Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-21, 18:36
  #109
Medlem
Doleos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ciszla
Man kan alltid börja med att använda sig av Illusionen, låtsas att du har kontroll tills du märker att kontroll är en illusion tror du att du har den så manifesteras den och då är det inte en illusion längre eftersom den faktiskt kan förändra ens mentala tillstånd.
Tack men Nej tack, jag behöver inte dina råd, det där höll jag på med redan på i början 80-talet. Då kallades det "Positve thinking", fanns en bok som var väldigt populär i de kretsarna då, kommer inte ihåg författarens namn, det är ju så länge sedan. Du tror att det är nytt, för mig är det gammal skåpmat, det är bara andra ord som används. T.ex "Mindfulness" som det kallas nu, är i grund och botten meditation.
Citera
2016-10-21, 19:26
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doleo
Tack men Nej tack, jag behöver inte dina råd, det där höll jag på med redan på i början 80-talet. Då kallades det "Positve thinking", fanns en bok som var väldigt populär i de kretsarna då, kommer inte ihåg författarens namn, det är ju så länge sedan. Du tror att det är nytt, för mig är det gammal skåpmat, det är bara andra ord som används. T.ex "Mindfulness" som det kallas nu, är i grund och botten meditation.


Kan bara säga ät bra, träna, meditera, sov ordentligt, så påskyndar du förloppet iaf för mig

Lycka till och kämpa
Citera
2016-10-26, 16:28
  #111
Medlem
Doleos avatar
Kort uppdatering

Första dagen på "Alprazolam Zero", som jag skrev tidigare dag 3-5 är de värsta dagarna och enligt ALLA de erfarenheter jag har när jag tar bort 0,5mg Alprazolam, så antar jag att det blir likadant denna gång.

Därför tänker jag göra likadant denna vecka, undvika onödig stress, som att läsa, se och höra på nyheterna. Undvika att skriva foruminlägg, internetmörker över helgen, osv. Jag behöver inga externa orosmoment, jag har tillräckligt av mina egna, t.ex kommer jag att ha pengar kvar till mat för hela månaden, tillräckligt med Diazepam tills jag får pengar på kontot, osv.

Jag kan inte följa Ashtons Manual exakt, jag blir tvungen att trappa ner på Diazepam i en snabbare takt.

Jag är långt ifrån klar med nedtrappningen av bensodiazepiner, nu återstår den långsamma nedtrappningen av Diazepam, hur långsam den blir är helt beroende på hur mycket jag har råd att köpa.

Så jag återkommer till forumet när jag känner mig redo.

Tack för allt stöd mina vänner, ha det bra!
Citera
2016-10-26, 18:16
  #112
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doleo
Kort uppdatering

Första dagen på "Alprazolam Zero", som jag skrev tidigare dag 3-5 är de värsta dagarna och enligt ALLA de erfarenheter jag har när jag tar bort 0,5mg Alprazolam, så antar jag att det blir likadant denna gång.

Därför tänker jag göra likadant denna vecka, undvika onödig stress, som att läsa, se och höra på nyheterna. Undvika att skriva foruminlägg, internetmörker över helgen, osv. Jag behöver inga externa orosmoment, jag har tillräckligt av mina egna, t.ex kommer jag att ha pengar kvar till mat för hela månaden, tillräckligt med Diazepam tills jag får pengar på kontot, osv.

Jag kan inte följa Ashtons Manual exakt, jag blir tvungen att trappa ner på Diazepam i en snabbare takt.

Jag är långt ifrån klar med nedtrappningen av bensodiazepiner, nu återstår den långsamma nedtrappningen av Diazepam, hur långsam den blir är helt beroende på hur mycket jag har råd att köpa.

Så jag återkommer till forumet när jag känner mig redo.

Tack för allt stöd mina vänner, ha det bra!

Du kommer att fixa det här, Doleo! Du har kommit en bra bit på vägen mot ett bensofritt liv. Kämpa på.
Citera
2016-11-10, 18:16
  #113
Medlem
Doleos avatar
Nu är det 16 dagar sedan jag slutade med Alprazolam, jag ligger på 40mg Diazepam per dygn, pga av extremt dålig ekonomi, kan jag inte följa Ashtons Manual, jag måste trappa ner med 5 mg Diazepam varje vecka. På lördag går jag ner till 35 mg.

