägger ännu större del av lönen på boende än vad tidigare generationer gjort och då menar jag inte folk som köpte sin lägenhet för 20 år sedan för en spottstyver utan yngre människor som köper idag.

Utöver det så är det blattar överallt som gör att man verkligen måste välja ut noggrant vart man ska bo för att inte komma hem ifrån jobbet med en gråtande dotter hemma för att hon blivit våldtagen av en massa somalier samtidigt som dessa som köpt ska få ROT bidrag och jag vet fan allt. Äckliga jävla borgarpack.
Citera
2016-10-04, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Skatteavdrag är inte subventioner så du kommer fel hela tiden. Ränteavdragen betalas av långivarna när dessa betalar skatt på de ränteinkomster som låntagarna betalar. Låntagarna får i sin tur ett skatteavdrag som är lika stort som långivarnas skatt. Du som skattebetalare finns alltså inte alls med och betalar något för dessa avdrag.

Hela ditt resonemang blir märkligt även av andra orsaker. Det leder till slutsatsen att alla får en subvention eftersom skatten inte är 100%.
Faktum kvarstår, antingen tar vi bort räntesubventionerna och subventionerna till byggande av hyresrätter ELLER, i konsekvensens namn, så går det utmärkt att räntesubventionera privat boende (som man alltså stöder så att det blir ytterligare vinstdrivande) och stödjer, på ett eller annat sätt, byggande även av hyresrätter. Boende i egna hem likväl dom som bor hyresrätt betalar in skatt till staten, och eventuella fördelar bör alltså fördelas hyfsat rättvist och konsekvent. Det fanns en gång ett syfte att införa räntesubventioner. Nu är de skälen helt irrelevanta. Majoriteten av oberoende bedömare anser att räntesubventionerna spelat ut sin roll, de är kontraproduktiva.

Att jag och du som ägare inte vill bli av med dem är mycket förståeligt, men det handlar om den viktigaste drivkraften av allt (bortsett från sexualdriften möjligen), snålhet. Själv anser jag att alla subventioner ska bort samt att vi får platt skatt på 30%, men jag är i minoritet i Sverige, jag vet. Däremot vill jag inte betala alla lallare som överbelånat sig och som kommer att krascha privatekonomisk i nästa lågkonjunktur/räntan går upp.

Om man inte ser bjälken i sitt egen öga har man nog problem.
Citera
2016-10-04, 21:20
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Faktum kvarstår, antingen tar vi bort räntesubventionerna och subventionerna till byggande av hyresrätter ELLER, i konsekvensens namn, så går det utmärkt att räntesubventionera privat boende (som man alltså stöder så att det blir ytterligare vinstdrivande) och stödjer, på ett eller annat sätt, byggande även av hyresrätter. Boende i egna hem likväl dom som bor hyresrätt betalar in skatt till staten, och eventuella fördelar bör alltså fördelas hyfsat rättvist och konsekvent. Det fanns en gång ett syfte att införa räntesubventioner. Nu är de skälen helt irrelevanta. Majoriteten av oberoende bedömare anser att räntesubventionerna spelat ut sin roll, de är kontraproduktiva.

Att jag och du som ägare inte vill bli av med dem är mycket förståeligt, men det handlar om den viktigaste drivkraften av allt (bortsett från sexualdriften möjligen), snålhet. Själv anser jag att alla subventioner ska bort samt att vi får platt skatt på 30%, men jag är i minoritet i Sverige, jag vet. Däremot vill jag inte betala alla lallare som överbelånat sig och som kommer att krascha privatekonomisk i nästa lågkonjunktur/räntan går upp.

Om man inte ser bjälken i sitt egen öga har man nog problem.

Faktum kvarstår att ränteavdrag inte är bidrag och att de heller inte bekostas av skattebetalarna. Jag skulle heller inte ha något emot att avskaffa dem om kapitalskatten avskaffas då dessa hänger ihop.
Citera
2016-10-04, 21:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Faktum kvarstår att ränteavdrag inte är bidrag och att de heller inte bekostas av skattebetalarna. Jag skulle heller inte ha något emot att avskaffa dem om kapitalskatten avskaffas då dessa hänger ihop.

Att det ska vara så svårt med skillnaden på avdrag och bidrag... Helt otroligt!
Citera
2016-10-04, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Att det ska vara så svårt med skillnaden på avdrag och bidrag... Helt otroligt!
Faktum kvarstår - semantik suger. Det här handlar om allmänmoral och konsekvens - och politik förstås. Jag får väl anta att du inte är lika aspersk som alpha?
Citera
2016-10-04, 22:02
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Så bor du med delat kök/badrum med någon okänd som ett billigt budget motell i Tyskland? Du är iaf den första som ska bosätta dig i en sådan boning om dina 1800-tals förslag införs.

Har bott 3,5 år i studentkorridor med gemensamt kök. Det fungerar bra om viljan finns.

I Uppsala finns relativt gott om dubletter där två lägenheter delar på vissa gemensamhetsutrymmen.

I USA är det vanligt att större företag hyr ut lägenheter till anställda där ett antal lägenheter har gemensamma utrymmen. Kan du inte komma överens med de du delar utrymmen med är det väl bara att köpa en lägenhet eller bita ihop.

Du är för snäv i dina tankebanor, jag vet att många skulle acceptera boende av denna typ som första eget boende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in