2006-12-21, 14:12
Medlem
Carreras avatar
Citat:
Min son muckade från sin grundutbildning i våras. Han var uttagen som gruppbefäl och gjorde 300 dagar. Själv muckade jag 1970 som sketen G-värnpliktig och gjorde 280 dagar (?). Jag har jämfört sonens utbildning med min och inser, till min förvåning, att han fått lära sig mindre än vad jag fick, både kvantitativt och, som det verkar, kvalitativt. Det började med att jag frågade honom om de gnuggade Haag och Genevekonventionerna lika noga nu för tiden som då jag gjorde lumpen. Det visade sig att han inte ens visste vad det var för något. På min tid gnuggades det här med ett antal brev från Försvarets Brevskola medan det nu för tiden inte inte nämns, överhuvudtaget för bassarna. Det här gjorde att jag och sonen började jämföra vad vi fått lära oss under värnplikten. Så här utfaller jämförelsen:
ABC - Jag = ca två veckor, sonen = kort information.
Första hjälpen, livräddning, brandsläckning - jag = ca en vecka, sonen = en dag.
Vapenutbildning - jag = kpist m 45, ksp 36, AK4, miniman, handgranat inkl skarpt kast + brief om ksp 58 och grg (ett , skott fullbumpa, sonen - AK5 + lös handgranat och instick på pansarskott.
Sprängtjänst - jag = ett par dagar, sonen = demonstration av Dynamex.
Signaltjänst/samband - jag = MC-ord, kabelnät (flera olika bl a batnät), TVT/växel, radionät (utbildad på RA145, briefad om RA200 och RA???). Dessutom utbildad att klara eldsignalering, skrivmeddeland och ropasignalering.
Sonen = radiolänk och inget mer.
Vinterutbildning - Jag = Vita Blixten, tolkning efter bandvagn, pulka etc, Sonen = ingen skidutbildning.
Fria kriget - Jag = två dygn utan mat, tält med vindskydd och minus 20 grader, sonen = ett överlevnadsdygn tidigt på hösten.
Fältvana - Jag = ca 3,5 - 4 mån varav 20 dygn sammanhängande i norra Dalarna utan att se en civilist på hela tiden och kallt som helvetet, sonen = totalt ca 18 dagar på hela värnpliktstiden.
När jag frågar sonen om mörker- och ljuddisciplin vet han inte vad det är, på min tid kunde ett par tända strålkastare rendera kompaniförbud över helgen. Till det kommer att han, som sagt, inte vet vad Haag- och Genevekonventionerna innebär. Det känns som om man vill le när Syrén skryter om de väl utbildade värnpliktiga som han basar över.

Jag kan hålla med om att det nog skett en förslappning överlag, men knappast så drastisk som den du beskriver. Vidare är skillnaderna mellan beffatningar, regementen och befäl stor, och det tror jag inte är unikt för vår tid. Det du beskriver känner jag inte igen, varken från min egen eller mina kompisars värnpliktstid (muckade för drygt en vecka sedan); med ett undantag: min kusin som var radiolänkman, på just det, S1. Jag hade förresten själv absolut ingen "hård" tjänst (Sjukvårdsgrppchef på hkpflj). För att ta dina exempel:

Folkrätt: En hel del under GSU:n.

ABC/Livräddning/brandsläckning: Kanske inte riktigt rättvist att jämföra eftersom jag var sjukvårdare, men under GSU:n kanske en vecka totalt, svårt att avgöra.

Vapenutbildning: Ak5, personligt vapen. Tre veckor ksputbildning (Ksp 90, Ksp 58 + ytterligare repetition under senare skjutveckor). Handgranat (löst och skarpt) Pansarskott: kanske en halv vecka koncentrerat, sedan återkommande när det övades strid. Brief på pist 88.

Sprängtjänst: 1 vecka

Samband: Ett par dagar generell sambandsutbildning. Olika radioapparater, högantenn.

Vinterutbildning: En hel del teoretisk utbildning. 3 veckor i fält under vintern. Dock ej skidor. Vet att många åker på vinterutbildning i boden. Om man åker skidor eller inte idag beror till stor del hur långt norrut man ligger.

Fria kriget: Inget scenario man övar på samma sätt idag, men 4 dagars överlevnadsutb.

