Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-21, 22:56
  #2905
Avstängd
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Det är lika apologet beteende som att kliva fram för första gången i tråden och lägga en sån kommentar som du just gjorde

Det gäller att välja sina strider.
Citera
2016-08-23, 11:54
  #2906
Moderator
Siegfrids avatar
Skolan kände till risken att 14-åringen kunde hämnas.
Citat:
BROBY Göingeskolans personal hade kännedom om 14-åringens hämndtankar, men ansåg inte att polisen behövde kopplas in.
Den 11 januari knivskar han en 15-årig pojke till döds. Nu har kommunen överlämnat sin utredning av händelsen sin Skolinspektionen.

---
Två och en halv vecka senare, den 14 december, informerar en av skolans anställda kuratorn om en film som den 14-åriga eleven reagerat starkt på. Han berättade att den fick honom att känna sig hånad och han ska även ha uttryckt hämndtankar i samband med att filmen nämnts.
14-åringen blev då kallad till samtal med en kurator om händelsen och dennes bedömning var då att 14-åringen “vänt sina tankar”. Kuratorn bedömde då också att någon polisanmälan inte behövde göras.
http://www.nsk.se/2016/08/22/skolan-...s-hamndtankar/
Citera
2016-08-25, 18:46
  #2907
Medlem
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Klassiskt apologet beteende. När det inte passar ser man till att försvinna snabbt ur tråden.
Ja vi får väll vara glada över att det anordnades ett tåg i Hässleholm för den invandrarelativa våldsbrottsligheten som vi nu bevittnar i skåne. En stark presentation utförd av påtända 87% som försöker köpa sig fria med godhetsknark.

Ach vad vore en bal på slottet när man kan få sitt bekräftelsebehov uppfyllt med 15 minuter på Facebook. Den som har flest likes vinner.
Citera
2016-08-26, 16:02
  #2908
Medlem
lasternassummas avatar
Inte överraskande
Personligen är jag inte överraskad av slutsatsen nu är att 14-åringen
som mördade Arminas inte utsatts för mobbning. Kränkande behandling,
ja, men inte allvarligare eller i större omfattning än att det kan betraktas
som något som, IMO, förekommer hela tiden i skolor.

Överraskande
Mordet planerades i flera veckor och genomfördes då offret låg
eller satt på en bänk med stängda ögon. Offret dödades med
ett knivhugg över axeln, in i hjärtat bakifrån. Att detta, som
inträffade på en rast i en skola, inte fått mer uppmärksamhet
i media än vad det fått tycker jag är överraskande.

Citera
2016-09-08, 17:45
  #2909
Medlem
PippiDrengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Ska GM börja åk 9 då till hösten? Eller åk 1 på gymnasiet? Man kan undra var och i vilket sammanhang,

"Hej det här Ali, er nya klasskamrat. Tidigare har Ali bott i blabla, har sitt ursprung i Arabistan och gillar italiens fotboll. Just det, han har mördat också. Var snäll med Ali nu."

Jag har drömt att mördaren går i skola i Osby.
Citera
2016-10-01, 12:33
  #2910
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Inte överraskande
Personligen är jag inte överraskad av slutsatsen nu är att 14-åringen
som mördade Arminas inte utsatts för mobbning. Kränkande behandling,
ja, men inte allvarligare eller i större omfattning än att det kan betraktas
som något som, IMO, förekommer hela tiden i skolor.

Överraskande
Mordet planerades i flera veckor och genomfördes då offret låg
eller satt på en bänk med stängda ögon. Offret dödades med
ett knivhugg över axeln, in i hjärtat bakifrån. Att detta, som
inträffade på en rast i en skola, inte fått mer uppmärksamhet
i media än vad det fått tycker jag är överraskande.

min polare kände BO och vet vem GM är. Det var en blatte som dödade en svenne. hur kan det vara överraskande att det inte blivit stort i media?
Citera
2016-10-01, 14:17
  #2911
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 51ragaj
min polare kände BO och vet vem GM är. Det var en blatte som dödade en svenne. hur kan det vara överraskande att det inte blivit stort i media?

Tack för din kommentar!

När jag skrev att den begränsade och ibland vilseledande mediabevakningen var
överraskande menade jag utgående från att jag vill att vi har medier, journalister
och myndigheter som på ett objektivt sätt försöker skildra vad som faktiskt har hänt.

När jag började följa vad som hänt Arminas (ungefär 2016-01-11, ca 14.00) så
gjorde jag det delvis för att jag insåg att det var en betydande risk för att media
skulle undvika viktiga delar av de omständigheter som ledde till Arminas död.

En av dessa omständigheter är IMO hur GM kan ha fostrats i en syn på människor
som inte har samma religion som han har. Ett synsätt som kanske var det som
gjorde det möjligt för honom att ägna jullovet till att planera ett mord som han
sedan genomförde.

En annan omständighet var situationen i kommunen och i skolan i Broby, som
uppmärksammats av bl.a. media och Skolverket och som var en följd av att
Göinges tagit emot så många flyktingar.

Ytterligare en viktig omständighet var att det tidigt blev uppenbart hur myndighetspersoner
rent ut sagt försökte mörka vad som faktiskt hade hänt. Ett exempel på detta var hur
kommunchefen Jonas Rydberg, skrev på skolans Facebook:
"Igår måndagen den 11/1 inträffade en mycket tragisk händelse på
Göingeskolan i Broby. Två elever hamnade i konflikt varvid den ene
blev knivskuren. Trots snabbt omhändertagande och akut transport
till sjukhus gick inte den knivskurne pojkens liv att rädda."

Hur Arminas föräldrar såg på vad som hänt kunde vi endast läsa om i Litauiska
tidningar. Det kanske är så brottsoffer behandlas i Dan Eliassons Sverige?
Det var Dan som hade en lång utläggning i TV om hur synd det var om mördaren
från Alingsås.

(Mina fetningar och understrykningar.)

Hur i hela världen kan en kommunchef beskriva ett överlagt mord, där GM i
lönndom smyger sig på offret bakifrån och hugger en kniv i offrets hjärta,
som han lärt sig att göra för att döda offret, som "en konflikt där en blev
knivskuren"
?

Bör inte våra ledare föregå med gott exempel? Det innefattar väl att inte ljuga?

Jag skulle vara tacksam om du kan be din polare att läsa igenom min samman-
fattning om vad som hände, som jag länkat till i min signatur. Om det finns
några felaktigheter där, så ska jag rätta dom och lägga ut en ny sammanfattning.

Skicka helst PM med information om eventuella fel eller kompletteringar.

Citera
2016-10-02, 23:37
  #2912
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Ja vad blv alla av här i tråden som tog parti för araben? Dom var ju så jävla säkra i sin övertygelse att dom satt här i flera dagar och tryckte ner BO och ansåg att det var rätt åt honom att han blev mördad när sanningen visar att det är tvärt om.

Jag tillhörde de som delvis hade sympati för GM, detta pga tidningsartiklar som utmålade BO som en mobbare och vissa i tråden som tyvärr ljög om att de kände BO och att han var en mobbare. Varför skrev de sånt? Ptja.
Du vet vad man säger, "ingen rök utan eld".

Men jag tror fortfarande att Arminas kanske spelade lite överlägsen mot blatten. Varför? Därför att man spelar överlägsen när man går på högstadiet.
Att beskriva en 14-åring som guds bästa barn och världens snällaste, bla bla, är tramsigt. Givetvis försöker man trycka dit folk när man får en chans.
Alla som dör beskrivs ju ALLTID som att just de var de allra finaste människorna på jorden.
__________________
Senast redigerad av grelin1999 2016-10-02 kl. 23:41.
Citera
2016-10-11, 21:00
  #2913
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag tillhörde de som delvis hade sympati för GM, detta pga tidningsartiklar som utmålade BO som en mobbare och vissa i tråden som tyvärr ljög om att de kände BO och att han var en mobbare. Varför skrev de sånt? Ptja.
Du vet vad man säger, "ingen rök utan eld".

