Citat:
Ursprungligen postat av
tempeZZt
Tycker du att det är värt pengarna för fullversionen av MyHeritage? Hur många år har du pyntat det? Vad har det givit dig?
Står lite på gränsen att göra samma sak, så det vore intressant att få en utförlig recention.
Började med ett veckoabbonemang på SVAR och gjorde grundforskningen i husförhörslängderna. Sen laddade jag ner programmet Family Tree Builder från MyHeritage och matade in trädet manuellt och offline.
Sen runt 2010 skickade jag upp min GEDCOM-fil till MyHeritage. Jag körde gratis några år först. Sen upptäckte MyHeritage att någon hade mig med i sitt träd och då ökade antalet namn så jag tog ett grundabbonemang. Kom ner till 1760 på min fars sida men där var det stopp. För 2 år sen betalade jag fullt.
Man blir så småningom beroende av denna hobby så jag började forska åt andra och på kända personer och då hade man användning för de där extra sökfunktionerna i MyHeritage.
Bland annat råkade jag hitta en ingift släkting som härstammade från skogsfinnarna och började gräva ner mig i det. Där kan man komma ner till 1590 och dit räcker inte kyrkböckerna utan man får lita på andra källor. En fördel är att det är väldigt många som forskar i ämnet och en nackdel är att det därför blir rätt jobbigt med t.ex funktionen Smart Matches som hittar träffar i andras träd och som man helst ska hjälpas åt att kontrollera.
Rådet är väl att man kan ta det steg för steg som man känner för.
Börja ta ett kort abbonemang på t.ex ArkivDigital och mata in de närmaste i Family Tree Builder. Man kan stanna där och skriva ut sitt släktträd. Det finns funktioner för det i Family Tree Builder.
Nästa steg är då att utnyttja MyHeritage gratis. Man får ha 250 namn gratis tror jag. Har man tur så har någon annan forskat i samma släkt och man får ny inspiration och kanske behöver ett basabbonemang för att få plats med fler namn, bilder och dokument. Jag fick träff på några kusinbarn och en femmänning som forskar i samma släkt.
Där kan man ju sluta om man inte hittar något specialintresse som t.ex valloner, skogsfinnar eller liknande.
Det finns en funktion i fullabbonemanget som söker i de digitaliserade kyrkböckerna från Arkiv Digital. Där hittar man ibland felaktigheter som gjorts av de som tolkat handskrifterna så jag har gjort en insats genom att påpeka felen för Arkiv Digital.