2016-09-29, 16:55
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En.Sann.Neger
Hur ska man göra det menar du? Höja fastighetsskatten och suga ut än mer av folks tillgångar? Min far äger ett gammalt hus på Öland på 220 m2. Det står öde under 11 månader om året och kan säkert bli ett HVB-hem för 25 främlingar. Inte fan vill jag att staten ska expropriera det från honom och ge bort.

Du missade helt poängen. Vi har i dag stor boyta per person och genom att minska den kan vi klara betydligt högre bopriser utan att bokostnaden stiger.
Citera
2016-09-29, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du missade helt poängen. Vi har i dag stor boyta per person och genom att minska den kan vi klara betydligt högre bopriser utan att bokostnaden stiger.

Frågan var väl hur? Hur ska vi minska boytan menar du?
Citera
2016-09-29, 17:02
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Frågan var väl hur? Hur ska vi minska boytan menar du?

Vad är problemet menar du?
Citera
2016-09-29, 17:05
Bannlyst
Citat:
Vad är problemet menar du?

Svara en fråga med en fråga känns lite märkligt. Så om du börjar så fyller jag på sedan. Deal?
Citera
2016-09-29, 17:19
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Svara en fråga med en fråga känns lite märkligt. Så om du börjar så fyller jag på sedan. Deal?

Hur ska vi minska boytan frågade du, är det verkligen en svår uppgift?
Köp en en 2:a istället för en 3:a t.ex.
Citera
2016-09-29, 17:34
Medlem
Citat:

Vem köper 3an?
Citera
2016-09-29, 17:36
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bichers
Vem köper 3an?

Den som annars kanske skulle köpt en 4:a om priset varit lägre.
Citera
2016-09-29, 17:57
Bannlyst
Citat:

Varför ska jag köpa en tvåa om jag vill ha en trea? Nu vill jag inte gå argumentationen i förväg, men gör det iaf. Samma resonemang brukar salladskommunisterna använda när de pratar om kost och "hållbarhet". Det är inte mitt ansvar att se till att jordens befolkning lever i harmoni och balans.
Citera
2016-09-29, 18:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Varför ska jag köpa en tvåa om jag vill ha en trea? Nu vill jag inte gå argumentationen i förväg, men gör det iaf. Samma resonemang brukar salladskommunisterna använda när de pratar om kost och "hållbarhet". Det är inte mitt ansvar att se till att jordens befolkning lever i harmoni och balans.

Men är det verkligen så svårt att förstå, av precis samma skäl som du inte köper en paradvåning idag, priset förstås. Boytan är relativt hög per person idag och det kan vi kosta på oss eftersom priserna är så låga. Men i takt med att priset ökar kommer incitamentet att gå ned i storlek öka.
Citera
2016-09-29, 18:12
Bannlyst
Citat:
Men är det verkligen så svårt att förstå, av precis samma skäl som du inte köper en paradvåning idag, priset förstås. Boytan är relativt hög per person idag och det kan vi kosta på oss eftersom priserna är så låga. Men i takt med att priset ökar kommer incitamentet att gå ned i storlek öka.

This. Vad är det som dikterar att priserna är låga? Jag tror de flesta som levde innan 90-talet snarare skulle påstå att priserna är väldigt höga. Särskilt kontra löneutvecklingen.
Citera
2016-09-29, 18:15
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
This. Vad är det som dikterar att priserna är låga? Jag tror de flesta som levde innan 90-talet snarare skulle påstå att priserna är väldigt höga. Särskilt kontra löneutvecklingen.

Att vi har råd att kosta på oss hög boyta med hög standard visar att priserna är låga. Som jag skrivit kan priserna stiga kraftigt utan att vi för den skull behöver öka bokostnaderna genom att helt enkelt gå ned i storlek.
Citera
2016-09-29, 18:17
Bannlyst
Citat:
Att vi har råd att kosta på oss hög boyta med hög standard visar att priserna är låga. Som jag skrivit kan priserna stiga kraftigt utan att vi för den skull behöver öka bokostnaderna genom att helt enkelt gå ned i storlek.

Fast det är ju bara snömos. Har du något kvalitetsindex du kan länka? Eller jämför du med hyddorna i Kenya?
Senast redigerad av En.Sann.Neger 2016-09-29 kl. 18:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in