Slutsats, Ashtons Manual var väldigt bra, när jag väl följde den och inte strulade med andra substanser. Att trappa ut Alprazolam med hjälp av Diazepam har fungerat, kände inte av någon abstinens när jag trappade ut den sista milligrammen, men då låg jag (enligt A. Manualen) på 50 mg Diazepam.

Jag läste i Stesolidtråden att Diazepam kan göra en deprimerad, det kan jag intyga att den gör, i alla fall i mitt fall gör den det. Eller förstärker den depression jag redan lider av. Jag slutade med SSRI i januari i år efter 20 års medicinerande, hjärnans serotonin-återupptag-system, kommer nog aldrig att bli helt återtsällt. Detsamma gäller nog GABA-receptorerna, efter 9 års medicinerande med Xanor Depot.

Jag var tvungen att sluta med Xanor Depot eftersom min psykiatiker som under 20 års tid skrivit ut dessa mediciner till mig har gått i pension. Nu har jag slutat med Alprazolam och har "bara" 40 mg Diazepam kvar att sätta ut, men jag ser bara mörker framför mig, ingen framtid, ingen livslust, det enda som håller mig vid liv är levnadsinstinkten. I våras försökte jag ta livet av mig 2 gånger med hjälp av piller, men misslyckades. Men det finns många andra sätt att ta livet av sig på än piller och droger, visserligen smärtsamma sätt, men de mörka tankarna har blivit kolsvarta och de behåller jag för mig själv.

Detta är slutet på denna tråd, mitt sista inlägg, jag lyckades sluta med Alprazolam med hjälp av Diazepam.
Citera
2016-11-10, 19:37
  #114
Medlem
Fy vad jobbig situation du verkar ha. Du verkar sitta ensam och klura på tabeller, doser hit och dit och i ren allmänhet fundera väldigt mycket och det är klart att ångesten kommer som ett brev på posten då.

Sedan får du räkna med att må dåligt, riktigt jävla dåligt i perioder men det är inget du dör av.

Har själv gått igenom både GABA abstinens från benzo, lyrica, ghb samt opioider för många gånger att räkna med.
Senast var för någon månad sedan då gick jag cold turkey från just lyrica, ghb och benzo och det var en veckas helvete med extrem ångest och tillslut så pass dålig och nojig över blodtryck/puls så jag åkte in akut men det visade sig vara helt OK - SÅ summan av kardemumman är att sitter man där själv och funderar och oroar sig så kommer man få fysiologiska responser och TRO att man håller på att bli tokig och avlida men allt som oftast är inte så fallet... vi är starkare än vad vi egentligen tror.

Sedan är det väldigt viktigt att du äter bra och kommer ut och rör på dig så du sätter igång kroppen och huvudet på annat än bara ORO. Du anar inte hur mycket det faktiskt kan hjälpa.
Citera
2017-03-06, 15:44
  #115
Medlem
Doleos avatar
När man har misslyckats med sluta eller trappa ner på ett LÄKEMEDELSBEROENDE, en eller två gånger med hjälp av de beroendemottagningar som finns i landet, då kanske andra metoder passar bättre.

Jag har använt mig av Ashtons Manual, den finns att ladda ner i sin helhet på engelska, eller i kapitel på svenska.

- Ashtons Manual, scrolla ner en bit på sidan, finns i html eller som pdf-dokument.

- Evoca - Ashtons Manual (svensk), här kan man ladda ner varje kapitel för sig som pdf-dokument, allt är översatt till svenska av Charlotte Palmén. Evoca är en sajt som Ove Carlsson lagt upp, läs hans historia här: Läkemedelsberoende - den grymmaste av sjukdomar

