Citat:
Ursprungligen postat av
Savoy
Men detta är en av de stora FÖRDELARNA med Trump som president, nästan oavsett vad han faktiskt beslutar - Europa måste fanimej sluta fitta runt och snegla på vad USA säger och gör hela tiden, vi pratar om en världsdel som till största delen består av bland de mest framgångsrika länderna i världen! Varför ska vi inte ha ordentliga försvar så att vi kan driva en självständig politik? Trump kommer behöva alla inkomster han kan komma över om han vill genomföra sina förslag, därför tror jag att han faktiskt kommer kräva att NATO-länder som vill vara med ska betala för sig också. Detta kommer att minska incitamentet att vara med i NATO, men öka incitamentet att satsa på det egna försvaret. Samtidigt kommer Ryssland inte kunna utöva påtryckningar, eller ens utgöra ett teoretiskt hot mot en på sikt överlägsen kontinent. Totalt sett en utmärkt utveckling för att öka europeiska länders självständighet och demokrati. Det kommer alltså återigen att bli meningsfullt att rösta i framtiden.
Visst: EU har potential att bli världens andra riktiga supermakt om vi lägger tillräckligt på försvaret. Ekonomiskt så är vi lika starka tillsammans jämfört med USA. Vi skulle, lätt, kunna skaffa oss ett större kulturellt inflytande i världen än USA. Se bara vad lilla Sverige har åstadkommit vad gäller musikindustrin. Även militärt, vad gäller konventionella styrkor så skulle EU kunna bli en supermakt. Men för att bli det så måste vi också skaffa oss kärnvapen paritet med Ryssland, respektive USA.
Dessutom skulle det hela kräva, givet att USA drar sig ur NATO, att EU utvecklas i mer federativ riktning, vilket jag inte önskar, såvida det inte är absolut nödvändigt för försvaret av Europa.
Men jag kanske drar det hela lite långt nu. Jag själv har absolut ingenting emot mer än fördubblande svenska försvasrutgifter, vare sig det nu beror på påtryckningar ifrån Trump eller ej. I detta scenario så fortsätter alltså NATO att fortleva, dock står de europeiska länderna för ca 60 procent av NATOs samlade försvarsutgifter, istället för lite mer än 30 procent idag.
Att snabbt öka försvarsbudgeten går utmärkt: I Litauen ökade den med nästan 30 procent 2014/15
Polen ökade under samma tidsperiod sin försvarsbudget med över 20 procent. Trots att Estland redan lägger mer än två procent av sitt BNP på försvaret så ökade de ändå sin försvarsbudget med 5,5 procent. Det patetiska är att under samma tidsperiod så
minskade Tyskland sina försvarsutgifter med 1,3 procent. Tyskland som borde, tillsammans med Frankrike, var grundbulten i det europeiska försvaret lade 1,2 procent av sitt BNP på försvaret 2015. Jag hoppas att detta har ändrats i år.