Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-28, 00:22
  #1
Medlem
Hej! Denna tråd är tänkt som stöd till andra som har samma problem/symptom.

Jag har haft småproblem med hjärtklappning och att mitt hjärta slår oregelbundet stundtals. Jag är en vältränad kille. Brukar inte gå till läkaren över småsaker. Är fullt påläst på arytmi/hjärtklappning för jag haft det så mycket men inte sett någon tråd om hur det gått tillväga på sjukhuset. Fick extrem hjärtklappning för några dagar sedan som höll i sig och det var första gången jag faktiskt trodde att det var ngt fel på hjärtat och inte bara stress. Jag kunde känna någon typ av trippelslag och blev helt svinfärdig. Bokade därför tid på vårdcentralen dagen efter.

Kommer in till vårdcentralen och hjärtat drar iväg i 110 slag per minut, oregelbundna slag och detta händer samtidigt som EKGn. Läkaren blir helt förvirrad och har ingen aning om hur hon ska tolka EKGn (ingen på vårdcentralen kunde hjälpa henne), så hon skickar mig till till Akuten.

Första AT-läkaren som kommer in ser smått panikslagen ut. Sätter mig i en ny EKG och frågar hur jag mår... Blir satt under övervakning. Sjuksköterskor kommer in med 20 minuters intervaller och frågar hur jag mår för det ser inte bra ut. "De tror att jag har en blodpropp".
Samtliga tester kommer tillbaka negativa och läkaren ringer till en kardiolog för ingen fattar ngt. Kardiologen tittar på EKGn och säger att man inte "gör något" åt detta... Och EKGn ser helt sjuk ut. Hjärtat ser ut att slå quadslag ibland (4 slag). Min pappa sitter ijämte och är sjukt orolig. Jag är dock helt lugn det är bara hjärtat som vägrar komma i takt. Detta är som värst när jag ligger på rygg.

Läkarna ville övervaka mig över natten för nu har jag haft detta i över 48 timmar (med några stundtals avbrott). Men som sagt... Trots att jag har helt SJUKA resultat från EKG har jag enligt dom ett helt fullt frist hjärta. Ingen medicinering... Ingen kardiolog som tittar närmare på det. Kan uppdatera om något nytt händer eller om någon undrar över något! Tror dock inte jag kommer få något utskrivet eller en diagnos av något slag.

Enligt läkarna är det stress... Men jag känner mig inte stressad då allt i livet går som det ska och jag inte stressar upp mig över småsaker...
Citera
2016-09-28, 00:50
  #2
Medlem
Toyye32s avatar
Kanske panikångest?
Hade sjukt konstiga hjärtklappningar trodde jag höll på att få en hjärtattack (är själv ung och vältränad). Höll på att svimma en gång och varje gång jag åkte in på akuten sa de stress. Till sist fick jag diagnosen panikångest
Citera
2016-09-28, 00:52
  #3
Medlem
Hegamons avatar
Det har inget att göra med ditt användarnamn? Något måste gjort du fått hjärtklappningen. Det kan vara för mycket alkohol, för mycket kaffe. Det kan vara kroppen som producerar för mycket stresshormon iom obalans på exempelvis blodsocker.

Om det börjat hastigt skulle jag anta att det slutar också inom två veckor. Men vad vet jag. Jag hade en hel del konstiga liknande problem. Lösningen blev ingen alkohol, inte för mycket kaffe. Och så kan tydligen ett lågt blodsocker (exempelvis om du äter godis) så får du hjärtklappning efteråt då blodsockret sjunker och kroppen börjar frigöra stresshormoner som får hjärtat att slå. Det är egentligen lågt blodsocker + stress = hjärtklappning vid fall eftersom kroppen då kan frigöra vissa "stresshormon"-ämnen.

Det kan också vara allergi. Jag får mycket dubbelslag av tomater.... Alltså tänk igenom vad du tror orsakat hjärtklappningen och undvik det....

Jag drack för mycket kaffe innan jag skulle till läkaren och kolla hjärtat. Kände mig skakig. Och stressad. På EKG:t hoppade hjärtat bra konstigt..
Men det var alltså bara jag som druckit för mycket alkohol under för lång period, kaffe och så lite stress på det, så reagerar tydligen hjärtat bra skumt..

Ovan förklaring på blodsocker + stress = frigörande av stresshormon i stora mängder = hjärtklappning. Är egentligen en förklaring till varför många får hjärtklappning på natten då dom druckit alkohol. Allt enligt läkaren jag pratat med om saken.

Nu är allt bra igen. Men det tog ganska många veckor innan det blev helt okej.
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2016-09-28 kl. 01:02.
Citera
2016-09-28, 02:28
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det har inget att göra med ditt användarnamn?...

Haha... Jag förstår att du tror det men när jag valde användarnamn hade jag dr alban i huvudet . Inga droger, ingen alkohol sen sommaren, tränar dagligen. Jag förstår vad du menar med att något triggar detta men jag är bara förvirrad... Jag känner mig helt lugn har normal puls och dricker ett glas vatten och plötsligt Slår hjärtat dubbelt.. Kanske bara jsg som är överkänslig men kände att det var lika bra att kolla upp det en gång för alla. Troligtvis blir det så att jag får leva med det bara! Tack för beskrivningen av din situation också!
Citera
2016-09-28, 02:30
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toyye32
Kanske panikångest?
Hade sjukt konstiga hjärtklappningar trodde jag höll på att få en hjärtattack (är själv ung och vältränad). Höll på att svimma en gång och varje gång jag åkte in på akuten sa de stress. Till sist fick jag diagnosen panikångest

Jag trodde också att det var det men jag är helt lugn... Hjärtklappningen irriterar mig bara (förutom den natten) och håller mig vaken när jag är trött och vill sova!
Citera
2016-09-28, 08:08
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nococaine
Jag trodde också att det var det men jag är helt lugn... Hjärtklappningen irriterar mig bara (förutom den natten) och håller mig vaken när jag är trött och vill sova!

Hej TS. Hoppas du mår bättre idag. När jag läste din story tänkte jag direkt på VES (ja jag arbetar inom sjukvården), men eftersom det är lite krångligt att förklara så kastar jag in en länk som jag hoppas kan vara till hjälp.
Har fö drabbats av detta själv några gånger, och då alltid på natten vilket är mkt frustrerande men som sagt inte farligt. Hade även bandspelar-EKG under en period men det visade ingen bakomliggande sjukdom- det är hjärtat som får damp bara.
Hoppas länken funkar nu o lycka till


http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=2301
Citera
2016-09-28, 11:25
  #7
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nococaine
Kanske bara jsg som är överkänslig men kände att det var lika bra att kolla upp det en gång för alla. Troligtvis blir det så att jag får leva med det bara! Tack för beskrivningen av din situation också!

Kan vara retledningssystemet till hjärtat (nervtrådar) dvs vissa kroppsställningar får nervtrådarna att go bananas. Det går att fixa genom ett enklare kirurgiskt ingrepp. Kirurgen bränner bort dom felaktiga nervtrådarna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback