2016-09-27, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taskigt
Hur kan "betala kontant" för en vara betyda alla ägg i samma korg?
Du har betalat av det, glöm och gå vidare till nästa utmaning...

Ringde nu banken och lagt in en extra amortering på 300k. Om 10 månader dumpar jag in de sista 300k och blir fri.
Är jag dum nu? Min bostad i Sthlm köptes för 3milj och är idag "värd" 4,5-5milj. Kommer vara ganska tufft att slippa betala ränteräkningarna, hela 18000kr(1,69% enligt SBABs hemsida) om året som jag istället kan lägga i spargrisen.

Investerar du pengarna istället för amorterar så måste du få en avkastning som är högre än 1,69% för att gå plus (och skatten på ett ISK)... Över tid bör inte det vara något problem. Finns portföljer som ger ca samma avkastning som börsen (7-8%/år) men med betydligt lägre standardavvikelse. Läs på om tex Golden Butterfly portfpolio innan du bestämmer dig för att börjar amortera.
2016-09-27, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Jag har inget speciellt på inköpslistan. Huset i portugal gick på 3 mille så det tar nog ett par år innan jag gör någon större investering igen. Eventuellt en större båt om något år. Det lär gå på minst en mille som dessutom garanterat kommer minska i värde.
Båt för en mille, hus i Portugal för tre mille, man kan nästan tro att du jobbar i oljan som mig men klart med ett par mille i lån så hade det varit otroligt om du inte ägde hus och båtar.
2016-09-27, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waraahbe
https://www.youtube.com/watch?v=4xn9jLy_TB4#t=0m54s

Är ingen av er orolig över att Donald Trump säger att vi har en massiv finansiell bubbla.
Nu behöver ni inte grilla mig för att jag citerar Mr Trump.

Om en liknande eller värre kris kommer, vilket verkar troligt närmsta åren, hur tror ni sverige kommer kunna hantera en massiv kris? Med svagt styre. Jag skulle vara orolig om jag var kraftigt belånad som en stor del av befolkningen är. Nästa finanskris kommer att spräcka bubblan och den kan vara här inom en 6månaders period (ej osannolikt).

Deutsche konkar, Trump vinner, Brexit blir jobbigare än väntat.

Samtidigt som Sverige styrs av ett gäng höns som springer fram och tillbaka och ropar Hen!

Skulle göra sig bra som komedi på bio, om det inte vore för att det är på riktigt.
2016-09-27, 14:25
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waraahbe
https://www.youtube.com/watch?v=4xn9jLy_TB4#t=0m54s

Är ingen av er orolig över att Donald Trump säger att vi har en massiv finansiell bubbla.
Nu behöver ni inte grilla mig för att jag citerar Mr Trump.

Om en liknande eller värre kris kommer, vilket verkar troligt närmsta åren, hur tror ni sverige kommer kunna hantera en massiv kris? Med svagt styre. Jag skulle vara orolig om jag var kraftigt belånad som en stor del av befolkningen är. Nästa finanskris kommer att spräcka bubblan och den kan vara här inom en 6månaders period (ej osannolikt).
Istället för att avförda Trump som en pajas så är jag villig att behandla honom som vilken expert som helst.

Fram med logiken och resonemanget så kan vi diskutera saken.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-ice
Investerar du pengarna istället för amorterar så måste du få en avkastning som är högre än 1,69% för att gå plus (och skatten på ett ISK)... Över tid bör inte det vara något problem. Finns portföljer som ger ca samma avkastning som börsen (7-8%/år) men med betydligt lägre standardavvikelse. Läs på om tex Golden Butterfly portfpolio innan du bestämmer dig för att börjar amortera.

Vissa ser gärna trygghet framför maximal vinst, jag vet att det kan låta helt galet men en del människor fungerar så, och ofta är det dessa människor som måste dra upp killen som hade för bråttom bakom nästa kurva när det gick lite för fort.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Deutsche konkar, Trump vinner, Brexit blir jobbigare än väntat.

Samtidigt som Sverige styrs av ett gäng höns som springer fram och tillbaka och ropar Hen!

Skulle göra sig bra som komedi på bio, om det inte vore för att det är på riktigt.

