2016-10-04, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Det är ju hans jobb i det här läget och han brukar göra det ganska bra även om han för det mesta lutar sig mot statistik men i det här fallet finns nog inte så mycket statistik att gå på. Hur många medelålders kvinnor anlitar sin mindre än hälften så gamla lowerboy och afghanhanne att mörda sina föräldrar?

Hur som, bra att de kunnat säkra spår på en av hennes föräldrar (förutsätter att det är det brottet det handlar om) och det blir nog en viktig del i bevisen då afghanen förmodligen nekat till att de haft kontakt.
Om dna från älskling bara hittats på ett offer stärker väl teorin om två GM? Skulle inte förvåna mig om JM också varit delaktig.
Citera
2016-10-04, 10:44
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Med våra kunskaper idag så skulle jag konkat ner med Aki till bryggan och rott ut med honom typ hundra meter och kastat i honom där. Med ostlig vind så skulle det vara lugnt att ta sig hem till bryggan igen med båten.
Nu såg det helt tvärt om. Aki låg intill bryggan och båten hade flutit femtio meter ut mot vinden. Märkligt.
Ja, mycket märkligt – om vindriktningen stämmer, vilket jag inte tror, dvs vinden kan under natten ha ändrat riktning både en och två gånger. Under frånlandsvind kan båten ha drivit ut mot vassen och sedan haft svårt att vid pålandsvind ta sig ut. – Frågan är därför båtens exakta läge när den hittades samt vilka vindar som varit aktuella vid olika tider under aktuell tid, dvs i princip från det att AP anlände till platsen fram till larmsamtalet 08.55. - Alternativet finns ev. att dumpningen kan ha skett i gryningen och att det då blåst en annan vind. – Förövaren kan också ha rott ut med båten och fått ett kortare simavstånd till bryggan; detta för att det inte skulle se ut som en regelrätt dumpning utan att båten först lossgjorts från bryggan. - Ingen kunde veta hur vinden skulle komma att blåsa; inga överdrifter i någon riktning tillrådligt.

Meningen synes ha varit att AP var på väg ut för att lägga nät eller sätta ut kräftburar, och att han – ståendes i båten – knappt ska ha hunnit skjuta ut den förrän han – lagom packad – förlorat balansen och druttat i. Vid fallet ska han helst också ha slagit i skallen och tuppat av; härefter drunknat. – Nu hittade man inga skador på hans kropp varför ett sådant scenario kan uteslutas. Då kan man tänka sig att han fått panik om han vid fallet från båten hamnat så nära den att han, när han skulle ta sig upp igen, bara känt den guppande båtens botten över sig och sedan inte förmått orientera sig bort från det mörka ”taket”; paniken tilltagit, och han efter flera försök fått så mycket vatten i sig att han helt tappat greppet om situationen. Samtidigt med hans försök att ta sig upp kan båten ha rört sig in mot bryggan och vidare in under denna så att han fångats som i en fälla; oförmögen att röra sig åt det håll han ville. – Hur sannolik är en sådan händelseutveckling? – Och framför allt: Är den (i det närmaste) utesluten?

Även om man hårddrar det osannolika men inte uteslutna kan man räkna med ett antal fakta som gör det osannolika så osannolikt att det sannolikt kan uteslutas. – Lägger man sedan till vissa obestridliga fakta som t.ex. oegentligheter vid tecknandet av livförsäkringen plus ett mord och ett mordförsök mindre än två månader efter att If meddelat att 2,5 milj fryst inne - samt (om det stämmer) att man hittat spår så att MR kan kopplas till knivdådet i föräldrarnas sovrum, borde man kunna räkna med att JM har vissa "särskilda omständigheter" att tillföra fallet.
Citera
2016-10-04, 10:53
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torkel.K
Om dna från älskling bara hittats på ett offer stärker väl teorin om två GM? Skulle inte förvåna mig om JM också varit delaktig.
Efter att ha specialstuderat hennes välmanikurerade händer och naglar skulle det förvåna mig om hon utsatte sig för kantstötning.
Citera
2016-10-04, 11:01
Medlem
Det mest obehagliga i det här fallet är att båda MGM uppenbarligen fortsätter att neka. Jag vet inte hur vanligt det är att man nekar när man står inför en så pass omfattande mängd bevis och indicier.
JM verkar ju vara psykopat så det är kanske inte så förvånande att hon nekar.

Man undrar dock om afghanen. Hur pass förhärdad är han egentligen? Om han bara har utfört JM:s order så kunde han rentav tjäna på att erkänna, och skylla på henne. Men han verkar neka lika hårdnackat som hon.
Citera
2016-10-04, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, mycket märkligt – om vindriktningen stämmer, vilket jag inte tror, dvs vinden kan under natten ha ändrat riktning både en och två gånger. Under frånlandsvind kan båten ha drivit ut mot vassen och sedan haft svårt att vid pålandsvind ta sig ut. – Frågan är därför båtens exakta läge när den hittades samt vilka vindar som varit aktuella vid olika tider under aktuell tid, dvs i princip från det att AP anlände till platsen fram till larmsamtalet 08.55. - Alternativet finns ev. att dumpningen kan ha skett i gryningen och att det då blåst en annan vind. – Förövaren kan också ha rott ut med båten och fått ett kortare simavstånd till bryggan; detta för att det inte skulle se ut som en regelrätt dumpning utan att båten först lossgjorts från bryggan. - Ingen kunde veta hur vinden skulle komma att blåsa; inga överdrifter i någon riktning tillrådligt.

Meningen synes ha varit att AP var på väg ut för att lägga nät eller sätta ut kräftburar, och att han – ståendes i båten – knappt ska ha hunnit skjuta ut den förrän han – lagom packad – förlorat balansen och druttat i. Vid fallet ska han helst också ha slagit i skallen och tuppat av; härefter drunknat. – Nu hittade man inga skador på hans kropp varför ett sådant scenario kan uteslutas. Då kan man tänka sig att han fått panik om han vid fallet från båten hamnat så nära den att han, när han skulle ta sig upp igen, bara känt den guppande båtens botten över sig och sedan inte förmått orientera sig bort från det mörka ”taket”; paniken tilltagit, och han efter flera försök fått så mycket vatten i sig att han helt tappat greppet om situationen. Samtidigt med hans försök att ta sig upp kan båten ha rört sig in mot bryggan och vidare in under denna så att han fångats som i en fälla; oförmögen att röra sig åt det håll han ville. – Hur sannolik är en sådan händelseutveckling? – Och framför allt: Är den (i det närmaste) utesluten?

Även om man hårddrar det osannolika men inte uteslutna kan man räkna med ett antal fakta som gör det osannolika så osannolikt att det sannolikt kan uteslutas. – Lägger man sedan till vissa obestridliga fakta som t.ex. oegentligheter vid tecknandet av livförsäkringen plus ett mord och ett mordförsök mindre än två månader efter att If meddelat att 2,5 milj fryst inne - samt (om det stämmer) att man hittat spår så att MR kan kopplas till knivdådet i föräldrarnas sovrum, borde man kunna räkna med att JM har vissa "särskilda omständigheter" att tillföra fallet.
Det finns så många möjligheter.
Det handlar inte bara om vindriktning utan också om -styrka; om bottenförhållanden, vass osv. små och större strömmar
Bryggans beskaffenhet (vi har bara en bild på bryggan, väl?): finns där stege? är det dyk-/hoppa-i-djup längst ut?
Att han försökt kliva upp från båt till brygga men trampat fel och att båten då skjutits ifrån för att sedan guppa vidare.
Att någon vadat ut med båten och puffat den ifrån sig en bit för att den skulle vagga vidare på egen färd.
Att han rott ut för att fiska i gryningen i stället för på natten ... alkohalten kan da varit mycket högre på kvällen och sjunkit något med tiden, men med få timmars sömn ...
Det är så mycket som spelar roll för olika scenarier.
Citera
2016-10-04, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det mest obehagliga i det här fallet är att båda MGM uppenbarligen fortsätter att neka. Jag vet inte hur vanligt det är att man nekar när man står inför en så pass omfattande mängd bevis och indicier.

