Citat:
Ursprungligen postat av
IQ130
Du behöver också googla på psykopat, precis som Sno.
Verkligen inte, snarare du kanske, du går ganska långt i att försöka argumentera för att Lotta skulle ha gjort seriösa försök att avsluta relationen och så är det ju inte. Objektiva fakta i fupen visar väl snarare att det var närapå tvärtom? Jag ser inte att någon vits alls att sträva efter infantilisering av kvinnor och särskilt inte hur det framgent skulle hjälpa kvinnor i utsatta situationer som exempelvis våld i nära relation som typiskt sett har knepigt bevisläge och därför är svårt att åtgärda från "samhälle" eller närstående och vänner (hon ville tydligen inte ens anmäla själv utan det skulle någon annan icke-närvarande göra). Där kanske väninnan och exet borde sagt ifrån, "Nej, jag kan följa med till sjukhus och polis och stötta men tänker INTE vara den som ska lämna en vag intetsägande anmälan som andrahandsuppgift när du berättat för mig efter någon dag"
På vad sätt skulle det vara fördelaktigt för kvinnor generellt att låtsas som att detta är en sund och normal inställning till ett problem som uppenbarligen fanns (även om det måhända kan förklaras i någon mån av normalisering av det destruktiva förhållandet)?
Du kommenterade ovan att samhället hade misslyckats och att Lotta borde fått mer hjälp och stöd.
Jag bad dig ge något exempel på vad hjälp och stöd du tycker rimligt skulle vara möjligt. För du avser väl att det har någon innebörd och inte bara floskler som låter tjusigt?