Nu är det ett tag sedan jag slutade med Alprazolam och jag ligger förnärvarande på 25mg Diazepam per dag. Eftersom jag inte har tillgång till Stesolid utan bara Bensedine, minskar jag med 2,5mg varje vecka, ibland varannan eller längre, det har hänt att jag legat kvar på en dos i 3 veckor. Det är inte optimalt att behöva köpa Bensedine, det innebär extra stress, oro och ångest, men jag har inget val. Att hitta en läkare som kan skriva ut Diazepam och stödja mig i min nedtrappning, enligt Ashtons Manual har jag funnit omöjligt, kanske det är möjligt om man har råd med privata alternativ.
Citat:
"Det kan vara svårt att få stöd från det omgivande samhället. Man möter ofta ett ”missbrukstänkande” trots att beroendet i de flesta fall uppstått i kontakten med sjukvården. Vad beror det på? Jag tror det blir obegripligt för den som inte upplevt eländet. Vårdpersonalens utbildning innefattar inte kunskap långdragna besvär. Den drabbade står där ensam och uthängd som en missbrukare som inte går att lita på"
- http://www.evoca.info/
Detta kan jag intyga, när jag slutade tvärt med Xanor Depot 2008 och blev så sjuk att jag till slut hamnade på S.t Görans akuta beroendemottagning, pga ett alldeles för högt blodtryck, då ville de inte höra talas om läkemedelsberoende, utan de skrev missbruk, även fast jag hade de tomma kartongerna med Xanor Depot med mig, där min läkares namn och ordination tydligt var fastklistrade på kartongerna. Sedan när jag blev inlagd på avdelningen för tunga missbrukare, var de kartongerna spårlöst borta och jag blev anklagad av överläkaren att jag ljög om att en psykiatiker hade skrivit ut medicinen till mig. Så någon större tilltro till beroendeklinikerna har jag INTE!!!
__________________
Senast redigerad av Doleo 2017-03-06 kl. 16:24.
Citera
2017-03-06, 19:59
  #116
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doleo
Detta kan jag intyga, när jag slutade tvärt med Xanor Depot 2008 och blev så sjuk att jag till slut hamnade på S.t Görans akuta beroendemottagning, pga ett alldeles för högt blodtryck, då ville de inte höra talas om läkemedelsberoende, utan de skrev missbruk, även fast jag hade de tomma kartongerna med Xanor Depot med mig, där min läkares namn och ordination tydligt var fastklistrade på kartongerna. Sedan när jag blev inlagd på avdelningen för tunga missbrukare, var de kartongerna spårlöst borta och jag blev anklagad av överläkaren att jag ljög om att en psykiatiker hade skrivit ut medicinen till mig. Så någon större tilltro till beroendeklinikerna har jag INTE!!!

Du har nämnt det här flera gånger förut, både i den här tråden och i andra trådar. Jag är nyfiken:
- Varför beslöt du att bryta Xanor-behandlingen rakt av efter flera år? Var du medveten om att det kunde vara potentiellt farligt? Hur reagerade din läkare på detta (som jag förstår det fortsatte denne att skriva ut Xanor Depot efter den här incidenten/episoden?)?
- Det borde väl ha varit rätt så enkelt för läkaren på beroendekliniken att kolla med din psykiater att du fick medicinen utskriven på laglig väg, eller tvärtom - för din psykiater att kontakta läkaren på beroendekliniken för att - med din tillåtelse och kanske på din uppmaning - bekräfta att du faktiskt hade recept på Xanor?
Det är möjligt att du har skrivit om det här också, men att jag har missat det.
Citera
2017-03-10, 17:04
  #117
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaThorulf
Hej!

Har varit i din sits och vill börja med att säga att du tagit ett starkt tufft beslut och önska dig lycka till.

Kämpa på, jag vet det kan kännas omöjligt att ta sig ur det satans benzo helvetet men det går och kroppen vänjer sig ganska fort, det tog inte många månader innan jag levde relativt ångestfritt och helt drogfri.

Jag hade turen att få hjälp med utsättningen från psyk trots jag ätit dom från gatan, gick på 20 mg xanax om dagen i flera år.

Har läst ett par avhandlingar i ämnet, hur mycket har du kvar? Diazepam är ju helt rätt substans för jobbet även om de inte är så lika är diagram bra med sin långa halveringstid och lugnande effekter långt efter det rus vi tidigare brukat dom för.

Det de gjorde med mig var att ha uppsikt på mig och varje gång min puls steg till över 100 så fick jag 10 mg stess. (Var så sjuk i huvudet att jag givetvis gjorde armhävningar varje gång jag väntade på mätning,,)

De räknade ut att jag behövde börja på 50 mg per dag. 4 tillfällen per dag.
Första dagarna var tunga som fan men det gick helt ok.

Sedan minskade de dosen med ca 10% två gånger i veckan,
Jag fick stanna upp på en nivå i en vecka om det var tufft (var det aldrig)

Sista veckan var så låg som 1mg om dagen.

Den senaste avhandling jag läste rekommenderade ett lägre uttrappningstempo med fokus på patienten.

Jag tycker det nog är lite att börja med 30mg om dagen,

Om du börjar med 50mg, 15mg 08.00 10 mg 12.00 10mg 16.00 och 15mg 20.00
och sedan efter 4 dagar går ner på 10 + 10 + 10 +15

Efter en vecka 10 + 10 +10 +10 sen

10 + 7,5 + 10 + 10
10 + 7,5 + 7,5 + 10
7,5 + 7,5 + 7,5 + 7,5

Osv där du själv avgör vilka tider du väljer minska och så småningom sätta ut först, jag valde störst dos morgon och kväll.

Det viktigaste är att säga ett schema och sen inte fucka med det, stanna på en nivå några dagar extra om det behövs men gå inte upp i dos,

Ett misstag jag gjorde var att jag så gärna ville bli av med skiten att jag försökte sluta tidigare än schemat men det blev massivt bakslag. Ha tålamod och låt hjärnan långsamt vänja sig,

Ett annat kanske drygt och jobbigt tips är att hitta en bra terapeut, helst med lång missbrukar bakgrund som kan hjälpa dig igenom dina olika stadier.
NA var även de ett underbart stöd men jag hade inte pratat om nertrappning då talibaner inte kan förstå NA's riktlinjer utan kan döma. Försök hitta en tredje traditionsenligt grupp där de inte bryr sig om du är påtänd utan bara om du har en vilja bli drogfri och det har du ju sannerligen.

Om du vill fråga något eller bara snacka om processen bara släng iväg ett om.

Kram


Skicka gärna ett PM. Är i en liknande sits nämligen Mvh
Citera
2017-03-10, 19:20
  #118
Medlem
jag vet vad du går, kommer gå igenom det är det värsta skitet som finns.. har lagt ner både heroin och metadon å det va ingenting om jag jämför med dessa helvetespiller.
Lycka till skicka ett PM om du undrar eller vill snacka
Citera
2017-03-10, 19:42
  #119
Medlem
Spliffmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doleo
När man har misslyckats med sluta eller trappa ner på ett LÄKEMEDELSBEROENDE, en eller två gånger med hjälp av de beroendemottagningar som finns i landet, då kanske andra metoder passar bättre.

Jag har använt mig av Ashtons Manual, den finns att ladda ner i sin helhet på engelska, eller i kapitel på svenska.

- Ashtons Manual, scrolla ner en bit på sidan, finns i html eller som pdf-dokument.

- Evoca - Ashtons Manual (svensk), här kan man ladda ner varje kapitel för sig som pdf-dokument, allt är översatt till svenska av Charlotte Palmén. Evoca är en sajt som Ove Carlsson lagt upp, läs hans historia här: Läkemedelsberoende - den grymmaste av sjukdomar

Nu är det ett tag sedan jag slutade med Alprazolam och jag ligger förnärvarande på 25mg Diazepam per dag. Eftersom jag inte har tillgång till Stesolid utan bara Bensedine, minskar jag med 2,5mg varje vecka, ibland varannan eller längre, det har hänt att jag legat kvar på en dos i 3 veckor. Det är inte optimalt att behöva köpa Bensedine, det innebär extra stress, oro och ångest, men jag har inget val. Att hitta en läkare som kan skriva ut Diazepam och stödja mig i min nedtrappning, enligt Ashtons Manual har jag funnit omöjligt, kanske det är möjligt om man har råd med privata alternativ.

