2016-09-25, 16:55
Medlem
Doleos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Det är inte alls ovanligt att läkare skriver ut bensodiazepiner som ''komplement'' till SSRI/SNRI, då dessa mediciner i många fall inte är tillräckliga. Jag tycker inte att det är negativt per se, eftersom den här sortens lugnande fungerar väldigt bra som vid behovs-medicin för många och på det sättet kompletterar SSRI/SNRI.

Men enligt min erfarenhet är vissa läkare dåliga på att informera sina patienter om riskerna med bensodiazepiner. Ibland har jag fått intrycket att de själva saknar nödvändig kunskap om benso. Jag har fått rekommendationer av naiva läkare gällande hur de här tabletterna ska användas som har gått emot mitt bättre vetande. Typ: ''Nej, nej. Det är ingen fara. Du kan äta (insert namn på valfri benso i hyfsat hög dos) i xx antal veckor och klippa rakt av utan några problem alls.''

Och ja, jag håller med dig i dina synpunkter på hur dåligt psykiatrin fungerar i Sverige. Jag har själv erfarenhet av det.

Jag har följt din tråd sedan starten nu och tycker att du verkar vara en sympatisk person. Du uttrycker dig väl i skrift och verkar ha en ärlig vilja att ta dig ur ditt läkemedelsberoende. Jag hoppas att det går bra och att du tar dig igenom det här.

Mvh
Tack för de orden, de värmer.

Det är helt sjukt hur okunniga vissa läkare är när det gäller bensodiazepiner, jag menar att klippa rakt av, efter en längre tids brukande, kan vara livsfarligt. Som tur är hör inte min läkare till den sorten, men som sagt, han går i pension i November.

Visst, jag fungerade bättre med kombinationen SSRI och Xanor Depot, men 9 års dagligt bruk av bensodiazepiner, gör ju att man blir beroende. Att hitta en ny läkare som skulle skriva ut den kombinationen av mediciner är i princip omöjligt nuförtiden. Så jag har inget annat val än att trappa ut bensodiazepinerna, jag har redan upplevt en "cold turkey", en fruktansvärd upplevelse, så jag fortsätter tappert att trappa ner, fastän jag mår riktigt dåligt. Jag kommer inte ens ihåg längre när jag fick en hel natts sömn, vilket innebär att min kropp är försatt i ett ständigt stresstillstånd. Jag undrar hur länge mitt 59-åriga hjärta orkar med.
Citera
2016-09-25, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doleo
Tack för de orden, de värmer.

Det är helt sjukt hur okunniga vissa läkare är när det gäller bensodiazepiner, jag menar att klippa rakt av, efter en längre tids brukande, kan vara livsfarligt. Som tur är hör inte min läkare till den sorten, men som sagt, han går i pension i November.

Visst, jag fungerade bättre med kombinationen SSRI och Xanor Depot, men 9 års dagligt bruk av bensodiazepiner, gör ju att man blir beroende. Att hitta en ny läkare som skulle skriva ut den kombinationen av mediciner är i princip omöjligt nuförtiden. Så jag har inget annat val än att trappa ut bensodiazepinerna, jag har redan upplevt en "cold turkey", en fruktansvärd upplevelse, så jag fortsätter tappert att trappa ner, fastän jag mår riktigt dåligt. Jag kommer inte ens ihåg längre när jag fick en hel natts sömn, vilket innebär att min kropp är försatt i ett ständigt stresstillstånd. Jag undrar hur länge mitt 59-åriga hjärta orkar med.

Hoppas verkligen det går bra för dig. Du har kommit långt nu, vet hur jobbigt det är men det är bara att härda. Kör schemat som du kör så kommer det gå finemang.

mvh
Citera
2016-09-25, 18:28
Medlem
Doleos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreshToDeath
Hoppas verkligen det går bra för dig. Du har kommit långt nu, vet hur jobbigt det är men det är bara att härda. Kör schemat som du kör så kommer det gå finemang.

mvh
Tack för de uppmuntrande orden.
Citera
2016-09-25, 18:36
Medlem
Citat:
Tack för de uppmuntrande orden.

