Citat:
Ursprungligen postat av
gurkmajja
Det är givetvis så att reklambyråer är de första att haka på trender. Det ligger liksom i sakens natur. Dock är jag övertygad om att, när dessa nya trender föds, det är beroende av vilka typer av människor som jobbar på byråerna. Däremot tror jag inte att de har någon egentlig agenda med det. De är bara extremt känsliga för vart vindarna blåser, och blir därmed de första (mer eller mindre) att haka på det politiskt korrekta, samtidigt som det säljs in hos kunden som att "detta ligger i tiden".
Visst, det ligger i sakens natur att byråerna är snabba att haka på saker och ting, men briefen kommer trots allt från kunden. De vet mer om kunden än byrån som har att göra med kunds kund. Agendan är flera, dels hur man uppfattas som varumärke, men också att sälja.
Citat:
Ursprungligen postat av
nsbm
Det handlar INTE om att haka på trender. De har fått klara direktiv uppifrån om att så här ska hjärntvätten se ut.
Det är inget nytt utan har sett ut på samma vis de senaste 10 åren, vita kvinnor med utländska män, allt för att vita kvinnor INTE ska se faran med den extrema massinvandringen/ockupationen.
Reklam riktar sig i 90% av fallen till kvinnor, därför är det självklart att det är vita kvinnor och svarta män och inte tvärtom.
Om du med "uppifrån" menar ledningsgruppen så sitter representanter för de som sköter kommunikationen i den, och så länge siffrorna är bra läggs mindre energi i ledningen på dessa frågor än vad du tror. Vet faktiskt inte hur det ser ut för IKEA, men all reklam har ju en direkt mottagare där man givet vill påverka även andra i kedjan runt köpbeslutet. Men att just 90% av reklamen riktar sig till kvinnor stämmer inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Scriptor
Känns allt oftare som att reklamen inte är där för att sälja utan företagen vill istället visa upp hur galet politiskt korrekta de är. Mångkultur och snuskigt överdriven feminism. Otäckt!
Reklam har olika syften, bland annat att sälja eller bygga varumärke. Det är alltid huvuduppdraget. Sedan kan jag hålla med dig om att det plockas lite PK-poäng på vägen på ett sätt som inte alltid är helt relevant för budskapet. Men jag tror vi får vänja oss vid detta, vi är ett samhälle i snabb förändring.