Lär väl bli en bra film om 20 år. Hur bubblan byggdes upp och hur vårt samhälle tog enormt med stryk när den sprack.
Senast redigerad av Waraahbe 2016-09-27 kl. 14:28.
2016-09-27, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-ice

Den gubben på FB som handlar på börsen och får avkastning på 7% i snitt under en 20 års period ska jag börja kalla för duktig. Sådana existerar knappt, inte ens utanför FB. Varför jag tar 20år är för att jag tycker att man måste ta med minst en börskrasch i ekvationen. Att man har gått med 7-20% sedan 2008 betyder absolut ingenting. Jag har sett en hel del som förvandlade några få miljoner till 10-15 under en 10-20års period för att nästa dag förlora precis allt. Börsen tar från de flesta och ger till de ytterst, ytterst få
2016-09-27, 14:40
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Båt för en mille, hus i Portugal för tre mille, man kan nästan tro att du jobbar i oljan som mig men klart med ett par mille i lån så hade det varit otroligt om du inte ägde hus och båtar.

Det är inte så jäkla dyrt. Jag betalar under 1k per lånad mille i månaden eftersom jag kan baka in det i svenska bostadslånet. Hade jag lånat i en portugisisk bank skulle det blivit betydligt dyrare. Driftkostnaderna i Portugal är betydligt lägre än Sverige dessutom täcks de av att jag hyr ut det en del så kostnaden är noll. Har inte ägt det ett helt år än så vi får summera längre fram. Min nuvarande båt är värd betydligt mindre än en mille och en uppgradering ligger minst 2 år fram. Båtplats skötsel och prylar till den kostar betydligt mer än kreditkostnaden.
2016-09-27, 14:49
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Den gubben på FB som handlar på börsen och får avkastning på 7% i snitt under en 20 års period ska jag börja kalla för duktig. Sådana existerar knappt, inte ens utanför FB. Varför jag tar 20år är för att jag tycker att man måste ta med minst en börskrasch i ekvationen. Att man har gått med 7-20% sedan 2008 betyder absolut ingenting. Jag har sett en hel del som förvandlade några få miljoner till 10-15 under en 10-20års period för att nästa dag förlora precis allt. Börsen tar från de flesta och ger till de ytterst, ytterst få
Nu har jag inte fört någon exakt statistik. Men de gånger jag tömt sparandet (vanligtvis i samband med fastighetsköp) så har jag cashat ut vinst på nästan alla fonder och aktier. I alla fall betydligt mer vinster än förluster genom åren.
7-20% per år är förstås tveksamt om jag fått även om enstaka år gett över 20%. Andra år har ju gett noll.
2016-09-27, 14:49
Medlem
Citat:
Det är inte så jäkla dyrt. Jag betalar under 1k per lånad mille i månaden eftersom jag kan baka in det i svenska bostadslånet. Hade jag lånat i en portugisisk bank skulle det blivit betydligt dyrare. Driftkostnaderna i Portugal är betydligt lägre än Sverige dessutom täcks de av att jag hyr ut det en del så kostnaden är noll. Har inte ägt det ett helt år än så vi får summera längre fram. Min nuvarande båt är värd betydligt mindre än en mille och en uppgradering ligger minst 2 år fram. Båtplats skötsel och prylar till den kostar betydligt mer än kreditkostnaden.
Kommer nog fixa mig ett boende lite närmre än Phuket i framtiden men blir nog gran canaria (bra väder när vi har vinter i Sverige), men får se.
2016-09-27, 14:55
Medlem
Citat:

Jo, ett hus för 3 miljoner i Portugal kostar 3 miljoner, att få för sig något annat är att blunda.

Den curlade generationen ser bara en månadskostnad framför näsan, inte vad den summa som saken egentligen kostade representerat i arbete.

För långa lågränteperioder förstör verkligen folks perspektiv.

Iphone 7k, "den är ju såååå billig bara 395/mån"

Volvo XC60 400k "den kostar bara 4495/mån "juh""
2016-09-27, 14:56
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Kommer nog fixa mig ett boende lite närmre än Phuket i framtiden men blir nog gran canaria (bra väder när vi har vinter i Sverige), men får se.
Anledningen till att jag valde Portugal är att det är väldigt bra skattemässigt. Planerar du att pensionera dig i närtid så är skatten på tjänstepension noll. Svensk garantipension schablonbeskattas. Kan vara bra att ha i åtanke. I sverige kan man dessutom löneväxla maximalt de sista åren för att sedan ta ut det skattefritt efter pension. Det kanske går att göra något liknande i Norge.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in