Håll huvudet högt , det här klarar du.
Citera
2016-10-17, 06:08
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Hur går det för dig, Doleo? Känner du för att uppdatera tråden lite?
Citera
2016-10-18, 07:41
Medlem
Doleos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Hur går det för dig, Doleo? Känner du för att uppdatera tråden lite?
Det går upp och ner, jag finner det väldigt svårt att släppa den sista milligrammen Alprazolam, eftersom den slår alla bensodiazepiner när det gäller akut ångest. Jag var nere på 0,5 mg i en vecka, men så dök nån "skit" upp och jag ökade till 1 mg. Sömnlösheten höll på att göra mig tokig, men nu får jag mina Lergigan utskrivet av min läkare, den enda jävla medicinen som hjälper mig att sova, en receptbelagd antihistamin.

Så på måndag är det dags att sänka till 0,5 mg igen, jag har potent Diazepam och mina Lergigan, det är nu eller aldrig.

Jag har inte använt några andra droger som t.ex opioider på länge, och ingen alkohol på 7 månader förutom 2 glas öl vid ett tillfälle och 2 glas vin vid ett annat. Jag har inget sug efter alkohol, vinet gjorde mig bara trött och slö.

Så även om det går förbannat långsamt, så är mitt syfte att sluta helt med bensodiazepiner.
Senast redigerad av Doleo 2016-10-18 kl. 07:45.
Citera
2016-10-19, 09:23
Medlem
Doleos avatar
Så jag tog inte Lergigan igår kväll, så jag vaknade upp runt 02:30. Istället för att stressa upp mig över att behöva vara sömnlös, bestämde jag mig för att göra tvärtom. Jag gick upp satte på ljuset, gick ut i köket och fixade kaffe, drack två muggar och tittade på TV i ca 2 timmar. Sen gick jag och la mig, somnade direkt och vaknade runt 7:30 i morse.

När jag vaknade tänkte jag varför vänta tills på måndag att sänka dosen Alprazolam till 0,5mg, jag börjar idag istället. På något sätt handlar det om att bryta mönster, det är inte lätt, det är omöjligt att vara fullt medveten om ens eget beteende hela tiden. Men jag har märkt att mitt medvetna "jag" är starkare precis efter att ha sovit. Så idag börjar den näst sista etappen fråm 1mg Alprazolam till 0,5mg.

Planen är att ta bort den sista dosen Alprazolam, antingen nästa onsdag eller onsdagen därpå. Jag följer fortfarande Ashtons Manual, eller försöker iaf. Sedan kommer den långsamma nedtrappningen av Diazepam, men det får jag ta då, nu gäller det att sluta med Alprazolam.
Citera
2016-10-19, 11:54
Medlem
magica69s avatar
Citat:
Så jag tog inte Lergigan igår kväll, så jag vaknade upp runt 02:30. Istället för att stressa upp mig över att behöva vara sömnlös, bestämde jag mig för att göra tvärtom. Jag gick upp satte på ljuset, gick ut i köket och fixade kaffe, drack två muggar och tittade på TV i ca 2 timmar. Sen gick jag och la mig, somnade direkt och vaknade runt 7:30 i morse.

När jag vaknade tänkte jag varför vänta tills på måndag att sänka dosen Alprazolam till 0,5mg, jag börjar idag istället. På något sätt handlar det om att bryta mönster, det är inte lätt, det är omöjligt att vara fullt medveten om ens eget beteende hela tiden. Men jag har märkt att mitt medvetna "jag" är starkare precis efter att ha sovit. Så idag börjar den näst sista etappen fråm 1mg Alprazolam till 0,5mg.

Planen är att ta bort den sista dosen Alprazolam, antingen nästa onsdag eller onsdagen därpå. Jag följer fortfarande Ashtons Manual, eller försöker iaf. Sedan kommer den långsamma nedtrappningen av Diazepam, men det får jag ta då, nu gäller det att sluta med Alprazolam.

Hoppas du efter omständigheterna mår bra! Du har kommit en bra bit på vägen nu. Hur ser din fortsatta plan ut nu?
Har du mkt genombrottsångest? Jag vaknar med morgonångest men den försvinner. Har lagt bort mina lergigan får så ont i munnen av dem o klåda i ögonen. Men de funkar verkligen bra mot sömnbesvär. Tycker du de har ngn ångestdämpande effekt?

Var rädd om dig o lycka till med fortsatt nedtrappning
Citera
2016-10-19, 18:06
Medlem
Doleos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magica69
Hoppas du efter omständigheterna mår bra! Du har kommit en bra bit på vägen nu. Hur ser din fortsatta plan ut nu?
Har du mkt genombrottsångest? Jag vaknar med morgonångest men den försvinner. Har lagt bort mina lergigan får så ont i munnen av dem o klåda i ögonen. Men de funkar verkligen bra mot sömnbesvär. Tycker du de har ngn ångestdämpande effekt?

Var rädd om dig o lycka till med fortsatt nedtrappning
Tack Magica.

Jag trappar ju ner enligt Ashtons Manual, dvs, 0,5mg Alprazolam = 10mg Diazepam, så förnärvarande tar jag 40-50mg Diazepam/dag, Steg 10. Jag följer inte manualen exakt, försöker att hålla Diazepamdosen lite lägre. Så jag känner inte igen mig i den ångest du beskriver, min ångest påverkas oftast av yttre faktorer, eller PTSD-ångestmardrömmar.

Vad jag har märkt av är personlighetsförändringar, eller mer av att jag har tvära emotionella kast. Jag kan somna och må "bra", sova i ett par timmar och sedan vakna upp och vara jätteförbannad. Det växlar hela tiden under ett dygn och jag har ingen kontroll över det alls (tur att jag bor ensam). Mina diagnoser är ju svår depression, ångest, GAD, PTSD och en ospecifierad personlighetsstörning. Det har ju sagts att depression kan vara inåtvänd ilska, vet ej om det stämmer, men i mitt fall kanske det gör det. Nu när medicinerna inte dämpar det undermedvetna som det gjorde tidigare, när jag medicinerade med SSRI och Xanor Depot, så märker jag att jag bär på en avgrundsdjup ilska.

När det gäller Lergigan så stämmer det, biverkningar som torr mun och torra ögon, så jag tar den inte varje kväll. Främst för att jag vill bryta beteendet/mönstret " ta ett piller så fixar det sig", men också om man tar den regelbundet så utvecklar man faktiskt en liten tolerans. Det står t.o.m i FASS att man bör ta en paus från dem då och då.

Som sagt, jag har en lång resa framför mig, jag har ju följt din resa med att sluta med Diazepam, den resan har jag inte ens påbörjat ännu, men den kommer och då enligt Ashtons Manual.

The Ashton Manual
Senast redigerad av Doleo 2016-10-19 kl. 18:23.
Citera
2016-10-21, 14:00
Medlem
Sjukdomsinsikt = Förståelse = Kunskap = Makt = Kontroll = Styr ditt känsloliv istället för att vara offer för dina känslor. = Höjer din medvetenhet = mera Kontroll mindre offer, osv osv

Benzo sänker ens nivån av ens medvetenhet så att känslor inte gör lika stort intryck, när du kommer tillbaks från att ha varit i en bubbla (benzo) är det bra om man har fräschat upp kunskapen om hur man hanterar sitt känsloliv om man nu glömt bort det eller aldrig skaffat sig dem mentala verktyg som är fakta, evidensbaserad-psykoterapi. Glädjen kommer inifrån när ens medvetenhet är på sin vakt samt selektiv med vad det tillåter dig att tänka och därmed känna. Du är i kontroll över vad du tillåter dig tänka om dig själv, bara du har kunskapen om hur du hanterar det.

