2016-10-02, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Rättare sagt, mer sanning är:

Hon hade ett tillfälligt jobb på 50%
Önskade vara fortsatt sjukskriven på 50% pga att tidigare utsatts för otrohet
Fick och åt lugnande mediciner
Bodde i en etta i andra hand, som 41 åring

Absolut inte högst upp på statusstegen
Låter mer som ganska långt ner

Va? Det kan väl knappast vara möjligt?
Särskilt i dessa tider när både halta och lytta jagas med blåslampa.
Citera
2016-10-02, 13:06
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantes

Hon började jobba igen i augusti. Innan dess sjukskriven från någon gång i jan alt början av feb.
Citera
2016-10-02, 13:07
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av introverto
Och varför kände hon det behovet att bevisa massa saker för honom om hon ville bli av med honom? Och som du var inne på förut, att hon skulle fått hjälp på sina villkor? Hur i all sin dar skulle det gå till?

Hon erbjöds fullt tillräcklig hjälp från samhället men ville inte ta emot den. Hon hade möjlighet att lämna Martin gång på gång, men sökte sig istället till honom. Vad som må ha legat bakom vet vi inte med säkerhet, men jag tror att du är inne på rätt spår. Det förändrar dock ingenting av det faktum att hon själv, som vuxen människa, gör sina egna val och är ansvarig för sitt eget liv.

Nu, idag, ligger allt på samhället däremot. Martin har gått över alla gränser än en gång och skall hållas ansvarig för detta. Här skall det allmänpreventiva perspektivet sättas först och han skall dömas för mord och straffas med lagens hårdaste straff. Dels för att skicka signalen till allmänheten att vettvillingen nu är borta från gator och torg, dels för att hänga upp honom som ett varnande exempel.

Tycker att du drar "ansvarig för sitt eget liv" för långt, och där skiljer sig våra ståndpunkter åt. En person som inte har en stabil grund att falla tillbaka på behöver mycket mer hjälp med att frigöra sig från det enda lilla ljus de tycker sig se. Var hon även deprimerad (?) kan man förstå att klarsynthet och ork saknades… Så klart borde hon ha tackat ja till skyddat boende och släppt sin hund… men hon valde att försöka leva som vanligt… inte lätt att välja institutionsboende om allt annat gått fel…
Senast redigerad av IQ130 2016-10-02 kl. 13:10.
Citera
2016-10-02, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantes

I journalerna kan man läsa att hon inte orkade att gå upp i tid utan hon uttryckte att hon behövde vara fortsatt sjukskriven på 50%
Minns inte ordagrant hur det stod i journalanteckningarna
Citera
2016-10-02, 13:09
Medlem
Jag som kvinna stör mig på att hon målas ut som ett viljelöst offer. Jag som kvinna tycker att hon hade ett val. Hon kunde ha sett på honom vad han är, men nu gillade hon kanske den typen. Då kunde hon ha brutit all kontakt vid första slaget.
Normaliseringsprocessen i all ära, men här verkar den ha gått på en dag. Det tror jag inte på utan jag tror hon sökte spänning.
Det är inget brott att söka spänning och hon borde inte ha blivit misshandlad eller ens fått en dask på handen! Inget av det våld han utsatte henne för kan på något sätt ursäktas.
Men jag ser det som ett destruktivt förhållande från båda sidor, jag ser inte att hon enbart var passiv och försökte slippa undan.
Citera
2016-10-02, 13:10
Medlem
Någon som vet något om denne Magnus?
Hur ser han ut? Jobb? Boende?
Den tidigare pojkvännen innan Martin
Citera
2016-10-02, 13:12
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Jag som kvinna stör mig på att hon målas ut som ett viljelöst offer. Jag som kvinna tycker att hon hade ett val. Hon kunde ha sett på honom vad han är, men nu gillade hon kanske den typen. Då kunde hon ha brutit all kontakt vid första slaget.
Normaliseringsprocessen i all ära, men här verkar den ha gått på en dag. Det tror jag inte på utan jag tror hon sökte spänning.
Det är inget brott att söka spänning och hon borde inte ha blivit misshandlad eller ens fått en dask på handen! Inget av det våld han utsatte henne för kan på något sätt ursäktas.
Men jag ser det som ett destruktivt förhållande från båda sidor, jag ser inte att hon enbart var passiv och försökte slippa undan.

Hon var inte viljelös. Hon skrev ned att han betedde sig fel och noterade all misshandel. Det fanns inget bra med det. Hon kom inte vidare till skyddat boende. Om hon gjort det, hade hon kanske levt i dag.

Man kan förstår hur starkt manipulerad hon var, när hon släpper in gm trots att hon tar många steg för att skydda sig.
Citera
2016-10-02, 13:13
Medlem
Om man läser på lite om hur psykopater närmar sig sitt offer och när de känner att de har kontroll börjar sin terror, så är det inte så svårt att förstå Lottas beteende. Hur snabbt kan man knäcka en människa? Ja, det beror väl på hur personen mår när allt börjar...
Senast redigerad av AnybodyOutThere 2016-10-02 kl. 13:16.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina

Kanske hade hon svårt för att vara ensam? Många kvinnor går från en man till en annan och vill alltid vara i ett förhållande, få bekräftelse, vara uppskattad.
Kan ju ha varit så?
Citera
Medlem
introvertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Tycker att du drar "ansvarig för sitt eget liv" för långt, och där skiljer sig våra ståndpunkter åt. En person som inte har en stabil grund att falla tillbaka på behöver mycket mer hjälp med att frigöra sig från det enda lilla ljus de tycker sig se. Var hon även deprimerad (?) kan man förstå att klarsynthet och ork saknades… Så klart borde hon ha tackat ja till skyddat boende och släppt sin hund… men hon valde att försöka leva som vanligt… inte lätt att välja institutionsboende om allt annat gått fel…
Ja men det är just det! Staten kan inte agera överförmyndare när hon, som vuxen, vägrar. Det finns lagar och förordningar om när sådana åtgärder skall tas till, men så inte i detta fallet.

Man kan rikta ilska mot samhället att det inte finns och fanns utrymme i lagen att hålla Martin borta från gatorna, men att lasta samhället för att inte ha hjälpt Lotta tillräckligt i det här enskilda fallet håller inte. En vuxen människa måste ta ansvar för sitt eget liv. Hjälp ska så klart erbjudas, men hjälp är sällan någonting som går att tvinga på en människa.

Edit:

Och som justina är inne på så var inte Lotta ett viljelöst offer som försökte slippa undan till varje pris, vilket hävdats i media och av många i tråden. Det är ju alldeles uppenbart att så inte är fallet.
Citera
2016-10-02, 13:15
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Om man läser på lite om hur psykopater närmar sig sig sitt offer och när de känner att de har kontroll börjar sin terror, så är det inte så svårt att förstå Lottas beteende. Hur snabbt kan man knäcka en människa? Ja, det beror väl på hur personen mår när allt börjar...

Just så…
Citera
2016-10-02, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Hon var inte viljelös. Hon skrev ned att han betedde sig fel och noterade all misshandel. Det fanns inget bra med det. Hon kom inte vidare till skyddat boende. Om hon gjort det, hade hon levt i dag.

Hon valde ju själv bort det!
På grund av en hund som redan hade en annan "vårdnadshavare" förutom henne (exet Per).
Hon hade ju kunnat be Per ta hunden på heltid en period, hunden gick ju på hunddagis så han behövde ju inte ens ha den hemma på dagarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in