2016-09-29, 15:32
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Visst är det så och det vet också Hopes'n'Dreams, fast han ger sken av att Israel gör rent humanitära insatser.
Jag tror inte att Israel gör det av humanitära skäl, men du får det att framstå som något dåligt. Från Röda Korsets perspektiv bör man även ge sjukvård till sårade IS-soldater utan att behöva betraktas som medhjälpare till terrorism.

Du undviker också att kritisera Assadregimen trots massiva belägg som talar för en av de värsta krigsbrotten under modern historia sedan Andra Världskriget. Du har ständigt kritiserat Israels krigföring med hänvisning till Amnesty, men när det kommer till Assadregimen är du helt tyst. Det är enligt mig definitionen av hyckleri. Du har, om man ska vara trogen till det du faktiskt skrivit, dubbelstandard.
Citera
2016-09-29, 15:41
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Jag tror inte att Israel gör det av humanitära skäl, men du får det att framstå som något dåligt. Från Röda Korsets perspektiv bör man även ge sjukvård till sårade IS-soldater utan att behöva betraktas som medhjälpare till terrorism.

Du undviker också att kritisera Assadregimen trots massiva belägg som talar för en av de värsta krigsbrotten under modern historia sedan Andra Världskriget. Du har ständigt kritiserat Israels krigföring med hänvisning till Amnesty, men när det kommer till Assadregimen är du helt tyst. Det är enligt mig definitionen av hyckleri. Du har, om man ska vara trogen till det du faktiskt skrivit, dubbelstandard.
De har haft lång tid på sig att flytta iväg från islamisterna´, så pass lång tid att man kan misstänka att civilbefolkningen också är islamister.
Citera
2016-09-29, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theodor.Engstrom
Den tyske reportern Jürgen Todenhöfer bakom al-Nusra intervjun har nu svarat på kritiken på sin Facebook:

https://www.facebook.com/JuergenTodenhoefer/videos/10154027075150838/

Han svarar på tyska, men svaret har översatts till engelska i kommentarsfältet på MoA:

För att förtydliga för trådläsaren, då jag inte vet om intervjun diskuterats här, så är det alltså en intervju med en al-Nusra befälhavare av en tysk journalist som tidigare gjort flera resor till Syrien. I intervjun så erkänner al-Nusra befälhavaren bland annat att de fortfarande är en del av al-Qaida; att USA medvetet ger indirekt stöd till al-Nusra genom andra stater; att Israel numera stöder al-Nusra då de är fiender till Hezbollah och Syrien; att turkiska, saudiska, qatariska, amerikanska, och israeliska "experter" hjälpt al-Nusra med kunskap kring missiler, satelliter, spaningsoperationer, och värmekameror; att rivalen IS ledarskap samarbetar med underrättelsetjänster; att TOW-pansarvärnsrobotar levererats direkt till al-Nusra och inte genvägen genom FSA; att al-Nusra använt vapenvilan till att omgruppera; och att hela oppositionen egentligen kan sägas vara al-Nusra då de delar exakt samma värderingar och mål med grupper såsom Islamiska Fronten och Ahrar al-Sham.

Intervjun har översatts till engelska av MoA, och har rapporterats om på engelska av RT, och på svenska av Nordfront.

Själv så har jag svårt att se hur intervjun skulle kunna vara någon sorts regerings-förfalskning, som isåfall skulle ha lyckats lura en rutinerad journalist med flera års kontakter med syriska rebeller eller kräva ett aktivt samarbete mellan den syriska regeringen och journalisten och hans team ifråga, varvid han skulle sätta hela sin långa karriär på spel. Snarare så tror jag journalisten lyckats få kontakt med någon befälhavare från al-Nusra på mittennivå som helt enkelt svarat ärligt på frågorna och om vad han bevittnat. Befälhavaren är ju också i intervjun noga med att intyga att han inte tycker stödet från Väst är tillräckligt och att de fortsatt ser dem som en fiende att erövra i framtiden. Och med tanke på vad som framkom från intervjun så är det knappast förvånande att al-Nusra, sionister, och oppositions-aktivister skulle angripa intervjuns trovärdighet.

Oavsett så är ju flera av påståendena redan uppenbara, där vi ju redan vet att talet om en seriös "moderat" opposition är skitsnack och att de flesta rebellgrupperna står nära al-Nusra ideologiskt; att USA levererat TOW-missiler som hamnat hos al-Nusra eller använts i strid sida vid sida med al-Nusra; att al-Nusras namnbyte och vänliga splittring med al-Qaida var för syns skull; att israelerna upprepat endast bombat Hezbollah och SAA i Syrien samtidigt som man ger sjukvård till al-Nusra krigare i Golan; och att neokonservativa sionistiska krigsplaner sedan länge haft Syriens destabilisering som mål.

