2016-10-02, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Varför i all världen skulle skattebetalarna subventionera hyrorna???

Varför kan inte de som hyr betala sin egen hyra själva??

Tänk på vad du häver ur dig. Värdena på borättarnas klubbmedlemskap skulle krascha ner till bråkdelar av nuvarande om skattebetalarna drog tillbaka subventionerna.
Citera
2016-10-02, 20:48
Bannlyst
Citat:
Eftersom byggnadskostnaden stiger så stiger därmed värdena på existerande fastigheter. När ett kommunägt fastighetsbolag säljer en fastighet så är det rimligt att ägarna (kommunen) får tillbaka en del av vad de investerat.

Finns väl inget som säger att skattebetalarna skall stå för kapitalkostnaden för hyreshus. Varför i all världen skulle skattebetalarna göra det? Det är väl hyresgästerna som får ta och göra rätt för sig och betala för sitt boende.

Det enda jag menade var att om vi upprepar den process som vi redan en gång gjort, med uppenbar samhällsvinst, bör man kunna räkna med en ökad samhällsvinst igen. Nu är det givetvis inget statiskt och måste inte bli så, men indikatorn är att det borde kunna bli det.
Citera
2016-10-02, 20:49
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En.Sann.Neger
Reglerad hyra eller inte är knappast min utgångspunkt. Det är bostadsbeståndet och vissa användares ständiga gnäll på att vi på något sätt förlorar på att ha hyresrätter. Har det fungerat positivt en gång, kan man gissa att det går att göra igen. Den bostadsbrist vi har idag är knappast gynnsam för varken liberalers heliga tillväxt eller individer rent generellt.

Men ifall du inte bryr dig om hyresregleringen så är det ju bara att verka för att släppa på den. Jag garanterar dig att inom en överkomlig tid så kommer byggbolagen att av egen fri vilja ha byggt fler hyresrätter till de hyror som de anser det värt att bygga för. Det är ju bara att se på alla andra i-länder utom Sverige. Inga hyresregleringar, inga decennielånga köer till hyresrätter. Det är hyresregleringen som är den kritiska skillnaden mellan Sverige och övriga i-länder.
Citera
2016-10-02, 20:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Men ifall du inte bryr dig om hyresregleringen så är det ju bara att verka för att släppa på den. Jag garanterar dig att inom en överkomlig tid så kommer byggbolagen att av egen fri vilja ha byggt fler hyresrätter till de hyror som de anser det värt att bygga för. Det är ju bara att se på alla andra i-länder utom Sverige. Inga hyresregleringar, inga decennielånga köer till hyresrätter. Det är hyresregleringen som är den kritiska skillnaden mellan Sverige och övriga i-länder.

Jag proklamerar inte ens för hyresregleringar, tvärtom. Men innan vi har byggt fler hyresrätter kommer det bli en stor friktion innan vi släpper marknaden lös. Precis som jag hatar den dåliga lönespridningen på marknaden, som även den borde släppas lös, men kanske under en period, för att inte bygga gigantiska klyftor på kort tid.
Citera
2016-10-02, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det kom en undersökning på det för några mån sen som visade 85% vill inte ha marknadhyror. Du är en minoritet.
Låter inte som de mätt upp de som öppnar sina plånböcker och subventionerar ned hyrorna till bruksvärdesnivå.

Bor de rimligen vara de som man mäter när man talar om hur många som är positiva till hyresregleringen.

Citat:
Nej jag har en karriär inom en annan bransch och har inte kunskapen inom byggteknik eller något företag. Jag hade gärna köpt fastigheter till att börja med så fort jag har mer kapital, behövs några millar och sen på äldre dar kanske man kan bygga. Jag har knappt fyllt 30, finns ingen i min ålder förutom som som är födda i övre medelklass eller överklassen som har kapital att bygga hyresfastigheter.
Du behöver ingen speciell kunskap föra att skänka pengar till allmännyttan så de kan sänka hyrorna eller bygga fler hyreshus.

Du håller bara på med undanflykter. Det är nästan så man kan tro att du är en extremt sniken och girig person som bara vill snika till dig av andra och inte alls öppna plånboken och betala.

Citat:
Jag röstar på socialdemokratin istället så att du får lätta på lädret och betala någon hundring eller två extra i månaden på skatten för subventioner. Det är bara betala eller så flyttar du till Singapore eller USA och käkar någon extra premium risbufé för dina insparade skattemedel.
Det är lite för varmt i Singapore. Annars hade jag redan befunnit mig där.

Men jag funderade lite på Portugal vid pensionen. Bo där i 5 år och ta ut tjänstepensionen skattefritt. Man sparar in stora belopp skatt på det.
Citera
2016-10-02, 20:56
Medlem
Citat:
Jag proklamerar inte ens för hyresregleringar, tvärtom. Men innan vi har byggt fler hyresrätter kommer det bli en stor friktion innan vi släpper marknaden lös. Precis som jag hatar den dåliga lönespridningen på marknaden, som även den borde släppas lös, men kanske under en period, för att inte bygga gigantiska klyftor på kort tid.
Man kan göra så att hyran är helt fri att justera när hyresgästen flyttar. Den nya hyresgästen får då den nya hyran. Men under tiden hyresgästen bor där så är den reglerad.
Då blir påverkan på samhället ganska liten. Bortsett från att köerna kommer att försvinna.
Citera
2016-10-02, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allmogen
Tänk på vad du häver ur dig. Värdena på borättarnas klubbmedlemskap skulle krascha ner till bråkdelar av nuvarande om skattebetalarna drog tillbaka subventionerna.
BRF är inte subventionerade. De är beskattade på olika sätt.
Citera
2016-10-02, 20:59
Medlem
nihilverums avatar
Citat:

Jag förespråkar inte heller att man ska ta bort regleringen för befintliga lägenheter över en natt. Ett lämpligt första steg är att tillåta att nybyggda hyresrätter får permanent fri hyressättning, inte tidsbegränsat som i dagsläget. När befintliga hyresreglerade lägenheter byter hyresgäst kan man även justera upp hyran för nästa hyresgäst som flyttar in, och på sikt får man därmed in pengar som kan användas till att bygga fler hyresrätter.
Citera
2016-10-02, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Varför ska vi lägga åtskilliga miljarder åt migration o annan skit som inte ger något?
Det kan man i allra högsta grad fråga sig. Och det är väl i de flesta fall lika tokigt som att betala till hyresgästerna.

Citat:
Bostadsbyggande för skatten skulle vara samhällsbyggande och ge en tryggare framtid åt unga o dom som inte har råd till att köpa o äga.
Varför kan dom inte bara hyra. För marknadshyra. Och är det någon som verkligen inte klarar boende själv, så kan man ha socialbidrag till det. Det kanske blir 0.5% av BNP i skatt. Eller om det sköts frivilligt.

Citat:
Varför ska skattebetalare betala vägar och annan infrastruktur??? Det är samma resonemang enligt mig. Totalt hjärndött resonemang m.ao.
Borde skötas privat. Blir effektivare och billigare då.
Och då blir det de som använder vägar och infrastruktur som får göra rätt för sig och betala.
Citera
2016-10-02, 21:06
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Borde skötas privat. Blir effektivare och billigare då.
Och då blir det de som använder vägar och infrastruktur som får göra rätt för sig och betala.

Ja då vet vart man har dig då.

Ska man betala en avgift varje gång man spolar toaletten också?

Men nu är det inte så i Sverige, utan vi betalar världens högsta marginalskatt utan att få något tillbaka. Med dom pengarna så skulle bostäder kunna betalas och byggas, istället för att slänga bort dom.

Känns som man bara upprepar sig nu.

Förstår inte ens vad du bor i Sverige. Måste ha tung ångest hela tiden med tanke på hur hög skatt du betalar.
Senast redigerad av Big Boss 2016-10-02 kl. 21:10.
Citera
2016-10-02, 21:48
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ja då vet vart man har dig då.

Ska man betala en avgift varje gång man spolar toaletten också?

Men nu är det inte så i Sverige, utan vi betalar världens högsta marginalskatt utan att få något tillbaka. Med dom pengarna så skulle bostäder kunna betalas och byggas, istället för att slänga bort dom.

Känns som man bara upprepar sig nu.

Förstår inte ens vad du bor i Sverige. Måste ha tung ångest hela tiden med tanke på hur hög skatt du betalar.

Han är en machokist och smiskar sig själv med slipsen varje kväll.
Citera
2016-10-02, 22:00
Medlem
Citat:
Klockrent svar
Du golvade nivelerium, sune och alla andra förljugna nyliberaler.

Alla vet att man gör vinst på bruksvärdessystemet, fastighetsägare i eskilstuna och andra mellanstora städer gör 4-6% direktavkastning med låga hyror!

Och ingen vill ha vinsten? Förklara så att "högern" förstår nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in