2016-10-02, 20:35
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av introverto
Jag lägger inte allt på Lotta. Martin hade ingen som helst rätt att misshandla eller döda henne. Men samhället har inte brustit i annat än att ge Martin på tok för korta straff för tidigare brottslighet. Högre straff är däremot ingenting man trollar fram över en natt.

Nej, det är inte bara att dra in på det. Är det ny brottslighet som ligger till grund för ett frihetsberövande så måste denna bevisas. För att frivården skall dra in den villkorliga friheten så krävs det att han missköter sin kontakt med dem riktigt jävla illa, och då menar jag riktigt illa. Frivården kan dock inte fatta beslut att frihetsberöva honom för att han blir polisanmäld för något, då är det åklagarens ärende.

Att slå in revbenen på någon är illa… kan det vara så att ärendet inte blev polisanmält? I så fall gjorde sjukvården fel. OM det blev polisanmält, varför dröjer det då innan det går till rättegång… tror jag vet. Polisbristen? Nånstans har det brustit. Det är orimligt att en villkorligt frigiven kan slå på folk utan att snabbt tas in igen. Hur lång tid ska det ta?
Citera
2016-10-02, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Och jag kan också förstå om de blir reserverade inför att ett ex gör en anmälan. Möjligtvis inte om de haft familj med barn och därigenom har rätt tät kontakt men annars är det väl rätt sannolikt att varningsklockor ringer om att exet är kontrollerande och vill störa den tidigare flickvännens nya relation.

Precis så. Och Lotta själv avfärdade ju alla andra när de ville polisanmäla. Enligt henne var det Per som skulle sköta den biten..
Citera
2016-10-02, 20:38
Medlem
introvertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Att slå in revbenen på någon är illa… kan det vara så att ärendet inte blev polisanmält? I så fall gjorde sjukvården fel. OM det blev polisanmält, varför dröjer det då innan det går till rättegång… tror jag vet. Polisbristen? Nånstans har det brustit. Det är orimligt att en villkorligt frigiven kan slå på folk utan att snabbt tas in igen. Hur lång tid ska det ta?
Fall där folk inte hålls frihetsberövade tar ofta väldigt lång tid innan de går till rättegång. Vet vi att Lotta gav sjukvård eller polis information om hur revbenen knäcktes? Det måste vi utröna först. Och vad sa hon när hon tog tillbaka sin anmälan?
Citera
2016-10-02, 20:40
Medlem
Citat:

Men återigen: sjukvården polisanmäler ju inte någons pojkvän ifall patienten hävdar att hon har blivit offer för ett rånförsök av en okänd gärningsman. Fattas bara att sjukvården då skulle polisanmäla i blindo bara för nöjes skull.

Det är Lotta som måste berätta för sjukvårdspersonalen hur det låg till. Och inte hitta på saker ur luften.
Citera
2016-10-02, 20:41
Medlem
Citat:
Fall där folk inte hålls frihetsberövade tar ofta väldigt lång tid innan de går till rättegång. Vet vi att Lotta gav sjukvård eller polis information om hur revbenen knäcktes? Det måste vi utröna först. Och vad sa hon när hon tog tillbaka sin anmälan?

I Fup står det ju att hon uppger precis vad som hänt och skäms över att ha blivit slagen, och trots det söker vård igen och igen av samma skäl. Är väl journalanteckningar från sjukhuset som citeras.
Citera
2016-10-02, 20:42
Medlem
introvertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
I Fup står det ju att hon uppger precis vad som hänt och skäms över att ha blivit slagen, och trots det söker vård igen och igen av samma skäl. Är väl journalanteckningar från sjukhuset som citeras.
Anmäldes det av sjukvården eller Lotta?
Citera
2016-10-02, 20:43
Medlem
IQ130s avatar
Citat:

Ja, hela vägen fram till katastrofen måste granskas. Tror att sjukvården måste anmäla om man misstänker brott, men att de sällan gör det. En spekulation. Kanske tidsbrist hindrar korrekt handläggning…?
Citera
2016-10-02, 20:52
Medlem
introvertos avatar
Citat:
Ja, hela vägen fram till katastrofen måste granskas. Tror att sjukvården måste anmäla om man misstänker brott, men att de sällan gör det. En spekulation. Kanske tidsbrist hindrar korrekt handläggning…?
Det håller jag absolut med dig om, att det måste ses över för att finna en väg till utveckling, så att man kan förhindra liknande saker i framtiden. Men det betyder inte att myndigheterna gjort fel i det här fallet.

Jag tror också det är något sådant. Sen om tidsbrist ligger bakom vet jag inte, men ofta kan de nog påverkas av patienten. Den bittra sanningen är dock att sådana fall mer eller mindre kräver målsägandes vittnesmål för att hålla till åtal. Att sjukvårdspersonal säger si eller så är hörsägen. Även om det sker upprepade gånger. Och att uppsökande verksamhet har bedrivits kan man läsa sig till i FUP där bland annat Tony på bosam tagit kontakt med Lotta när han fått kännedom om att hon levde under en hotbild.
Citera
2016-10-02, 20:53
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Stackars idiot. Du beskriver en psykopat, men verkar inte förstå det. Eller driver du medvetet med oss? Finns en diagnos till du kan vara behäftad med.

Jag ser inget direkt fel i tankegången. Hon verkade ju deprimerad eller något över att tidigare förhållanden inte funkat. Det var väl primärt det som var anledningen till att hon bl. a. åt ångestdämpande väl? Du kan inte på allvar mena att det då verkar sunt att snart ge sig in i en ny relation på ett seriöst plan (ett ytligt dejtade kanske, men är man sänkt över att ett förhållande inte funkat vill. man väl bearbeta det någon tid så man inte har det i bagaget med till nästa ev förhållande?). Och särskilt inte med denna typ av man.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-10-02 kl. 20:55.
Citera
2016-10-02, 20:55
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Bara en i raden av osäkra kvinnohatare som ivrigt försöker hitta bortförklaringar till mäns våld mot kvinnor. Att läsa i den här tråden rättfärdigar EMFs närvaro desto mer.

Det är inte någon kvinnohatare, det är en verbal psykopat som terrar tråden.

Om det är så att gm inte hade någonstans att bo, kan det hända att han lyckades med att både misshandla och skaffa sig sängplats hos en och samma person… Det hände i en relation mellan två män för ett tag sedan, nästan exakt samma scenario. Hemlös mördar sin partner, lovade guld och gröna skogar…
Citera
2016-10-02, 20:56
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag ser inget direkt fel i tankegången. Hon verkade ju deprimerad eller något över att tidigare förhållanden inte funkat. Det var väl primärt det som var anledningen till att hon bl. a. åt ångestdämpande väl? Du kan inte på allvar mena att det då verkar sunt att snart ge sig in i en ny relation på ett seriöst plan (ett ytligt dejtade kanske, men är man sänkt över att ett förhållande inte funkat vill. man väl bearbeta det någon tid så man inte har det i bagaget med till nästa ev förhållande?). Och särskilt inte med denna typ av man.

Du behöver också googla på psykopat, precis som Sno.
Citera
2016-10-02, 21:14
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Du behöver också googla på psykopat, precis som Sno.

Verkligen inte, snarare du kanske, du går ganska långt i att försöka argumentera för att Lotta skulle ha gjort seriösa försök att avsluta relationen och så är det ju inte. Objektiva fakta i fupen visar väl snarare att det var närapå tvärtom? Jag ser inte att någon vits alls att sträva efter infantilisering av kvinnor och särskilt inte hur det framgent skulle hjälpa kvinnor i utsatta situationer som exempelvis våld i nära relation som typiskt sett har knepigt bevisläge och därför är svårt att åtgärda från "samhälle" eller närstående och vänner (hon ville tydligen inte ens anmäla själv utan det skulle någon annan icke-närvarande göra). Där kanske väninnan och exet borde sagt ifrån, "Nej, jag kan följa med till sjukhus och polis och stötta men tänker INTE vara den som ska lämna en vag intetsägande anmälan som andrahandsuppgift när du berättat för mig efter någon dag"

På vad sätt skulle det vara fördelaktigt för kvinnor generellt att låtsas som att detta är en sund och normal inställning till ett problem som uppenbarligen fanns (även om det måhända kan förklaras i någon mån av normalisering av det destruktiva förhållandet)?

Du kommenterade ovan att samhället hade misslyckats och att Lotta borde fått mer hjälp och stöd.
Jag bad dig ge något exempel på vad hjälp och stöd du tycker rimligt skulle vara möjligt. För du avser väl att det har någon innebörd och inte bara floskler som låter tjusigt?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-10-02 kl. 21:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in