2016-09-22, 11:50
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Jag fattar inte hur Sd kan ligga så lågt i tester då de jag känner bäst av helt olika kategorier männinskor erkänt skulle rösta SD. Sen finns det naturligtvis många som håller det hemligt. Enligt min bekanskapskrets borde de få minst 50% av de manliga rösterna och ca 25% av de kvinnliga.
Jag känner en SD politiker och han befarar röstfusk nästa val med poströsterna. Det kan vara mygel även med opinionsundersökningarna. 2 institut får ju betydligt högre siffror för SD och de har ju visat sig ligga mest rätt vid valet.

Håller med, bland mina bekanta är det dock betydligt fler än 50% av männen, skulle nästan säga alla med kanske något undantag. Kan iofs bero på att jag inte umgås med underpresterande/arbetslösa/white trash/ eller annat folk med begränsad tankeförmåga.
2016-09-22, 11:52
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Jag fattar inte hur Sd kan ligga så lågt i tester då de jag känner bäst av helt olika kategorier männinskor erkänt skulle rösta SD. Sen finns det naturligtvis många som håller det hemligt. Enligt min bekanskapskrets borde de få minst 50% av de manliga rösterna och ca 25% av de kvinnliga.

I betraktande av att medierna av alla sorter, traditionellt i verkligheten kontrolleras av en liten vänsterklick, som med alla medel och metoder motarbetar SD och medborgarmajoritetens intressen, är det ändå anmärkningsvärt att SD f.n. ligger på cirka 25 procents stöd!

Det är givetvis en övermäktig uppgift för vänsterklicken att presentera och manipulera den nuvarande verkligheten, tillräckligt övertygande, i enlighet med gamla stolliga och verklighetsfrämmande vänsterideologier.

SD kan därför med mycket stor säkerhet väsentligt öka sitt stöd bland vanliga och normala svenska medborgare...
Senast redigerad av Bellania 2016-09-22 kl. 12:04.
2016-09-22, 12:11
Medlem
Citat:
Jag känner en SD politiker och han befarar röstfusk nästa val med poströsterna. Det kan vara mygel även med opinionsundersökningarna. 2 institut får ju betydligt högre siffror för SD och de har ju visat sig ligga mest rätt vid valet.

Instämmer helt, nästan alla mina bekanta kommer att rösta sd i nästa val. Ser ut å bli en chock i valet 2018.
2016-09-22, 12:19
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Hur som helst, Löfven&Co har 1000-tals gånger bedyrat att han kommer totalt nonchalera vad ett parti med nazistiska rötter tänker, röstar på eller gör.
Kommer ihåg vad Ingvar Carlsson sade efter valet 2014, "SD måste till varje pris isoleras".
Sen kommer man nu och gnäller hur SD röstar i riksdagen, partiet skulle ju helt nonchaleras!
När de sitter i riksdagen har de ju uppenbarligen inflytande över vilka förslag som röstas igenom. Att "sd ska nonchaleras" kan tolkas på olika sätt. Troligtvis innebär det att de inte lyssnar på SD. Att SD har inflytande av det slag jag skrev ovan är ju inget som kan bortses ifrån. Det är ju även därför den nuvarande regeringen är såpass uddlös. Den får inte igenom förslag då den inte har en majoritet i riksdagen.

Många förslag röstas nog ned av prestigeskäl. Barnfasoner. Som sagt. Riksdagen är fel plats för prepubertala såporeror. Att vägra lyssna på ett parti som sitter i riksdagen är också sådana fasoner. Om nu Löven sagt detta. Men Löven har ju adresserat SDs idéer i sina tal tidigare, så uppenbarligen lyssnar han.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2016-09-22 kl. 12:25.
2016-09-22, 12:52
Medlem
RogerRogers avatar
Undrar hur underskattade SD är i nuläget? Tidigare var ju åsiktsförtrycket kompakt och legitimerat från högsta ort (diverse partiledare / statsministern), så folk fruktade att göra sin röst hörd. Men efter flyktingfiaskot och DÖ förra året, verkar de andra partierna yrvaket ha upptäckt det förändrade politiska landskapet. SD normaliseras alltmer, månad för månad, och frågan är om vi når en tipping point, då tröskeln för att ta steget till SD är så liten att gemene man obehindrat kan se det som ett alternativ? Sedan är också frågan hur många som kommer att rösta på SD utan att vara öppna med det (det kan ju finnas många skäl till något sådant, inte bara rädsla). Själv har jag för övrigt aldrig förstått människor som på valdagen inte törs lägga i den röstsedel de önskar. En sak att inte vilja avslöja eller diskutera sitt partival med andra, men att inte ens våga rösta på ett parti under hemliga omständigheter? Känns som att man är rätt konspiratoriskt lagd då...

Edit: Glömde min poäng med tipping point, nämligen att det kanske kan bli en väldigt snabb push av nya sympatisörer i ett sådant läge.
Senast redigerad av RogerRoger 2016-09-22 kl. 12:55.
2016-09-22, 16:32
Medlem
Citat:

Det tror jag är ett reellt hot. Egentligen borde det krävas internationell övervakning av 2018-års val. De odemokratiska pk-krafterna kommer försöka med allt för att stoppa SD att bli störst.
2016-09-22, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RogerRoger
Undrar hur underskattade SD är i nuläget? Tidigare var ju åsiktsförtrycket kompakt och legitimerat från högsta ort (diverse partiledare / statsministern), så folk fruktade att göra sin röst hörd. Men efter flyktingfiaskot och DÖ förra året, verkar de andra partierna yrvaket ha upptäckt det förändrade politiska landskapet. SD normaliseras alltmer, månad för månad, och frågan är om vi når en tipping point, då tröskeln för att ta steget till SD är så liten att gemene man obehindrat kan se det som ett alternativ? Sedan är också frågan hur många som kommer att rösta på SD utan att vara öppna med det (det kan ju finnas många skäl till något sådant, inte bara rädsla). Själv har jag för övrigt aldrig förstått människor som på valdagen inte törs lägga i den röstsedel de önskar. En sak att inte vilja avslöja eller diskutera sitt partival med andra, men att inte ens våga rösta på ett parti under hemliga omständigheter? Känns som att man är rätt konspiratoriskt lagd då...

Edit: Glömde min poäng med tipping point, nämligen att det kanske kan bli en väldigt snabb push av nya sympatisörer i ett sådant läge.

Jag har ju varit inne på detta att svensk konsensusmentalitet i kombination med ett polariserat politiskt landskap skulle sluta verka negativt på SD vid en kritisk massa där det blev konstigt att INTE vara SD i familjen, villakvarteret, på arbetsplatsen eller skolan.

Nackdelen med att SD blir del av en skala, istället för ett binärt antingen-eller är att detta skred - som jag alltid förutspått - kanske inte får samma mekanismer av socialt tryck.
2016-09-22, 17:55
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RogerRoger
Själv har jag för övrigt aldrig förstått människor som på valdagen inte törs lägga i den röstsedel de önskar. En sak att inte vilja avslöja eller diskutera sitt partival med andra, men att inte ens våga rösta på ett parti under hemliga omständigheter? Känns som att man är rätt konspiratoriskt lagd då...

Nu är det visserligen utan insyn man lägger sina lappar i kuvertet, men inhämtandet av själva lapparna brukar alltid övervakas av en eller flera stirrande funktionärer.

Visst, man kan ju ta en lapp av varje valör och slänga resten, men detta bär den miljömedvetne svensken emot.

Så visst finns det social press vid rösttillfället också.
2016-09-22, 18:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Nu är det visserligen utan insyn man lägger sina lappar i kuvertet, men inhämtandet av själva lapparna brukar alltid övervakas av en eller flera stirrande funktionärer.

Visst, man kan ju ta en lapp av varje valör och slänga resten, men detta bär den miljömedvetne svensken emot.

Annars kan man ju ta med en av alla hundratals lappar man får i brevlådan. Man får vara bra jävla kass om man failar att rösta rätt pga press.
2016-09-22, 18:17
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EternalGlory
Annars kan man ju ta med en av alla hundratals lappar man får i brevlådan. Man får vara bra jävla kass om man failar att rösta rätt pga press.

Även kassa människor har rösträtt.
2016-09-22, 18:17
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Jag har ju varit inne på detta att svensk konsensusmentalitet i kombination med ett polariserat politiskt landskap skulle sluta verka negativt på SD vid en kritisk massa där det blev konstigt att INTE vara SD i familjen, villakvarteret, på arbetsplatsen eller skolan.

Nackdelen med att SD blir del av en skala, istället för ett binärt antingen-eller är att detta skred - som jag alltid förutspått - kanske inte får samma mekanismer av socialt tryck.

Just det, frågan är väl vilken variant som är troligast. Just nu känns ju den gradvisa övergången lite mer aktuell, men det finns så mycket sprängstoff i vårt samhälle (ibland bokstavligt, i form av potentiella terrorbombare o dyl), att hela spelfältet kan kastas om raskt. Jag har för mig att det rentav finns någon tråd om de extrema svenskarna; att vi alltid går all the way oavsett vad det gäller. I vilket fall minns jag att jag spekulerade i vilka konsekvenserna skulle kunna bli vid ett sådant skred eller paradigmskifte. Antagligen skulle "stämningarna piskas upp" snabbt på ett sätt som skulle kunna ses som överdrivet, men som helt enkelt tjänar som svenskens reaktion på en förlegad och förhatlig politisk position?

Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd

I see what you did there.
2016-09-22, 18:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Många medel och övre medelklassväljare i storstäder har inte tagit steget ännu, de kommer, men ännu har de inte slutgiltigt insett att SD är enda chansen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in