Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2016-03-26, 10:15
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Varken du eller Marianne förstår er på att ta hänsyn till den misstänktes situation. Det gör dig korkad och det gör Marianne partisk. Därmed diskvalificerar hon sig som förundersökningsledare. Du är en idiot som försvarar hennes tilltag. Hon borde ersättas av någon som förstår att bedriva förundersökningen på ett hänsynsfullt och rättvist sätt. En förundersökning är inte tänkt att ruinera en människas liv. Hur kan Marianne vara så kallsinning för konsekvenserna av sitt orättvisa paragrafrytteri?

Det många här ännu inte tycks förstå att den som ruinerar en människas liv inte är MN, Sverige eller UK. Det är JA själv. Det är han som har tagit en serie av extremt korkade beslut som inte gynnar honom på något sätt. Detta måste få ett stopp. Sverige och UK följer nationell och europeisk lagstiftning och måste göra så. Att konsekvenserna av detta blir plågsamma för någon är på samma villkor som för alla andra som är efterlysta och har häktningsbeslut. Sverige och UK kan inte lastas för att JA beter sig som en fullständig idiot och att vare sig advokatkadern eller Ecuador ser till att detta får ett värdigt slut, dvs sparkar honom i arslet ut ur ambassaden.

Som Bob-Wright påtalat så har JA heller inte politisk asyl utan diplomatisk asyl. Förutom på JA själv så vilar ansvaret för JA:s situation mycket tungt på Ecuador. I den mån någon stat bryter mot mänskliga rättigheter så borde det i så fall vara Ecuador.
Senast redigerad av Anonymare 2016-03-26 kl. 10:19.
Citera
2016-03-26, 10:28
Medlem
Bob-Wrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Jag har länge varit övertygad om att pudel måste komma. Jag är dock förvånad över omfattningen av det fusk som UN WGAD har idkat. Detta är en veritabel skandal och det kommer att ta flera år innan förtroendet för UN WGAD och FN kan återfås, efter nödvändig pudling. Masspudling i detta forum kan vi glömma men jag vill vara positiv och tro att åtminstone några här kan få en tillfällig svacka i den faktaresistens som ju tycks utgöra grogrunden för medlemskapet i JA-klubben.
Det är mycket mer än det jag nämnt. Mads Andenäs som är mannen bakom kommer ha mycket att förklara när det hela blir klarlagt hur allt gått till.

Assange kommer framstå som ett verkligt fån tillsammans med svansen av följare. Dessa så kallade Human Rights grupper kommer behöva fundera på vad de sysslar med. Detta är en verklig skandal. Men det har ännu inte kommit fram.
Senast redigerad av Bob-Wright 2016-03-26 kl. 10:30.
Citera
2016-03-26, 11:13
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Wright
Det är mycket mer än det jag nämnt. Mads Andenäs som är mannen bakom kommer ha mycket att förklara när det hela blir klarlagt hur allt gått till.

Assange kommer framstå som ett verkligt fån tillsammans med svansen av följare. Dessa så kallade Human Rights grupper kommer behöva fundera på vad de sysslar med. Detta är en verklig skandal. Men det har ännu inte kommit fram.

Det är tragiskt att s.k. "human rights"-grupper är så felinformerade även om deras syfte i sig kan vara vällovligt. Men det kommer att bli spännande att se UN WGAD:s pudlande. JA:s gloria föll för flera år sedan, det kommer att fortsätta nedåt. Det är ett mycket tragiskt fall och även om jag anser att han beter sig som en idiot och har bara sig själv att skylla så tycker jag synd om honom för hur hans egna beslut drabbar honom. Om vi ser bortom alla tolkningar av mänskliga rättigheter, lagar, vem som borde ha gjort vad etc. så är det trots allt JA själv som försatt sig i denna situation, det går inte att skylla på någon annan. JA har makten att avbryta vansinnigheterna när han så vill. Låt oss hoppas att han gör så.
Citera
2016-03-26, 11:16
Medlem
the saints avatar
Citat:
Personangrepp stärker inte din argumentation.

Vad det kokar ner till är att vissa i denna tråd tycks tro att mänskliga rättigheter skulle garantera fri lejd för någon som har asyl och befinner sig på en ambassad, fri lejd till sjukhus och tillbaka, utan att riskera att bli gripen av polis. Mig veterligen finns ingen sådan rättighet utan mänskliga rättigheter handlar främst om att ingen som söker vård ska nekas pga ras, religion etc. JA kommer inte att nekas vård om han söker sådan på ett sjukhus som exempel, så mänskliga rättigheter kring detta är uppfyllda.

Jag tog också upp exemplet med skottskadad bankrånare för att illustrera principen. En sådan person kan uppsöka sjukvård och riskerar därmed att bli gripen av polisen, det finns ingen mänsklig rättighet som garanterar efterlysta personer fri lejd till sjukvård och tillbaka till gömstället.

Nu hoppas jag att ingen längre tror att mänskliga rättigheter skulle innebär att JA har rätt till fri lejd för sjukvård, då har man nämligen inte förstått något om hur mänskliga rättigheter fungerar.

Du erkänner själv att Assange har fått asyl. Samtidigt tycks du ändå på något sätt förtränga detta faktum.

Det är upp till både England och Sverige att acceptera hans asyl.

Då är det självklart att Assange skulle kunna få läkarvård enligt behov, utan att riskera att bli gripen av engelsk polis.

Samtidigt är det dödfött för Marianne Ny att fortsätta betrakta hans belägenhet som ett tillfälligt hinder att förhöra honom på ambassaden.

Du kan inte bortse från detta.

Ditt exempel med den fiktive bankrånaren är ju bara löjligt. Han hade väl ingen asyl?

Det är ju bl.a. asylen som gör att vi pratar om mänskliga rättigheter.
Citera
2016-03-26, 11:28
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Du erkänner själv att Assange har fått asyl. Samtidigt tycks du ändå på något sätt förtränga detta faktum.

Det är upp till både England och Sverige att acceptera hans asyl.

Då är det självklart att Assange skulle kunna få läkarvård enligt behov, utan att riskera att bli gripen av engelsk polis.

Samtidigt är det dödfött för Marianne Ny att fortsätta betrakta hans belägenhet som ett tillfälligt hinder att förhöra honom på ambassaden.

Du kan inte bortse från detta.

Ditt exempel med den fiktive bankrånaren är ju bara löjligt. Han hade väl ingen asyl?

Det är ju bl.a. asylen som gör att vi pratar om mänskliga rättigheter.

JA har fått diplomatisk asyl, inte politisk. Det finns inga krav på att någon stat ska erkänna eller acceptera någon annan stats diplomatiska asyl. UK hävdar ju att man inte har förbundit sig att göra detta via internationella avtal, jag antar att samma gäller för Sverige.

Om Ecuador beviljar JA diplomatisk asyl, med innebörden att han inte kan lämna ambassaden utan att gripas av brittisk polis, ja då verkar det ju som att ansvaret för att se till att han får nödvändig sjukvård ligger på Ecuador. Vem annars har ansvar för hans välbefinnande? Han befinner sig trots allt på Ecuadors territorium, inte brittiskt. Så Ecuador har två val, om vi pratar om JA:s ev. behov av vård.

1. Se till att han får den vård han behöver på ambassaden. Ta dit läkare, avancerad utrustning vid behov etc. Det går rent av att inhysa operationssal om man så skulle vilja. Allt går rent tekniskt, det handlar om beslut kring ekonomi och sen att planera och genomföra.
2. Sparka ut honom ur ambassaden så att lämnar Ecuadors territorium och söker brittisk allmän sjukvård. Han kommer inte att nekas, alternativt att han får vården i Sverige.

Så, just nu ligger ansvaret för vård på Ecuador och JA själv. Lämnar han ambassaden så hamnar det på UK eller Sverige. Det här är inte svårt att förstå!
Citera
2016-03-26, 12:14
Medlem
vargladas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Wright
UNWGADs bedömning grundar sig på fusk från början till slut. Den som är fuskaren nummer ett är norrmannen Mads Andenäs.
........

Fuskare numero ett är Assange som inför UNWGAD gav sken att han erhållit asyl enligt flyktingkonventionen. Att Mads Andenäs i skrivelse till SE/UK omformulerade Assanges texter behöver inte nödvändigtvis vara med bedrägligt uppsåt även om man tills vidare kan utgå från det.

Om sedan UNWGAD fattat sitt beslut utifrån Assanges bedrägliga uppgifter så kan det bero på att de vilseletts av Assange eller att UNWGAD ville rövknulla SE/UK, välj det som låter mest troligt.
Citera
2016-03-26, 12:27
Medlem
Citat:
Nu hoppas jag att ingen längre tror att mänskliga rättigheter skulle innebär att JA har rätt till fri lejd för sjukvård, då har man nämligen inte förstått något om hur mänskliga rättigheter fungerar.

Så är det. Vettiga människor tror inte utan vet att det handlar om mänskliga rättigheter. Hur ditt pladder om bankrånare skulle stärka din position i frågan är över mitt förstånd. Det MN med stöd av sina lakejer gör sig skyldig till är tortyr och inget annat. Det borde hon få stå till svars för.
Citera
2016-03-26, 12:52
Medlem
Citat:
Som Bob-Wright påtalat så har JA heller inte politisk asyl utan diplomatisk asyl.

Och vari består skillnaden???

JA har beviljats asyl på politisk grund under Ecuadoriansk jurisdiktion. Han har inte beviljats territoriell asyl vilket de flesta (utom möjligtvis de som tror att vad någon gör i framtiden påverkar vad som faktiskt hände i historien) inser även utan att besserwissrar med hybris påpekar det.
Citera
2016-03-26, 13:15
Medlem
Citat:
JA har fått diplomatisk asyl, inte politisk. Det finns inga krav på att någon stat ska erkänna eller acceptera någon annan stats diplomatiska asyl. UK hävdar ju att man inte har förbundit sig att göra detta via internationella avtal, jag antar att samma gäller för Sverige.
Hur många varv ska du dra detta? Det har diskuterats (även av dig) tidigare. Diplomatisk asyl finns som begrepp i sydamerika. Sverige anser inte att det ska finnas lagstiftning om Diplomatisk asyl. Som skäl till att inte lagstifta anges att det är omöjligt att göra en lag som täcker in alla tänkbara scenarier. Däremot så anser Sverige att man i vissa situationer (ospecifikt) är skyldiga att skydda individer på sina ambassader och att det då ska hanteras pss (liknande sätt) som det hanteras av länder som idag tillämpar diplomatisk asyl.

Citat:
Om Ecuador beviljar JA diplomatisk asyl, med innebörden att han inte kan lämna ambassaden utan att gripas av brittisk polis, ja då verkar det ju som att ansvaret för att se till att han får nödvändig sjukvård ligger på Ecuador. Vem annars har ansvar för hans välbefinnande? Han befinner sig trots allt på Ecuadors territorium, inte brittiskt. Så Ecuador har två val, om vi pratar om JA:s ev. behov av vård.

Oj... Nu blev det visst en självmotsägelse. Ecuadors territorium jag som trodde det var diplomatisk asyl (som också är politisk asyl). Men jag misstog mig visst. Är det Ecuadorianskt territorium så är det ju terroteriell asyl det är frågan om. Varför bråkar då UK + Sverige om det. Den typen av asyl godkänner de ju rakt av.

Citat:
1. Se till att han får den vård han behöver på ambassaden. Ta dit läkare, avancerad utrustning vid behov etc. Det går rent av att inhysa operationssal om man så skulle vilja. Allt går rent tekniskt, det handlar om beslut kring ekonomi och sen att planera och genomföra.
2. Sparka ut honom ur ambassaden så att lämnar Ecuadors territorium och söker brittisk allmän sjukvård. Han kommer inte att nekas, alternativt att han får vården i Sverige.

Så, just nu ligger ansvaret för vård på Ecuador och JA själv. Lämnar han ambassaden så hamnar det på UK eller Sverige. Det här är inte svårt att förstå!

Uppenbart har du extremt svårt att förstå även enkla och elementära saker. Tyder på en rubbad förmåga till att känna empati, ett annat namn är psykopati. Svårbehandlat men det går att behandla relativt bra om patienten är villig. Sök hjälp! FN har förstått, Ecuador och hela latinamerika, organisationer som arbetar för mänskliga rättigheter. En rad nobelpristagare ... och de flesta i denna tråden har alla förstått det elementära, självklara...
Citera
2016-03-26, 13:15
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guaponi
Och vari består skillnaden???

JA har beviljats asyl på politisk grund under Ecuadoriansk jurisdiktion. Han har inte beviljats territoriell asyl vilket de flesta (utom möjligtvis de som tror att vad någon gör i framtiden påverkar vad som faktiskt hände i historien) inser även utan att besserwissrar med hybris påpekar det.

Så här skriver ne.se om diplomatisk asyl:

Citat:
diplomaʹtisk asyl kan beviljas en politiskt förföljd person i en främmande stats ambassad, konsulat, örlogsfartyg etc. Diplomatisk asyl accepteras som regel endast i latinamerikanska stater.