Som en del i RT:s rapportering om intervjun, så konfronterade ju deras reporter också Utrikesdepartementets talesperson Mark Toner om amerikanskt stöd till al-Nusra, där han självfallet förnekade att USA gett direkt stöd till al-Nusra, men samtidigt sedan erkände att de rebellgrupper som USA stödjer kanske beväpnar al-Nusra, och att andra USA-allierade stater som stödjer oppositionen kanske också vill ge stöd till al-Nusra.

Så intervjuns innehåll om indirekt amerikanskt stöd till al-Nusra har ju i princip redan bekräftats av USA, om nu inte tidigare bekräftelser i frågan om indirekt amerikanskt stöd till IS var nog det vill säga. Betvivlar man vidare att amerikanska (och israeliska) agenter, som redan assisterat "moderata" rebeller, inte också skulle kunna ha haft samröre med de "moderata" rebellernas samarbetspartner al-Nusra, som man f.ö. vägrat att bomba, så är man ganska naiv.

Intervjun är uppenbart falsk, sen kan vi diskutera om han är medvetet med på det eller inte. Personen han intervjuar är med största sannolikhet en underrättelsepolis. Anledningarna till att det är självklart är en del:
1, som han "bemöter" så är det filmat i regim-territorium. Det är en bit till fronten, och en från rebellsidan kan inte vandra flera kilometer in i regimterritorie bara sådär. Todenhöfer har väl antagligen inte heller det tekniska kunnandet att han har insett att folk faktiskt geolokerar heeela tiden, med stor träffsäkerhet.
2, Sättet som intervjun är organiserad. Han leds till intervjustället av personer från Syriska armén.
3, Intervjuspersonen beter sig inte som en JFS-soldat. Han har dels underliga kläder för ändamålet, och sen guldring, vilket är en big no-no för egentligen alla sunni-muslimer, men ännu mer för salafister. Han talar inte heller så som de generellt gör.
4, Hela upplägget är ju helt löjligt. OM det ens var sant (vilket det ju inte är), varför skulle då en soldat från en organisation som hela tiden gör PR på att vara emot väst, skryta om att få stöd från dem.
5, Detta är redan modus operandi för regimen, rysk media osv. Hur många falska klipp har vi inte hunnit se redan? Om det så är journalister som är med om anfall mot castello-vägen eller om det är "rebeller" som ger upp med AK:n i händerna när de går och omfamnas av SAA.
6, Journalistens uppenbara anti-väst-hållning som var känd sedan tidigare.
7, Syrien och Iran har hela tiden försökt köra denna linjen med att USA stödjer IS eller JN. Inget nytt. Bara predikar åt sin "Död åt USA"-skara av följare.

Detta är bara ett axplock...
Citera
2016-09-29, 15:54
Medlem
Regimen verkar avancera i Handarat, och Rebellerna tar över fler byar i N Hamah.

The dare continues...
Citera
2016-09-29, 16:09
Medlem
Stones avatar
Varför talar ingen om att det kanske är dags för rebellerna i Aleppo att ge upp och spara liven på de civila? De stannar för att civila är deras bombsköldar precis som palestinierna för Hamas.
Citera
2016-09-29, 16:14
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Varför talar ingen om att det kanske är dags för rebellerna i Aleppo att ge upp och spara liven på de civila? De stannar för att civila är deras bombsköldar precis som palestinierna för Hamas.
Syrien har uppmanat dem många gånger redan att ge upp och många har också lämnat östra Aleppo.
Citera
2016-09-29, 16:17
Medlem
humanlifes avatar
Ryssland verkar inte vara speciellt oroade över ryktena om att USA är på väg att trappa upp i Syrien.
Citat:

”Kremlin brushes reports on alleged US plans to act more aggressively in Syria aside

MOSCOW, September 29. /TASS/. The Kremlin is not paying any serious attention to reports of Washington’s alleged plans to act more aggressively in Syria. "These reports are not coming from any particular source, they are actually "groundless," Kremlin spokesman Dmitry Peskov told journalists.

More:
http://tass.com/politics/902997

Tja, vad kan USA göra utan att det blir uppenbart för hela världen att de samarbetar med IS och Nusra? De har nog målat in sig i ett hörn....
Citera
2016-09-29, 16:39
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
En fd CIA-agent säger att USA alltid har varit huvudsponsor av IS och att Ryssland borde strunta i förhandlingarna med USA, för de bara ljuger. Ryssland är de enda som kan bekämpa IS.
Kul att allt fler vågar säga sin mening om USA!

https://www.rt.com/op-edge/361033-syria-russia-us-kerry/

CIA-agent, knappast, snarare en foliehatt.

http://projectcamelotportal.com/subscribed/01-04-2013-steven-d-kelley/

Citat:
Steven began healing and learning to move energy and has become a Reiki master. Steven enjoys lecturing about everything from Tesla, Reich, and Schauberger, Metaphysics, Quantum physics, and aliens.

Källkritik är bra. Ryssland bombar mest FSA och sjukhus.
Citera
2016-09-29, 16:42
Medlem
postkrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Genom att flyga så pass högt att det åtminstone försvårar för roboten att träffa.

Vad jag har förstått så brukar ryska flyg i Syrien oftast hålla sig över de 5000m som dessa robotor är effektiva på.

Vet inte hur det är med Syaf och hurvida dessa brukar flyga lägre pga sämre utrustning, så det är väll de som skulle drabbas mest av detta.

Däremot så skulle det försvåra en hel del för helikoptrar, det märkte vi ju tidigare när det var en period av mycket attackhelikoptrar som började användas vilket minskade snabbt när dom började bli plockade av både manpads och automatkanoner.

Dock är ju dessa uttalanden något(bland alla andra uppenbara saker) som bekfräftar att det går såpass dåligt för fd.Al-nusra och deras kompisar i Aleppo så att Usa och Gulfländerna är riktigt oroliga. Annars hade man ju inte börjat med dessa tantrums just nu.
Senast redigerad av postkran 2016-09-29 kl. 16:47.
Citera
2016-09-29, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf

Källkritik är bra. Ryssland bombar mest FSA och sjukhus.

Ja, var är din källa på att Ryssland och inte USA bombar mest sjukhus? Och kom med riktig källa, inte någon västmedia som vinklar artikeln...
Citera
2016-09-29, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams

Hoppas du inte har något emot att jag svarar på detta också.

Hur mycket jag än anser att man ska försöka undvika civila dödsoffer så är det oundvikligt i krig och jag förstår din kritik om det hade varit så att det var Assad som startade kriget men nu var det alltså ett antal länder med terrorstaten USA i spetsen som helt oprovocerat anföll Syrien med hjälp av organätande och halsskärande islamister och det är där du ska söka de skyldiga till det brott som du ålägger Syrien och Assad. För även om dessa länder inte har använt sig av sina egna reguljära trupper så har man med avsikt använt sig av dessa islamister för att nå sitt mål. Detta säger jag trots att man från Syrien sida kanske skulle försöka undvika blodspillan mer bland civila. då terrorstaten USA med allierade med hjälp av dessa islamister har tagit de civila som gisslan så får man också ta det fullständiga ansvaret som om det var de som stod där och skar av halsen, fällde bomben med mera.

Jag ser det alltså som så att Syrien och Assad inte är helt utan skuld men merparten av skulden faller på terrorstaten USA och dess allierade.
Senast redigerad av micks 2016-09-29 kl. 17:28.
Citera
2016-09-29, 18:11
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micks
Hoppas du inte har något emot att jag svarar på detta också.

Hur mycket jag än anser att man ska försöka undvika civila dödsoffer så är det oundvikligt i krig och jag förstår din kritik om det hade varit så att det var Assad som startade kriget men nu var det alltså ett antal länder med terrorstaten USA i spetsen som helt oprovocerat anföll Syrien med hjälp av organätande och halsskärande islamister och det är där du ska söka de skyldiga till det brott som du ålägger Syrien och Assad. För även om dessa länder inte har använt sig av sina egna reguljära trupper så har man med avsikt använt sig av dessa islamister för att nå sitt mål. Detta säger jag trots att man från Syrien sida kanske skulle försöka undvika blodspillan mer bland civila. då terrorstaten USA med allierade med hjälp av dessa islamister har tagit de civila som gisslan så får man också ta det fullständiga ansvaret som om det var de som stod där och skar av halsen, fällde bomben med mera.

Jag ser det alltså som så att Syrien och Assad inte är helt utan skuld men merparten av skulden faller på terrorstaten USA och dess allierade.
Det är en sak att dödsoffer är oundvikligt trots att man har försökt, men det är en annan sak att helt och hållet försumma åtgärder som minimerar civila dödsoffer. Jag kan inte förstå hur brandbomber, kemvapen eller tunnbomber på något sätt är tillämpbara i tätbefolkade civila områden UTAN att civila dör. Var är poängen med att släppa brandbomber förresten? Om vapnen är oprecisa varför väljer den syriska regimen och Ryssland att sätta sådana vapen i bruk? Detta totalt nonchalans och försummelse för krigets lagar men också för mänskligt värde.

Ponera att civila dödsoffer hålls som gisslan av militanta grupper. Detta förändrar fortfarande inte ansvaret hos den som attackerar, och detta är alla folkrättsexperter ense om. Ett brott utav en part rättfärdigar inte ett nytt brott. På samma gång vill jag hävda att det finns ytterst få fall där militanta har hållit skyddade grupper som gisslan för att förhindra flygbombningar från regimen. Detta är ytterst få fall. Detta är vad framstående utredande människorrättsorganisationer har dragit för slutsats.

Resten av ditt inlägg består rentav trams som inte är värt att bemöta.
Senast redigerad av Hopes.N.Dreams 2016-09-29 kl. 18:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in