Fältvana: Kanske 2 1/2 mån totalt. som längst två veckor i sträck. 10 dygn i förläggning med kamoflering och krav på ljus/ljuddisciplin redan 3 veckor in på utbildningen i mitten av januari.

Sen är det givetvis betydligt trevligare att göra vpl idag så tillvida att det inte finns samma möjligheter till bestraffning, bättre förmåner m.m

Ps. att tjänstetiden skulle vara reglerad så tillvida att man inte får väcka värnpliktiga vid säg, 5.30 låter främmande. Vad jag vet finns bara regler för att man ska ha fått 6 timmars vila för att få framföra fordon.
Citera
2006-12-21, 14:43
Medlem
Jag gjorde 300 dagar på F21 för inte alltför många år sedan (c.a tre borde det bli), jag hade en vecka ABC(DE), samt tilläggsutb för kallt väder och åtgärder vid förfrysning. Förvisso inte lika mycket olika vapen, men väldigt mycket mängdträning på AK5. Handgranat ink skarpt kast. Vi räknade snabbt ihop ca 2-3 mån i fält iaf, där var det nog något mindre än på den 'gamla goda tiden', men väl mer än din son.

Vi har stenkoll på krigets lagar och regler samt skrev även prov på dem.

Tror det är S1 som är boven i dramat här, inte vpl-utbildningen i stort idag
Citera
2006-12-21, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nradg
Jag gjorde 300 dagar på F21 för inte alltför många år sedan (c.a tre borde det bli), jag hade en vecka ABC(DE), samt tilläggsutb för kallt väder och åtgärder vid förfrysning. Förvisso inte lika mycket olika vapen, men väldigt mycket mängdträning på AK5. Handgranat ink skarpt kast. Vi räknade snabbt ihop ca 2-3 mån i fält iaf, där var det nog något mindre än på den 'gamla goda tiden', men väl mer än din son.

Vi har stenkoll på krigets lagar och regler samt skrev även prov på dem.

Tror det är S1 som är boven i dramat här, inte vpl-utbildningen i stort idag

Jag håller med dig delvis
ligger nu på STRIDSVAGN och utbildning är seriös och håller högklass, dock så vi inte haft så mycket soldatstrid och utbildning på olika vapensystem.
Utan istället har vi fördjupat oss mkt på Stridsvagnen mm...
Det som "fjolligt" är att det mesta man gör inom FM har 100 olika lagar/reglementen vid varje övning moment i utbildning=byråkrati.

Lagar o sånt har vi haft prov på och hyfsatt bra koll, och vi skriver veckansprov varje vecka på de vi har lärt oss...
Och ljud/ljusdisciplin har vi också stenhårdkoll, då vi alltid skärmar av ficklampor/ljus mm, samt ALLTID kamouflerar vagnarna.
Citera
2006-12-23, 12:25
Medlem
Erk Swedes avatar
Helt klart

Citat:
Ursprungligen postat av psrab
Min son muckade från sin grundutbildning i våras. Han var uttagen som gruppbefäl och gjorde 300 dagar. Själv muckade jag 1970 som sketen G-värnpliktig och gjorde 280 dagar (?). Jag har jämfört sonens utbildning med min och inser, till min förvåning, att han fått lära sig mindre än vad jag fick, både kvantitativt och, som det verkar, kvalitativt. Det började med att jag frågade honom om de gnuggade Haag och Genevekonventionerna lika noga nu för tiden som då jag gjorde lumpen. Det visade sig att han inte ens visste vad det var för något. På min tid gnuggades det här med ett antal brev från Försvarets Brevskola medan det nu för tiden inte inte nämns, överhuvudtaget för bassarna. Det här gjorde att jag och sonen började jämföra vad vi fått lära oss under värnplikten. Så här utfaller jämförelsen:
ABC - Jag = ca två veckor, sonen = kort information.
Första hjälpen, livräddning, brandsläckning - jag = ca en vecka, sonen = en dag.
Vapenutbildning - jag = kpist m 45, ksp 36, AK4, miniman, handgranat inkl skarpt kast + brief om ksp 58 och grg (ett , skott fullbumpa, sonen - AK5 + lös handgranat och instick på pansarskott.
Sprängtjänst - jag = ett par dagar, sonen = demonstration av Dynamex.
Signaltjänst/samband - jag = MC-ord, kabelnät (flera olika bl a batnät), TVT/växel, radionät (utbildad på RA145, briefad om RA200 och RA???). Dessutom utbildad att klara eldsignalering, skrivmeddeland och ropasignalering.
Sonen = radiolänk och inget mer.
Vinterutbildning - Jag = Vita Blixten, tolkning efter bandvagn, pulka etc, Sonen = ingen skidutbildning.
Fria kriget - Jag = två dygn utan mat, tält med vindskydd och minus 20 grader, sonen = ett överlevnadsdygn tidigt på hösten.
Fältvana - Jag = ca 3,5 - 4 mån varav 20 dygn sammanhängande i norra Dalarna utan att se en civilist på hela tiden och kallt som helvetet, sonen = totalt ca 18 dagar på hela värnpliktstiden.
När jag frågar sonen om mörker- och ljuddisciplin vet han inte vad det är, på min tid kunde ett par tända strålkastare rendera kompaniförbud över helgen. Till det kommer att han, som sagt, inte vet vad Haag- och Genevekonventionerna innebär. Det känns som om man vill le när Syrén skryter om de väl utbildade värnpliktiga som han basar över.

