2016-09-28, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jag amorterar hårt nu när börsen är övervärderad, när den blir normalvärderad slutar jag amortera och lägger de pengarna på börsen istället, blir börsen snorbillig så kommer jag låna allt vad tygen håller och gå all in på börsen.

Även om börsen varit övervärderad länge så dyker det upp ett och annat köpvärt då och då, tex SHB var ju ner på 91 spänn för några månader sedan.
Idag köpte jag tex 100st Novo Nordisk och 1500 st Data Respons och fyllde även på med lite fler Statoil.
Deere är köpvärd nu oxå, även Apple och walmart ser ok ut på dessa nivåer. På svenska börsen finns inte en enda köpvärd idag på dagens nivåer.
2000 st data respons blev det.
2016-09-28, 18:24
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Man får ju hoppas att de är insatta i det svenska systemet innan de gör sina ekonomirapporter.

Det borde de förstås vara men vi har sett tidigare att så inte är fallet.
2016-09-28, 18:29
Medlem
Att framförallt Stockholm är utsett till 3:e värsta staden i världen är intressant. Man ska dock komma ihåg att det till stor del handlar om att vi i Sverige har haft en extrem värdeökning på fast egendom under sista 25 åren. En värdeökning som kanske.. kanske.. börjar dämpas nu i år.

Jag tror inte att det blir en bostadskrasch, däremot så kommer vi se många människor som råkat illa ut därför att bostäderna helt enkelt har blivit för dyra. Den allra största delen handlar dock ändå om ungdomar och att nyanlända inte kan FÅ en bostad (som ändå staten/kommunen betalar via diverse bidragssystem).

Utvisade man nyanlända så skulle trycket minska rejält och ungdomar få det lite lättare. Men även om vi utvisar 250.000 nyanlända så kommer det vara bostadsbrist eftersom flertalet av de här nyanlända fortfarande inte har egna bostäder utan därmed egentligen mest har ökat på köerna som redan innan fanns.

Vi har i Sverige ett stort dilemma. Problemet är helt enkelt att vi har en väldigt stor bostadslös grupp som inte har råd att betala för sig. Samtidigt är det väldigt höga kostnader kring att bygga nya bostäder.

Den som löser det utan att en ekonomiskt kollaps sker får nobelpriset.

Edit:

I praktiken tror jag att ungdomar kommer att bo kvar hemma hos föräldrar betydligt längre än tidigare och att nyanlända blir kvar i migrationsverkets anläggningar alternativt bor i temporära bostäder fixade av kommunen. De nyanländas bostadsproblem kommer givetvis att kosta oss skattebetalare åtskilliga miljarder kr.
Senast redigerad av endumbonde 2016-09-28 kl. 18:32.
2016-09-28, 19:52
Medlem
oVERGROWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
I praktiken tror jag att ungdomar kommer att bo kvar hemma hos föräldrar betydligt längre än tidigare och att nyanlända blir kvar i migrationsverkets anläggningar alternativt bor i temporära bostäder fixade av kommunen. De nyanländas bostadsproblem kommer givetvis att kosta oss skattebetalare åtskilliga miljarder kr.

Med dagens politik (framförallt bidragspolitik)? Garanterat att du har rätt.

Om vi däremot skulle anamma den politik USA förde under åren (1850-1920) då vi svenskar utvandrade dit.

Dvs. "Kom hit om ni vill och måste. Men vi kommer inte försörja er på något sätt - ni kommer att förväntas arbeta (lära er språket och kulturen därigenom) hårt för att överleva" skulle många problem kunna lösas.

Givetvis svårt att i dagsläget se något av riksdagspartierna (inklusive SD) ha de kulor som krävs för detta nödvändiga paradigmskifte gällande bostadspolitiken/migrationspolitiken.

Ingen av er kan väl ha undgått skillnaden i medias behandling av denna "känsliga fråga" de senaste åren?
Senast redigerad av oVERGROW 2016-09-28 kl. 19:56.
2016-09-28, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drdeoo
Hur förbereder ni er för kraschen?
Typ vad ska man tänka på förutom att ha lån då

Ska man vara rädd för att svenska valutan kommer minska i värde, och kanske ha växlat en månadslön till USD eller något och ha hemma

Jag brukar promenera. som nu senast då det blev längst strandkanten där jag spanar in vilka kåkar som lär bli aktuella då bubblan spricker.

