2016-09-12, 13:01
Medlem
Angel of Peaces avatar
Helge gör nytt försök bli fri:

http://www.expressen.se/nyheter/fossmo-ansoker-om-tidsbestamt-straff/

Citat:
Ursprungligen postat av Expressen
I fjol nekades livstidsdömde Helge Fossmo tidsbestämt straff av hovrätten. Nu gör den tidigare Knutbypastorn ett nytt försök, rapporterar nyhetsbyrån Siren.

– Han har skött sig exemplariskt på anstalten, säger Fossmos advokat Anton Strand.

Helge Fossmo, som numera heter Helge Iversen, dömdes år 2004 för anstiftan till mord i ett fall och anstiftan till mordförsök i två fall. Han sitter sedan dess på Tidaholmsanstalten, dömd till livstids fängelse.

– Det är ytterst angeläget för honom själv och närstående att få ett frigivningsdatum, säger hans advokat Anton Strand till Expressen.
Citera
2016-09-13, 00:40
Medlem
Prawitzs avatar
Citat:
Nu gör Knutbypastorn Helge Fossmo ett nytt försök att få sitt livstidsstraff tidsbestämt.

Helge Fossmo, eller Helge Iversen som han numera heter, har tidigare gjort ett försök att tidbestämma sitt straff. I januari 2015 gick Örebro tingsrätt på samma linje och bestämde straffet till 24 års fängelse. Men när fallet togs upp i Göta hovrätt revs det beslutet upp. Nu gör han ett nytt försök.

– Han har suttit så pass länge nu att det bör finnas goda skäl för en tidsbestämning, säger hans advokat Anton Strand till Nyhetsbyrån Siren.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/helge-fossmo-vill-ha-tidsbestamt-straff-igen
Citera
2016-09-21, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angel of Peace
Helge gör nytt försök bli fri:

http://www.expressen.se/nyheter/fossmo-ansoker-om-tidsbestamt-straff/

Jag väntar fortfarande på att han ska infria sitt löfte att berätta "allt" om dödsfallen och mordförsöket. Det var sisådär 10 år sedan han lovade det men det verkar ju inte hända.
Citera
2016-09-21, 09:49
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
Jag väntar fortfarande på att han ska infria sitt löfte att berätta "allt" om dödsfallen och mordförsöket. Det var sisådär 10 år sedan han lovade det men det verkar ju inte hända.

Precis! Ganska exakt 10 år sedan, hösten 2006.

Tror inte det är minnet som sviker....
Citera
2016-09-21, 21:31
Medlem
Teleslingas avatar
Förlåt men jag kan inte låta bli att förundras över de många oerhört insatta människor som yttrar sig i tråden (kanske med herr Nabo i spetsen) och som alla på sina respektive sätt bidrar till högst intressanta diskussioner. Det jag funderar över är om ni som verkar mest initierade känner varandra eller vet vilka ni är i verkligheten. Jag menar, Knutby är ju inte stort och Gränsta ännu mindre (märkte jag på mitt hittills enda mördarturismbesök för några år sedan). Det tog ju två sekunder att susa förbi på 282:an - jag fick vända..

Var för övrigt nära att jag nappade på inviten om nåt slags organiserat fredagsmys i Gränsta gård den där kvällen. Enligt den hemsnickrade vägskylten utlovades spa och gemyt, vill jag minnas. Kanske hade man fått köra ner tårna i drottning Tirsas fotbad om man stannat till, vem vet..

Så, hur ligger det till? Känner ni sagesmän till varandra? OBS, jag sysslar INTE på något sätt med att försöka koppla ihop användarnamn med riktiga identiteter. Bara lite nyfiken..
Citera
2016-09-22, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Förlåt men jag kan inte låta bli att förundras över de många oerhört insatta människor som yttrar sig i tråden (kanske med herr Nabo i spetsen) och som alla på sina respektive sätt bidrar till högst intressanta diskussioner. Det jag funderar över är om ni som verkar mest initierade känner varandra eller vet vilka ni är i verkligheten. Jag menar, Knutby är ju inte stort och Gränsta ännu mindre (märkte jag på mitt hittills enda mördarturismbesök för några år sedan). Det tog ju två sekunder att susa förbi på 282:an - jag fick vända..

Var för övrigt nära att jag nappade på inviten om nåt slags organiserat fredagsmys i Gränsta gård den där kvällen. Enligt den hemsnickrade vägskylten utlovades spa och gemyt, vill jag minnas. Kanske hade man fått köra ner tårna i drottning Tirsas fotbad om man stannat till, vem vet..

Så, hur ligger det till? Känner ni sagesmän till varandra? OBS, jag sysslar INTE på något sätt med att försöka koppla ihop användarnamn med riktiga identiteter. Bara lite nyfiken..

Nja, jag kan bara svara för mig själv. Jag har ingen direkt anknytning till Knutby. Däremot har jag träffat några skribenter från de gamla knutbytrådarna sommaren 2004. Vissa andra har berättat namn och eventuell koppling till knutby (för ca 10 år sen alltså ). De flestas identiteter har jag glömt för länge sedan och andra har säkert glömt mitt helt ointressanta namn som dessutom är ändrat (gift mig för 9 år sen).

MEN vissa saker glömmer jag inte! Jag har lyssnat på många predikningar i syfte att skriva av för länge sedan. Det känns lite så här i efterhand som att det var nästan farligt att lyssna. Man drogs med i tänkesättet på ett sånt sätt att jag förstår hur man kan bli hjärntvättad. En del passager från dessa predikningar kan dyka upp i alla möjliga sammanhang.
Senast redigerad av joannaw 2016-09-22 kl. 18:05.
Citera
2016-09-22, 22:43
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Nja, jag kan bara svara för mig själv. Jag har ingen direkt anknytning till Knutby. Däremot har jag träffat några skribenter från de gamla knutbytrådarna sommaren 2004. Vissa andra har berättat namn och eventuell koppling till knutby (för ca 10 år sen alltså ). De flestas identiteter har jag glömt för länge sedan och andra har säkert glömt mitt helt ointressanta namn som dessutom är ändrat (gift mig för 9 år sen).

MEN vissa saker glömmer jag inte! Jag har lyssnat på många predikningar i syfte att skriva av för länge sedan. Det känns lite så här i efterhand som att det var nästan farligt att lyssna. Man drogs med i tänkesättet på ett sånt sätt att jag förstår hur man kan bli hjärntvättad. En del passager från dessa predikningar kan dyka upp i alla möjliga sammanhang.

Det där känns ju lite creepy nästan. Men..kanske blir det så om man engagerar sig väldigt mycket i något. Vad är det som driver just ditt engagemang i knutbyfallet?
Citera
2016-09-23, 17:13
Medlem
Citat:
Det där känns ju lite creepy nästan. Men..kanske blir det så om man engagerar sig väldigt mycket i något. Vad är det som driver just ditt engagemang i knutbyfallet?

Det håller jag gärna för mig själv.

Jag är inte särskilt engagerad längre. Tycker bara att hela historien aldrig fått något svar på vad som verkligen hände.
Citera
2016-09-23, 19:44
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Det håller jag gärna för mig själv.

Jag är inte särskilt engagerad längre. Tycker bara att hela historien aldrig fått något svar på vad som verkligen hände.

Det respekterar jag såklart. Håller dessutom med dig - det är störande att historien inte fått en tillräcklig genomlysning och sakernas tillstånd till fullo retts ut. Men det tror jag speglar den typ av människor som det handlar om. Lättstyrda, bekräftelsetörstande och svaga för karismatiska ledare.
Citera
2016-09-26, 00:50
Medlem
nabos avatar
Citat:
Det respekterar jag såklart. Håller dessutom med dig - det är störande att historien inte fått en tillräcklig genomlysning och sakernas tillstånd till fullo retts ut.
Det rör sig lite i Knutbysekten. En, två, tre av församlingens vackrare och begåvade kvinnor har flyttat därifrån.
Den åldrande himmelska bruden är på långresa västerut med följe. Och hon har fler resor åt annat håll inbokade. Medlemmar hyllar Åsa W. med köpta blombuketter. Men de ser inte till henne. Hon döljer sig bakom planket runt stugan och passas upp av betrodda husslavar.
Fru Waldau säljer dyrt sina målningar till sektmedlemmar. Motiven liknar tarminnehåll i grälla färger. En del medlemmar har tjugotalet av dessa alster på väggarna.
Citat:
Men det tror jag speglar den typ av människor som det handlar om. Lättstyrda, bekräftelsetörstande och svaga för karismatiska ledare
Nej, medlemmarna VAR inte "den typ av människor" utan fullt normala när de lockades in i Åsa Waldaus skenvärld. När man väl blivit indragen i en så kallad extrem miljö, då BLIR man, som du skriver, lättstyrd, bekräftelsetörstande och beroende av ledare och av gruppen.
De som lämnar kan dock återhämta sig och bli som vanligt folk igen. Men det tar tid och är omskakande för en exmedlem när självbilden, människosynen och verklighetsbeskrivningen ska ändras och bli realistisk.
Citera
2016-09-26, 01:20
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nabo
---
Nej, medlemmarna VAR inte "den typ av människor" utan fullt normala när de lockades in i Åsa Waldaus skenvärld. När man väl blivit indragen i en så kallad extrem miljö, då BLIR man, som du skriver, lättstyrd, bekräftelsetörstande och beroende av ledare och av gruppen.
De som lämnar kan dock återhämta sig och bli som vanligt folk igen. Men det tar tid och är omskakande för en exmedlem när självbilden, människosynen och verklighetsbeskrivningen ska ändras och bli realistisk.
Intressant iakttagelse... själv har jag bibringats uppfattningen att sektmedlemmarna alla var mer eller mindre frireligiöst uppfostrade eller åtminstone aktiva medlemmar i andra organiserade frireligiösa samfund innan de attraherades, tog del av och därifrån bara gick vidare in i Pastorernas hierarkiska skenvärld? Det var väl inga direkt sekulära människor som drogs in Pastorernas mentala sfär direkt från gatan och överennatt blev omvända till Knutbyförsamlingens gemenskap, liksom, utan de hade väl alla en mer eller mindre gedigen bibelinskolning bakom sig redan?
Senast redigerad av studentroland 2016-09-26 kl. 01:25.
Citera
2016-09-26, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Intressant iakttagelse... själv har jag bibringats uppfattningen att sektmedlemmarna alla var mer eller mindre frireligiöst uppfostrade eller åtminstone aktiva medlemmar i andra organiserade frireligiösa samfund innan de attraherades, tog del av och därifrån bara gick vidare in i Pastorernas hierarkiska skenvärld? Det var väl inga direkt sekulära människor som drogs in Pastorernas mentala sfär direkt från gatan och överennatt blev omvända till Knutbyförsamlingens gemenskap, liksom, utan de hade väl alla en mer eller mindre gedigen bibelinskolning bakom sig redan?

Det fanns väl en församling i Knutby före Waldau och gänget fick plats där. De flesta som lämnat och uttalat sig officiellt är väl de äldre medlemmar som kändes att deras kyrka förändrades alltför mycket. Som jag fattat det har de flesta av präster och ledare i Knutby samt deras medlemmar en religiös bakgrund, må det vara Pingstkyrkan eller annat som Svenska Kyrkan. Detta med äldste bröder eller präster eller vad de kallar sig verkar gå i arv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in