2016-09-23, 18:28
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag har kopior på utredningen med förhör och anteckningar f. o. m. då den startade i december 1948 samt under åren 1949, 1950, 1951 och 1952. Förhören är förstås med föräldrarna men även men annan släkt, vänner och grannar.

Är det detta du har fått läsa?

Ja det är det nog. Dom plockade ut valda delar.
Citera
2016-09-23, 18:31
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raven666
Tror du att det handlar om sådant som systern sagt, med tanke på hennes ålder, som är hemligstämplade?

Jag vet inte men det handlar om sånt som nu levande personer kan bli kränkta av.
Citera
2016-09-23, 18:35
Medlem
Crime-boys avatar
Jag pratade även med en polis vars pappa deltog i spaningarna efter Viola. Han hade också sparat förhören.
Citera
2016-09-23, 19:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kan ha varit samma saker.

Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Ja det är det nog. Dom plockade ut valda delar.

Okey då kan det ha varit samma som du fick läsa och som jag fick.
Citera
2016-09-23, 19:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hur många är i livet 2016?

Citat:
Jag vet inte men det handlar om sånt som nu levande personer kan bli kränkta av.

Hur många av dessa personer som blev förhörda av polisen är i dag 2016 fortfarande i livet? Snart 68 år har ju nu gått. Förutom lillasystern förstås.
Citera
2016-09-23, 19:34
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Hur många av dessa personer som blev förhörda av polisen är i dag 2016 fortfarande i livet? Snart 68 år har ju nu gått. Förutom lillasystern förstås.

Ja det kan ju inte vara många? Men dom lär inte släppa den en minut före.
Citera
2016-09-23, 20:18
Medlem
Raven666s avatar
Citat:

Klasskamrater och vänner till både Viola och lillasystern, samt arbetskamrater till Viola. Kanske inte så många, men några blir det säkert.
Citera
2016-09-24, 15:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bl. a. yngre arbetskamrater till Viola.

Citat:
Klasskamrater och vänner till både Viola och lillasystern, samt arbetskamrater till Viola. Kanske inte så många, men några blir det säkert.

Det har du ju rätt i.

Klasskamrater både till Viola och framför allt till lillasystern. Dessutom yngre arbetskamrater till Viola.
Citera
2016-09-24, 20:45
Medlem
Raven666s avatar
Lite statistik, tankar och funderingar

Jag vet att intresset för den här tråden är stort. Kanske sitter det någon och läser som också vet en del men som inte skrivit något än. Då hoppas jag hen vill hoppa in i diskussionen. För att sätta lite fart har jag plitat ner en del funderingar ikväll. Inget nytt under solen men kanske kan det leda till nya intressanta inägg?

Mord. Om Viola Widegren blev mördad har jag svårt att se att det skulle ha varit någon utanför familjekretsen som är skyldig. 70 % av alla mord sker sker inom familjen eller den närmaste bekantskapskretsen, bara 15 procent begås av någon för offret obekant. (Källa: svenskpolis.se - en tidning från polisen.) Sannolikheten att hon skulle träffat på någon obekant måste vara mindre än en ‰ - närmast försumbar tror jag att de allra flesta skulle säga. Fadern och styvmodern friades emellertid från misstankar (och jag tänker inte spekulera något mer om det i detta inlägg).

Självmord. Om Viola Widegrens tog livet av sig. Vilket/vilka sätt skulle vara troligast? Det vanligaste metoden i Sverige är förgiftning (nästan var tredje), men den torde vi kunna avfärda helt i detta fall eftersom det borde vara ett planerat självmord om den metoden används. Då borde också kroppen ha hittats kan man tycka. På fjärde plats i statistiken kommer drunkning som det har spekulerats i när det gäller Viola. 8,6 % av självmorden i Sverige mellan 1995 och 2004 skedde med denna metod. Vanligtvis har personen ätit sömnmedel för att underlätta proceduren (alltså förgiftat sig). (Källa: wikipedia) Om Viola tog livet av sig är det väl ändå den troligaste metoden eftersom ingen kropp hittats, eller finns det något annat sätt som jag inte tänkt på?

Död genom olycka. När det gäller den möjligheten är det svårt att börja leta statistik. Vad skulle kunna vara troligt? Att hon trots allt gav sig ut på Faxälven för att komma över på andra sidan och hamnade i vattnet och under isen. (Något som jag själv visserligen har svårt att tro på.) Hon har förvirrat sig ut i skogen, eller på någon ödslig skogsväg, och frusit ihjäl. Borde inte något spår av henne så småningom ha dykt upp då? Det är väl högst troligt. Jag har i ett inlägg för länge sedan skrivit att om man går ner sig i en blötmyr så kan man försvinna utan att ett spår syns. Men hur troligt är det i början av december? Närmast helt osannolikt, enligt min mening. Dödad av ett djur ute i skogen? Björnar har gått i idé vid den här tiden på året, vargar var ytterst sällsynta i dessa trakter vid denna tid. Älgar kan givetvis döda, liksom lodjur men något spår borde ha återfunnits då också - en sko eller ett klädesplagg. Kan hon (gråtande?) ha förirrat sig ut (mitt) på vägen och blivit påkörd? Då borde väl föraren ha kört henne till sjukhus kan man tycka men om hen uppräckte att hon var död eller avled efter en stund i bilen kan det ju fört med sig ett annat handlande. Då kanske hen i panik gjort sig av med kroppen för att undvika straff. En vak under en landsvägbro skulle ju kunna få en kropp att försvinna då. Då ska en person ha hållit tyst om det här under resten av sitt liv och fortfarande om hen är i livet. Ja, vem vet. Det går att spekulera i evigheter på dylika teman. Men jag har en tanke till om just detta; eftersom det började snöa ordentligt någon dag senare så torde spåren av trafikolycka ha kunnat bli helt utplånade.

Rymning - planerad eller spontan. Jag presenterade ett fantasifullt scenario för bara någon vecka sedan på detta tema, inlägg #1333. Därför skriver jag inte mer om det denna gång. Vill bara än en gång betona att det var och är en ytterst spekulerande fantasi från min sida. Jag tror personligen på olycksteorin och att Viola Widegren var död redan samma kväll som de sista spåren finns efter henne.

Men vad tror alla ni andra?
Citera
2016-09-24, 21:32
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Jag pratade även med en polis vars pappa deltog i spaningarna efter Viola. Han hade också sparat förhören.

Är det polisen Christer Johansson, vars far var hundförare och sökte efter Viola? Intervjun i två delar finns på Sveriges Radio, P3/P4 Dokumentär. Där finns också intervjun med Janne Sundin från 1988.

Christer Johanssons farbror var också polis, men var nog inte så delaktig i Violafallet.
Citera
2016-09-24, 22:32
Medlem
Pajosvs avatar
Nu har jag även läst hela Anna-Maria Stawrebergs "Viola-artikel" i Brott vi minns från 2010. Sedan tidigare har jag läst Carl Olof Bernhardssons Viola-artikel i Brottets krönika, Klas Kohlströms dito i NKK 2000 samt Ingmar Norléns artikel i sin bok Mata Hari och andra spioner, mördare och bedragare.

De jag "sätter högst" är naturligtvis Bernhardssons och därefter Kohlströms artiklar, följt av Ingmar Norlén och sist Anna-Maria Stawreberg.

Det verkar som om Anna-Maria Stawreberg inte "läst på" så mycket. Hon tar några gånger upp det där med att föräldrarna väntade med att anmäla Violas försvinnande. Hon skriver ex:

"Varför föräldrarna väntade så länge med att anmäla hennes försvinnande är dock fortfarande en gåta."

"Men på polisens fråga om varför han väntade så länge med att polisanmäla vad som hänt hade Carl Widegren inget svar."

Sedan skriver hon dock:

"En förklaring till varför han väntade med att anmäla hennes försvinnande kan ha varit skammen över att han hade tappat humöret och gett Viola en örfil.”

Inte med ett ord nämner hon hur Carl Widegren kämpade med att bli rentvådd. Några gånger nämner hon att att Carl Widegren var illa omtyckt av många.

”För att få ett slut på det ständiga pratet om att han själv skulle berövat sin dotter livet, fordrade Widegren att samtliga ställen som ortsbor utpekat som gravplatser skulle grävas upp.”

”På Widegrens första klagomål svarade Rudström att det skulle bli orimligt dyrt att gräva på alla de utpekade ställena - ”gräver vi på ett ställe vi gräva på alla.”

”Widegren ännu inte sänt in ett formellt tillstånd för polisen att få gräva på hans mark, men ett sådant kom.”

”Fem år tidigare hade Widegren skrivit till landsfogden och uttryckligen bett om att alla utpekade ställen skulle grävas upp.”

”Att gräva under ett befintligt hus, med risk för ras och därmed ytterligare kostnader, en helt annan. Bara att utrymma en vinterfyll lada var ett ofantligt arbete, och att härbärgera kreaturen under tiden var heller ingen enkel sak. Widegren erbjöd sig då i vredesmod att slakta djuren, bara det blev grävt.”

I slutet av Brottets Krönika om Viola resonerar Janne Sundin:

"Widegrens dröjsmål med att anmäla dotterns försvinnande har av många betecknats som ett graverande bevis mot honom. Enligt vår uppfattning är det väl snarare naturligt, att han betett sig så. En flicka, som inte är barn längre utan en fullt utvecklad kvinna, kommer hem och får stryk på ett för henne förnedrande sätt, varefter hon rusar ut från hemmet. I ett sådant fall försöker nog föräldrarna hålla tyst i det längsta. De hoppas att hon skall komma tillbaka, och gör hon det, ja då behöver ju ingen utomstående få reda på en tråkig historia."

För mig personligen är det egentligen inget konstigt med att det dröjde några få dagar innan Widegren polisanmälde försvinnandet. Viola var trots allt nära vuxen och hade arbete på annan ort. Givetvis hoppades föräldrarna på att hon skulle ge sig till känna inom någon eller några dagar.

Så har jag tänkt om just detta…
Citera
2016-09-24, 22:55
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Lite statistik, tankar och funderingar

Jag vet att intresset för den här tråden är stort. Kanske sitter det någon och läser som också vet en del men som inte skrivit något än. Då hoppas jag hen vill hoppa in i diskussionen. För att sätta lite fart har jag plitat ner en del funderingar ikväll. Inget nytt under solen men kanske kan det leda till nya intressanta inägg?

Mord. Om Viola Widegren blev mördad har jag svårt att se att det skulle ha varit någon utanför familjekretsen som är skyldig. 70 % av alla mord sker sker inom familjen eller den närmaste bekantskapskretsen, bara 15 procent begås av någon för offret obekant. (Källa: svenskpolis.se - en tidning från polisen.) Sannolikheten att hon skulle träffat på någon obekant måste vara mindre än en ‰ - närmast försumbar tror jag att de allra flesta skulle säga. Fadern och styvmodern friades emellertid från misstankar (och jag tänker inte spekulera något mer om det i detta inlägg).

Självmord. Om Viola Widegrens tog livet av sig. Vilket/vilka sätt skulle vara troligast? Det vanligaste metoden i Sverige är förgiftning (nästan var tredje), men den torde vi kunna avfärda helt i detta fall eftersom det borde vara ett planerat självmord om den metoden används. Då borde också kroppen ha hittats kan man tycka. På fjärde plats i statistiken kommer drunkning som det har spekulerats i när det gäller Viola. 8,6 % av självmorden i Sverige mellan 1995 och 2004 skedde med denna metod. Vanligtvis har personen ätit sömnmedel för att underlätta proceduren (alltså förgiftat sig). (Källa: wikipedia) Om Viola tog livet av sig är det väl ändå den troligaste metoden eftersom ingen kropp hittats, eller finns det något annat sätt som jag inte tänkt på?