Det är en jäkla skillnad.
En av huvudorsakerna är att man släppt in kvinnor i armen.
helt plötsligt blir det viktigt att följa lagar och regler i en helt annan omfattning än förr.
Men visst,att sovjet försvunnit har ju gjort att luften gått ur hela iden med vårat försvar.
Skulle tänka mig att de flesta 227 dagars skyttesluskar hade tuffare utbildning än "dagens sökta hårda urbildningar",mest beroende på kostnadsskäl.
vi övade ju allting så helvetiskt många gånger,nötte och nötte.
Skid och cykeltolkning har väl nästan försvunnit totalt,och det var ju ett djävulens påfund (som jag faktiskt slapp,men många jämnåriga skadade sig ganska allvarligt,och många för livet,på grund av förfrysningar o dyl.)
men jag är som svensk soldat utbildad på napalm,officiellt för stridmålning,men givetvis skulle vi använda kunskaperna under skarpt läge.
vi lade stridsvagnsminor både i jord och snö samt seriekopplade.Att spränga stridsvagnsmina 5 var bland det häftigsate under hela värnplikten..trampminor,trupptansport minor .Jägarladdningar,sprängde broar,lärde oss hur vi skulle spränga större vägbroar.
utbildade på ak4(plockade sönder och satt ihop vapnet i totalt mörker,med bestraffning till den långsammaste),ksp Grg,samt provade snipergevär,vi hade en som skulle bli sniper i gruppen,men han fick bara provskjuta också.Lärde oss att slåss med bajonett,men vi fick ingen ut
vi var utbildade för närförsvar av IKV91 men gjorde även sabotageuppdrag landsatta med helikopter eller transporterade med tg 30.
relativt mycket övningar med skarp ammunition,även ett helt dygn hela regementet med skarp ammunition,Gissa om stridsdomare o dyl var korrekta vid posteringarna?
En del utbildning om kemiska stridsmedel,och man plågade oss rejält med tårgas. Och det var en vanlig 227dagars skyttesluskutbildning.
Citera
2006-12-23, 16:52
Medlem
Svampfests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Reportage från tidningen Se, september 1956, om Kirunajägarnas femtonmilamarsch. De värnpliktiga på bilderna borde idag vara omkring 70 år gamla. Undra vad de tycker om dagens unga?

Vafan piprökning, eldning samt fredliga "vattenplask", hårda gubbar..

Men seriöst vi kan gnälla fram och tillbaka här i evigheter, vissa saker var bättre förr andra är bättre idag.

Mycket beror på vilket regemente man hamnar på idag. Jag kan iaf gå i god för att jag fått en rejäl utbildning med MYCKET fysisk fostran som de flesta inte skulle klara av. Sen om det var hårdare och bättre förr skiter jag i. Repmånad säger jag bara.
Citera
2006-12-23, 19:39
Medlem
Koolaids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svampfest
Vafan piprökning, eldning samt fredliga "vattenplask", hårda gubbar..

Men seriöst vi kan gnälla fram och tillbaka här i evigheter, vissa saker var bättre förr andra är bättre idag.

Mycket beror på vilket regemente man hamnar på idag. Jag kan iaf gå i god för att jag fått en rejäl utbildning med MYCKET fysisk fostran som de flesta inte skulle klara av. Sen om det var hårdare och bättre förr skiter jag i. Repmånad säger jag bara.

Att döma av din avatar och ett av dina uttalanden om din utbildning, så utgår jag från att vi båda är skogs-matroser med ett visst spread i år !

Min basker har ju det andra, rätta märket *host*gaffeln*host* .... Skojar, den nya är ok !

Håller med om en del av de gamla uvarna och även på vissa punkter de yngre.
Personligen tror jag den största, åtminstone en av dem, anledningen till att det på vissa icke-frivilliga regementen är annorlunda/bättre/klemigt är att befälen av idag inte på långa vägar får gå så långt i bestraffningar odyl pga mer von oben pk.

Och det är en bra ändring, tror killarna på KustJS har en bättre utbildning nu än vi hade.
Citera
2006-12-23, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Ska jag tolka detta som att du menar att det gammla invasionsförsvaret skulle klarat av att stå emot en sovjetisk invasion?

Nej, jag håller inte med, jag blir snarare mörkrädd när jag faktiskt ser att äldre människor som du faktiskt har sådana åsikter.

Ja , klart som fan det finns latmaskar idag.
Men - tror du inte det fanns på din tid?
Och tror du att dessa får göra lumpen idag?

Det finns en stor skillnad bara, på din tid var man så illa tvungen att göra värnplikten varesig man ville eller ej.
Hade det inte varit tvunget då så hade du förmodligen sett lika många som hellre hade gett sig på att studera istället för att slösa bort x antal månader på att leka krig som det så vackert heter.

Skillnaden är att idag så får dessa göra något annat med sitt liv istället för att spendera x antal månader som malaj.

Hehe lyssna på 503, han har blivit utvald och uttagen till lumpen!
Får göra lumpen ? Man måste vara i jävligt risig kondition både i skallen och kroppen för att inte få göra lumpen idag.

Skillnaden mellan idag och förr i tiden är att då var urvalet MYCKET större. Fanns då 1000 personer med toppbetyg i mönstringen, ja då placerade man dessa 1000 i krävande förband medans idag 1000 personer med toppbetyg mönstrar kanske enbart 200 vill göra lumpen och dom restetrande 800 får man använda sig av personer med lägre standard.

Jag kan nästan svära på att tex Oddbal (som var fjälljägare och typ 30-35?) och hans kamrater i förbandet skulle i dagens läge klara av och även lösa uppgifterna bättre än motsvarande fjälljägare idag trots att det var 15 år sen dom gjorde lumpen.
Citera
2006-12-23, 21:15
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Jag kan nästan svära på att tex Oddbal (som var fjälljägare och typ 30-35?) och hans kamrater i förbandet skulle i dagens läge klara av och även lösa uppgifterna bättre än motsvarande fjälljägare idag trots att det var 15 år sen dom gjorde lumpen.

Oddball var väl snarare fällskärnsjägare och där har man knappast tummat på antagningskraven.
Å andra sidan utbildade man väl på den gamla goda tiden 100st Fskj per år
och idag är det snarare 50st varannat år så andelen av befolkningen som tas ut till den tjänsten
har minskat från c:a 1/500-del av männen till 1/2000-del av männen.

På den gamla goda tiden när alla gjorde lumpen så var det troligtvis enklare
att motivera sig till att söka till FJS, då man kanske hade att välja på 12 månader på FJS
och 15 månader på K4 i Umeå.

De som idag har kapaciteten att klara av Fskj-utbildningen har snarare att välja på
15 månader på FJS och att gå direkt till högskolorna och universiteten.

Man ska åtminstone ha dylika problem i Tyskland, där det tydligen är väldigt svårt
att få de mera kapabla ungdomarna att lägga tid på "värn"-plikten,
när de istället kan fortsätta sina studier.
Citera
2006-12-23, 23:45
Medlem
Det finns jämförelseobjekt....

Det lilla illa rustade och med illa utbildade värnpliktiga Finland bestämde sig för att priset fick vara högt. Under det 100 dagar långa vinterkriget, tyckte man att 250 st döda och det dubbla i sårade och saknade PER DYGN, var ett rimligt pris att betala. Att finnarna tog det tiofaldiga med sig i döda och sårade ryssar gjorde att man stog kvar som självständig stat i mars 1939. Mot sig hade de finska värnpliktiga 1 miljon yrkessoldater från bl a Leningrads militärområde och yrkesförband från Mongoliet och Sibirien. Så visst går det att hävda sig, bara man är beredd att betala för det.
Citera
2006-12-24, 04:00
Medlem
Svampfests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Man ska åtminstone ha dylika problem i Tyskland, där det tydligen är väldigt svårt
att få de mera kapabla ungdomarna att lägga tid på "värn"-plikten,
när de istället kan fortsätta sina studier.

Rätta mig om jag har fel men såsom jag har förstått det hela så tillämpar Tyskland den utmärkta metoden att gör du inte väpnad värnplikt så får du istället göra civilplikt i ~1 år, iform av att jobba på tex vårdhem/kratta löv etc?

Är jag helt ute och cyklar?
Citera
2006-12-24, 19:22
Medlem
Äh du skulle ha uppfostrat din unge bättre så att han hade hamnat på ett riktigt regemente istället för S1...

Närå, försvaret har blivit mjukare. Speciellt S1 verkar vara riktigt värdelöst (enligt FBs forum och snacket som går), jag är en riktig stabsråtta (nr 58 på bat stab för att vara exakt). PÅ vissa sätt tycker jag att försvaret har blivit grymt mycket effektivare, att träna eldställningar ur tält hela natten är bara korkat. Numera använder man en värmekamera och artilleri om någon är dum nog att smälla upp ett jävla tält i krigstid. Tyvärr har man också offrat mycket av hårdheten, att nöta gruppstrid en vecka och låta folk sova i ensamma vargen borde vara det minsta man kan kräva även av oss stabsstridande värnpliktiga. Jag gillar försvaret och i min förmåga att utföra min uppgift i krig är jag jävligt bra, det som brister är nötandet och förmågan att förstå hur förband fungerar i strid. Ge mig en fältvecka med sim fire och ensamma vargen så borde det fungera.
Citera
2007-03-06, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taffsadar
Äh du skulle ha uppfostrat din unge bättre så att han hade hamnat på ett riktigt regemente istället för S1...

Närå, försvaret har blivit mjukare. Speciellt S1 verkar vara riktigt värdelöst (enligt FBs forum och snacket som går), jag är en riktig stabsråtta (nr 58 på bat stab för att vara exakt). PÅ vissa sätt tycker jag att försvaret har blivit grymt mycket effektivare, att träna eldställningar ur tält hela natten är bara korkat. Numera använder man en värmekamera och artilleri om någon är dum nog att smälla upp ett jävla tält i krigstid. Tyvärr har man också offrat mycket av hårdheten, att nöta gruppstrid en vecka och låta folk sova i ensamma vargen borde vara det minsta man kan kräva även av oss stabsstridande värnpliktiga. Jag gillar försvaret och i min förmåga att utföra min uppgift i krig är jag jävligt bra, det som brister är nötandet och förmågan att förstå hur förband fungerar i strid. Ge mig en fältvecka med sim fire och ensamma vargen så borde det fungera.

Tyvärr är ju varken värmekamera eller artilleri några nya påfund inom tekniken utan det fanns även tillgängligt då 'hotet från öst' sågs som reellt, vill minnas att min farsgubbe också lärde sig att skyla upprättandeplatser (för skydd gentemot värmekamera, IR osv) liksom att upprätta skenmål bortifrån den riktiga u/o-platsen. Visst har säkerligen IR/värme och dylikt utvecklats sen det glada 60/70/80-talet, men med tanke på hur många (läs 'få') stridsfordon/stridsvagnar Nato slog ut under 90-dagar i Serbien (läs 'plywoodställningar med fejkad värmekälla') så tror jag möjligheterna finns för att gömma sig.

Men ja, jag håller med dig. S1 är och kommer väl alltid (även som det fiiina hyyypade namnet ledningsregementet) att vara ett ruckel. Med lite tur styr de om och upp hela skiten om något börjar koka i vår närhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in