Citat:
Ursprungligen postat av
NotYetNotYet
När jag var liten drunknade min polares farsa när vi var och badade. Det var väl 1 meter djupt där han drunknade. Han bara försvann under vattnet och var borta. Han var alkoholpåverkad vid tillfället.
Med det vill jag säga att jag tror inte djupet behöver spela så stor roll.
De här drunkningarna på grunt vatten har alltid varit ett mysterium för mig. Har gjort lite research och en del fall beror säkert på andra händelser som att man slår i något, en del är infarkter o.dyl men det verkar inte förklara allt. Tydligen kan luftstrupen komma att "krampa", om man råkar andas in vatten, så att man inte får in luft ens om man får upp huvudet över vattenytan. Sedan kan man ju få smärtsam kramp, tex i benen. Nöjer med att konstatera att sådana här drunkningar förekommer.
För övrigt hittades båten på 10-15 m avstånd, inte 50 m ut som påståtts i tråden ovan. Se:
http://www.expressen.se/nyheter/nya-uppgifter-om-makens-dod-i-arboga/
Det verkar inte orimligt att den hittades där den hittades, i vassen bortom bryggan. Se bild:
http://vlt.se/nyheter/nyheter/1.4283281-utvalda-poliser-ska-utreda-mystiska-dodsfallet-pa-hjalmaren
Vinden var, enligt pressen, sydlig på kvällen och SSW på morgonen. Man får se dessa uppgifter som ungefärliga och generella och vinden kan ha svängt lite fram och tillbaka. Inget hindrar att det var vindstilla en stund på natten eller att den lokala vindriktningen på platsen avvek något från den förhärskande.
För att se relationer och riktningar brygga och vass, klistra in bryggans position i Google Maps:
59°16'50.0"N 15°46'13.5"E
Vid sydlig vind eller vid vind några grader mer åt ost så bör båten hamna en bit ut från land i vassen om den släpps vid bryggan. Om han dessutom var några meter ut från bryggan, var vattnet nog djupare och han kan sedan ha drivit 3-5 m utan problem.
Möjligen kan de hitta droger i blodet som kunde vara ett indicium, men inte heller detta lär vara tillräckligt för en fällande dom. Då den här typen av fåglar sällan sjunger i buren lär vi aldrig få klarlagt vad som hände, olycka eller inte.