Detta kan jag intyga, när jag slutade tvärt med Xanor Depot 2008 och blev så sjuk att jag till slut hamnade på S.t Görans akuta beroendemottagning, pga ett alldeles för högt blodtryck, då ville de inte höra talas om läkemedelsberoende, utan de skrev missbruk, även fast jag hade de tomma kartongerna med Xanor Depot med mig, där min läkares namn och ordination tydligt var fastklistrade på kartongerna. Sedan när jag blev inlagd på avdelningen för tunga missbrukare, var de kartongerna spårlöst borta och jag blev anklagad av överläkaren att jag ljög om att en psykiatiker hade skrivit ut medicinen till mig. Så någon större tilltro till beroendeklinikerna har jag INTE!!!

Du borde läsa på om Catapresan, med hjälp av det kan du sluta ta diazepamet med en gång och ta 3 x 150 mcg Catapresan om dagen. Inga problem.

Jag har fittat med benzohelvetet i 15 år så jag vet vad jag pratar om. Som du vet så skapar just diazepam depressioner om man tar det regelbundet.

Så det du gör nu är att trappa ut en medicin långsamt som skapar depression... klurigt va?
Citera
2017-03-11, 09:33
  #120
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doleo
Nu är det 16 dagar sedan jag slutade med Alprazolam, jag ligger på 40mg Diazepam per dygn, pga av extremt dålig ekonomi, kan jag inte följa Ashtons Manual, jag måste trappa ner med 5 mg Diazepam varje vecka. På lördag går jag ner till 35 mg.

Slutsats, Ashtons Manual var väldigt bra, när jag väl följde den och inte strulade med andra substanser. Att trappa ut Alprazolam med hjälp av Diazepam har fungerat, kände inte av någon abstinens när jag trappade ut den sista milligrammen, men då låg jag (enligt A. Manualen) på 50 mg Diazepam.

Jag läste i Stesolidtråden att Diazepam kan göra en deprimerad, det kan jag intyga att den gör, i alla fall i mitt fall gör den det. Eller förstärker den depression jag redan lider av. Jag slutade med SSRI i januari i år efter 20 års medicinerande, hjärnans serotonin-återupptag-system, kommer nog aldrig att bli helt återtsällt. Detsamma gäller nog GABA-receptorerna, efter 9 års medicinerande med Xanor Depot.

Jag var tvungen att sluta med Xanor Depot eftersom min psykiatiker som under 20 års tid skrivit ut dessa mediciner till mig har gått i pension. Nu har jag slutat med Alprazolam och har "bara" 40 mg Diazepam kvar att sätta ut, men jag ser bara mörker framför mig, ingen framtid, ingen livslust, det enda som håller mig vid liv är levnadsinstinkten. I våras försökte jag ta livet av mig 2 gånger med hjälp av piller, men misslyckades. Men det finns många andra sätt att ta livet av sig på än piller och droger, visserligen smärtsamma sätt, men de mörka tankarna har blivit kolsvarta och de behåller jag för mig själv.

Detta är slutet på denna tråd, mitt sista inlägg, jag lyckades sluta med Alprazolam med hjälp av Diazepam.

Det tar tid, men det går över. Själv blev jag inlagd mitt senaste avslut med just xanor depot pga självmordstankar. Men jag har också lagt ner benso på egen hand. Har både kört nedtrappning och ct. Föredrar ct, men samtidigt vet jag att jag blir självmordsbenägen av det, så krävs en enorm styrka att ändå fortsätta inte ta dem. Höll upp med benso i många år för att sedan börja igen pga obefintlig sömn och en massa ångest. Tänkte ta dem ibland osv, fungerade förstås inte.

Säger inte att det är samma sak för dig som för mig, men tillståndet man upplever efter att ha slutat med xanor (för att inte tala om benso helt och hållet) känns som värsta självmordstillståndet, men det brukar gå över. Det tar dock tid. Så man sitter i ett kemiskt orsakad syn på världen som gradvis brukar försvinna. Det brukar inte vara helt bra efter säg 5-6 veckor efter att man nollat helt, men mycket bättre. Redan efter 3 veckor KAN det kännas bättre.

När jag slutar kommer jag göra det ct på sjukhus troligtvis, inte beroendecentrum, ev. Psyk. Att jag är beroende är ingen hemlighet då det är läkare som skriver ut den till mig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback