• 1
  • 2
2016-09-22, 10:56
Medlem
japanskbruds avatar
någon som vet vad man ska leta efter som är samma sak?
Citera
2016-09-22, 11:04
Medlem
klybans avatar
Kassler/skinka, men avsaknaden på dessa är ju då ärtor/majsmjöl som man har utanpå.
Citera
2016-09-22, 11:27
Medlem
christerys avatar
Alltid trott att det var samma som våran jägarbacon, men jag har ju ingen aning om vad canadian bacon är egentligen.

Klyban verkar ju ha lite koll.
Citera
2016-09-22, 13:12
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Alltid trott att det var samma som våran jägarbacon, men jag har ju ingen aning om vad canadian bacon är egentligen.

Klyban verkar ju ha lite koll.
Dom säger ju bacon varje gång på dessa, men uppfattar som att de inte tycker det är riktiga bacon.
Dessa bacon kom upp emellanåt i "United States Of Bacon", och hur de gjorde.
Och såg ju verkligen inte ut som bacon tyckte jag.

Ska tillägga jag aldrig har smakat på dessa.
Kommer säkert inte göra det heller, då det ser betydligt mer roligare ut att göra de klassiska baconen med olika smaker i form av trä man använder.
Citera
2016-09-22, 14:06
Medlem
Blåbärskungens avatar
Det närmaste jag hittat är Scans "kotlettbacon".
Citera
2016-09-22, 23:28
Medlem
christerys avatar
Ser ju väldigt likt kassler på denna i alla fall så jag var ute och cyklade.

http://www.meatwave.com/blog/homemad...n-bacon-recipe
Citera
2016-09-23, 08:46
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ser ju väldigt likt kassler på denna i alla fall så jag var ute och cyklade.

http://www.meatwave.com/blog/homemad...n-bacon-recipe
Det där ser okej ut
Unviker den extremt äckliga inplastade kasslern från charkdisken. Den som brukar ligga brevid bacon eller falukorv. Köpte sån för ett tag sen och smakade som att slicka ett askfat... och rann ut ngt äckligt vatten på hela diskbänken när jag öppnade pakektet.
Citera
2016-09-23, 09:19
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
Det där ser okej ut
Unviker den extremt äckliga inplastade kasslern från charkdisken. Den som brukar ligga brevid bacon eller falukorv. Köpte sån för ett tag sen och smakade som att slicka ett askfat... och rann ut ngt äckligt vatten på hela diskbänken när jag öppnade pakektet.
Kassler i gratänger med tex broccoli är ju helt underbar tycker jag. Men man skall kanske inte köpa den absolut billigaste coop-extra i alla fall för då får man nog det man betalar för.

Om den är samma som canadian bacon så blir det i alla fall enkelt att hitta igen den - kassler finns överallt, jägarbacon finns ibland och ibland inte. Och jägarbacon är mycket tunnare, färdigskuret så man kanske inte ens kan göra samma sak med den.

Askfat, tja... då har du nog hittat en variant som jag inte stött på än. Salt är den så det räcker, men smakar ganska bra just i gratänger i alla fall.
Citera
2016-09-23, 09:26
Medlem
klybans avatar
Citat:
Kassler i gratänger med tex broccoli är ju helt underbar tycker jag. Men man skall kanske inte köpa den absolut billigaste coop-extra i alla fall för då får man nog det man betalar för.

Om den är samma som canadian bacon så blir det i alla fall enkelt att hitta igen den - kassler finns överallt, jägarbacon finns ibland och ibland inte. Och jägarbacon är mycket tunnare, färdigskuret så man kanske inte ens kan göra samma sak med den.

Askfat, tja... då har du nog hittat en variant som jag inte stött på än. Salt är den så det räcker, men smakar ganska bra just i gratänger i alla fall.
Kan vara ifrån vätskan i förpackningen, som säkert är flytande rök oftst.
Då jag inbillar mig det inte är så ofta de rökar den naturligt, då den oftast är rätt billig.

Är själv inte det minsta förtjust i kassler, men i vissa saker passar det riktigt bra.
Som tex i gratänger och pajer.
Men som 10-15mm skiva och skära bitar ur och äta, det undviker jag helt.
Citera
2016-09-23, 09:51
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Kan vara ifrån vätskan i förpackningen, som säkert är flytande rök oftst.
Då jag inbillar mig det inte är så ofta de rökar den naturligt, då den oftast är rätt billig.

Är själv inte det minsta förtjust i kassler, men i vissa saker passar det riktigt bra.
Som tex i gratänger och pajer.
Men som 10-15mm skiva och skära bitar ur och äta, det undviker jag helt.
Är du inte så gammal så du har råkat ut för hawai-kassler (hur fan det nu stavas) med ost
Annars finns det säkert nåt recept hos familjen brunsås dvs http://denbrunamaten.se/
Citera
2016-09-23, 09:58
Medlem
klybans avatar
Citat:
Är du inte så gammal så du har råkat ut för hawai-kassler (hur fan det nu stavas) med ost
Annars finns det säkert nåt recept hos familjen brunsås dvs http://denbrunamaten.se/
Haha, satt och tänkte på dessa skivor med kassler och en stor skiva annans på, men hoppa att nämna dom.
Den är ingen favorit kan jag lugnt säga

Enkelt sagt, jag skippar kassler helt, och ska jag göra gratäng eller paj, så väljer jag hellre en äkta rökt skinka och går till charken och ber om lite tjockare skivor om nu rätten kräver detta.
Citera
2016-09-23, 14:42
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Haha, satt och tänkte på dessa skivor med kassler och en stor skiva annans på, men hoppa att nämna dom.
Den är ingen favorit kan jag lugnt säga

Enkelt sagt, jag skippar kassler helt, och ska jag göra gratäng eller paj, så väljer jag hellre en äkta rökt skinka och går till charken och ber om lite tjockare skivor om nu rätten kräver detta.

Jag har alltid avskytt kassler, mycket för att det var klassisk bjudmat när jag växte upp på 80-talet. När vi besökte släktingar och vänner var det ofta kassler som bjöds, inte sällan med äckliga påhitt som ananas på. Jag tyckte inte om det då och skulle aldrig köpa det nu, har aldrig köpt kassler själv och har knappt ätit det i vuxen ålder. Föredrar att göra som du och köra på en trevligare skinka istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in