2016-09-29, 19:36
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Tja om man vill ha 200 kvm per person så så kan förstås 100 kvm upplevas hårt

Ja visst. Och omvänt så kan en människa säkert trivas med kallvatten, utedass och vedspis på 2 kvm i ett kollektiv med 100 andra personer i rätt kulturellt sammanhang.

Det handlar om att hitta en balans mellan bostadsmarknaden och folkets behov.

Vi är ett folk som behöver egna hushåll i högre utsträckning än alla andra folk i världen. För att bostadsmarknaden ska fungera väl för det folk vi är måste detta behov tillgodoses.

I nuläget tillgodoses inte folkets behov av bostadsmarknaden. Därför har vi bostadsbrist.

För att komma till rätta med bostadsbristen kan vi antingen ändra på folket eller ändra på bostadsmarknaden.
Citera
2016-09-29, 19:49
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En.Sann.Neger
Gissar du själv att vi har samma ratio som 2008? Då blir det där med fantasier ganska intressant.

Du förstår inte hur stor förändring det är från 42 till 35 kvm. Något sådant har definitivt inte hänt sedan 2008, det är bara dina fantasier som du inte har någon grund för.

Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Ja visst. Och omvänt så kan en människa säkert trivas med kallvatten, utedass och vedspis på 2 kvm i ett kollektiv med 100 andra personer i rätt kulturellt sammanhang.

Det handlar om att hitta en balans mellan bostadsmarknaden och folkets behov.

Vi är ett folk som behöver egna hushåll i högre utsträckning än alla andra folk i världen. För att bostadsmarknaden ska fungera väl för det folk vi är måste detta behov tillgodoses.

I nuläget tillgodoses inte folkets behov av bostadsmarknaden. Därför har vi bostadsbrist.

För att komma till rätta med bostadsbristen kan vi antingen ändra på folket eller ändra på bostadsmarknaden.

Du vill ha större och därför är det brist tycker du trots att vi redan bor stort i jämförelse med andra länder.
Citera
2016-09-29, 19:54
Bannlyst
Citat:
Du förstår inte hur stor förändring det är från 42 till 35 kvm. Något sådant har definitivt inte hänt sedan 2008, det är bara dina fantasier som du inte har någon grund för.

Du vill ha större och därför är det brist tycker du trots att vi redan bor stort i jämförelse med andra länder.

Ber om ursäkt. Tack för källan.
Citera
2016-09-29, 19:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ber om ursäkt. Tack för källan.

Källan på ditt påstående att det har förändras så kraftigt får förstås du ge.
Citera
2016-09-29, 20:13
Medlem
Citat:
Att Sverige har hög boyta per person jämfört med andra länder beror på att vi har världens högsta andel singelhushåll, inte att folk har större lägenheter än dom behöver.
Nja, tittar man närmare på det där ser man att det som drar upp ganska mycket är äldre personer som har mycket bostadsyta. (Min granne som dock flyttade nyligen satt på 200+ kvm ensam).

Och det är inte så konstigt. Jag startade med ett korridorsrum på < 20 kvm. Och bor nu väldigt spatiöst. (Och min son bor nu i en litet etta på kanske 20 kvm. Och sköter han sig kommer han att kunna uppgradera till större och större bostad med åren).

Citat:
Att gå ner i storlek är det samma som att flytta ihop familjens olika generationer i samma hushåll, vilket inte låter sig göras i en handvändning eftersom oberoendet och individualismen är så djupt förankrad i den svenska kulturen.

För att minska svenskens boyta måste du först bryta ner den svenska kulturen och införa klankultur.

I andra länder delar farföräldrar, föräldrar, barn och barnbarn på samma toalett, hall, kök och vardagsrum, vilket pressar ner antalet kvadratmeter per person.

Detta fungerar inte i Sverige, inte för att det inte kan lösas praktiskt, utan för att den svenska kulturen inte tillåter det. Svensken vill stå på egna ben, ha en egen frizon och kunna gå och komma som man vill.
Det låter som du ironiserar. Men man vet ju aldrig.
Den svenska kulturen är just att bo trångt med flera generationer. Min morfar bodde hemma hos oss när jag var liten. Och det var inte så ovanligt.

Det är bara på senare år som folk inte bor så trångt. Och det kan inte sägas ingå i den svenska kulturen. Det är ett nytt påfund. Eller om man så vill är det en helt ny kultur som inte har något med det Svenska att göra.

Citat:
därför har vi bostadsbrist.
Hur mäter du upp bristen?
Jag är intresserad av den kvantitativa mätmetoden.
Citera
2016-09-29, 20:18
Medlem
Citat:
Gissar du själv att vi har samma ratio som 2008? Då blir det där med fantasier ganska intressant.
http://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__HE__HE0111/HushallT23/table/tableViewLayout1/?rxid=9c3df3db-e683-48e1-9a74-6febfbd00a1e

Här kan du se att det är 42 kvm som gäller 2012-2015.
Innan dess tror jag inte man mätt förrän 1990.

Och du borde kunna ta de senaste siffrorna och titta på hur mycket boyta som byggts tidigare år. Det är känt. Och hur mycket befolkningen ökat. Det är också känt.
SCB har datat du behöver.
Senast redigerad av Alpha101 2016-09-29 kl. 20:23.
Citera
2016-09-29, 20:25
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:

Haha, jag har mitt på det torra sedan länge.

Åter igen; det handlar inte om att bo "större" för svensken, utan att ha ett eget hem.

Vi delar detta behov med andra skandinaver, men eftersom vår andel singelhushåll är ännu större än både Norge och Danmark kan man ju fråga sig varför dessa länder breder ut sig på ännu mer boyta än Sverige?

Det är brist eftersom folket upplever brist. Det är inte smart att trotsa folkviljan i längden.
Citera
2016-09-29, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
http://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__HE__HE0111/HushallT23/table/tableViewLayout1/?rxid=9c3df3db-e683-48e1-9a74-6febfbd00a1e

Här kan du se att det är 42 kvm som gäller 2012-2015.
Innan dess tror jag inte man mätt förrän 1990.

Och du borde kunna ta de senaste siffrorna och titta på hur mycket boyta som byggts tidigare år. Det är känt. Och hur mycket befolkningen ökat. Det är också känt.
SCB har datat du behöver.
Och tittar man i Stockholms län för 2015 så kan man se hur det fördelar sig på bostadstyp.

Studentrum, handikappbostader och hyresrätter drar ned snittet. Och villorna drar upp.
Stockholms län har ett snitt på 36 kvm per person, om jag kommer ihåg rätt. Jämtland har 46.
Så vill man bo lite mer rymligt kan en flytt till Jämtland vara en bra sak att göra.
Citera
2016-09-29, 20:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Haha, jag har mitt på det torra sedan länge.

Jag syftade inte på att du personligen vill bo större utan att du argumenterade att svenskar vill bo större och att du sätter likhetstecken mellan den viljan och att de är en brist. Med den argumentationen är det alltid en brist, jag skulle t.ex. gärna ha lite bostäder på olika platser i världen, om jag bara inte behövde betala vad det kostar.

Citat:
Åter igen; det handlar inte om att bo "större" för svensken, utan att ha ett eget hem.

Något som de flesta som vill det redan har om du inte tänker på alla som bor i andra hand förstås. Detta i sin tur beror på att vi inte har marknadshyror.

Citat:
Vi delar detta behov med andra skandinaver, men eftersom vår andel singelhushåll är ännu större än både Norge och Danmark kan man ju fråga sig varför dessa länder breder ut sig på ännu mer boyta än Sverige?

Tja det kan väl finnas många orsaker till det, men bara för att det finns länder där man bor större betyder inte att vi har brist. Vill man bo större får man helt enkelt betala för det.

Citat:
Det är brist eftersom folket upplever brist. Det är inte smart att trotsa folkviljan i längden.

Som sagt med den argumentationen avgör alla med sin subjektiva inställning om det är brist eller inte. Tycker du så förstår jag inte varför du går in i en sådan här tråd, var och en bestämmer själv om de känner att de skulle vilja bo lite större om de bara slapp betala för det.
Citera
2016-09-29, 20:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
This. Vad är det som dikterar att priserna är låga? Jag tror de flesta som levde innan 90-talet snarare skulle påstå att priserna är väldigt höga. Särskilt kontra löneutvecklingen.

Priserna är höga men kostnaderna för att låna är kört i botten.

Har nog aldrig någonsin bott så här bra och samtidigt rekordbilligt.

Jämför man kostnader mot löneutveckling kommer du se ett helt annat samband.
Citera
2016-09-29, 20:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Priserna är höga men kostnaderna för att låna är kört i botten.

Har nog aldrig någonsin bott så här bra och samtidigt rekordbilligt.

Jämför man kostnader mot löneutveckling kommer du se ett helt annat samband.

Fast kostnad i det här fallet handlar om uppskjuten skuld.
Citera
2016-09-29, 21:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Fast kostnad i det här fallet handlar om uppskjuten skuld.

Nej det handlar om ränta på en skuld. Och den räntan har kommit att blivit allt med marginaliserad.

Eftersom kostnaden för att låna är så pass låg blir det lättare att ta itu med lånen och amortera ner sin skuld.

Att folk väljer att göra annat för pengarna får stå för dom..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in