Men jag tror fortfarande att Arminas kanske spelade lite överlägsen mot blatten. Varför? Därför att man spelar överlägsen när man går på högstadiet.
Att beskriva en 14-åring som guds bästa barn och världens snällaste, bla bla, är tramsigt. Givetvis försöker man trycka dit folk när man får en chans.
Alla som dör beskrivs ju ALLTID som att just de var de allra finaste människorna på jorden.

Det är det noga planerade mordet som är det anmärkningsvärda
Visst kan man försöka förstå vilken roll Östra Göinges rekordhöga flyktingmottagande spelade.
Visst kan man undra varför Skolverket planerade en inspektion i skolan i Broby.
Utöver detta, har IMO inget framkommit som hänt före mordet, som varit så anmärkningsvärt
att man inte kan säga att det skulle kunna hända i vilken högstadieskola som helst i Sverige.
Dessbättre är det utomordentligt ovanligt att högskoleelever under flera veckor planerar ett
mord som dom sedan går till skolan och genomför.

Vad får en 14-åring att planera och genomföra ett mord?
I tråden har vi fått en ganska god bild av vad som föregick mordet. Vad som fick 14-åringen
att planera och genomföra mordet har inte jag till fullo förstått.

Några citat:

14-åringen döms till vård
Enligt förvaltningsrättens mening har 14-åringen uppvisat ett socialt nedbrytande beteende som medför allvarlig och påtaglig risk för hans framtida hälsa och utveckling. Vilket innebär att han är i behov av vård.
http://www.kristianstadsbladet.se/os...oms-till-vard/

Arminas, 15, mördare döms till tvångsvård
Han döms nu till tvångsvård. I sin dom skriver rätten bland annat att pojken inte förstår konsekvenserna av sina handlingar och att han uppvisat ett socialt nedbrytande beteende. Och att det är därför han är i behov av vård.
Enligt åklagaren har man funnit en förklaring till vansinnesdådet. Men uppgifterna är sekretessbelagda.
http://www.expressen.se/kvallsposten...ll-tvangsvard/

”14-åringen blev inte mobbad”
Någon systematisk mobbning har det inte varit frågan om, anser kommunen, och de har inte sett något behov av att göra en samlad utredning.
http://www.nsk.se/2016/06/02/14-arin...v-inte-mobbad/

Skolan kände till 14-åringens hämndtankar
Göingeskolans personal hade kännedom om 14-åringens hämndtankar, men ansåg inte att polisen behövde kopplas in.
Den 11 januari knivskar han en 15-årig pojke till döds.
http://www.nsk.se/2016/08/22/skolan-...s-hamndtankar/

Citera
2017-07-24, 00:28
  #2914
Medlem
Kebabfysikers avatar
Vad händfe med GM i det här fallet?
Citera
2017-07-31, 02:36
  #2915
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfysiker
Vad hände med GM i det här fallet?

På grund av GMs låga ålder är det väldigt lite information tillgänglig om honom.
Han var 14 få brottet begicks och var därmed inte straffmyndig.
Han tvångsvårdas enligt lagen om vård av unga (LVU).

Det lilla jag sett finns i några tidningsartiklar, bl.a. denna:

http://www.expressen.se/kvallsposten...ll-tvangsvard/

Citera
2017-10-14, 14:19
  #2916
Medlem
Feministernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imthebest2012
Någon som vet om det var en ensamkommande eller en svenne banan?

Ensam kommande? Du menar ännu en muslim slyngel som är otroligt skraj för att mista sitt meningslösa liv ?

Det kommer att bli många fler sådana här knivfall. För var bråk och stök är, där finner du invandrar pojkarna.
__________________
Senast redigerad av Feministerna 2017-10-14 kl. 15:12.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback