Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-05, 07:03
  #1
Medlem
Doleos avatar
Jag håller på att sätta ut alprazolam med diazepam, har klippt 3mg alpra/dag på 2 veckor (från 6mg/dag) och ersatt den med 30mg diazepam/dag, alltså 1mg alprazolam motsvarar 10 mg Diazepam.

"De" verkar inte vara överens om likvärdighet mellan olika benso, här är 2 "Benzodiazepine Equivalence Tables", den ena säger 20 mg Diazepam, den andra 10 mg:

Revised April 2007: http://www.benzo.org.uk/bzequiv.htm
Updated: May15, 2014: http://emedicine.medscape.com/article/2172250-overview

Hittade en sida på nätet som också undrar varför de inte kommit överens om "benso-likvärdigheter"
https://drugs-forum.com/forum/showthread.php?t=82696

Vilka av dem har rätt, är det 10 mg eller 20 mg. Kan bara säga att jag mår inte speciellt bra, kanske jag har klippt för snabbt och ligger på en för låg dos av Diazepam. Jag har inte hittat några vettiga svenska "tabeller" på nätet.
Citera
2016-06-05, 07:57
  #2
Medlem
Fl0wer-p0wers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doleo
Jag håller på att sätta ut alprazolam med diazepam, har klippt 3mg alpra/dag på 2 veckor (från 6mg/dag) och ersatt den med 30mg diazepam/dag, alltså 1mg alprazolam motsvarar 10 mg Diazepam.

"De" verkar inte vara överens om likvärdighet mellan olika benso, här är 2 "Benzodiazepine Equivalence Tables", den ena säger 20 mg Diazepam, den andra 10 mg:

Revised April 2007: http://www.benzo.org.uk/bzequiv.htm
Updated: May15, 2014: http://emedicine.medscape.com/article/2172250-overview

Hittade en sida på nätet som också undrar varför de inte kommit överens om "benso-likvärdigheter"
https://drugs-forum.com/forum/showthread.php?t=82696

Vilka av dem har rätt, är det 10 mg eller 20 mg. Kan bara säga att jag mår inte speciellt bra, kanske jag har klippt för snabbt och ligger på en för låg dos av Diazepam. Jag har inte hittat några vettiga svenska "tabeller" på nätet.

Kolla i "Ashtons manual"! Den är korrekt.
Citera
2016-06-05, 08:03
  #3
Medlem
Fl0wer-p0wers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fl0wer-p0wer
Kolla i "Ashtons manual"! Den är korrekt.


Jag hittade min. 6 mg Alp = 120 Diazepam. Lycka till!
Citera
2016-06-05, 08:20
  #4
Medlem
Doleos avatar
Jag har hittat Socialstyrelens riktlinjer när det gäller Bensodiazepinnedtrappning:
http://www.socialstyrelsen.se/nation...bensodiazepine
Citera
2016-06-05, 08:46
  #5
Medlem
Doleos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fl0wer-p0wer
Jag hittade min. 6 mg Alp = 120 Diazepam. Lycka till!
Tyvärr har jag inte tillräckligt med Diazepam för att kunna fullfölja Ashtons Manual, har inte råd att köpa svart.

För 1½ år sedan, ville min psykiater att efter 5 år avXanor Depot 6mg/dag, att jag skulle försöka trappa ner Xanoren. Han tog bort Xanoren helt och ersatte det med 30 mg Diazepam/dag. Jag fick våldsamma utsättningsbesvär, så då bestämde vi i samråd att klippa 0,25 mg varannan vecka. Det tog ett år att komma ner till 1mg Xanor Depot/dag, jag stod på den dosen i några månader, men mådde inte särskilt bra. Så någon gång i Februari, 2016 kom jag i kontakt med Alprazolam, det tog inte länge förrän jag var uppe i 6mg/dag.

Den öppna beroendevården jag har varit i kontakt med i Stockholm har inte varit särskilt bra. Jag vet inte hur jag ska fixa detta, börjar känna mig smått desperat. Min psykiater har sagt att jag kan läggas in på Maria, men jag känner mig tveksam. Har en dålig erfarenhet från 2008 då jag blev inlagd i 3 dygn på St. Görans slutna avdelning, för tunga missbrukare, jag hamnade där efter jag slutat tvärt med xanoren. Överläkaren där var väldigt otrevlig, hon påstod att jag ljög om att min psykiater som behandling, skrivit ut recept på 4mg Xanor Depot/dag.
__________________
Senast redigerad av Doleo 2016-06-05 kl. 09:04. Anledning: tillägg
Citera
2016-06-05, 19:03
  #6
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Hej!

