2015-07-07, 02:13
Medlem
Zests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Men va, personnr? jag har också ringt 112 några gånger, och dom har aldrig begärt personnr. Det enda dom bryr sig om är telefonnr, plats och vad som har hänt... Vad äre för journaler du pratar om?
Jag tror du blandar ihop 1177 och 112, för 1177 vet jag vill ha ens personnr när man ringer in.
nej, jag blandar inte ihop det alls eftersom min man är allvarligt sjuk och när de kollar så vet de vad det handlar om. i vårt fall dvs.
Citera
2015-07-07, 08:36
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Haha, ganska roligt att dom faktiskt kopplade dig till din mor. Hur gammal var du då?
16 kanske
Citera
2015-07-09, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pe4r

Om jag inte får svar från min närmsta larmcentral, visst vidarekopplas jag till
nästa som finns inom länet eller liknande då?

SOS alarm har endast 15 centraler i hela landet numera, så det finns inte ens en i varje län.
Ringer du 112 i Kalmar kan du tex. hamna i Östersund, är du i Gävle och ringer kan du hamna i Halmstad osv, allt beror på belastningen för stunden.

Därför är det mycket viktigt att den som ringer anger korrekt adress och inte diverse lokala namn på platser...
Citera
2016-09-29, 02:55
Medlem
Då trådskaparen inte verkar skriva och tråden har dött ut tänkte jag göra ett försök i att få liv i den.

Jag jobbar som SOS-operatör och svarar mer än gärna på eventuella frågor. Kommer inte att kommentera enskilda fall.
Citera
2016-09-29, 03:23
Medlem
Tripportreats avatar
Några frågor kring anställning:

Vilka erfarenheter brukar vara meriterande vid ansökning?
Är det någon särskild utbildning eller erfarenhet som krävs?
Går det få jobb om man är straffad?
Citera
2016-09-29, 05:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
Några frågor kring anställning:

Vilka erfarenheter brukar vara meriterande vid ansökning?
Är det någon särskild utbildning eller erfarenhet som krävs?
Går det få jobb om man är straffad?

Ingen speciell utbildning krävs utöver en avslutad gymnasieutbildning.

Meriterande erfarenheter är tidigare jobb inom vården, polis, väktare eller liknande jobb.

Av vad jag vet så är de strikta med att man ska ha ett rent register. De kollar belastningsregister under intervjufasen och ska tidigare vara ostraffad.
Citera
2016-09-29, 10:15
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dispatcharn
Ingen speciell utbildning krävs utöver en avslutad gymnasieutbildning.

Meriterande erfarenheter är tidigare jobb inom vården, polis, väktare eller liknande jobb.

Av vad jag vet så är de strikta med att man ska ha ett rent register. De kollar belastningsregister under intervjufasen och ska tidigare vara ostraffad.

Tack för dina svar

Tråkigt men föga oväntat att de är strikta med straffregister. Jobbet låter spännande och jag tror jag hade gjort det bra.
Citera
2016-09-29, 12:49
Medlem
Gregory.Houses avatar
Måste man kunna hantera engelska språket perfekt?
Citera
2016-09-29, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
Tack för dina svar

Tråkigt men föga oväntat att de är strikta med straffregister. Jobbet låter spännande och jag tror jag hade gjort det bra.

Vi söker just nu nya kollegor. https://www.sosalarm.se/Jobba-hos-oss/Lediga-tjanster/
Citera
2016-09-29, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gregory.House
Måste man kunna hantera engelska språket perfekt?

Du ska kunna prata på engelska. Du behöver inte hantera det perfekt, jag är bra på engelska men långt ifrån perfekt.
Citera
2016-09-29, 15:17
Medlem
swebarbs avatar
Hur många busringningar får ni i veckan och polisanmäler ni dom eller?

Hur funkar det om ni får in ett samtal om en bilolycka t ex, vad är eran uppgift då larma polis och ambulans eller till platsen?
Citera
2016-09-29, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Hur många busringningar får ni i veckan och polisanmäler ni dom eller?

Hur funkar det om ni får in ett samtal om en bilolycka t ex, vad är eran uppgift då larma polis och ambulans eller till platsen?

Det är ingen statistik som förs vad jag vet men busringningarna händer inte så ofta. När det händer så märks det fort och man lägger på och går vidare. Ingen polisanmälan görs eller har gjorts vad jag vet.

Vid en trafikolycka så tar jag med ambulans och räddningtjänst på medlyssning i mitt samtal. Efter det säkerställer jag position för trafikolyckan och frågar så mycket jag kan. Hur många inblandade? Hur många har ont? Är alla vakna och talbara? Läcker bilarna? Airbag utlösts? Finns ett gäng frågor, detta görs för att mina kollegor som lyssnar ska få en uppfattning om hur mycket resurser som behöver larmas ut. Polis kontaktas också givetvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in