2016-09-28, 05:21
Medlem
Vilka böcker skulle ni med erfarenhet av aktiehandel rekommendera, som bland annat berör TA och FA? Vilka (om några) program använder ni för att hantera data och för att underlätta analyser?

Vänligen
Ivrig nybörjare
Citera
2016-09-29, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mstaren
Vilka böcker skulle ni med erfarenhet av aktiehandel rekommendera, som bland annat berör TA och FA? Vilka (om några) program använder ni för att hantera data och för att underlätta analyser?

Vänligen
Ivrig nybörjare

"Option pricing and Volatility" av Sheldon Natenberg

Inte själv läst den men den verkar vara väl mottagen av köpare.
Citera
2016-09-29, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo

Har inte läst boken själv men av titeln att döma låter det inte som någonting för en nybörjare?
Citera
2016-09-29, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Har inte läst boken själv men av titeln att döma låter det inte som någonting för en nybörjare?

Meh, det kanske är sant. Vad jag har läst i kommentarer om den så är titeln mer komplicerad än vad själva innehållet är.

Att förstå optioner och derivat är ju inte som att köpa HM B och hålla det i 20 år men är viktigt att förstå om man vill kunna hantera risk. Det är också bättre att lära sig detta än att lära sig FA/TA.
Citera
2016-09-29, 09:43
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Meh, det kanske är sant. Vad jag har läst i kommentarer om den så är titeln mer komplicerad än vad själva innehållet är.

Att förstå optioner och derivat är ju inte som att köpa HM B och hålla det i 20 år men är viktigt att förstå om man vill kunna hantera risk. Det är också bättre att lära sig detta än att lära sig FA/TA.
Jag har läst en hel del av den boken (ska faktiskt på en föreläsning med Sheldon om några veckor) och den är faktiskt inte att rekommendera om du vill lära dig något om aktier. Den är väldigt bra för att lära sig om derivat och volatilitet som en asset class men du lär dig absolut ingenting om TA eller FA eller ens hur aktier fungerar. Detta är givetvis roligare (mest för att fundera på vilka aktier man ska investera i verkar aptråkigt) men knappast något för en nybörjare.
Citera
2016-09-29, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Jag har läst en hel del av den boken (ska faktiskt på en föreläsning med Sheldon om några veckor) och den är faktiskt inte att rekommendera om du vill lära dig något om aktier. Den är väldigt bra för att lära sig om derivat och volatilitet som en asset class men du lär dig absolut ingenting om TA eller FA eller ens hur aktier fungerar. Detta är givetvis roligare (mest för att fundera på vilka aktier man ska investera i verkar aptråkigt) men knappast något för en nybörjare.

Ja, den innehåller inget om aktier. Jag vet att frågaren efterfrågade om TA/FA och om aktier men jag tycker det är bättre att lägga ner sin studietid på att läsa om derivat för då får man lite info om aktier på samma gång, om än att det är väldigt rudimentärt.

I sann Flashbackandra så föreslog jag något helt annat än vad TS ville ha info om.
Citera
2016-10-01, 18:19
Medlem
Jag har två frågor!

1. Läste någon stans någon som skrev såhär:
Strecket riktigt aggressiv i HM. Mest effekt när volymen är låg, om du vill manipulera som de gör, antar att stoppar ska tas.
På vilket sätt manipulerar strecket?

2. Om jag blankar 1% (1K aktier) i Fingerprint betyder det att det är en procent av antalet aktier jag äger i Fingerprint eller en procent av Fingerprints antal aktier?
Citera
2016-10-02, 00:18
Medlem
Citat:

Tack för tipset, men som några andra antydde verkade den inte vara bäst lämpad för nybörjare. Lägger till den i min läslista!

Någon annan som har några bra nybörjartips, i avseende på både böcker men även program som underlättar vid beslut på marknaden.

Vänligen
Ivrig Nybörjare
Citera
2016-10-02, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mstaren
Tack för tipset, men som några andra antydde verkade den inte vara bäst lämpad för nybörjare. Lägger till den i min läslista!

Någon annan som har några bra nybörjartips, i avseende på både böcker men även program som underlättar vid beslut på marknaden.

Vänligen
Ivrig Nybörjare

Kolla på kanalerna OptionAlpha och Tastytrade på youtube för lite gratis info.

Serien "step up to options" går igenom aktieköp och annat grundläggande.

https://www.youtube.com/watch?v=QqBmghaq-NE

Här är första avsnittet i den serien.
Citera
2016-10-02, 14:05
Medlem
Halv nybörjare som man är frågar jag här!

Vill lära mig att enkelt och bra kunna analysera bolag. Hittills har jag gjort två aktieköp ena väldigt lyckat där jag gick på förväntan, förhoppning och hype. Kollade inga siffror.

Det är ju inte hållbart om man ska bli en duktig investerare.

Har läst tradingguiden, minns en del men man glömmer. Lånade den.

Vad ska man kolla på för en enklare klar analys?

Tips på bra böcker? Någon om analys?
Citera
2016-10-02, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avenged93
Jag har två frågor!

1. Läste någon stans någon som skrev såhär:
Strecket riktigt aggressiv i HM. Mest effekt när volymen är låg, om du vill manipulera som de gör, antar att stoppar ska tas.
På vilket sätt manipulerar strecket?

2. Om jag blankar 1% (1K aktier) i Fingerprint betyder det att det är en procent av antalet aktier jag äger i Fingerprint eller en procent av Fingerprints antal aktier?
Någon som har något bra svar?
Citera
2016-10-02, 14:31
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafiosos
Tips på bra böcker? Någon om analys?
Nu skriver inte lundaluppen längre men jag tyckte hans skola lärde mig en del när det begav sig: http://lundaluppen.blogspot.se/2012/07/analysskola-tele2.html

http://lundaluppen.blogspot.se/2014/03/handelsbankens-ar-2013-genomlasning.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in