Har varit i din sits och vill börja med att säga att du tagit ett starkt tufft beslut och önska dig lycka till.

Kämpa på, jag vet det kan kännas omöjligt att ta sig ur det satans benzo helvetet men det går och kroppen vänjer sig ganska fort, det tog inte många månader innan jag levde relativt ångestfritt och helt drogfri.

Jag hade turen att få hjälp med utsättningen från psyk trots jag ätit dom från gatan, gick på 20 mg xanax om dagen i flera år.

Har läst ett par avhandlingar i ämnet, hur mycket har du kvar? Diazepam är ju helt rätt substans för jobbet även om de inte är så lika är diagram bra med sin långa halveringstid och lugnande effekter långt efter det rus vi tidigare brukat dom för.

Det de gjorde med mig var att ha uppsikt på mig och varje gång min puls steg till över 100 så fick jag 10 mg stess. (Var så sjuk i huvudet att jag givetvis gjorde armhävningar varje gång jag väntade på mätning,,)

De räknade ut att jag behövde börja på 50 mg per dag. 4 tillfällen per dag.
Första dagarna var tunga som fan men det gick helt ok.

Sedan minskade de dosen med ca 10% två gånger i veckan,
Jag fick stanna upp på en nivå i en vecka om det var tufft (var det aldrig)

Sista veckan var så låg som 1mg om dagen.

Den senaste avhandling jag läste rekommenderade ett lägre uttrappningstempo med fokus på patienten.

Jag tycker det nog är lite att börja med 30mg om dagen,

Om du börjar med 50mg, 15mg 08.00 10 mg 12.00 10mg 16.00 och 15mg 20.00
och sedan efter 4 dagar går ner på 10 + 10 + 10 +15

Efter en vecka 10 + 10 +10 +10 sen

10 + 7,5 + 10 + 10
10 + 7,5 + 7,5 + 10
7,5 + 7,5 + 7,5 + 7,5

Osv där du själv avgör vilka tider du väljer minska och så småningom sätta ut först, jag valde störst dos morgon och kväll.

Det viktigaste är att säga ett schema och sen inte fucka med det, stanna på en nivå några dagar extra om det behövs men gå inte upp i dos,

Ett misstag jag gjorde var att jag så gärna ville bli av med skiten att jag försökte sluta tidigare än schemat men det blev massivt bakslag. Ha tålamod och låt hjärnan långsamt vänja sig,

Ett annat kanske drygt och jobbigt tips är att hitta en bra terapeut, helst med lång missbrukar bakgrund som kan hjälpa dig igenom dina olika stadier.
NA var även de ett underbart stöd men jag hade inte pratat om nertrappning då talibaner inte kan förstå NA's riktlinjer utan kan döma. Försök hitta en tredje traditionsenligt grupp där de inte bryr sig om du är påtänd utan bara om du har en vilja bli drogfri och det har du ju sannerligen.

Om du vill fråga något eller bara snacka om processen bara släng iväg ett om.

Kram
__________________
Senast redigerad av GanjaThorulf 2016-06-05 kl. 19:19.
Citera
2016-06-05, 19:54
  #7
Medlem
Doleos avatar
tillägg

Citat:
Ursprungligen postat av GanjaThorulf
Hej!

Har varit i din sits och vill säga lycka till. Hade dock Turen att få hjälp med utsättningen från psyk trots jag ätit dom från gatan, gick på 20 mg xanax om dagen i flera år.

Har läst ett par avhandlingar i ämnet, hur mycket har du kvar? Diagram är ju helt rätt substans för jobbet,

Det de gjorde med mig var att ha uppsikt på mig och varje gång min puls steg till över 100 så fick jag 10 mg stess. (Var så sjuk i huvudet att jag givetvis gjorde armhävningar varje gång jag väntade på mätning,,)

De räknade ut att jag behövde börja på 50 mg per dag.
Första dagarna var tunga som fan men det gick helt ok.

Sedan minskade de dosen med 10% två gånger i veckan,
Jag fick stanna upp på en nivå i en vecka om det var tufft (var det aldrig)

Sista veckan var så låg som 1mg om dagen.

Den senaste avhandling jag läste rekommenderade ett lägre uttrappningstempo med fokus på patienten.

Det viktigaste är att säga ett schema och sen inte fucka med det, stanna på en nivå några dagar extra om det behövs men gå inte upp i dos,

Ett misstag jag gjorde var att jag så gärna ville bli av med skiten att jag försökte sluta tidigare än schemat men det blev massivt bakslag. Ha tålamod och låt hjärnan långsamt vänja sig,

Kämpa på, jag vet det kan kännas omöjligt att ta sig ur det satans benzo helvetet men det går och kroppen vänjer sig ganska fort, det tog inte många månader innan jag levde relativt ångestfritt och helt drogfri.
20 mg xanor/dag... omg!!! Den nedtrappningen måste ha vari tuff.

Anledningen till att jag blev akut inlagd 2008, var för att mitt blodtryck var så högt, första natten kollade de det, varje timma.

Jag klipper 1mg xanor, varje vecka, i morgon börjar jag med, 2mg/dygn och 40mg diazepam/dygn. Problemet är att när jag är nere på noll mg xanor, då är mina diazepam slut.

Jag vet inte vad de har för rutiner när det nedtrappning av benso i mitt område nuförtiden, som jag skrev så trappar de ut snabbt, iaf på de kliniker jag varit i kontakt med. Tog kontakt med psyk för någon månad sedan, de hade ingen hjälp att erbjuda, psykiatern föreslog att jag skulle fortsätta på Maria Beroendeklinik. Problemet med det är att min nuvarande psykiater där går i pension snart, så jag måste börja om med en ny "vårdkontakt", dra hela min historia igen.

Beroendecentrum i Stockholm, sköts av S.t Görans sjukhus, aldrig i livet att jag kontaktar dem för vård, inte efter hur de behandlade mig 2008. På Capio Maria beroendemottagnings hemsida står det ingenting om vad för slags nedtrappningsschema de erbjuder, däremot så erbjuder de "Mindfulness" när man blivit "drogfri". Hallå det är bara ett annat ord för meditation som jag höll på med i 7 år, 83-90. Innan dess 6 år i psykoterapi.

Jag känner att jag hamnat mellan stolarna, jag har noll förtroende för psyk- och beroendevården i Stockholm.

Jag har ett flertal psykiska diagnoser, så det är ganska komplext. Och dessutom så påverkas jag av socioekonomiska faktorer, som är extra tunga i år.
__________________
Senast redigerad av Doleo 2016-06-05 kl. 20:07.
Citera
2016-06-06, 00:10
  #8
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doleo
20 mg xanor/dag... omg!!! Den nedtrappningen måste ha vari tuff.

Anledningen till att jag blev akut inlagd 2008, var för att mitt blodtryck var så högt, första natten kollade de det, varje timma.

Jag klipper 1mg xanor, varje vecka, i morgon börjar jag med, 2mg/dygn och 40mg diazepam/dygn. Problemet är att när jag är nere på noll mg xanor, då är mina diazepam slut.

Jag vet inte vad de har för rutiner när det nedtrappning av benso i mitt område nuförtiden, som jag skrev så trappar de ut snabbt, iaf på de kliniker jag varit i kontakt med. Tog kontakt med psyk för någon månad sedan, de hade ingen hjälp att erbjuda, psykiatern föreslog att jag skulle fortsätta på Maria Beroendeklinik. Problemet med det är att min nuvarande psykiater där går i pension snart, så jag måste börja om med en ny "vårdkontakt", dra hela min historia igen.

Beroendecentrum i Stockholm, sköts av S.t Görans sjukhus, aldrig i livet att jag kontaktar dem för vård, inte efter hur de behandlade mig 2008. På Capio Maria beroendemottagnings hemsida står det ingenting om vad för slags nedtrappningsschema de erbjuder, däremot så erbjuder de "Mindfulness" när man blivit "drogfri". Hallå det är bara ett annat ord för meditation som jag höll på med i 7 år, 83-90. Innan dess 6 år i psykoterapi.

Jag känner att jag hamnat mellan stolarna, jag har noll förtroende för psyk- och beroendevården i Stockholm.

Jag har ett flertal psykiska diagnoser, så det är ganska komplext. Och dessutom så påverkas jag av socioekonomiska faktorer, som är extra tunga i år.

Hej! Jo visst fan kände jag att jag levde på den nertrappningen men jag blandar ihop jag gick inte på mer än mellan 12 - 16 om dagen , 6 - 8 stavar. Jag var så jäkla lost jag intalat mig att det var en lagom dos men jag var på en punkt i mitt liv där jag inte längre kunde droga, jag var besegrad.

Har med massa diagnoser och ringde psyk många gånger och bad om hjälp att sluta men fick svaret att om man ätit dom illegalt får man fan trappa ner illegalt.
Helt sjukt svar bara förlängde mitt lidande. Detta spädde givetvis bara på min avsky mot psyk.


Mitt landsting har det som policy och nedtrappning är emot praxis men jag gjorde helt enkelt så att jag lade korten på bordet visade hur dåligt jag mådde och in mig på PIVA. Väl där hade de inte mycket val, de kroppsliga symptomen av mitt enorma knaprande kunde ju inte ignoreras. När de pratade om att inte hjälpa mig hotade jag skriva ut mig. Vet ej om det funkar, hade troligtvis bara en jäkla tur.

