Citat:
Tack för de orden, de värmer.Det är inte alls ovanligt att läkare skriver ut bensodiazepiner som ''komplement'' till SSRI/SNRI, då dessa mediciner i många fall inte är tillräckliga. Jag tycker inte att det är negativt per se, eftersom den här sortens lugnande fungerar väldigt bra som vid behovs-medicin för många och på det sättet kompletterar SSRI/SNRI.
Men enligt min erfarenhet är vissa läkare dåliga på att informera sina patienter om riskerna med bensodiazepiner. Ibland har jag fått intrycket att de själva saknar nödvändig kunskap om benso. Jag har fått rekommendationer av naiva läkare gällande hur de här tabletterna ska användas som har gått emot mitt bättre vetande. Typ: ''Nej, nej. Det är ingen fara. Du kan äta (insert namn på valfri benso i hyfsat hög dos) i xx antal veckor och klippa rakt av utan några problem alls.''
Och ja, jag håller med dig i dina synpunkter på hur dåligt psykiatrin fungerar i Sverige. Jag har själv erfarenhet av det.
Jag har följt din tråd sedan starten nu och tycker att du verkar vara en sympatisk person. Du uttrycker dig väl i skrift och verkar ha en ärlig vilja att ta dig ur ditt läkemedelsberoende. Jag hoppas att det går bra och att du tar dig igenom det här.
Mvh
Men enligt min erfarenhet är vissa läkare dåliga på att informera sina patienter om riskerna med bensodiazepiner. Ibland har jag fått intrycket att de själva saknar nödvändig kunskap om benso. Jag har fått rekommendationer av naiva läkare gällande hur de här tabletterna ska användas som har gått emot mitt bättre vetande. Typ: ''Nej, nej. Det är ingen fara. Du kan äta (insert namn på valfri benso i hyfsat hög dos) i xx antal veckor och klippa rakt av utan några problem alls.''
Och ja, jag håller med dig i dina synpunkter på hur dåligt psykiatrin fungerar i Sverige. Jag har själv erfarenhet av det.
Jag har följt din tråd sedan starten nu och tycker att du verkar vara en sympatisk person. Du uttrycker dig väl i skrift och verkar ha en ärlig vilja att ta dig ur ditt läkemedelsberoende. Jag hoppas att det går bra och att du tar dig igenom det här.
Mvh
Det är helt sjukt hur okunniga vissa läkare är när det gäller bensodiazepiner, jag menar att klippa rakt av, efter en längre tids brukande, kan vara livsfarligt. Som tur är hör inte min läkare till den sorten, men som sagt, han går i pension i November.
Visst, jag fungerade bättre med kombinationen SSRI och Xanor Depot, men 9 års dagligt bruk av bensodiazepiner, gör ju att man blir beroende. Att hitta en ny läkare som skulle skriva ut den kombinationen av mediciner är i princip omöjligt nuförtiden. Så jag har inget annat val än att trappa ut bensodiazepinerna, jag har redan upplevt en "cold turkey", en fruktansvärd upplevelse, så jag fortsätter tappert att trappa ner, fastän jag mår riktigt dåligt. Jag kommer inte ens ihåg längre när jag fick en hel natts sömn, vilket innebär att min kropp är försatt i ett ständigt stresstillstånd. Jag undrar hur länge mitt 59-åriga hjärta orkar med.