2007-03-06, 13:44
Medlem
Bush, George Ws avatar
Skrämmande fakta om försvaret

Det finns alltid en risk med att bedömma helheten utifrån en liten faktapartikel. Vissa faktapartiklar innehåller då dock så mycket information att det är svårt att låta bli att dra långtgående slutsatser.

Här kommer en sådan faktapartikel: Soldaterna får ha med sig mobiltelefon i fält. För de läsare som gjorde lumpen innan mobiltelefonens intåg upprepar jag detta märkliga påstående: Soldaterna får ha med sig mobiltelefon i fält! Soldaterna får använda mobiltelefonen i fält (åtminstone i förläggning). Allt enligt samstämmiga uppgifter från vänners yngre bröder o dyl. Vad är det som händer med försvarsmakten?

Snälla, säg mig att man åtminstone inte tillåter detta på jägarregementen?
Citera
2007-03-06, 13:52
Medlem
konstapels avatar
Som synes utvecklas jämförelser av det här slaget ganska snabbt till en k*kmätartävling om vem som gjorde den hårdaste lumpen, Fennicum satte för en gångs skull fingret på orsaken ganska tidigt i tråden, finns det inget tydligt syfte med utbildningen så är det naturligt att motivationen inte är på topp.
Citera
2007-03-06, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bush, George W
Det finns alltid en risk med att bedömma helheten utifrån en liten faktapartikel. Vissa faktapartiklar innehåller då dock så mycket information att det är svårt att låta bli att dra långtgående slutsatser.

Här kommer en sådan faktapartikel: Soldaterna får ha med sig mobiltelefon i fält. För de läsare som gjorde lumpen innan mobiltelefonens intåg upprepar jag detta märkliga påstående: Soldaterna får ha med sig mobiltelefon i fält! Soldaterna får använda mobiltelefonen i fält (åtminstone i förläggning). Allt enligt samstämmiga uppgifter från vänners yngre bröder o dyl. Vad är det som händer med försvarsmakten?

Snälla, säg mig att man åtminstone inte tillåter detta på jägarregementen?

Vi fick inte ha mobilerna under gsu. Men då fick vi ju iofs inte göra nåt verkade det som. Mot slutet hade vi med dem, kommer inte funka i krig - jag vet, men funkade bra i fredstid
Någon har klagat över att skoputs osv inte kollas längre.. det gjordes hos oss under första halvan av lumpen i alla fall. Och det var inte lite skäll som gällde när nåt blev fel utan "extra träning"...
Citera
2007-03-07, 10:45
Medlem
tall_marcuss avatar
Helt klart att den förfallit. Dagens värnpliktsutbildning liknar mest ett dagis med små utflykter till skogen. Till och med tjejer får vara med och leka!
Citera
2007-03-07, 13:59
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tall_marcus
Helt klart att den förfallit. Dagens värnpliktsutbildning liknar mest ett dagis med små utflykter till skogen. Till och med tjejer får vara med och leka!

Beror nog mest på vad man gör lumpen som. "Lekis" och "dagis" har ju alltid funnits i försvarsmakten...
Citera
2007-03-07, 15:04
Medlem
tall_marcuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Beror nog mest på vad man gör lumpen som. "Lekis" och "dagis" har ju alltid funnits i försvarsmakten...
Så sant, så sant.
Citera
2007-03-07, 15:11
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tall_marcus
Så sant, så sant.

Men visst, nu kommer Fennicum och några andra att kalla mig gammal stöt och bakåtsträvare m.m, det var annorlunda på den 'gamla goda tiden' när fysiska bestraffningsmetoder, tvångsklippning m.m praktiserades och turban inte var att tänka på...

Frågan är om det alltid var bättre och det är jag inte så säker på.
Citera
2007-03-07, 15:16
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Men visst, nu kommer Fennicum och några andra att kalla mig gammal stöt och bakåtsträvare m.m, det var annorlunda på den 'gamla goda tiden' när fysiska bestraffningsmetoder, tvångsklippning m.m praktiserades och turban inte var att tänka på...

För övrigt kanske fysiska bestraffningar inte är nödvändiga längre då alla är frivilliga?

När försvann tvångsklippning förresten? Jag vill minnas att jag sett en tidningsartikel med en bild på farsan i samband med någon stöld från något förråd. Han hade på den bilden långt hår. Måste ha varit 75-76 någon gång.
Citera
2007-03-07, 15:18
Medlem
tall_marcuss avatar
Citat:

Det svåraste för dagens värnpliktiga måste ju vara att dom inte har någon uttalad fiende att inrikta sig på. På min (vår) tid var det ju Ryssen som var den lede fi.
Citera
2007-03-07, 15:19
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
För övrigt kanske fysiska bestraffningar inte är nödvändiga längre då alla är frivilliga?

När försvann tvångsklippning förresten? Jag vill minnas att jag sett en tidningsartikel med en bild på farsan i samband med någon stöld från något förråd. Han hade på den bilden långt hår. Måste ha varit 75-76 någon gång.

'Tvångsklippning' har ju inte funnits på alla regementen...
Citera
2007-03-07, 15:46
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Glas
Mot slutet hade vi med mobilerna. Kommer inte funka i krig - jag vet, men funkade bra i fredstid.

Jag undrar om inte mobilerna kommer att funka bättre än militärens egna lösningar, som ofta är ohyggligt krångliga.

Jag tar i a f med min mobil om det blir krig. :)
Citera
2011-08-23, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psrab
...han tjänstgjorde på S1 i Enköping. Det finns mer man blir brydd över när man hör honom berätta. Sonen var, som sagt, gruppbefäl och jag var MC-ordonans och låg på A9 i Kristinehamn. Har de slutat att maskera när de är ute i fält? Visserligen är de ju inte ute så länge men det är väl ändå önödigt att synas. Till saken hör väl i rättvisans namn att vi tjänstgjorde dygnet runt. Vi fick visserligen permis mellan kvällsvisitationen kl 17.00 må, ons och fre, den varade till 12 på kvällen, då vi blev hopräknade av en huvudjägare. Att inte ligga i sängen kl 12.00 innebar, förstås, kompaniförbud nästa helg. Tis och tors hade vi kvällstjänst. Jag talar nu om grundutbildningen och de övriga få tillfällen vi låg på kasern. Den här slutövningen på 20 dygn är värd en historia för sig. Men det räcker väl med att berätta att man sket på pinne och åt ur snuskburken hela tiden. Att smita ut till den civila värden för inköp var omöjligt eftersom hela övningsområdet var inringat av MP från Skövde. De som försökte ta sig ut haffades och dömdes sedemera av militär domstol för tjänstefel. Straffet blev i regel ett par dagar i buren (arresten). Till arrest kunde man dömas av militär domstol i upp till 20 dagar. Arrestantens dag såg ut så här: kl 6.00 väckning, 6.30 frukost, 7.00 fälldes britsen upp och man hade bara ett bord, en stol, bibeln och sold i fält att fördriva tiden med. Lunch och frukost serverades och klockan 20.00 fälldes britsen ned. Ljuset släcktes kl 21.00. Arrestpersonnal var vanliga bassar som hade post och beredskapstjänst. Bevakningen av regementet sköttes av oss värnpliktiga och vi fick gå VktB-utbildningen, den skulle samtliga klara. Det innebar postrundor med skarp ammunution och klara order att skjuta inkräktare som försökte komma undan. Först bredvid och sedan i benet förstås. Besvarades elden fick vi skjuta verkanseld. Vi hade fyra skarpa magasin (kpist) med oss på vaktrundorna. Samtliga kompanier delade på beredskaps och bevakning och man hade en vecka var, plutonsvis. Beredskapsveckan toppades med ett dygn i vakten dvs det var vi som skötte in- och utpassering. Jag gjorde två beredskapsvändor, varav en under påskupphållet.

Arreststraffet avskaffades i Sverige 1972.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in