Din sits är allt annat än rolig min vän men som du beskriver så är ju dina kroppsliga symptom kraftiga, om du testar att lägga in dig på helvetespsyk så måste de väl hjälpa dig, när du väl börjar krampa har de inte så många alternativ tänker jag.

Jag finner verkligen situationen absurd, opiatmissbrukare har det fan så mycket lättare. Ställ dom frågan om du verkligen ska behöva begå brott för att överleva.

Jag hoppas verkligen du får den hjälp du behöver och förtjänar.

Håll oss uppdaterade!
Citera
2016-06-07, 11:23
  #9
Medlem
Doleos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fl0wer-p0wer
Jag hittade min. 6 mg Alp = 120 Diazepam. Lycka till!
Okej, nu känner jag mig något klarare i skallen och har läst igenom Ashtons nedtrappnings-schema ordentlig.
Min fråga till dig är: Körde du på 1 eller 2 veckors intervaller?
Citera
2016-06-07, 21:25
  #10
Medlem
Doleos avatar
Jag har bestämt mig för att följa Ashtons Manual, med början nästa vecka. Jag börjar från "Stage 5", jag står ju på Diazepam 40mg/dag denna vecka, det betyder att jag måste öka dosen Alprazolam med 1mg, jag står på 2mg nu, men enligt schemat ska det vara 3mg/dag, gäller även Diazepam 50mg/dag. Jag kom på att jag måste trappa ner på Diazepam under tiden också. Jag hoppas att jag klarar av 1 veckors intervaller, annars kommer det att ta en evighet.

Det är helt sjukt, att man ska behöva söka all information själv och i princip vara sin egen läkare. Socialstyrelsen har ju rekommendationer för Bensodiazepinnedtrappning, det verkar inte som läkarna håller sig uppdaterade.
Citat:
Motivering till rekommendation.
"Avgörande för rekommendationen är att nedtrappning av bensodiazepin ökar andelen patienter som blir bensodiazepinfria"
"Långvarigt bruk av bensodiazepiner där utsättning på sedvanligt sätt inte varit möjligt"
"Nedtrappning innebär helt enkelt att patientens dos av bensodiazepiner minskas stegvis, antingen i en förutbestämd takt eller baserat på patientens kliniska mående. Nedtrappning antas minska abstinensbesvären och antas även minska risken för allvarliga abstinenskomplikationer"
http://www.socialstyrelsen.se/nation...bensodiazepine

Ops, jag har redan skrivit ett inlägg där jag länkar till Socialstyrelsens riktlinjer
__________________
Senast redigerad av Doleo 2016-06-07 kl. 22:03. Anledning: Edit
Citera
2016-06-08, 05:45
  #11
Medlem
Doleos avatar
Jag har trappat ut alprazolamen alldeles för fort, igår kände jag av abstinensen, hög puls och bloodtryck, speedad, kunde inte slå mig till ro. Sov bara 2 timmar inatt. vaknade upp med hjärtklappningar och huvudvärk, känner mig "dimmig" i huvudet, har försämrat kortminne, yrsel m.m.
Jag vill inte höja alprazolamdosen till 3mg, idag är det 3:e dagen på 2mg/dag. Så jag har börjat med Ashtons metod, stage 7. Nu måste jag öka Diazepam till 50mg/dag, så jag oroar mig över att jag inte har tillräckligt med Diazepam för att fullfölja schemat.
Citera
2016-06-08, 08:43
  #12
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doleo
Jag har trappat ut alprazolamen alldeles för fort, igår kände jag av abstinensen, hög puls och bloodtryck, speedad, kunde inte slå mig till ro. Sov bara 2 timmar inatt. vaknade upp med hjärtklappningar och huvudvärk, känner mig "dimmig" i huvudet, har försämrat kortminne, yrsel m.m.
Jag vill inte höja alprazolamdosen till 3mg, idag är det 3:e dagen på 2mg/dag. Så jag har börjat med Ashtons metod, stage 7. Nu måste jag öka Diazepam till 50mg/dag, så jag oroar mig över att jag inte har tillräckligt med Diazepam för att fullfölja schemat.
Du måste ju räkna med och ta ett dåligt mående. Gör du inte det kommer du bara byta beroendet mot ett annat.

Alla vi som lyckats bli drogfria kan nog skriva under på det. Personligen låg jag t.ex på 130+ i vilopuls i mer än 2 veckor, sömnproblem, magproblem, dimmigt psyke osv.

Det blir bättre bara du orkar stå emot.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback