Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-29, 22:07
  #1
Medlem
varje gång jag slår av datorn, eller att den hamnar i strömparläge och man dvs måste logga in på datorn igen så har den bytt datum. jag går in och ändrar till dagens datum varje gång men likt förbannat så har den bytt datum till nästa gång

varför ? åtgärder ?
Citera
2016-09-29, 22:33
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Så är min också.
Tror det är någon överklockningsfunktion som får klock-frekvenser att ändra sig.

Har inte hittat någon lösning, hjälper inte att be Windows att ställa klockan automagiskt när den gör den 1 gång om dygnet...
Citera
2016-09-30, 00:21
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turion1
varje gång jag slår av datorn, eller att den hamnar i strömparläge och man dvs måste logga in på datorn igen så har den bytt datum. jag går in och ändrar till dagens datum varje gång men likt förbannat så har den bytt datum till nästa gång

varför ? åtgärder ?


Skulle nog gissa på att ditt cmos-batteri är slut, dags för ett byte av det antagligen.
Citera
2016-09-30, 00:50
  #4
Medlem
Intressant fråga som jag känner igen från egen verklighet.
Jag kör dubbelboot mellan Ubuntu och Win 10. Ubuntu är det OS jag jobbar i och Windows kollar jag bara in på ibland. Men, mitt moderkort ett Asus Maximus är inställt med svensk tid och mitt ubuntu ger alltid aktuell tidsangivelse. Däremot ställs alltid windowstiden på -2 timmar. Varje gång jag kör windows ändrar jag tiden manuellt innan jag stänger med automatisk tid för vår region. Men likt förbannat upprepas allt näår windows ska användas.
Citera
2016-09-30, 11:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shadknuck
Skulle nog gissa på att ditt cmos-batteri är slut, dags för ett byte av det antagligen.


datorn har gjort så ända sen jag packade upp den från kartonen då den anlände sprillansny för endast några dagar sen. så inget har då hunnits köras slut ännu iaf
Citera
2016-09-30, 13:19
  #6
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shadknuck
Skulle nog gissa på att ditt cmos-batteri är slut, dags för ett byte av det antagligen.

Citat:
Ursprungligen postat av Getmarken
Intressant fråga som jag känner igen från egen verklighet.
Jag kör dubbelboot mellan Ubuntu och Win 10. Ubuntu är det OS jag jobbar i och Windows kollar jag bara in på ibland. Men, mitt moderkort ett Asus Maximus är inställt med svensk tid och mitt ubuntu ger alltid aktuell tidsangivelse. Däremot ställs alltid windowstiden på -2 timmar. Varje gång jag kör windows ändrar jag tiden manuellt innan jag stänger med automatisk tid för vår region. Men likt förbannat upprepas allt näår windows ska användas.

Citat:
Ursprungligen postat av turion1
datorn har gjort så ända sen jag packade upp den från kartonen då den anlände sprillansny för endast några dagar sen. så inget har då hunnits köras slut ännu iaf
Om batteriet är slut blir tiden 1980-01-01 00:00:01...

Om Ubuntu och Windows är inställd på Stockholmstid respektive Kairo kanske konflikter sker.

Jag tror ändå att Windows 10 gör något konstigt med vissa moderkort, min dator har tidigare haft Windows XP, Windows 8 och Linux Fedora, utan problem...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback