2016-09-29, 21:33
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waraahbe
Fortfarande 20 miljoner människor i kina med snittinkomst över 500k usd/år.

Sedan är dina siffror fel: But China's average annual wage was 56,360 yuan ($8,655) in 2014

http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-03-09/here-s-what-china-s-middle-class-really-earn-and-spend

Jämförelse Sverige: "Närmare 60 000 svenskar i åldrarna 20–64 år ifjol hade en årslön på över 1 miljon kronor." Förmodligen ännu färre som tjänar 500k usd/år.

20 miljoner är fortfarande en låg andel av hela kinas befolkning.
När man jämför olika länder är det också så många andra faktorer som spelar in så har man inte förståelse för detta och beaktar detta är det bättre att avstå från att jämföra.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-09-29 kl. 21:35.
2016-09-29, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
20 miljoner är fortfarande en låg andel av hela kinas befolkning.
När man jämför olika länder är det också så många andra faktorer som spelar in så har man inte förståelse för detta och beaktar detta är det bättre att avstå från att jämföra.

Spelar ingen roll. Vi kan se det på detta sättet också. Kina land nr2 i världen. Har bara 10 gånger större bostadslån än Sverige (Inom topp 50?). Sen är inte landen perfekta att jämföra då de skiljer sig mycket. Men bara faktumet att deras bostadslån är 10ggr större gentemot Sverige skrämmer nog många.
2016-09-29, 21:48
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Spelar ingen roll. Vi kan se det på detta sättet också. Kina land nr2 i världen. Har bara 10 gånger större bostadslån än Sverige (Inom topp 50?). Sen är inte landen perfekta att jämföra då de skiljer sig mycket. Men bara faktumet att deras bostadslån är 10ggr större gentemot Sverige skrämmer nog många.

Det är klart det spelar stor roll men om du inte tycker några skillnader spelar roll kan du dra precis de slutsatser du vill dra. Inte seriöst men det var väl inte din avsikt heller, målet är att få din bild bekräftad.
2016-09-29, 21:52
Medlem
Citat:
Varför skulle det skrämma någon?
Du behöver förklara vad problemet är.
2016-09-29, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Varför skulle det skrämma någon?
Du behöver förklara vad problemet är.

Min åsikt det är skrämmande.
Din åsikt det är inte skrämmande.

Personer här får läsa inlägget och bedöma själva.
2016-09-29, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drdeoo
Hur förbereder ni er för kraschen?
Typ vad ska man tänka på förutom att ha lån då

Ska man vara rädd för att svenska valutan kommer minska i värde, och kanske ha växlat en månadslön till USD eller något och ha hemma

jag rullar säljoptioner på svenska bankerna och JM som en viss försäkring. Och har i långa positioner gått över till defensiva sektorer som sjukvård och läkemedel. Samt köpt guld. Tips är Sprott Physical Gold ETV Units och SPDR Gold Shares ETF. Diskuteras bl.a. på börspodden och rekat av Mikael Syding, http://mikaelsyding.com/start-improving-future/
2016-09-29, 22:58
Medlem
Citat:
Min åsikt det är skrämmande.
Din åsikt det är inte skrämmande.

Personer här får läsa inlägget och bedöma själva.
Jag har inte uttalat någon åsikt. Så när du uttalar dig om min åsikt så fantiserar du till 100%.

Men eftersom du ser något skrämmande borde du kunna klargöra vad det är för problem du observerar.

Antingen ser du ett problem eller så har du fantiserat om det också.
2016-09-29, 23:22
Medlem
Citat:
Jag har inte uttalat någon åsikt. Så när du uttalar dig om min åsikt så fantiserar du till 100%.

Men eftersom du ser något skrämmande borde du kunna klargöra vad det är för problem du observerar.

Antingen ser du ett problem eller så har du fantiserat om det också.

Du skrev varför skulle det skrämma någon. Tolkar det som att du inte skräms av faktumet att Kina bara har 10ggr större totala bostadslån än Sverige. Men jag kanske har fel i det antagandet? Tydligen.

Jag tror på att vi har en bubbla och artikeln gällande Kina kan du läsa. Sedan finns det mycket argument tidigare i denna tråden om bostadsbubbla tänker inte upprepa dem. Jag konstaterar bara att totala bostadslånen är väldigt höga och jämförde den med Kina. Ni kanske tycker att Kinas bubbla inte är alls jämförbar med Sveriges, Jag tror de kan jämföras någorlunda. Pengamässigt så verkar deras stora bubbla liten i jämförelse med våran om man ser till befolkningsmängd.

Bland annat denna artikeln för ett par dagar sedan:
Swiss investment bank UBS
https://www.thelocal.se/20160928/report-stockholm-third-most-at-risk-of-a-housing-bubble
2016-09-30, 01:28
Medlem
Rusning till visning i Kina

https://www.youtube.com/watch?v=3CPCtlxOgUY
2016-09-30, 08:45
Medlem
Citat:
Bankernas låneavdelningar har mycket att göra. Speciellt inför månadsskiften.
Dom har en del att kolla inför att bevilja ett bolån. Inför lånelöftet görs bara en grovkoll på din ekonomi. Men inför själva lånet är det mycket som skall kontrolleras. T ex bostaden du skall köpa. Så att du inte betalar för mycket och bolånet hamnar över marknadspris.

En del förvirrade personer som skriver på Flashback tror att bankerna tar lätt på långivning. Så är det inte. Tre veckor låter rimligt.
Tack för klargörandet.
2016-09-30, 15:19
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Men där är det i alla fall skatt på konsumtion och inte ägande. Att det dina tillgångar minskar när du konsumerar är inte så konstigt men det är mer märkligt att man inte ska kunna behålla det man redan har köpt eftersom staten bit för bit tar en del av det du äger. Det är inte att acceptera äganderätten och bör ses som ren konfiskation.
Precis som väntat är ett av alla dina problem med att begripa den större bilden det faktum att inga aktörer konkurrerar om dina tjänster och du har därför haft svårt att nå slutsatsen att du äger din produktionskapacitet; enligt din mindre imponerande myopi handlar ägande om arv av någon som producerade.
2016-09-30, 16:55
Avslutad
Citat:
Du skrev varför skulle det skrämma någon. Tolkar det som att du inte skräms av faktumet att Kina bara har 10ggr större totala bostadslån än Sverige. Men jag kanske har fel i det antagandet? Tydligen.

Jag tror på att vi har en bubbla och artikeln gällande Kina kan du läsa. Sedan finns det mycket argument tidigare i denna tråden om bostadsbubbla tänker inte upprepa dem. Jag konstaterar bara att totala bostadslånen är väldigt höga och jämförde den med Kina. Ni kanske tycker att Kinas bubbla inte är alls jämförbar med Sveriges, Jag tror de kan jämföras någorlunda. Pengamässigt så verkar deras stora bubbla liten i jämförelse med våran om man ser till befolkningsmängd.

Bland annat denna artikeln för ett par dagar sedan:
Swiss investment bank UBS
https://www.thelocal.se/20160928/report-stockholm-third-most-at-risk-of-a-housing-bubble
Hur stor andel av de kinesiska bostadsmarknaden utgörs av köpta bostäder, och hur stor andel utgörs av hyresrätter? Är det jämförbart med svenska förhållanden? En sån sak känns ju som grundläggande info om man ska kunna värdera dina påståenden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in