Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Varför utreddes inte Akis död som mord?
Kritik från oväntat håll.
”Som Arbogafallet”
"Sven-Erik Alhem drar paralleller till mordet i Arboga, där en kvinna är misstänkt för att ha mördat sin far – och kanske sin exmake, som hittades död i vattnet vid parets sommarhus:
– Där gjorde polisen en tabbe när de inte inledde en förundersökning om mord."
Sven-Erik Alhem är tidigare överåklagare och uttalade sig om ett fall i Grums där en känd misstänkt inte greps och återvände och upprepade inbrottet, två dagar senare.
http://nwt.se/varmland/2016/11/12/helt-fel-att-prata-om/print/
–
Lite svårt att se någon alls liknelse mellan fallen...
Varför Akis död inte utreddes har många orsaker. Den främsta är att Polisen inte fungerar som den ska. Det finns mycket skickliga poliser och mordutredare, och jag är övertygad om att de som nu utreder Arbogafallet är de bästa vi har. Men de som t.ex. sköter rutinärenden som en drunkning där inget direkt pekar på brott har oftast inte hjärnan påkopplad utan de går på rutin. De arbetar under stark tidspress och försöker inte hitta något mystiskt eller udda om det inte finns någon anledning.
Det är lätt att vara efterklok nu förstås, men något som möjligen kunnat ha väckt polisens intresse hade väl varit om
någon närstående till Aki gått till polisen med starka misstankar över att detta inte stämde. De hade kunnat kanske förmedla info om hans och Js stormiga (och havererade) äktenskap, samt varit väldigt påstridiga med att Aki inte skulle kunna ha drunknat på detta vis.
Det finns ju indikationer på att Akis släkt varit misstänksamma men hur mycket och när? Tog de kontakt med polisen? Vi vet för lite där.
Om något sådant inte skedde skulle jag säga att polisen inte gjorde något
formellt fel initialt.
Däremot så skulle jag säga den polis som beslöt att inte utreda fallet efter If delgett dem sin utredning är skandalöst inkompetent. Och det vet nog både den ansvarige polisen samt resten av kåren. Att det hade nästan säkerligen förhindrat mordet/mordförsöket på föräldrarna vilar tungt på denna persons axlar, och personen kommer förhoppningsvis inte klara sig undan ansvar.
Edit: Jag fetar någon för jag tror att både Js föräldrar och syster - inte bara Akis släktingar - kan ha hyst sådana misstankar.