Citat:
Ursprungligen postat av
klyban
Bra fråga, men varför bestämma över andra människors sexualitet.
Det är ju den ultimata hybrisen och anse sig man har den rätten.
Frågan är väldigt religiös.
Själv tycker jag inte det minsta om homosexuallitet, men ta rätten att bestämma över vad de ska få göra eller inte, den rätten anser jag aldrig kan få ta.
Handlar inte om att bestämma någon annans sexualitet (går ens det?), utan att respektera en persons åsikt som ej delar hbtq-personer, vänsterlobbyister auktoritära sätt att bestämma vad ett äktenskap innebär t.ex, eller hålla med deras normkritiska åsikter köra över sin åsikt/tro.
Om en präst inte vill ha något med bögbröllop i sin kyrka att göra, om denna råkar tycka det, kanske man kan dra till kusten istället? Kanske låta en kortväxt estländare få hålla i ceremonin? Eller en präst som gillar olika, vem bryr sig.
Vad jag menar är att ifall man t.ex skulle anse att Stockholm-pride är ett jippo man inte håller särskilt höga tankar om, så behöver man inte för den saken skull vara homofob med en paranoid rädsla för bögar. Men SSU-engagerade kommer likväl 100% säkert kalla en för homofob(högerextrem på köpet), ganska vanligt idag med den åsikten på båda sidor.
Att trakassera eller hota någon för sin sexualitet/tro/åsikt är inte ok, som värst olagligt.