Man undrar dock om afghanen. Hur pass förhärdad är han egentligen? Om han bara har utfört JM:s order så kunde han rentav tjäna på att erkänna, och skylla på henne. Men han verkar neka lika hårdnackat som hon.
Vi vet ju inte hur tunga bevisen är? Indicier och "lättare" bevis, dvs vissa tekniska fynd, kan man nog försöka förklara och på så sätt förlänga pinan eller till och med bli trodd.
En mer roande tanke är att Älskling försöker förklara sin dna på pappans kropp med att den nog måste ha förts dit via JMs händer eller kläder ..
Citera
2016-10-04, 13:12
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det finns så många möjligheter.
Det handlar inte bara om vindriktning utan också om -styrka; om bottenförhållanden, vass osv. små och större strömmar
Bryggans beskaffenhet (vi har bara en bild på bryggan, väl?): finns där stege? är det dyk-/hoppa-i-djup längst ut?
Att han försökt kliva upp från båt till brygga men trampat fel och att båten då skjutits ifrån för att sedan guppa vidare.
Att någon vadat ut med båten och puffat den ifrån sig en bit för att den skulle vagga vidare på egen färd.
Att han rott ut för att fiska i gryningen i stället för på natten ... alkohalten kan da varit mycket högre på kvällen och sjunkit något med tiden, men med få timmars sömn ...
Det är så mycket som spelar roll för olika scenarier.
Ja, det är väldigt många olika faktorer som har betydelse; man måste känna till allt som går att känna till om brygga, båt, ev. stege, siktdjup, strömmar, promillehalt mm, men faktum kvarstår: Det lär varken ha varit vind eller strida strömmar, som drivit AP till den plats där han hittades intill bryggan på 1 – 1,5 m djup och där han med lätthet borde ha bottnat. Ej heller lär han ha letat efter en femte starköl under bryggan.

Inga påtagliga skador kunde återfinnas på hans kropp.

Man har inte "vänt på varje sten" eftersom man tydligen försummat en vattenanalys. - Ingenting pekade på en olyckshändelse eftersom ingen har kunnat göra sannolikt hur denna olycka i så fall har gått till; än mindre försökt rekonstruera den. - Däremot talade vissa omständigheter, bl.a. JM:s larmtid, olika saker och händelser som flera anhöriga i anslutning till dödsfallet berättat, osv, för att "drunkningen" iscensatts. Lägg därtill livförsäkringen, If:s utredningar och If:s två överklaganden. Nu har även ett mord och ett mordförsök kunnat läggas till indiciesamlingen.
Citera
2016-10-04, 13:54
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torkel.K

Eftersom det i flera dagar antogs att Anki mördat Göran så undrar jag om man letade efter dna på henne innan det var försent?
Citera
2016-10-04, 14:01
Medlem
Citat:
Ja, det är väldigt många olika faktorer som har betydelse; man måste känna till allt som går att känna till om brygga, båt, ev. stege, siktdjup, strömmar, promillehalt mm, men faktum kvarstår: Det lär varken ha varit vind eller strida strömmar, som drivit AP till den plats där han hittades intill bryggan på 1 – 1,5 m djup och där han med lätthet borde ha bottnat. Ej heller lär han ha letat efter en femte starköl under bryggan.

