2016-09-28, 09:05
Medlem
Ja en bland andra möjliga scenarion. Man får gärna varva det med hot utifrån, tänk DB/USA/KInas fastighetskris.
Senast redigerad av Taskigt 2016-09-28 kl. 09:07.
2016-09-28, 09:17
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Jo, ett hus för 3 miljoner i Portugal kostar 3 miljoner, att få för sig något annat är att blunda.

Den curlade generationen ser bara en månadskostnad framför näsan, inte vad den summa som saken egentligen kostade representerat i arbete.

För långa lågränteperioder förstör verkligen folks perspektiv.

Iphone 7k, "den är ju såååå billig bara 395/mån"

Volvo XC60 400k "den kostar bara 4495/mån "juh""
Om det är billigt eller inte beror dels på vad som ingår och hur långt avtalet löper.

Iphone brukar dock inte vara särskilt prisvärda oavsett avtal.

Om du vänder på det och envetet skall ha en Iphone. Hur länge dröjer det innan du vill byta upp dig? Vad kostar abonnemanget? Blir månadskostnaden lägre om du köper loss mobilen sedan tecknar abonnemang vid sidan av?
2016-09-28, 09:40
Medlem
Ufojesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oVERGROW
Säga vad man vill om Alliansen (framförallt deras och MPs horribla immigrationspolitik), men jävlar vad deras know-how saknas just nu gällande finanspolitiken. Givetvis kan alla möjliga problem,med S och MP-minoritetsregering, endast lösas mha högre skatter.

Alliansen var starkt bidragande till detta. Införa ett tak på fastighetsskatten? Vilken fantastisk idé!

Citat:
Ursprungligen postat av oVERGROW
Samtidigt anger UBS inte varför räntorna skulle gå upp, endast en riskfaktor om det de facto händer vilket jag kan hålla med om. Markant högre räntor skulle kunna utlösa ett prisfall, ser det inte hända inom snar framtid dock.

Citat:
Ursprungligen postat av Hillarybill
Mitt tips? Bostadsmarknaden kommer att börja dala när Ingves beslutar sig för att höja styrräntan över 1%.

Riksbankens inverkan på bolåneräntan är inte så stor som folk verkar tro. Det var prat om detta för ett par år sedan, men folk verkar ha fått selektivt minne.
2016-09-28, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johansvensson55
Glöm bostadsbubblan!
Finns inget sånt jag har hört det sen faraos tid den enda dippen jag minns är vid finans krisen och alla dom som köpte då är ganska klara idag.
Bostadspriserna ökar varje år inget säger att det ska gå ner,
Hade du gått efter din känsla så hade du kanske kunnat gjort några mill.
Du var inte född i början på nittiotalet?
2016-09-28, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eriks86
Vi har 160 000 i systemen som väntar på boendeplacering. Sedan följer anhöriginvandring på det. Invandringen har minskat i år men de negativa konsekvenserna av förra årets asylkaos har ännu inte hunnit påverka bostadsmarknaden, vilket den kommer göra rejält framöver.
Du verkar inte uppdaterad, går inte få hit anhöriga sedan juli i år .
2016-09-28, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Så Ericson lägger ned produktionen i mindre städer och det drabbar reklambyråer i Stockholm så hårt att det orsakar prisfall här, det är teorin?
Är ju så det fungerar i en ekonomi, eller du tror kanske att din el i Stockholm tillverkas i Gustavsberg, och träplankorna i dina köksdörrar är nersågade i Huddinge

All tillverkning sker långt ifrån Stockholm, i Stockholm finns bara låtsasjobb som endast har dessa jobb pga naturresurser långt långt i från Stockholm.
2016-09-28, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Iphone brukar dock inte vara särskilt prisvärda oavsett avtal.
Jo iPhone är prisvärd.
Jag tex köper bara Apple-produkter, BMW eller Mercedes, Miele och Electrolux, märkesjeans och märkeskläder osv..
Andra tycker att Dacia är prisvärd, byxor från Ullared en kinesmobil är prisvärd.
Allt underhåll på huset så köper jag de bästa produkterna , de bästa hantverkarna, är övertygad om att detta är ekonomiskt smartast i längden.
2016-09-28, 11:23
Medlem
HannaStjaernes avatar
Antar att UBS utspel postats här.
Vad har vi nu?
Ett stort antal extremt tunga bedömare som är eniga om att Sverige går mot en bostadskrasch.
Jag antar att det inte spelar någon roll för de belånade flashbackarna med skygglapparna på.
2016-09-28, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HannaStjaerne
Antar att UBS utspel postats här.
Vad har vi nu?
Ett stort antal extremt tunga bedömare som är eniga om att Sverige går mot en bostadskrasch.
Jag antar att det inte spelar någon roll för de belånade flashbackarna med skygglapparna på.
Kurtan har ju flera gånger sagt att utländska experter inte vet vad de snackar om, skulle va kul å veta vad svenne å kurtan jobbar med till vardags, hoppas de sitter som ekonomiska rådgivare för stora bolag så att all deras kunskap inte går förlorad.
2016-09-28, 11:49
Medlem
HannaStjaernes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Kurtan har ju flera gånger sagt att utländska experter inte vet vad de snackar om, skulle va kul å veta vad svenne å kurtan jobbar med till vardags, hoppas de sitter som ekonomiska rådgivare för stora bolag så att all deras kunskap inte går förlorad.
De vet ju att det är lugnt eftersom det inte finns något incitament för en krasch 😂
2016-09-28, 11:50
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Du verkar inte uppdaterad, går inte få hit anhöriga sedan juli i år .
Alla som kom före november får fritt ta in bidragsparasiter till släktingar, miljöpartiets krav på att stödja uppgörelsen. Så det kan komma flera hundratusen som anhöriginvandrare.
En av anledningarna till att bostadsmarknaden kommer krascha, 2018 är det slut på statsbidrag för asylparasiterna till mottagarkommunerna. Då skatte och avgiftshöjningar över hela landet.
Kombinera det med börsras och lågkonjuntur.

The Perfect Storm är på väg.
2016-09-28, 11:55
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Jo iPhone är prisvärd.
Jag tex köper bara Apple-produkter, BMW eller Mercedes, Miele och Electrolux, märkesjeans och märkeskläder osv..
Andra tycker att Dacia är prisvärd, byxor från Ullared en kinesmobil är prisvärd.
Allt underhåll på huset så köper jag de bästa produkterna , de bästa hantverkarna, är övertygad om att detta är ekonomiskt smartast i längden.
Jag köper telefon med bästa skärmen, bästa kameran, bäst batteritid och givetvis vattentät.

Halvtaskig hårdvara till ett överpris tackar jag nej till.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in