Citat:
Ursprungligen postat av
Moosky
Det ska finnas skydd och det ska samhället stå för. Inte vänner och familj.
Rättssäkerheten bygger också på att skydda individer från våldsverkare. Det uppenbara är att dom riskbedömer honom och psyk anser honom för farlig samt en åklagare som bara släpper anmälan. Och det med ett gediget våldsregister och nyss utsläppt för andra våldsbrott.
Det är vad det handlar om ingenting annat. Samhället har felat då det gäller att skydda kvinnor som utsätts för våldspsykopater till män.
Du menar på fullt allvar att en individ kan låsas in pga av tidigare brott, eller vad är det du vill säga?
Jag tycker att det hela är synnerligen tragiskt. Problemet är ju inte att samhället inte tog tag i idioten då Lotta backade ur.
Det stora och allvarliga problemet är att den jävla idioten kunde återvända ut i frihet efter sina tidigare mycket allvarliga våldsbrott.
Efter att ha mosat mannen utanför Farsta T-banestation (tror jag att det var?) så skulle dåren ha blivit kvar bakom galler eller medicinerats till grönsaksstadiet och utsläppt enbart då han var så gammal och skröplig att han inte kunde utgöra en fara även för 90-åringar.
Vi får inte glömma bort att åklagaren måste följa lagen och att begränsa en persons frihet är inte gjort utan medverkan från den som skall vara föremål för faran.
Och det är här som jag anser att Lottas familj, släkt och i viss mån vänner har svikit Lotta. Hon hade inte den psykiska styrkan att fullfölja och det är något som man inte kan lasta åklagaren för, och det är här som Lottas närstående svek.
Citat:
Ursprungligen postat av
Yinool0401
tror Lotta lade fram allt till sin släkt så att dom inte skulle behöva omyndigförklara henne eller inhysa henne, tror hon helt enkelt inte ville ligga dom till last.
Jag är rädd för att de närstående såg på Lotta som ett "problembarn" och det var först efter att hon råkade rejält illa ut som alla helt plötsligt blev kärleksfulla familjemedlemmar?