Död genom olycka. När det gäller den möjligheten är det svårt att börja leta statistik. Vad skulle kunna vara troligt? Att hon trots allt gav sig ut på Faxälven för att komma över på andra sidan och hamnade i vattnet och under isen. (Något som jag själv visserligen har svårt att tro på.) Hon har förvirrat sig ut i skogen, eller på någon ödslig skogsväg, och frusit ihjäl. Borde inte något spår av henne så småningom ha dykt upp då? Det är väl högst troligt. Jag har i ett inlägg för länge sedan skrivit att om man går ner sig i en blötmyr så kan man försvinna utan att ett spår syns. Men hur troligt är det i början av december? Närmast helt osannolikt, enligt min mening. Dödad av ett djur ute i skogen? Björnar har gått i idé vid den här tiden på året, vargar var ytterst sällsynta i dessa trakter vid denna tid. Älgar kan givetvis döda, liksom lodjur men något spår borde ha återfunnits då också - en sko eller ett klädesplagg. Kan hon (gråtande?) ha förirrat sig ut (mitt) på vägen och blivit påkörd? Då borde väl föraren ha kört henne till sjukhus kan man tycka men om hen uppräckte att hon var död eller avled efter en stund i bilen kan det ju fört med sig ett annat handlande. Då kanske hen i panik gjort sig av med kroppen för att undvika straff. En vak under en landsvägbro skulle ju kunna få en kropp att försvinna då. Då ska en person ha hållit tyst om det här under resten av sitt liv och fortfarande om hen är i livet. Ja, vem vet. Det går att spekulera i evigheter på dylika teman. Men jag har en tanke till om just detta; eftersom det började snöa ordentligt någon dag senare så torde spåren av trafikolycka ha kunnat bli helt utplånade.

Rymning - planerad eller spontan. Jag presenterade ett fantasifullt scenario för bara någon vecka sedan på detta tema, inlägg #1333. Därför skriver jag inte mer om det denna gång. Vill bara än en gång betona att det var och är en ytterst spekulerande fantasi från min sida. Jag tror personligen på olycksteorin och att Viola Widegren var död redan samma kväll som de sista spåren finns efter henne.

Men vad tror alla ni andra?

Bra skrivet och med trovärdiga argument.

Polisen Janne Sundin trodde dock mest på självmord.

Så här resonerar han i Brottets Krönika:

"Personligen hyser jag den uppfattningen att hon begått självmord och att hon dränkt sig i Faxälven, men att kroppen fastnat någonstans - i rötter eller bråte - så att den inte kan flyta upp.

Violas ålder, sjutton år, tas ibland för bevis att hon inte tagit sitt eget liv. Endast äldre människor begår självmord, menar man. Violas sinne var inte sådant, säger andra. Åldern har enligt mitt förmenande ingen större betydelse, inte en människas läggning heller för den delen. En sjuttonårings känsloliv är så skiftande att vad som helst kan hända. Det finns många fall där ungdomar begår självmord, ja till och med små barn har tagit livet av sig.

Jag tror nämligen till motsats till några andra, att Viola var ett gott barn, fastän hon av påtvingade yttre omständigheter till slut begick en förtvivlad handling.

Bilden av en ung och slutligen olycklig dotter, som övergivit sitt hem, där hon blivit omilt behandlad, har från första stund gripit mig djupt och under alla dessa år sporrat min vilja att hjälpa henne, slutar kommissarie Sundin."

Det fetmarkerade undrar jag litet över. "Var ett gott barn"? Viola framställs oftast som glad, snäll och god. Man Sundin kanske syftade på något annat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in