Sen gör det inte mycket att bubblan blir större då kraschen blir värre samtidigt som pengarna växer på hög!

Själv då, några planer?

Konserver?
Senast redigerad av Pompripossan 2016-09-28 kl. 20:28. Anledning: Gt
2016-09-28, 20:39
Medlem
Drdeoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Jag brukar promenera. som nu senast då det blev längst strandkanten där jag spanar in vilka kåkar som lär bli aktuella då bubblan spricker.

Sen gör det inte mycket att bubblan blir större då kraschen blir värre samtidigt som pengarna växer på hög!

Själv då, några planer?

Konserver?

Det jag mer tänker på är om svenska valutan blir påverkad på något vis eller om det enda man ska tänka på är att inte ha några större lån samt aktier inom några svenska företag?
2016-09-28, 21:19
Medlem
Citat:
Det jag mer tänker på är om svenska valutan blir påverkad på något vis eller om det enda man ska tänka på är att inte ha några större lån samt aktier inom några svenska företag?
Svenska företag? Hur menar du, tror du att hm, Volvo och de andra bara säljer i Sverige eller tror du de säljer globalt i olika valutor och att lilla Sverige bara är en liten bråkdel av deras inkomster?
2016-09-28, 21:41
Medlem
Drdeoos avatar
Citat:
Svenska företag? Hur menar du, tror du att hm, Volvo och de andra bara säljer i Sverige eller tror du de säljer globalt i olika valutor och att lilla Sverige bara är en liten bråkdel av deras inkomster?

Jag tänker typ att om kraschen kommer så kommer folk med aktier som peab, byggmax osv sälja för att de behöver kapitalet, o då sjunker aktien?
2016-09-28, 22:05
Medlem
Citat:
Jag tänker typ att om kraschen kommer så kommer folk med aktier som peab, byggmax osv sälja för att de behöver kapitalet, o då sjunker aktien?
Så är det hela tiden. Folk säljer för att de avser göra något annat med likviden. Därför finns omsättning.
Det som skulle sänka kursen är däremot ifall lönsamheten skulle påverkas negativt. T ex skulle vi få närmast byggstopp om bostadspriserna föll signifikant.

Vi kan se på hur det gick för HomeDepot i USA. Det föll från $40 2008 till $20 2009. En halvering. (Sedan kan ni ju titta var HomeDepot står idag ;-).
2016-09-29, 02:20
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Tror någon nämnde problemen för Deutsche Bank nyligen, här har ni Gottodix syn på det:
https://www.youtube.com/watch?v=ZOMzoDPWiRY&feature=em-u
2016-09-29, 03:32
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Den kommer komma tillbaka, även om jag hatar den så är det en väldigt enkel skatt, du kan lixom inte gömma huset eller flytta det utomlands så tacksamt för staten att plocka ut skatt på detta, blir ju ännu mer för Magdad Bob att krama ut nu när bostäder blivit ännu dyrare på pappret.

Visst är det så och Sveriges fick visst kritik när man tog bort f-skatten från erkända internationella ekonomer just av denna orsak. Detta gör dock inte att f-skatten blir mer rumsren för det.

Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Men däremot är det okej att kunna belåna ett teoretiskt värde?

Jämförelsen haltar en hel del. Om person A vill låna ut pengar till person B för att den sistnämnda ska köpa objekt X ser jag inga problem med. Problemet med fastighetsskatten var att man fick betala skatt på på pengar du inte hade "i handen".
2016-09-29, 03:44
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Visst är det så och Sveriges fick visst kritik när man tog bort f-skatten från erkända internationella ekonomer just av denna orsak. Detta gör dock inte att f-skatten blir mer rumsren för det.

Jämförelsen haltar en hel del. Om person A vill låna ut pengar till person B för att den sistnämnda ska köpa objekt X ser jag inga problem med. Problemet med fastighetsskatten var att man fick betala skatt på på pengar du inte hade "i handen".

Och inte desto minst är fastighetsskatten en beskattning av en tillgång man köpt för pengar som man redan har skattat för, det är inte en skatt på en inkomst som man har/haft. Det är däremot reavinstskatten som man får betala om man säljer bostaden med vinst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in