Citat:
Ursprungligen postat av
SigmenFloyd
Att Sverige har hög boyta per person jämfört med andra länder beror på att vi har världens högsta andel singelhushåll, inte att folk har större lägenheter än dom behöver.
Nja, tittar man närmare på det där ser man att det som drar upp ganska mycket är äldre personer som har mycket bostadsyta. (Min granne som dock flyttade nyligen satt på 200+ kvm ensam).
Och det är inte så konstigt. Jag startade med ett korridorsrum på < 20 kvm. Och bor nu väldigt spatiöst. (Och min son bor nu i en litet etta på kanske 20 kvm. Och sköter han sig kommer han att kunna uppgradera till större och större bostad med åren).
Citat:
Ursprungligen postat av
SigmenFloyd
Att gå ner i storlek är det samma som att flytta ihop familjens olika generationer i samma hushåll, vilket inte låter sig göras i en handvändning eftersom oberoendet och individualismen är så djupt förankrad i den svenska kulturen.
För att minska svenskens boyta måste du först bryta ner den svenska kulturen och införa klankultur.
I andra länder delar farföräldrar, föräldrar, barn och barnbarn på samma toalett, hall, kök och vardagsrum, vilket pressar ner antalet kvadratmeter per person.
Detta fungerar inte i Sverige, inte för att det inte kan lösas praktiskt, utan för att den svenska kulturen inte tillåter det. Svensken vill stå på egna ben, ha en egen frizon och kunna gå och komma som man vill.
Det låter som du ironiserar. Men man vet ju aldrig.
Den svenska kulturen är just att bo trångt med flera generationer. Min morfar bodde hemma hos oss när jag var liten. Och det var inte så ovanligt.
Det är bara på senare år som folk inte bor så trångt. Och det kan inte sägas ingå i den svenska kulturen. Det är ett nytt påfund. Eller om man så vill är det en helt ny kultur som inte har något med det Svenska att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av
SigmenFloyd
därför har vi bostadsbrist.
Hur mäter du upp bristen?
Jag är intresserad av den kvantitativa mätmetoden.