Denna form av asyl tycks alltså inte vara relevant att acceptera i europa om den aktuella staten inte har förbundit sig till detta via avtal. Har Sverige anslutit sig till sådant avtal? UK har det inte enligt UK själva. I så fall kan denna typ av asyl helt enkelt bortses från av Sverige och UK.

Det här sa Ove Bring, professor emeritus i folkrätt vid Stockholms universitet och Försvarshögskolan, 2012 då JA tog sin tillflykt undan rättvisan in på Ecuadors ambassad:

Citat:
– Storbritannien borde ju ha sett till att han inte kliver in på en främmande ambassad och får skydd där, säger han.

Bring tycker också att det är förvånande att Ecuador tagit emot Assange överhuvudtaget.

De latinamerikanska länderna är visserligen generösa med diplomatisk asyl, att man tillåter folk ta skydd på deras ambassader, men det är en praxis som inte är annat än regionalt accepterad, säger han.

Enligt Ove Bring är inte ambassadområdet ecuadorianskt territorium, men det är skyddat diplomatiskt. Det innebär att brittisk polis inte kan ingripa på området. Å andra sidan kan inte Assange ta sig ifrån området heller.

Den bisarra situationen kan uppstå att han tvingas stanna och leva på ambassaden i åratal. Det finns sådana exempel tidigare i historien.

Han fick rätt angående den bisarra situationen.
Citera
2016-03-26, 13:19
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guaponi
Hur många varv ska du dra detta? Det har diskuterats (även av dig) tidigare. Diplomatisk asyl finns som begrepp i sydamerika. Sverige anser inte att det ska finnas lagstiftning om Diplomatisk asyl. Som skäl till att inte lagstifta anges att det är omöjligt att göra en lag som täcker in alla tänkbara scenarier. Däremot så anser Sverige att man i vissa situationer (ospecifikt) är skyldiga att skydda individer på sina ambassader och att det då ska hanteras pss (liknande sätt) som det hanteras av länder som idag tillämpar diplomatisk asyl.

Oj... Nu blev det visst en självmotsägelse. Ecuadors territorium jag som trodde det var diplomatisk asyl (som också är politisk asyl). Men jag misstog mig visst. Är det Ecuadorianskt territorium så är det ju terroteriell asyl det är frågan om. Varför bråkar då UK + Sverige om det. Den typen av asyl godkänner de ju rakt av.

Uppenbart har du extremt svårt att förstå även enkla och elementära saker. Tyder på en rubbad förmåga till att känna empati, ett annat namn är psykopati. Svårbehandlat men det går att behandla relativt bra om patienten är villig. Sök hjälp! FN har förstått, Ecuador och hela latinamerika, organisationer som arbetar för mänskliga rättigheter. En rad nobelpristagare ... och de flesta i denna tråden har alla förstått det elementära, självklara...

Enligt senare inlägg så har det visat sig att jag hade fel angående att det skulle vara Ecuadors territorium. Dock är det ett område som Ecuador ansvarar för, dvs ansvaret för JA:s välbefinnande måste ligga på Ecuador (och JA själv).

Dina personangrepp stärker inte dina argument, tvärtom.
Citera
2016-03-26, 13:47
Medlem
Citat:
Enligt senare inlägg så har det visat sig att jag hade fel angående att det skulle vara Ecuadors territorium. Dock är det ett område som Ecuador ansvarar för, dvs ansvaret för JA:s välbefinnande måste ligga på Ecuador (och JA själv).

Dina personangrepp stärker inte dina argument, tvärtom.

Har jag inte helt fel så är det din andra pudel någonsin i tråden och den första där du inte urskuldar den. Det ska du ha en eloge för! Map peronangrepp så se det mer som en spegel som reflekterar dina egna uttryck. Till största delen handlar det om saker som du objektivt har påstått i masspostningar och som är helt felaktigt och som du aldrig pudlat från. Dvs. Du har postat massvis med inlägg där du skyller på att anledningen till att JA inte blev förhörd den 1/9 2010 beror på saker han gjort långt senare. T.o.m många år senare. Du ser en sådan hänvisning som ett personangrepp men det är bara en objektiv reflektion av vad du påstått och fortfarande påstår (eftersom du ännu inte pudlat). Samma sak när det gäller vem som obstruerar förhör. Du har blivit länkad till fakta men du påstår ändå saker som går stick i stäv med dessa i masspostningar och påstår att du inte ljuger för att du fabulerar utan att ha läst den fakta du fått dig delgiven. Utan skam så fortsätter du att posta desinformation. Att påpeka det är inte personangrepp utan ett objektivt redovisande av vad du håller på med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in