2016-10-02, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Du skapar trådsanningar. Sno är en mycket farlig individ.

Jag läste sms-en och i dem får jag ungefär samma intryck som Sno. Sedan kan det ju ha sagts mycket i verkligheten mellan dem som ingen vet.
Citera
2016-10-02, 12:15
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Du skapar trådsanningar. Sno är en mycket farlig individ.

Vad i inlägget du citerar från sno menar du vara "trådsanning"? Vistas man ett par dygn hos någon så har man väl inte flyttat till ny adress, vare sig formellt eller vad gemene man brukar avse med att flytta väl?
Citera
2016-10-02, 12:27
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Högst upp har väl ingen sagt!
Men vara sjukskriven på halvtid och ta mediciner är något som blivit otroligt vanligt bland kvinnor, att träna och vara snygg uppväger mycket och i de kretsar hon umgicks tror jag utseende och träning ger en hel del status.

Hon hade ju dessutom bytt jobb extremt ofta vilket tyder på att hon inte hade svårt att skaffa jobb men kanske svårare att behålla jobben.

Status är väl någon slags rangordning som måste förhålla sig till andra jämförelseobjekt. Jag antar du menar andra som ägnar förhållandevis mycket tid och pengar till utseende och träning med "kretsarna umgicks i"? Men om hon har tillfälliga jobb m. m. kanske hon inte hade vidare status bland träningsformer heller. Möjligen kanske om hon var instruktör, tävlar i någon finess eller så men då skulle hon knappast dopa sig (för det har inte hög status generellt bland de som är intresserade av träning och hälsa). Så vad det låter som är att du säger hon hade nog hög status bland bottenskrapet i så fall. Då är det väl snällare att inte tala om hennes status överhuvudtaget (?). För annars är man ju i 1800-tals svansjön och paddlar med kvinnors mörkare sidor vara en följd av någon annan elak persons trolldom (vilket det givetvis inte är, även kvinnor har minndre angenäma sidor som de av olika skäl odlar på eget bevåg av egen kraft).
Citera
2016-10-02, 12:32
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Jag läste sms-en och i dem får jag ungefär samma intryck som Sno. Sedan kan det ju ha sagts mycket i verkligheten mellan dem som ingen vet.

Du har lite kontakt med verkligheten. Bra där. Tänk att du får 100 rosor av en man. Du är delvis arbetslös, hyr en tillfällig bostad och så kommer det någon som erbjuder ett roligare liv några minuter. Sedan får du revbenen knäckta (eller om det hände tidigare?). Tänk dig in i Lottas mindset. Hon fick säkert bra förklaringar och ursäkter. Hon stöttade sin mördare. Varför? Kan det vara för att det blev lugnare och lättare då, slutade telefonterrorn ett tag? Du vet så lite.
Senast redigerad av IQ130 2016-10-02 kl. 12:38.
Citera
2016-10-02, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Status är väl någon slags rangordning som måste förhålla sig till andra jämförelseobjekt. Jag antar du menar andra som ägnar förhållandevis mycket tid och pengar till utseende och träning med "kretsarna umgicks i"? Men om hon har tillfälliga jobb m. m. kanske hon inte hade vidare status bland träningsformer heller. Möjligen kanske om hon var instruktör, tävlar i någon finess eller så men då skulle hon knappast dopa sig (för det har inte hög status generellt bland de som är intresserade av träning och hälsa). Så vad det låter som är att du säger hon hade nog hög status bland bottenskrapet i så fall. Då är det väl snällare att inte tala om hennes status överhuvudtaget (?). För annars är man ju i 1800-tals svansjön och paddlar med kvinnors mörkare sidor vara en följd av någon annan elak persons trolldom (vilket det givetvis inte är, även kvinnor har minndre angenäma sidor som de av olika skäl odlar på eget bevåg av egen kraft).

Nä i och för sig vet jag inget om dopning men gör man det är man väl knappast en del av hälsotrenden utan snarare en gymperson och där tror jag utseende är viktigare än hos de som bryr sig om en hälsosam livsstil.
Citera
2016-10-02, 12:43
Medlem
Citat:
Du har lite kontakt med verkligheten. Bra där. Tänk att du får 100 rosor av en man. Du är delvis arbetslös, hyr en tillfällig bostad och så kommer det någon som erbjuder ett roligare liv några minuter. Sedan får du revbenen knäckta. Tänk dig in i Lottas mindset. Hon fick säkert bra förklaringar och ursäkter. Hon stöttade sin mördare. Varför? Kan det vara för att det blev lugnare och lättare då, slutade telefonterrorn ett tag? Du vet så lite.

Telefonkontakten är ju ömsesidig, även hon jagar ju honom.

Det blir helt fel om du drar in mig eller andra kvinnor i någon form av exempel här, "tänk dig att..."

Jag gillar inte ens machotypen som kommer med rosor så det går inte att tänka sig något alls med honom för mig utom möjligen att se honom i tunnelbanan och äcklas.
Citera
2016-10-02, 12:50
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Telefonkontakten är ju ömsesidig, även hon jagar ju honom.

Det blir helt fel om du drar in mig eller andra kvinnor i någon form av exempel här, "tänk dig att..."

Jag gillar inte ens machotypen som kommer med rosor så det går inte att tänka sig något alls med honom för mig utom möjligen att se honom i tunnelbanan och äcklas.

Jag läser mer att hon gång på gång vill bevisa att hon är en schysst tjej. Hon är inte otrogen, hon går knappt ut på krogen, hon trivs hemma, hon vill ha barn. Det säger hon flera gånger till honom. Som att hon vill förklara att här har han en bra tjej, varför är han jobbig mot henne. Hon har tappat sin självrespekt och hur det gick till går lätt att förstå. Den som är duktig på att manipulera en mottaglig person kan snabbt få som den vill.

Problemet med normaliseringsprocesser är att gränserna flyttas för vad som är ok. Här försöker Lotta bevisa att hon är bra och har hopp om framtiden för en man som gör allt för att terrorisera henne med svartsjuka utfrågningar. Lotta märker att något är fel, men har dragits in i detta så mycket att hon svarar honom. Så ser processen ut.
Senast redigerad av IQ130 2016-10-02 kl. 12:56.
Citera
2016-10-02, 12:54
Medlem
Vet någon vilka dagar det var som hon var bortrest/ hos vänner?

Tror inte hon var rädd och gömde sig, utan ville kanske mer få en reaktion från Martin,
Lotta är ju ordentligt svartsjuk på A och Z det framkommer i smsen

Ang rädsla
sms kontakten visar ju på annat,
Bland annat vill hon ses, vilket de gör både den 1/6 och den 2/6 om jag minns rätt nu.
Har inte läst färdigt heller och kan blanda ihop.
Lotta skriver också att hon vill satsa på en framtid ihop, till 100%!
Detta skrivs under dessa dagar,
För mig låter det osannolikt att hon skulle varit rädd.
Utan jag tror mer på att hon ville att han skulle vilja ha henne
och inte A eller Z
Citera
2016-10-02, 12:56
Medlem
Citat:
Jag läser mer att hon gång på gång vill bevisa att hon är en schysst tjej. Hon är inte otrogen, hon går knappt ut på krogen, hon trivs hemma, hon vill ha barn. Det säger hon flera gånger till honom. Som att hon vill förklara att här har han en bra tjej, varför är han jobbig mot henne. Hon har tappat sin självrespekt och hur det gick till går lätt att förstå. Den som är duktig på att manipulera en mottaglig person kan snabbt få som den vill.

Ja, helt klart har han manipulerat henne, men hon är också väldigt "på" i deras kontakt. Och han slog ju henne i början av bekantskapen när manipulationen knappast hunnit gå långt, och hon väljer ändå att fortsätta ses, vilja ha sex med honom etc. Även om hon hade låg självrespekt från början så är det minst sagt en klar varningssignal om man får stryk!
Citera
2016-10-02, 12:58
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Vet någon vilka dagar det var som hon var bortrest/ hos vänner?

Tror inte hon var rädd och gömde sig, utan ville kanske mer få en reaktion från Martin,
Lotta är ju ordentligt svartsjuk på A och Z det framkommer i smsen

Ang rädsla
sms kontakten visar ju på annat,
Bland annat vill hon ses, vilket de gör både den 1/6 och den 2/6 om jag minns rätt nu.
Har inte läst färdigt heller och kan blanda ihop.
Lotta skriver också att hon vill satsa på en framtid ihop, till 100%!
Detta skrivs under dessa dagar,
För mig låter det osannolikt att hon skulle varit rädd.
Utan jag tror mer på att hon ville att han skulle vilja ha henne
och inte A eller Z

Hon vill ha en framtid. Kärleken är blind. Rädsla kan finnas samtidigt. Det ena utesluter inte det andra. Det finns många därute som lever i rädsla, tänk på alla som lever med alkisar eller missbrukare. Hela familjer står på tå för koleriker.
Citera
2016-10-02, 12:59
Medlem
introvertos avatar
Citat:
Och varför kände hon det behovet att bevisa massa saker för honom om hon ville bli av med honom? Och som du var inne på förut, att hon skulle fått hjälp på sina villkor? Hur i all sin dar skulle det gå till?

Hon erbjöds fullt tillräcklig hjälp från samhället men ville inte ta emot den. Hon hade möjlighet att lämna Martin gång på gång, men sökte sig istället till honom. Vad som må ha legat bakom vet vi inte med säkerhet, men jag tror att du är inne på rätt spår. Det förändrar dock ingenting av det faktum att hon själv, som vuxen människa, gör sina egna val och är ansvarig för sitt eget liv.

Nu, idag, ligger allt på samhället däremot. Martin har gått över alla gränser än en gång och skall hållas ansvarig för detta. Här skall det allmänpreventiva perspektivet sättas först och han skall dömas för mord och straffas med lagens hårdaste straff. Dels för att skicka signalen till allmänheten att vettvillingen nu är borta från gator och torg, dels för att hänga upp honom som ett varnande exempel.
Citera
2016-10-02, 13:02
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ja, helt klart har han manipulerat henne, men hon är också väldigt "på" i deras kontakt. Och han slog ju henne i början av bekantskapen när manipulationen knappast hunnit gå långt, och hon väljer ändå att fortsätta ses, vilja ha sex med honom etc. Även om hon hade låg självrespekt från början så är det minst sagt en klar varningssignal om man får stryk!

Kärleken är blind och manipulatörer är skickliga. Hon fick kanske veta att hon om skärpte till sig skulle det inte upprepas osv. Vi vet inte varför han blev slagen, i vilken situation. Kanske ville hon redan då göra slut… (spekulation)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in