2016-09-23, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blåbärskungen
Det närmaste jag hittat är Scans "kotlettbacon".

Detta. Rökt tunnskivad kotlett är det närmaste

Lärdom af internätet
https://willssunnysideblog.files.wor...baconguide.jpg
Citera
2016-09-23, 15:08
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag har alltid avskytt kassler, mycket för att det var klassisk bjudmat när jag växte upp på 80-talet. När vi besökte släktingar och vänner var det ofta kassler som bjöds, inte sällan med äckliga påhitt som ananas på. Jag tyckte inte om det då och skulle aldrig köpa det nu, har aldrig köpt kassler själv och har knappt ätit det i vuxen ålder. Föredrar att göra som du och köra på en trevligare skinka istället.
Kanske köpt det i tidig ungdom, men senaste 25åren har jag inte köpt kassler.
Och max ätit det 5ggr under denna tid, var alla var paj/gratäng(och blivit bjuden), och då går det ner bra.
Citera
2016-09-23, 15:09
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Kanske köpt det i tidig ungdom, men senaste 25åren har jag inte köpt kassler.
Och max ätit det 5ggr under denna tid, var alla var paj/gratäng(och blivit bjuden), och då går det ner bra.

Jag har inte blivit bjuden på det i vuxen ålder tror jag. Känns som att storhetstiden som bjudmat är över, kanske inte känns så exklusivt längre med tanke på kilopris och image. Det skulle säkert gå ner utan problem, men jag kan inte påstå att jag har saknat det...
Citera
2016-09-23, 16:25
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag har inte blivit bjuden på det i vuxen ålder tror jag. Känns som att storhetstiden som bjudmat är över, kanske inte känns så exklusivt längre med tanke på kilopris och image. Det skulle säkert gå ner utan problem, men jag kan inte påstå att jag har saknat det...

Varför är alla så negativa till rökt och saltad utskuren fläskkotlett?

Det är väl som med allt annat, det finns bra och dålig kassler. Får man tag på bra kassler (som inte är uppumpad med saltlake och rökarom) så smakar det gott. Och självklart är dålig kassler - på samma sätt som annan dålig mat - ingen höjdare.

OnTopic: Canadian bacon är inte samma sak som vår vanliga varmrökta kassler. Utan det är mer att likna vid kallrökt kassler.
Senast redigerad av madtop 2016-09-23 kl. 16:29.
Citera
2016-09-23, 17:25
Medlem
klybans avatar
Citat:
När jag fått kassler och bjuden på detta.
Så har det varit som enkel mat, och bara för få nått i magen.
Som bjudmat(festmat) som så, har jag nog inte fått alls.

Men dessa canadian bacomn, detta ärtlager de lägger på.
Smakar det nått att tala om?
Frågar ni som ätit dessa bacon.
Citera
2016-09-24, 16:47
Medlem
manodepressivs avatar
Jag har jobbat med att "röka" kassler. Socker- och nitritfyllda kotlettrader stoppades i nät, sprayades med rökarom och brun färg och skjutsades in i ångskåp. Åt extrema mängder kassler under denna tid. Älskar det fortfarande, men nu verkar fläskytterfilé lättare att hitta i butik.
Citera
2016-09-24, 19:50
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manodepressiv
Jag har jobbat med att "röka" kassler. Socker- och nitritfyllda kotlettrader stoppades i nät, sprayades med rökarom och brun färg och skjutsades in i ångskåp. Åt extrema mängder kassler under denna tid. Älskar det fortfarande, men nu verkar fläskytterfilé lättare att hitta i butik.
Då har vi en expert på området, vad är skillnaden mot canadian bacon? Nån jäkla skillnad måste det väl vara... Fast det vetefan, dom kallar det väl vad dom vill.
Citera
2016-09-25, 06:57
Medlem
pelviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Då har vi en expert på området, vad är skillnaden mot canadian bacon? Nån jäkla skillnad måste det väl vara... Fast det vetefan, dom kallar det väl vad dom vill.

Kollar man bilder och recept på att göra egen canadian bacon så är min uppfattning att det är likvärdigt med kassler.
Kollade city gross hemsida och de vill mena på att på engelska heter kassler just canadian bacon.
En skillnad jag kan tänka mig är att de använder mkt kryddor i saltlaken over there, i övrigt tror jag på ungefär samma produkt. En rökt kotlettrad helt enkelt.
Citera
2016-09-25, 09:05
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Jag har alltid avskytt kassler, mycket för att det var klassisk bjudmat när jag växte upp på 80-talet. När vi besökte släktingar och vänner var det ofta kassler som bjöds, inte sällan med äckliga påhitt som ananas på. Jag tyckte inte om det då och skulle aldrig köpa det nu, har aldrig köpt kassler själv och har knappt ätit det i vuxen ålder. Föredrar att göra som du och köra på en trevligare skinka istället.
Kassler och ananas är ungefär som flygande jakob och banana split, riktiga 80-talsrätter Förstår att många minns dom med viss vämjelse. Om 10-20 år lär det vara tacos och kyckling i alla former som folk inte kan tänka sig att äta
Citera
2016-09-25, 11:47
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Kassler och ananas är ungefär som flygande jakob och banana split, riktiga 80-talsrätter Förstår att många minns dom med viss vämjelse. Om 10-20 år lär det vara tacos och kyckling i alla former som folk inte kan tänka sig att äta

Jag får generellt lite kväljningar av frukt i mat också, det hjälper inte direkt. I exempelvis banana split är det okej, men tillagad frukt som del av mat är verkligen ingen höjdare.
Citera
2016-09-25, 17:30
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Jag får generellt lite kväljningar av frukt i mat också, det hjälper inte direkt. I exempelvis banana split är det okej, men tillagad frukt som del av mat är verkligen ingen höjdare.
Håller helt med
Citera
2017-01-31, 16:30
Medlem
japanskbruds avatar
köper varmrökt delikatessbog från allmans oftast nu... det funkar bra till både BLT och ägg benedict.. Väldigt lätt att tugga/bita av även i lite tjockare skivor. ..Lagom rökt/salt och slutar inte med att man får majonäs och tomater i knäet..
Kassler kan variera för mycket i kvalité och är oftast skit när den ligger på stormarknaden.. seg + torr med hårda senor inbakade. Det har blivit en produkt för lättlurade pensionärer och radhusfamiljer. Dessutom är den dubbelt så dyr.
Senast redigerad av japanskbrud 2017-01-31 kl. 16:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in