2016-10-01, 21:20
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Du skriver förvirrat, men fn använder sig normalt alltid av lokala resurser. Som jag minns var det röda halvmånen som stod för konvojen, och de använder sig i sin tur av lokala transportföretag. Man kan nog lugnt dra slutsatsen att det var av nusra acceptabla förare i konvojen och att om intresse fanns också bilar med försörjning till nusra.
Jag vet inte hur det går till vid hjälpkonvojer. Men borde inte den inringande parten ha rätt söka igenom bilana de släpper igenom, så det inte finns vapen och ammo med i lasten? Görs det ?
Citera
2016-10-01, 21:30
Medlem
flyer1s avatar
Jag förstår rebellerna använder civilbefolkningen som sköldar och inte vill släppa ut dem, samt att de säkert har högkvarter i sjukhus för att förhoppningsvis slippa bli bombade.

Men jag anser ändå syrierna gör fel då de bombar sjukhus, de måste nå folks sympatier för att vinna inbördeskrig, det går inte om man bombar sjukhus.

Bedrövligt hur partiska våra media är, inte är det sådanna rubriker när USA dödar civila.
Trots all hightec skyller USA oftast på misstag och så är det inte mer med det.
Citera
2016-10-01, 21:42
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Jag vet inte hur det går till vid hjälpkonvojer. Men borde inte den inringande parten ha rätt söka igenom bilana de släpper igenom, så det inte finns vapen och ammo med i lasten? Görs det ?
Konvojen ifråga var aldrig inne i staden aleppo utan någon mil västerut vid någon lastbilterminal. Platsen ligger någon mil inne på nusras territorium.
Citera
2016-10-01, 21:45
Medlem
Citat:
Jag förstår rebellerna använder civilbefolkningen som sköldar och inte vill släppa ut dem, samt att de säkert har högkvarter i sjukhus för att förhoppningsvis slippa bli bombade.

Men jag anser ändå syrierna gör fel då de bombar sjukhus, de måste nå folks sympatier för att vinna inbördeskrig, det går inte om man bombar sjukhus.

Bedrövligt hur partiska våra media är, inte är det sådanna rubriker när USA dödar civila.

Tycker alla ni som skriver detta, att Israel gör rätt när de bombar Gaza? Eller ändrar ni helt er logik då?

F ö släpps inte civila ut, men ni kanske har missat det...
Citera
2016-10-01, 21:47
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:

Syrien är för det mesta inte skoningslösa när det finns civila i målområden, men i längden kan de inte heller stoppa när rebellerna i praktiken använder sig av civila som sköldar, även om jag inte tror att rebellerna heller gör det helt avsiktligt. Antar att det lätt blir att civila finns i närheten när man slåss i icke utrymda städer.
Citera
2016-10-01, 21:57
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Syrien är för det mesta inte skoningslösa när det finns civila i målområden, men i längden kan de inte heller stoppa när rebellerna i praktiken använder sig av civila som sköldar, även om jag inte tror att rebellerna heller gör det helt avsiktligt. Antar att det lätt blir att civila finns i närheten när man slåss i icke utrymda städer.
Om syrierna nu systematisk börjat bomba sjukhus så är det väl för att rebellerna gömmer sig i dem, så då tar de ju medvetet civila som sköldar.

För jag har svårt att tro att syriska armen plötsligt bestämmt sig för att de vill döda alla syrier som råkar bo i en ocuperad stadsdel.
Att sjukhusen valts som mål måste vara för de har ett militärt värde. Det har ju kostat mycket negativ publicitet att anfalla dessa mål.
Citera
2016-10-01, 22:04
Medlem
Citat:

Enligt viden från några meddelanden upp, så används övervåningarna av sjukhusen av "rebellernas" krypskyttar och annat
https://m.youtube.com/watch?v=I8mA0h7dCKI
Dessutom innehåller videon intressant beskrivning av de "vita hjälmarna"
Citera
2016-10-01, 22:13
Bannlyst
Citat:

Men vet vi ens vilka som finns i sjukhusen? Det kan ju vara vad som helst egentligen
Citera
2016-10-01, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyD2
Idiotisk kommentar, och mest troligt av ett Putin-troll. Det är som att jämföra en motorsåg med en skalpell. Tunnbomber saknar helt och hållet precision, medan bomber som USA använder guidas av laser och GPS.

Assads och Putins metoder kan jämföras med USA:s vidriga metoder under Vietnamkriget där man släppte napalm över byar bara för att vara på den säkra sidan. Skillnaden mellan AssPutin och USA är att USA har stake nog att erkänna sina misstag. Ta bara för några veckor sen när USA av misstag fällde bomber på Assads trupper. Det dröjde bara några timmar innan USA gick ut med vad som hade hänt och att man beklagade det som inträffat. När AssPutin attackerar civila så säger man att det var terrorister och står fast vid det, trots att andra övervakningsorganisationer säger annat. När AssPutin attackerar en FN-konvoj så säger man att det fanns terrorister i konvojen.

Det är fan tragiskt att folk går på vad dessa två skojare ljuger ihop

Du bevisar rätt bra hela poängen med kommentaren. Du bortser från att USA's bomber dödar och istället jämför "specs" på de vapnen som faller från himmelen. Jag vågar påstå utan någon som helst forskning att USA's bomber har dödat fler civila de senaste 50åren än vad Ryssland någonsin i kommande 500 år kommer att döda.
Citera
2016-10-01, 23:45
Bannlyst
Citat:

Försvarar du att man använder mänskliga sköldar?? Varför inte ge upp och slippa mänskligt lidande?
Alla inser att den syriska armen kommer att ta Aleppo.
Rebellerna är inga krigare utan fega kräk. Samma taktik som Hamas kör med i Gaza.
Citera
2016-10-02, 00:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Mycket intressant, hela videon.
Det är bara en detalj eller kanske svårigheter med översättningen (jag kan inte arabiska). Han kunde sagt "Vem som helst av OSS kan stå på tur."

Jag kan inte heller arabiska utan läste översättningen. Hur som helst så var det rätt det han sa och Assad borde inte skrattat ihjäl sig så mycket. Utgår man ifrån Assads inställning till Gaddafis tal så ser man tydligt att han menar, du är förvirrad Gaddafi, det du säger är bortom verkligheten.
Citera
2016-10-02, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paul0
Det är alltid trevligt att läsa förnuftiga tankar Amerikanvänliga entusiaster har glömt snart om många tusen civila offer i Irak och Syrien som blev dödade av amerikansk koalition. Hur gammal är dessa entusiaster? Under krigen i Irak och Syrien var de ännu små barn? Jag uppfattar inte alls hur man kan det glömma bort?

EXAKT! Under dom senaste veckorna när regimen intensifierat offensiven i Aleppo och media dagligen pumpat ut nyheter om Kerrys besvikelse över omfattningen (givetvis är han besviken, terrorist-råttorna lider enorma förluster och tappar momentet).

USA-anhängarna följer upp med samma mantra men vad idioterna inte kommer ihåg är USA:s krig i Irak för bara 10 år sedan med mångfaldigt fler civila offer.

Ingen har väll glömt belägringen av Falluja? I media pumpades det flera veckor ut propaganda om vilket terrornäste Falluja var och man gav den civila befolkningen ett par dagar att lämna sina hem. Ett ultimatum gavs, antingen fick civila fly eller stanna kvar och ses som terrorister.

Efter ett par dagars tidsfrist började ett massivt bombardemang från både luften och artilleri! Efter att koalitionen (läs USA) pulveriserat staden gick markstyrkorna in och rensade upp den från dom få överlevande som fanns kvar. Då fanns det inget snack och snyfthistorier om civila dödsoffer.

Men nu är det så att världsordningen ser ut som den gör med USA som den enda stora spelaren som dikterar spelreglerna lite efter sitt eget tycke och Europa som ingår i den alliansen så är det förståeligt att media rapporterar allt som USA gör som något bra medans alla som inte ingår i USA:s maktsfär är onda.
Missförstå mig inte, jag är varken pro-Ryssland eller pro-USA. Det ryssarna gör i Syrien ihop med regimen är givetvis hemskt precis som vad USA gjorde i Irak men jag förstår mig inte på alla dessa mähän som klagar på Rysslands legitima bombande i Syrien jublade när USA bombade sönder Irak.

Men visst, USA står för det "goda våldet"...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in