Man har inte "vänt på varje sten" eftersom man tydligen försummat en vattenanalys. - Ingenting pekade på en olyckshändelse eftersom ingen har kunnat göra sannolikt hur denna olycka i så fall har gått till; än mindre försökt rekonstruera den. - Däremot talade vissa omständigheter, bl.a. JM:s larmtid, olika saker och händelser som flera anhöriga i anslutning till dödsfallet berättat, osv, för att "drunkningen" iscensatts. Lägg därtill livförsäkringen, If:s utredningar och If:s två överklaganden. Nu har även ett mord och ett mordförsök kunnat läggas till indiciesamlingen.
Du har så rätt, hur man än försöker hitta omständigheter som talar emot ett mord, så blir de mindre sannolika och man måste återvända till centrum, nämligen de omständigheter/indicier som väger så mycket tyngre (så, som vi känner dem).

Det känns lite märkligt att man (om jag får generalisera utifrån mig själv) vet att det är en moralisk och juridisk plikt att leta efter omständigheter som talar till misstänkts fördel. Jag brukar försöka påminna mig om det. Men just i detta fall har jag ingen lust att vara korrekt.
Tanken på att någon ska gå märkt genom livet av att ha blivit oskyldigt anklagad är ju obehaglig.
Men denna gång slår den känslan inte på några samvetets strängar.
Hela den här cirkusen är alldeles för obehaglig, den äcklar.
Citera
2016-10-04, 14:42
Medlem
Citat:

När jag var liten drunknade min polares farsa när vi var och badade. Det var väl 1 meter djupt där han drunknade. Han bara försvann under vattnet och var borta. Han var alkoholpåverkad vid tillfället.
Med det vill jag säga att jag tror inte djupet behöver spela så stor roll.
Citera
2016-10-04, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol

Det är mycket vanligt att gärningsmän nekar till 99%.

Jag är förövrigt son till en fd polis, som utrett alla möjliga brott, från mord till bedrägerier under sitt yrkesverksamma liv.
Citera
2016-10-04, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NotYetNotYet
När jag var liten drunknade min polares farsa när vi var och badade. Det var väl 1 meter djupt där han drunknade. Han bara försvann under vattnet och var borta. Han var alkoholpåverkad vid tillfället.
Med det vill jag säga att jag tror inte djupet behöver spela så stor roll.

De här drunkningarna på grunt vatten har alltid varit ett mysterium för mig. Har gjort lite research och en del fall beror säkert på andra händelser som att man slår i något, en del är infarkter o.dyl men det verkar inte förklara allt. Tydligen kan luftstrupen komma att "krampa", om man råkar andas in vatten, så att man inte får in luft ens om man får upp huvudet över vattenytan. Sedan kan man ju få smärtsam kramp, tex i benen. Nöjer med att konstatera att sådana här drunkningar förekommer.

För övrigt hittades båten på 10-15 m avstånd, inte 50 m ut som påståtts i tråden ovan. Se:
http://www.expressen.se/nyheter/nya-uppgifter-om-makens-dod-i-arboga/

Det verkar inte orimligt att den hittades där den hittades, i vassen bortom bryggan. Se bild:

http://vlt.se/nyheter/nyheter/1.4283281-utvalda-poliser-ska-utreda-mystiska-dodsfallet-pa-hjalmaren

Vinden var, enligt pressen, sydlig på kvällen och SSW på morgonen. Man får se dessa uppgifter som ungefärliga och generella och vinden kan ha svängt lite fram och tillbaka. Inget hindrar att det var vindstilla en stund på natten eller att den lokala vindriktningen på platsen avvek något från den förhärskande.

För att se relationer och riktningar brygga och vass, klistra in bryggans position i Google Maps:

59°16'50.0"N 15°46'13.5"E

Vid sydlig vind eller vid vind några grader mer åt ost så bör båten hamna en bit ut från land i vassen om den släpps vid bryggan. Om han dessutom var några meter ut från bryggan, var vattnet nog djupare och han kan sedan ha drivit 3-5 m utan problem.

Möjligen kan de hitta droger i blodet som kunde vara ett indicium, men inte heller detta lär vara tillräckligt för en fällande dom. Då den här typen av fåglar sällan sjunger i buren lär vi aldrig få klarlagt vad som hände, olycka eller inte.
Senast redigerad av Refraktor 2016-10-04 kl. 16:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in