Känslan av kontroll leder till inre ro och ökar fokus som i sin tur leder till motivation som leder till viljestyrka som leder till mycket stark energi/ambition att uppnå den målsättning som den grad av din ökade medvetenhet nu vägleder dig till.
Senast redigerad av ciszla 2016-10-21 kl. 14:32.
Citera
2016-10-21, 18:13
Medlem
Doleos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ciszla
Sjukdomsinsikt = Förståelse = Kunskap = Makt = Kontroll = Styr ditt känsloliv istället för att vara offer för dina känslor. = Höjer din medvetenhet = mera Kontroll mindre offer, osv osv

Benzo sänker ens nivån av ens medvetenhet så att känslor inte gör lika stort intryck, när du kommer tillbaks från att ha varit i en bubbla (benzo) är det bra om man har fräschat upp kunskapen om hur man hanterar sitt känsloliv om man nu glömt bort det eller aldrig skaffat sig dem mentala verktyg som är fakta, evidensbaserad-psykoterapi. Glädjen kommer inifrån när ens medvetenhet är på sin vakt samt selektiv med vad det tillåter dig att tänka och därmed känna. Du är i kontroll över vad du tillåter dig tänka om dig själv, bara du har kunskapen om hur du hanterar det.

Känslan av kontroll leder till inre ro och ökar fokus som i sin tur leder till motivation som leder till viljestyrka som leder till mycket stark energi/ambition att uppnå den målsättning som den grad av din ökade medvetenhet nu vägleder dig till.
Nog har jag verktyg alltid, började i psykoterapi när jag var 18 år, sammanlagt 6 års psykoterapi. Sedan när jag jag flyttade till USA, Californien, hoppade jag på "New Age rörelsen" där, många workshops, allt mellan himmel och jord som var populärt i mitten på 80-talet. Sedan inte att förglömma alla olika meditationstekniker jag höll på med i Indien. Så verktygen finns där, men efter 20 år med SSRI och sammanlagt 9 år med Xanor Depot, i pillerdimman, så tar det ett tag att minnas de verktyg jag en gång i tiden använde mig av.

Förövrigt, inne på 3:e dagen efter sänkningen till 0,5mg Alprazolam, det är då man märker av abstinensen. Jag förstår att Australien har förbjudit Alprazolam, för även om jag inte har missbrukat heroin, (där säger de att Alprazolam är värre än heroin) så känner jag ett starkt fysiskt och psykiskt sug efter Alprazolam, jag skulle kunna sätta i mig minst 3mg om jag gav efter, men det kommer jag inte att göra. Suget brukar vara som värst, dag 3-5.

Jag kommer att använda mig av en del av "verktygen" från 80-talet, plus annat som jag kommit på under veckan. Först och främst lugn, ro och tystnad, förutom när jag mediterar till isochronic tones, så under helgen kommer jag att dra mig tillbaka, inget internet, bara vara med mig själv.

Trevlig helg alla.
Senast redigerad av Doleo 2016-10-21 kl. 18:28.
Citera
2016-10-21, 18:21
Medlem
Citat:
Nog har jag verktyg alltid, började i psykoterapi när jag var 18 år, sammanlagt 6 års psykoterapi. Sedan när jag jag flyttade till USA, Californien, hoppade jag på "New Age rörelsen" där, många workshops, allt mellan himmel och jord som var populärt i mitten på 80-talet. Sedan inte att förglömma alla olika meditationstekniker jag höll på med i Indien. Så verktygen finns där, men efter 20 år med SSRI och sammanlagt 9 år med Xanor Depot, i pillerdimman, så tar det ett tag att minnas de verktyg jag en gång i tiden använde mig av.

Man kan alltid börja med att använda sig av Illusionen, låtsas att du har kontroll tills du märker att kontroll är en illusion tror du att du har den så manifesteras den och då är det inte en illusion längre eftersom den faktiskt kan förändra ens mentala tillstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in