Citat:
Min son muckade från sin grundutbildning i våras. Han var uttagen som gruppbefäl och gjorde 300 dagar. Själv muckade jag 1970 som sketen G-värnpliktig och gjorde 280 dagar (?). Jag har jämfört sonens utbildning med min och inser, till min förvåning, att han fått lära sig mindre än vad jag fick, både kvantitativt och, som det verkar, kvalitativt. Det började med att jag frågade honom om de gnuggade Haag och Genevekonventionerna lika noga nu för tiden som då jag gjorde lumpen. Det visade sig att han inte ens visste vad det var för något. På min tid gnuggades det här med ett antal brev från Försvarets Brevskola medan det nu för tiden inte inte nämns, överhuvudtaget för bassarna. Det här gjorde att jag och sonen började jämföra vad vi fått lära oss under värnplikten. Så här utfaller jämförelsen:
ABC - Jag = ca två veckor, sonen = kort information.
Första hjälpen, livräddning, brandsläckning - jag = ca en vecka, sonen = en dag.
Vapenutbildning - jag = kpist m 45, ksp 36, AK4, miniman, handgranat inkl skarpt kast + brief om ksp 58 och grg (ett , skott fullbumpa, sonen - AK5 + lös handgranat och instick på pansarskott.
Sprängtjänst - jag = ett par dagar, sonen = demonstration av Dynamex.
Signaltjänst/samband - jag = MC-ord, kabelnät (flera olika bl a batnät), TVT/växel, radionät (utbildad på RA145, briefad om RA200 och RA???). Dessutom utbildad att klara eldsignalering, skrivmeddeland och ropasignalering.
Sonen = radiolänk och inget mer.
Vinterutbildning - Jag = Vita Blixten, tolkning efter bandvagn, pulka etc, Sonen = ingen skidutbildning.
Fria kriget - Jag = två dygn utan mat, tält med vindskydd och minus 20 grader, sonen = ett överlevnadsdygn tidigt på hösten.
Fältvana - Jag = ca 3,5 - 4 mån varav 20 dygn sammanhängande i norra Dalarna utan att se en civilist på hela tiden och kallt som helvetet, sonen = totalt ca 18 dagar på hela värnpliktstiden.
När jag frågar sonen om mörker- och ljuddisciplin vet han inte vad det är, på min tid kunde ett par tända strålkastare rendera kompaniförbud över helgen. Till det kommer att han, som sagt, inte vet vad Haag- och Genevekonventionerna innebär. Det känns som om man vill le när Syrén skryter om de väl utbildade värnpliktiga som han basar över.
ABC - Jag = ca två veckor, sonen = kort information.
Första hjälpen, livräddning, brandsläckning - jag = ca en vecka, sonen = en dag.
Vapenutbildning - jag = kpist m 45, ksp 36, AK4, miniman, handgranat inkl skarpt kast + brief om ksp 58 och grg (ett , skott fullbumpa, sonen - AK5 + lös handgranat och instick på pansarskott.
Sprängtjänst - jag = ett par dagar, sonen = demonstration av Dynamex.
Signaltjänst/samband - jag = MC-ord, kabelnät (flera olika bl a batnät), TVT/växel, radionät (utbildad på RA145, briefad om RA200 och RA???). Dessutom utbildad att klara eldsignalering, skrivmeddeland och ropasignalering.
Sonen = radiolänk och inget mer.
Vinterutbildning - Jag = Vita Blixten, tolkning efter bandvagn, pulka etc, Sonen = ingen skidutbildning.
Fria kriget - Jag = två dygn utan mat, tält med vindskydd och minus 20 grader, sonen = ett överlevnadsdygn tidigt på hösten.
Fältvana - Jag = ca 3,5 - 4 mån varav 20 dygn sammanhängande i norra Dalarna utan att se en civilist på hela tiden och kallt som helvetet, sonen = totalt ca 18 dagar på hela värnpliktstiden.
När jag frågar sonen om mörker- och ljuddisciplin vet han inte vad det är, på min tid kunde ett par tända strålkastare rendera kompaniförbud över helgen. Till det kommer att han, som sagt, inte vet vad Haag- och Genevekonventionerna innebär. Det känns som om man vill le när Syrén skryter om de väl utbildade värnpliktiga som han basar över.
Jag kan hålla med om att det nog skett en förslappning överlag, men knappast så drastisk som den du beskriver. Vidare är skillnaderna mellan beffatningar, regementen och befäl stor, och det tror jag inte är unikt för vår tid. Det du beskriver känner jag inte igen, varken från min egen eller mina kompisars värnpliktstid (muckade för drygt en vecka sedan); med ett undantag: min kusin som var radiolänkman, på just det, S1. Jag hade förresten själv absolut ingen "hård" tjänst (Sjukvårdsgrppchef på hkpflj). För att ta dina exempel:
Folkrätt: En hel del under GSU:n.
ABC/Livräddning/brandsläckning: Kanske inte riktigt rättvist att jämföra eftersom jag var sjukvårdare, men under GSU:n kanske en vecka totalt, svårt att avgöra.
Vapenutbildning: Ak5, personligt vapen. Tre veckor ksputbildning (Ksp 90, Ksp 58 + ytterligare repetition under senare skjutveckor). Handgranat (löst och skarpt) Pansarskott: kanske en halv vecka koncentrerat, sedan återkommande när det övades strid. Brief på pist 88.
Sprängtjänst: 1 vecka
Samband: Ett par dagar generell sambandsutbildning. Olika radioapparater, högantenn.
Vinterutbildning: En hel del teoretisk utbildning. 3 veckor i fält under vintern. Dock ej skidor. Vet att många åker på vinterutbildning i boden. Om man åker skidor eller inte idag beror till stor del hur långt norrut man ligger.
Fria kriget: Inget scenario man övar på samma sätt idag, men 4 dagars överlevnadsutb.
Fältvana: Kanske 2 1/2 mån totalt. som längst två veckor i sträck. 10 dygn i förläggning med kamoflering och krav på ljus/ljuddisciplin redan 3 veckor in på utbildningen i mitten av januari.
Sen är det givetvis betydligt trevligare att göra vpl idag så tillvida att det inte finns samma möjligheter till bestraffning, bättre förmåner m.m
Ps. att tjänstetiden skulle vara reglerad så tillvida att man inte får väcka värnpliktiga vid säg, 5.30 låter främmande. Vad jag vet finns bara regler för att man ska ha fått 6 timmars vila för att få framföra fordon.