Citat:
Ursprungligen postat av
Swimps
Intervjun är uppenbart falsk, sen kan vi diskutera om han är medvetet med på det eller inte. Personen han intervjuar är med största sannolikhet en underrättelsepolis. Anledningarna till att det är självklart är en del:
1, som han "bemöter" så är det filmat i regim-territorium. Det är en bit till fronten, och en från rebellsidan kan inte vandra flera kilometer in i regimterritorie bara sådär. Todenhöfer har väl antagligen inte heller det tekniska kunnandet att han har insett att folk faktiskt geolokerar heeela tiden, med stor träffsäkerhet.
2, Sättet som intervjun är organiserad. Han leds till intervjustället av personer från Syriska armén.
3, Intervjuspersonen beter sig inte som en JFS-soldat. Han har dels underliga kläder för ändamålet, och sen guldring, vilket är en big no-no för egentligen alla sunni-muslimer, men ännu mer för salafister. Han talar inte heller så som de generellt gör.
4, Hela upplägget är ju helt löjligt. OM det ens var sant (vilket det ju inte är), varför skulle då en soldat från en organisation som hela tiden gör PR på att vara emot väst, skryta om att få stöd från dem.
5, Detta är redan modus operandi för regimen, rysk media osv. Hur många falska klipp har vi inte hunnit se redan? Om det så är journalister som är med om anfall mot castello-vägen eller om det är "rebeller" som ger upp med AK:n i händerna när de går och omfamnas av SAA.
6, Journalistens uppenbara anti-väst-hållning som var känd sedan tidigare.
7, Syrien och Iran har hela tiden försökt köra denna linjen med att USA stödjer IS eller JN. Inget nytt. Bara predikar åt sin "Död åt USA"-skara av följare.
Detta är bara ett axplock...
Jag tycker dock du producerat väldigt lite av substans för att backa upp ditt tvärsäkra påstående om "uppenbart falsk". Vad är det för fel på
journalistens förklaring om att det är en före detta FSA han intervjuar som numera slåss med al-Nusra och att alla lägre befälhavare i al-Nusra inte behöver vara renläriga salafister? Massvis med FSA har mig veterligen gått över till starkare islamistgrupperingar och jag har svårt att tro att dessa skulle ratas om de inte på direkten är 100% salafistiskt renlärliga. Att förvänta sig att en arabisk legosoldat inte skulle kunna vara ärlig till en erfaren Syrien-korrespondent och absolut inte skulle kunna säga för mycket känns också naivt.
Sen betvivlar jag inte att Syrien och Ryssland bedriver propagandakrig gentemot islamist rebellernas och USA:s propaganda krig, men att de skulle ha kunnat iscensätta detta finner jag ytterst tvivelaktigt, vilket isåfall skulle kräva att journalisten ljuger, och nej att han har blivit kritisk till Västs agenda i regionen är inte i sig ett bevis för att han förfalskat något. Jag fann förövrigt hans förklaringar om platsen trovärdig och förstår inte varför jag skulle tvivla på detta till förmån för någon anonym geolocator som aldrig satt sin fot i Syrien.
Vad säger du om faktumet att allt som framkom i
intervjun redan var känt och uppenbart i ordets rätta bemärkelse? Det i sig är ju ett argument för att tro på journalisten, då inget konstigt framkom ur intervjun.
Vad spelar det för roll att Syrien och Iran som du säger
"hela tiden försökt köra denna linjen med att USA stödjer IS eller JN"? Det stämmer ju fullständigt, där USA vägrar bomba al-Nusra och inte verkar bry sig att al-Nusra och FSA i
gemensamma operationer öppet
använder sig av de TOW-missiler som USA levererat till oppositionen, och att missiler också i flera fall levererats till den "moderata" islamistiska oppositionen som i princip delar samma mål och värderingar som al-Nusra, där det oftast passande nog glöms bort att även grupper såsom Ahrar al-Sham har kopplingar till al-Qaida. När Russia Todays korrespondent
konfronterade det amerikanska Utrikesdepartementets talesperson Mark Toner, som ett led i sin rapportering om intervjun, så erkände ju denne ganska obekymrat att de inte bryr sig ifall de rebellgrupper som USA beväpnar sedan beväpnar al-Nusra, eller ifall Amerikas allierade skulle beväpna al-Nusra.
Som sagt USA verkar inte ens bry sig om att deras arabiska allierade finansierat IS, som ju general Martin Dempsey
öppet erkänt, där general Wesley Clark ju också
öppet erkänt att "
ISIS got started through funding from our friends and allies, because as people will tell you in the region, if you want somebody who will fight to the death against Hezbollah, you don't put out a recruiting poster and say sign up for us. We will make a better world. You go after these zealots and you go after these religious fundamentalists. That's who fights Hezbollah." Hezbollah var förstås primärt Israels fiende innan Syrien kriget, så det är ganska uppenbart vilken "friend and ally" Wesley Clark främst syftar på.