Citat:
Ursprungligen postat av
in.to.the.WILD
Ni som är för Trump: Vad anser ni om hans ambitioner om att bygga upp militären som han hänvisar till i Michigantalet?
"We shall rebouild Detroit. We're gonna make weapons".
Jag förespråkar varken Trump eller Hillary men tycker ni inte att det är lite... oroväckande? Det är i princip det enda konkreta han pratar om i sitt tal.
Jag tror på att den mannen har ambitionen och möjligheten att kunna bygga upp en riktigt stor militär, enligt effektiv amerikansk företagsstil. Infrastrukturen också, men då måste han ta lån. Det finns tydliga historiska paralleller och är ett rätt klassiskt recept på att hamna i konflikter, vilket går emot att han sagt att USA inte ska agera världspolis längre.
"We're gonna make weapons". Intressant.
Jag förstår inte riktigt vad du fruktar här. Vadå ambitionen att bygga upp en stor militär? USA spenderar mer än de sju näst största länderna tillsammans. USA är Nato så för amerikansk del kan det inte bli så mycket värre.
Som jag tolkar det så vill han satsa på att utveckla och upprusta en föråldrad arme och gammalt flygvapen men på hemmaplan, att ha ett starkt
försvar
Att ta lån är inte heller ett sånt stort problem eftersom att USA har så pass mycket lån att de aldrig kommer kunna betala tillbaka, ca 19,500,000,000,000 dollar.
Trump har adresserat dessa problem och sagt att det är ohållbart. Hillary kommer vara business as usual, det är det jag inte förstår. Om man skulle dra dina historiska paralleler är det väl nuläget som är katastrof? Att Hillary mer eller mindre lovat krig med Iran och Syrien är väl just den bilden vi fruktar? Ryssland står där på andra sidan, kanske Kina. Hur blir inte det värre?